Cara memilih pad tetikus

Bukan hanya kemudahan bergantung pada tetikus tetikus, tetapi juga kepekaan kursor, yang sangat penting bagi pemain.

Cara memilih pad tetikus: parameter yang perlu diperhatikan

Cara memilih pad tetikus

Semasa memilih pad tetikus, anda harus memperhatikan parameter berikut:

  1. Bahan dari mana ia dibuat;

  2. Ergonomi;

  3. Dimensi.

  4. Parameter terakhir juga penting untuk pemain.

Bahan tikar

Bahan pad tetikus

Sebilangan besar permaidani moden dibuat dari bahan berikut:

  1. Plastik tebal (pelbagai lapisan);

  2. Plastik nipis;

  3. Bung;

  4. Getah berbuih;

  5. Kain;

  6. Kulit.

Sebilangan besar permaidani anggaran dibuat dari plastik pelbagai lapisan. Harganya sekitar 50-150 rubel dan dengan tugas mereka – untuk memastikan pergerakan kursor tetikus – mereka mengatasi dengan sempurna. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai empat kelemahan utama:

  1. Kerosakan dari masa ke masa. Selepas beberapa bulan penggunaan, tepi permaidani seperti itu mulai bengkok;

  2. Risiko penentuan semula. Banyak permaidani mula dilekap dari masa ke masa – lapisan atasnya keluar, sehingga mustahil untuk menggunakan aksesori.

  3. Pencemaran. Oleh kerana tekstur tikar, lapisan atasnya menjadi cepat kotor, yang menyebabkan penurunan kepekaan tetikus, kemunculan plak pada sensor optik dan sensasi sentuhan yang tidak menyenangkan.

  4. Ketidakupayaan untuk melekap di permukaan. Pada permukaan meja yang halus, permaidani ini banyak tergelincir.

Plastik nipis tidak mempunyai beberapa kekurangan ini sekaligus. Ia tidak mengelupas atau tergelincir di permukaan meja. Namun, ia juga rentan terhadap ubah bentuk dan kotoran dari masa ke masa.

Gabus adalah bahan yang paling tidak praktikal untuk permaidani. Kerana teksturnya, ia menyebabkan lecet pada kaki tikus dan kerengsaan kulit.

Tikar getah busa adalah yang paling praktikal. Mereka cukup lembut untuk digunakan, memberikan sensitiviti tinggi pada sensor optik tetikus, dan juga tahan di atas meja. Di samping itu, mereka sangat murah – kira-kira 150-250 rubel, bergantung pada pengeluarnya. Antara kelemahan karpet seperti itu ialah kepekaan yang tinggi terhadap persekitaran penggunaan (misalnya, tidak disarankan untuk menyimpannya di bawah sinar matahari langsung) dan ukurannya yang kecil, yang menjadikannya tidak sesuai untuk pemain.

Tetapi untuk gamer, permaidani kain memang dimaksudkan. Sebagai tambahan kepada kepraktisan tinggi dan saiznya yang besar, mereka dibezakan dengan kepekaan maksimum sensor tetikus optik. Satu-satunya masalah ialah kos permaidani yang tinggi – harganya dari 1000 rubel, dan untuk model berkualiti tinggi, anda perlu membayar 2-3 ribu rubel.

Permaidani kulit lebih merupakan penyelesaian reka bentuk. Dari segi parameter prestasi, ia sesuai dengan model yang terbuat dari plastik nipis, tetapi pada masa yang sama ia kelihatan sangat cantik dan elegan. Lebih-lebih lagi, mereka juga sangat praktikal – mereka tidak luntur, tidak melekat atau kotor.

Ergonomik

tikar ergonomik

Ergonomi pad tetikus terdiri dari dua parameter: bentuk dan kehadiran pad pergelangan tangan.

Bentuk yang paling optimum untuk pad tetikus adalah segi empat tepat tradisional. Model separa bulat, bulat dan kerinting hanya kelihatan cantik. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai kelemahan penting – panjang tetikus di atas tikar ini sangat pendek. Oleh itu, sebagai contoh, jika anda perlu menjangkau kursor dari sudut kiri bawah skrin ke sudut kanan atas, anda harus mengangkat pengawal.

Kehadiran alas pergelangan tangan menjadikan penggunaan tikar lebih senang, terutama jika pemiliknya sudah tua. Walau bagaimanapun, ia cepat habis. Selain itu, pergelangan tangan juga mengurangkan jarak tempuh maksimum tetikus di atas tikar, menjadikan model yang dilengkapi tidak sesuai untuk pemain.

Pad mempunyai kelemahan lain – tidak selesa untuk menggunakan tikus padat pada permaidani seperti itu.

Walau bagaimanapun, tikar empuk mengurangkan risiko sindrom terowong, iaitu sakit di pergelangan tangan yang disebabkan oleh kedudukan yang tidak wajar untuk jangka masa yang panjang.

Dimensi tikar

dimensi pad tetikus

Semakin kecil permaidani, semakin kurang tetikus yang dapat berjalan di atasnya. Oleh itu, jika kepekaan pengawal juga cukup rendah, selalunya ia harus dirobohkan dari meja dan ditempatkan semula. Penyelesaian untuk masalah tersebut adalah dengan meningkatkan DPI tetikus atau kecepatan kursor dalam sistem operasi.

Namun, bagi para pemain, ini bukan jalan penyelesaian. Untuk pengalaman permainan terbaik, disarankan untuk menggunakan permaidani khas yang bersaiz besar.

Pengilang

Pad tetikus dihasilkan oleh pelbagai syarikat – dari apa yang disebut 'bukan nama' hingga jenama terkenal. Tetapi penyelesaian berkualiti tinggi boleh didapati di G-Cube dan A4TECH. Tetapi pilihan anggaran ditawarkan oleh Defender.

  1. Pembela mungkin membuat tikar lantai paling murah. Dalam pelbagai jenisnya, anda boleh menemui model dengan harga beberapa puluh rubel! Tetapi harus diingat bahawa ini bukan pilihan yang paling praktikal dan tahan lama.

  2. G-Cube menawarkan tikar getah terbaik di pasaran. Harganya dalam lingkungan 100-200 rubel (bergantung pada kedai) dan reka bentuk praktikal, tahan lama dan bahkan sangat menarik.

  3. A4TECH menjadikan tikar permainan yang baik. Dalam kebanyakan kes, harganya lebih murah daripada jenama dari beberapa Razer atau Steelseries, tetapi mereka mempunyai ciri prestasi yang sama.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih kamera web dan rahsia memilih modem yang boleh dipercayai.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen