Cara memilih nasihat pakar treadmill

Berlari adalah cara terbaik untuk memastikan badan anda kencang, otot anda kencang, dan lemak badan anda ke tahap minimum. Atas sebab inilah pada malam musim panas yang hangat, stadium dan kawasan luar secara harfiah dipenuhi oleh pelatih – fesyen untuk gaya hidup sihat menjadikan dirinya terasa. Walau bagaimanapun, adalah mustahil untuk melakukan senaman penuh – hujan dan angin, salji dan fros yang teruk – ini dan banyak anomali lain tidak hanya membolehkan berjalan, tetapi juga meninggalkan rumah tanpa basah pada kulit dan tidak membeku. Penyelesaian ideal untuk masalah ini adalah treadmill – dengan bantuan simulator padat ini, anda boleh berjalan dengan pantas dan pada bila-bila masa sepanjang hari, tanpa mengira cuaca dan hujan!

!

Untuk memilih treadmill yang betul, anda perlu menentukan ciri utamanya, serta parameter lain yang perlu anda perhatikan.

Cara memilih treadmill

Treadmill mana yang hendak dipilih: mekanikal atau elektrikal

Treadmill mekanikal

Ini adalah mekanisme termudah, iaitu kanvas yang terpasang di antara dua penggelek berputar. Tidak ada sumber kuasa yang diperlukan dalam keadaan ini – putaran penggelek dan pergerakan pisau dilakukan menggunakan kaki anda. Ini menjadikan larian mekanikal sedekat mungkin dengan kehidupan nyata: semasa anda berjalan, trek berputar, sebaik sahaja anda berhenti, trek berhenti bergerak.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Relatif murah;

  • Mesti meniru stadion tetap berjalan;

  • Tidak memerlukan sumber kuasa;

  • Pembinaan sederhana;

keburukan

  • Tidak ada cara untuk mengekalkan rentak berlari tertentu dan menyesuaikan intensiti latihan;

  • Tekanan tambahan pada sendi lutut semasa berlari;

Treadmill elektrik

Versi treadmill moden, yang menggunakan motor elektrik sebagai daya penggerak utama. Dialah yang membuat kanvas bergerak, dan yang tinggal bagi atlet adalah menyesuaikan diri dengan kecepatan pergerakannya dan memilih intensiti latihan yang sesuai. Yang terakhir ini diatur menggunakan panel kontrol khusus, di mana Anda dapat menyesuaikan intensitas beban, serta meniru semua jenis kenaikan dan keturunan, serta melakukan latihan selang waktu.

Kelebihan

  • Peranti yang berfungsi dan mudah digunakan;

  • Membolehkan anda mengawal kesejahteraan, mengukur nadi dan tekanan darah anda;

  • Peluang besar dalam menyesuaikan beban dan intensiti latihan;

  • Fungsi yang luas;

  • Kemudahan pengurusan;

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Dimensi dan berat yang besar;

  • Memerlukan sumber kuasa tetap;

Setelah mempertimbangkan semua kebaikan dan keburukan, serta membaca ulasan pelatih kecergasan yang berpengalaman di Internet, treadmill elektrik klasik harus disukai. Walaupun kosnya lebih tinggi, pilihan ini memberikan kemungkinan yang tidak berkesudahan untuk pelatih dan membolehkan anda menyesuaikan intensiti dan rentak latihan dengan sensitif. Lebih-lebih lagi, tidak perlu membeli model kelas atas yang paling mahal, model julat harga pertengahan, yang harganya tidak melebihi 30 ribu rubel, sudah cukup. Treadmill mekanikal hanya boleh dibeli jika terdapat kekurangan wang tunai yang besar.

Apakah motor elektrik di treadmill elektrik?

Memilih motor treadmill elektrik

Oleh itu pelanggan yakin bahawa treadmill elektrik sesuai untuk senaman yang produktif. Apa yang harus anda perhatikan? Pertama sekali, pada motor elektrik yang dipasang 'di bawah tudung', dan ciri-ciri utamanya khususnya:

  1. Daya undian motor elektrik mencirikan sepenuhnya keupayaan untuk memutar bilah pada kelajuan tertentu untuk jangka masa yang lama. Prestasi trek di bawah beban bergantung pada daya undian, dan juga berat maksimum pelari. Model treadmill yang paling berkuasa mampu bekerja dengan atlet seberat 130-140 kilogram;

  2. Daya puncak motor elektrik menunjukkan nilai maksimum yang dapat dikembangkan oleh motor elektrik dalam jangka masa yang singkat. Parameter ini harus diberi perhatian, pertama sekali, kepada mereka yang suka latihan selang intensiti tinggi;

!

Dari segi bilangan, motor elektrik dengan kapasiti 2-2,5 kuasa kuda cukup untuk latihan jangka panjang seseorang yang beratnya mencapai 100-110 kilogram.

Tentukan ukuran tali pinggang berjalan

Ciri penting kedua adalah dimensi keseluruhan tali pinggang larian – landasan di mana larian berjalan. Pada masa ini, anda dapat menemui pelbagai model yang dijual, lebar kanvas yang boleh bervariasi dari 30 hingga 60 sentimeter. Di sini semuanya dipilih berdasarkan berat dan dimensi pelari – semakin besar orangnya, semakin luas treadmill yang dia perlukan. Kriteria pemilihan di sini sangat mudah – walaupun di kedai, anda perlu berdiri di trek dan cuba meniru larian – lebarnya harus cukup untuk pergerakan semula jadi, dan pegangan tangan tidak boleh mengganggu.

Namun, pembelian treadmill dengan tali pinggang lebar maksimum, yang dipraktikkan oleh atlet pemula, tidak boleh disebut langkah logik. Perlu diingat bahawa semakin lebar kanvas, semakin banyak usaha yang diperlukan untuk mengubahnya. Ini pada gilirannya, akan menyebabkan perlunya memasang motor elektrik dengan kekuatan yang jelas lebih tinggi, yang tentunya akan mempengaruhi harga keseluruhan treadmill.

Panel kawalan

panel kawalan

Panel kawalan adalah sejenis panel kawalan pusat untuk mana-mana treadmill. Walaupun model bajet dan peranti kelas ekonomi dilengkapi dengannya, tetapi fungsinya tidak boleh disebut lengkap. Laju berjalan, masa, dan kalori yang dibakar adalah tiga parameter utama yang tercermin di papan pemuka treadmill yang murah.

  1. Peranti yang lebih mahal, semakin berfungsi, dan oleh itu pelbagai jenis penunjuk kadar denyutan jantung, algoritma pintar muncul di papan pemuka yang membolehkan anda mengukur peratusan tisu adiposa dalam badan, tekanan darah dan, bergantung pada nilai yang diperoleh, menyesuaikan program latihan.

  2. Untuk mengukur keadaan badan anda – nadi, denyut jantung, tahap oksigen dalam darah dan parameter lain, sensor khas disertakan dengan trek yang paling maju. Mereka terletak di pegangan tangan atau mempunyai bentuk klip khas yang melekat pada cuping telinga atau pergelangan tangan. Maklumat yang diterima dengan pertolongan mereka dipaparkan di layar dan sudah bergantung padanya, atlet mendapat peluang untuk menyesuaikan program latihannya sendiri.

  3. Simpulan lain yang sangat menarik adalah kunci keselamatan yang disebut, yang digunakan untuk mencegah kecederaan semasa bersenam. Ia dimasukkan ke dalam ceruk khas dan dipasang di pergelangan tangan. Sekiranya jatuh, kunci secara automatik ditarik keluar dari kunci, dan trek berhenti serta-merta, sehingga mengelakkan kecederaan.

  4. Perlu diperhatikan bahawa pelbagai mod latihan disatukan ke dalam memori trek paling maju secara lalai. Latihan larian dan selang waktu klasik, pendakian dan penurunan, serta banyak parameter yang dapat disesuaikan secara manual dan menyesuaikan treadmill untuk diri anda – ini bukan senarai lengkap fungsi yang dimiliki oleh treadmill paling maju. Terdapat banyak pilihan!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih basikal latihan, rahsia memilih pelatih elips, dan cadangan memilih dumbbell untuk latihan di rumah.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen