Cara memilih motor perahu

Motor perahu adalah alat kerja yang popular di kalangan pemburu, nelayan, dan juga peminat luar. Dengan bantuannya, anda boleh sampai ke mana-mana tempat di takungan, tanpa mengira lokasinya. Walau bagaimanapun, fungsi maksimum diberikan apabila motor tempel dipilih dengan betul, dan ciri-cirinya sepenuhnya sesuai dengan keadaan operasi dan ciri kapal yang digunakan.

pilih motor bot

Pengilang terbaik. Apa jenis motor motor yang boleh dipilih?

Sekiranya kita mengecualikan 'Veterok' lama yang baik, yang diketahui oleh setiap pemancing yang kurang berpengalaman, syarikat berikut dianggap sebagai pengeluar motor perahu luar yang terbaik:

  1. Tohatsu

  2. Merkuri

  3. Mitsubishi

  4. Yamaha

  5. Suzuki

Sebelum memilih motor tertentu, anda harus membiasakan diri dengan ciri-ciri, serta ulasan para nelayan yang menggunakan peralatan tersebut di lapangan – hanya mereka yang dapat memberi nasihat yang baik dan mengenal pasti ciri-ciri utama operasi model tertentu.

Jenis motor perahu

Walaupun nama umum, motor tempel luar untuk kapal berbeza secara struktur dengan cara yang paling dramatik. Memandangkan peranti ini dari sudut ciri reka bentuk, perlu menonjolkan jenis berikut.

Motor luar 2 lejang

Motor luar 2 lejang

Enjin pembakaran dalaman klasik dengan kitaran tugas dua lejang. Tidak bersahaja dalam penyelenggaraan dan sederhana dari segi reka bentuk. Minyak dalam mesin seperti itu ditambahkan terus ke petrol, dan penyejukan dilakukan dengan mengambil air dari takungan. Pelbagai enjin dijual, antara 1-2 hingga 100-150 kuasa kuda.

Kelebihan

  • Harga rendah;

  • Pelbagai jenis peranti dari segi kuasa;

  • Pelinciran dilakukan dengan minyak dua lejang yang ditambahkan ke petrol;

  • Tidak bersahaja dalam perkhidmatan;

  • Pembinaan sederhana;

keburukan

  • Tahap kebisingan tinggi;

  • Berat besar;

  • Kecekapan rendah;

  • Gas ekzos dibuang ke dalam air;

Motor luar 4 lejang

Motor luar 4 lejang

Peranti konstruktif yang lebih maju, kitaran tugasnya memerlukan 4 pukulan dan serupa dengan kereta. Kecekapan motor sedemikian cenderung maksimum, sementara kebisingan rendah. Sistem pelinciran di sini mempunyai litar tertutup dan sama dengan yang ada di dalam kereta;

Kelebihan

  • Fungsi yang layak;

  • Keramahan persekitaran;

  • Bunyi rendah;

  • Sistem pelinciran berasingan;

  • Kecekapan tinggi per unit bahan bakar yang dibakar;

keburukan

  • Cukup mahal;

  • Memerlukan perkhidmatan berkala dan berkualiti tinggi;

  • Adalah perlu untuk memantau tahap minyak;

  • Tidak peduli dengan kualiti bahan bakar;

Motor elektrik bot

Motor elektrik bot

Peranti ini popular di kalangan pemancing yang memancing di perairan dangkal tertutup kecil. Bateri daya tarikan adalah sumber kuasa, yang bermaksud bahawa motor seperti itu tidak memerlukan petrol atau bahan bakar. Mereka dicirikan oleh kebisingan sepenuhnya, yang membolehkan anda mendekati tempat memancing tanpa memberi tahu ikan. Penyesuaian daya tarikan yang sensitif memungkinkan penggunaan motor elektrik sebagai sauh ketika memancing arus, menjaga perahu di satu tempat.

Kelebihan

  • Keramahan persekitaran;

  • Kos rendah;

  • Penyelenggaraan yang tidak bersahaja;

  • Kebisingan lengkap;

  • Dimensi dan berat yang padat;

keburukan

  • Satu cas bateri tidak mencukupi untuk masa yang lama;

  • Mereka tidak dapat menaiki kapal untuk meluncur kerana kelajuan maksimum yang rendah;

  • Tidak sesuai untuk kapal dan kapal besar;

Pilihan pilihan. Apa yang perlu dicari semasa membeli motor luar?

kriteria pemilihan motor

Memandangkan pelbagai motor yang dijual yang berbeza dalam ciri teknikalnya, adalah perlu untuk menentukan jenis kapal di mana mesin akan dipasang, serta ciri teknikal utamanya yang mempunyai kesan langsung terhadap fungsi.

Kuasa motor luar

Faktor yang perlu dipertimbangkan terlebih dahulu. Terutama berdasarkan fakta bahawa pada penjualan anda dapat mencari mesin serbaguna dengan kapasiti 1-2 hingga 300-350 kuasa kuda.

  1. Motor padat antara 1-2 hingga 5-6 kuasa kuda. Bukan pilihan yang buruk untuk operasi di kapal kecil dan PVC semasa memancing di tasik dan takungan kecil yang tertutup. Mereka memberikan pergerakan kapal yang tidak tergesa-gesa dengan kecepatan hingga 10 kilometer per jam.

  2. Motor perahu dengan kapasiti 5-15 kuasa kuda adalah pilihan yang bagus untuk digunakan pada kapal 3-4 tempat duduk dengan kru 2-3 orang dan senjata lengkap peralatan memancing. Semua motor jenis ini sudah mempunyai reka bentuk dua silinder dan boleh mencapai kelajuan hingga 30 kilometer sejam. Penggunaan bahan api purata – 3-4 liter sejam;

  3. Tidak semua orang memerlukan motor luar dengan kapasiti lebih dari 20 kuasa kuda. Untuk kapal PVC, mereka berlebihan kerana berat badan yang tinggi, penggunaan bahan bakar dan kos tinggi mereka sendiri. Motor ini dipasang pada kapal bersaiz penuh dan kapal yang dirancang untuk pergerakan berkelajuan tinggi di sepanjang kawasan perairan sungai besar dan hamparan takungan;

Apa yang dihidupkan motor luar?

Mesin petrol yang paling popular dan meluas. Kecekapan tinggi, kecekapan tinggi, keupayaan untuk mengembangkan kepantasan yang ketara – ini dan banyak kelebihan lain menjelaskan populariti mereka. Kelemahannya ialah peningkatan bunyi, kehadiran gas ekzos dan keperluan untuk memantau kehadiran cecair teknikal dan keadaannya;

Motor elektrik kini semakin popular. Baterai digunakan sebagai sumber kuasa, dan oleh itu masalah yang berkaitan dengan penggunaan petrol, sistem pelinciran dan perkhidmatan akan hilang dengan sendirinya. Kelebihan kedua adalah kebisingan yang hampir lengkap. Enjin sedemikian juga mempunyai kekurangan – kelajuan rendah, hayat bateri yang agak kecil, yang menurun seiring dengan penurunan suhu di bawah sifar – beberapa di antaranya.

Untuk meneutralkan kelemahan yang dijelaskan di atas, banyak pemancing menggunakan kedua jenis enjin pada masa yang sama: enjin gas digunakan untuk menyeberangi jarak yang cukup jauh, dan jika perlu untuk mengubah titik penangkapan ikan tempatan atau bergerak pada kelajuan rendah, mereka beralih ke daya tarikan elektrik.

Reka bentuk pemasangan motor

Biasanya, semua motor tempel dirancang untuk dipasang ke transom, elemen struktur kaku yang terletak di bahagian belakang kapal. Motor dipasang pada traznets menggunakan reka bentuk yang mengingatkan pada penjepit tradisional, dan mempunyai beberapa tahap penyesuaian untuk sudut skru. Ciri ini penting sekiranya diperlukan untuk melewati tebing pasir, celah atau bahagian takungan yang ditumbuhi alga. Motor perahu elektrik dipasang pada haluan perahu menggunakan pendakap khas.

Kawalan enjin dan algoritma mereka

Dari segi kawalan, motor tempel moden hampir selalu terbahagi kepada dua jenis:

  1. Kawalan manual, atau penanaman. Pegangan khas, dengan mana anda dapat mengubah arah pergerakan kapal, dan juga mengubah kelajuannya;

  2. Pedal kaki adalah kawalan yang sangat mudah dengan mana anda dapat mengubah kelajuan kapal tanpa melepaskan tekel. Kelemahannya adalah ketidakupayaan untuk mengubah arah pergerakan kapal;

Memilih motor untuk kapal PVC

Motor perahu PVC

Bot PVC adalah kapal terapung ringkas yang digunakan untuk aktiviti luar, memburu atau memancing. Daya tahan model yang paling popular adalah terhad kepada 500-600 kilogram, dan oleh itu motor luar tidak sesuai. Anda harus memilih model dua lejang atau empat lejang, yang kekuatannya 10-15 kuasa kuda. Enjin sedemikian cukup untuk bergerak di sekitar kawasan air pada kelajuan tinggi tanpa membakar sejumlah besar bahan bakar. Keutamaan harus diberikan kepada model terbukti dari Tohatsu, Mercury, Honda

Memilih motor perahu elektrik

Motor perahu elektrik berkuasa rendah digunakan oleh pemancing di perairan kecil – baik yang berdiri dan dengan arus, dan memberikan kelajuan pergerakan yang tinggi dengan keheningan sepenuhnya. Memilih peranti sedemikian, keutamaan harus diberikan kepada model kompak dengan daya tarikan sekitar 15-20 kilogram. Sebagai tambahan kepada motor seperti itu, perlu membeli bateri daya tarikan yang besar selama 80-100 Ampere-jam. Keutamaan harus diberikan kepada produk yang dikeluarkan oleh Watersnake, Minn-kota, Suzuki, Honda.

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda bagaimana memilih kapal untuk motor dan rahsia memilih kapal untuk memancing.

Video untuk memilih motor bot


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen