Cara memilih monowheel

Monowheel adalah jenis pengangkutan individu yang mesra alam moden yang dapat memberi peluang kepada skuter dan juga basikal. Dimensi padat, fungsi tinggi, kelajuan dan daya tahan bateri – ini adalah kelebihan utamanya, hanya tersedia jika peranti dipilih dengan betul, dan ciri-cirinya sepenuhnya sesuai dengan keadaan operasi.

Cara memilih monowheel

Pengilang unicycle terbaik

Pada masa ini, kira-kira sepuluh pengeluar yang berbeza dianggap yang terbaik, yang paling ikonik dan tidak dapat dilupakan adalah:

  1. IPS;

  2. Rockwheell;

  3. Gotway;

  4. Kekhusyukan;

Apa yang diperlukan oleh pembeli ketika memilih peranti sedemikian adalah dengan mengkaji ciri-ciri katalog dan membandingkannya dengan model-model yang bersaing, serta mengetahui ulasan positif dan negatif yang boleh didapati di forum tematik atau di rangkaian sosial di Internet.

Apa yang perlu dicari semasa memilih roda gigi? Pilihan pilihan

Unsur fungsi utama unicycle elektrik adalah unit berikut:

  1. Badan padat dengan pegangan di bahagian atas;

  2. Roda disatukan ke dalam badan dan memberikan pergerakan;

  3. Pedal yang berfungsi sebagai titik tumpu pada kaki ketika bergerak;

  4. Motor elektrik yang menggerakkan monowheel, serta bateri yang membekalkannya dengan tenaga;

  5. Giroskop – alat yang mengesan kedudukan badan semasa memandu dan berfungsi untuk mengawal roda gigi;

  6. Kehadiran lampu isyarat khas yang menunjukkan roda roda ketika memandu dalam gelap;

  7. Port USB untuk penyegerakan, kemas kini perisian dan sambungan peralatan persisian;

  8. Sistem multimedia untuk memainkan muzik (tidak terdapat pada semua peranti);

Semasa mempertimbangkan untuk membeli satu atau satu lagi basikal elektrik, anda harus memperhatikan ciri-ciri berikut.

Kelajuan unicycle elektrik

Parameter ini boleh bermaksud dua jenis utama – pelayaran dan kelajuan puncak. Yang pertama bermaksud jumlah kelajuan yang mampu dikembangkan oleh peranti dalam jangka masa yang panjang. Yang kedua adalah kelajuan yang berlaku semasa pecutan impuls jangka pendek.

Bergantung pada ciri kelajuan, semua unicycle dibahagikan kepada tiga kumpulan bersyarat:

  1. Unicycle elektrik berkelajuan rendah – peranti yang mampu berkembang sehingga 15 kilometer sejam. Kelajuan puncak peranti sedemikian boleh mencapai 18-20 kilometer sejam;

  2. Peranti berkelajuan sederhana – unicycle elektrik, kelajuannya dapat mencapai 20-22 kilometer per jam, sementara kecepatan puncak dapat mencapai 24-26 km / j;

  3. Unicycle yang pantas dapat berkembang hingga 25-27 kilometer per jam dan 30-32 kilometer sejam pada beban puncak;

Terdapat juga yang disebut unicycle elektrik berkelajuan tinggi, yang mampu bergerak hingga 50 kilometer sejam, tetapi peranti seperti itu tidak diperlukan untuk semua orang, tetapi dibeli dengan sengaja dan sengaja.

Alat pembawa

Alat pembawa

Sesuai ketika mengendalikan roda gigi di persekitaran bandar, dengan pemindahan pengangkutan awam yang kerap dan keturunan biasa di metro.

  1. Pemegang padat di bahagian atas roda roda adalah penyelesaian standard untuk membawa unit. Terima kasih, dalam keadaan mati, roda roda mono berubah menjadi beg pakaian kecil dan padat. Penyelesaian yang sangat mudah dan ergonomik yang digunakan oleh banyak pengeluar moden;

  2. Pegangan yang boleh ditarik yang direka untuk memutar roda gigi tidak terdapat pada semua peranti. Terima kasih, anda boleh mengangkut roda monowel seperti beg pakaian di roda;

Kapasiti bateri

Parameter diukur dalam ampere-jam dan menunjukkan jarak di mana peranti dapat bergerak dengan sekali cas. Semakin tinggi kapasiti bateri, semakin tinggi sumbernya, tetapi juga semakin tinggi jumlah berat peranti tersebut. Ini sangat penting untuk kegunaan bandar, yang melibatkan penggunaan unicycle elektrik di tangan anda dengan kerap.

  1. Untuk kegunaan bandar biasa dan pengguna yang menghargai berat minimum peranti, anda harus memperhatikan modelnya, yang baterinya berkapasitas 250-350 Ah. “Bateri” sedemikian cukup untuk menempuh jarak 30-40 kilometer;

  2. Bagi mereka yang mencari bateri paling banyak dan banyak akal, model dengan kapasiti 750-850 ampere-jam, mampu menempuh jarak 80-100 kilometer dengan sekali cas, sesuai;

Tidak mustahil untuk menyebut pilihan penting seperti pemulihan tenaga brek. Terima kasih, tenaga kinetik yang dihasilkan semasa pengereman sehingga berhenti sepenuhnya digunakan untuk mengecas semula bateri, sehingga menyumbang kepada peningkatan masa operasinya.

Kelembapan – dan tahan habuk

Pilihan yang sangat penting yang membolehkan anda mengoperasikan peranti dalam keadaan cuaca basah dan buruk. Lebih baik memilih roda roda yang memenuhi standard perlindungan antarabangsa IP68, yang membolehkan operasi dalam hujan, dalam keadaan berdebu, dan juga membolehkan anda menahan beban kejutan yang ketara. Parameter terakhir sangat penting dalam kes ketika unicycle dibeli untuk melakukan muslihat.

Kuasa enjin

Parameter diukur dalam watt dan secara langsung mempengaruhi dinamika percepatan, serta seberapa cepat bateri akan habis digunakan. Kekuatan mana-mana motor elektrik mempunyai tiga kuantiti yang saling berkaitan, masing-masing mencirikan ciri teknikalnya:

  1. Kuasa dinilai – nilai yang dikembangkan oleh unicycle dalam mod pemanduan yang monoton;

  2. Daya maksimum adalah parameter yang mencerminkan kekuatan yang mampu diberikan oleh enjin dalam mod yang paling efisien;

  3. Daya puncak adalah kekuatan impuls jangka pendek yang dapat dihasilkan oleh enjin dalam keadaan yang melampau. Biasanya 10-15% melebihi kuasa maksimum;

Semasa memilih roda roda untuk parameter ini, harus diingat bahawa semakin kuat perangkatnya, semakin mudah ia diberikan semua jenis rintangan dan pendakian, dan juga semakin pendek jarak monowheel dapat berjalan dengan satu pengisian.

Berat unicycle elektrik

diameter unicycle

Seperti yang dinyatakan di atas, semakin banyak unicycle yang lebih berkuasa dan berfaedah, semakin berat badannya.

  1. Peranti standard, yang paling popular di kalangan pembeli, beratnya sekitar 12-15 kilogram.

  2. Model dengan berat yang lebih ringan, kira-kira 8-10 kilogram, paling sesuai dipilih untuk kanak-kanak dan remaja yang ingin menyertai pengangkutan jenis ini.

  3. Roda mono 20-25 kilogram adalah banyak yang ingin mendapatkan kelajuan dan jarak maksimum yang boleh digunakan.

Berdasarkan diameter unicycle, anda perlu mematuhi cadangan berikut:

  1. 12 inci sesuai untuk pengguna dengan berat sehingga 60 kg.
  2. 14 inci dinilai untuk muatan hingga 85 kg.
  3. 16 inci sesuai untuk pengguna dengan berat sehingga 100 kg.
  4. Lebih dari 16 inci untuk pengguna dengan berat lebih dari 100 kg.

Kehadiran sistem multimedia dan akustik terbina dalam

Monowheel adalah alat moden, dan seperti semua peranti serupa, ia dapat diselaraskan dengan mudah dengan telefon pintar atau tablet. Port USB ditujukan untuk tujuan ini, yang juga dapat digunakan untuk mengisi ulang telefon bimbit anda, dan juga Bluetooth – sambungan yang memungkinkan anda memainkan trek muzik dari peranti melalui pembesar suara bawaan. Di samping itu, untuk banyak peranti, pengeluar menyediakan perisian khas yang dipasang pada telefon pintar dan membolehkan anda memantau status peranti dan ciri utamanya dalam masa nyata. Di sini anda juga dapat menambahkan kehadiran semua jenis lampu dan lampu yang diaktifkan ketika memandu pada waktu malam dan bertujuan untuk menerangi jalan, serta digunakan sebagai lampu tempat letak kereta, untuk menunjukkan lokasi penunggang di jalan raya.

Aksesori pilihan

Monowheel mesti dibekalkan dengan kabel kuasa untuk mengecas peranti, serta pemampat kompak yang berfungsi untuk mengepamnya. Ia berfungsi, sebagai peraturan, dari port USB peranti, dan oleh itu membenarkan kemungkinan menggunakannya secara langsung di jalan raya.

Dalam artikel seterusnya, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih skuter giro yang sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen