Cara memilih monitor untuk komputer anda

Semasa memilih monitor, anda perlu fokus pada empat parameter utama – pepenjuru, resolusi, nisbah aspek dan jenis matriks. Juga penting untuk mempertimbangkan standard sambungan.

Bagaimana memilih monitor: biasa atau melengkung?

monitor melengkung

Pada tahun 2017, dengan penurunan harga OLED – monitor melengkung matriks menjadi cukup popular. Walau bagaimanapun, ia tetap lebih mahal daripada yang konvensional. Walaupun begitu, monitor melengkung menerima banyak ulasan hangat dari pengguna yang berpuas hati, sebab itulah banyak yang cenderung memilih peranti seperti itu.

Sebelum anda mencari monitor, anda perlu memutuskan untuk tujuan apa yang akan digunakan.

Melengkung bagus dalam kes berikut:

  1. Permainan komputer (kesan rendaman mendalam disediakan);
  2. Mengedit klip audio dan video (lebih mudah untuk melihat garis masa);
  3. Penyuntingan gambar (rendering warna yang lebih baik).

Pada masa yang sama, ia tidak begitu sesuai untuk tujuan berikut:

  1. Mengedit, menaip, membuat persembahan (anda harus membuat pergerakan mata dan leher terlalu banyak);
  2. Melayari laman web;
  3. Menonton filem.

Oleh itu, untuk kegunaan rumah, monitor panel rata biasa lebih sesuai. Sekiranya anda memilih peralatan untuk studio, maka disarankan untuk mengambil yang melengkung – lebih senang bekerja dengannya.

Memilih pepenjuru monitor

pepenjuru skrin

Diagonal adalah ukuran tradisional ukuran fizikal monitor, diukur dari satu sudut ke sudut yang lain, yang, tidak mengejutkan, menyerong. Ukuran skrin menentukan kebolehgunaan.

Untuk kegunaan rumah, disarankan untuk membeli monitor 21 inci. Skrin yang lebih kecil boleh menyusahkan, terutamanya untuk melihat kandungan multimedia. Anda boleh menggunakan monitor yang sedikit lebih besar. Skrin yang berukuran 21-24 inci kini mempunyai nisbah pepenjuru-ke-harga yang lebih baik.

Namun, bermain atau menonton filem lebih senang dilakukan pada skrin yang lebih besar. Diagonal optimum untuk bekerja dengan kandungan multimedia ialah 24-32 inci. Di samping itu, lebih mudah untuk melancarkan beberapa tetingkap program pada skrin seperti itu.

Monitor yang lebih besar dari 32 inci biasanya digunakan untuk aktiviti profesional seperti pemodelan 3D, reka bentuk, pemprosesan grafik dan multimedia.

Resolusi monitor mana yang hendak dipilih

resolusi skrin

Resolusi matriks adalah bilangan piksel yang sesuai dengannya. Semakin tinggi, gambar lebih halus muncul dan perincian yang lebih halus dapat dipaparkan. Pada masa yang sama, perlu diingat bahawa ukuran banyak elemen fungsional (butang, teks, gambar, blok di laman web) diukur dalam piksel, dan oleh itu, apabila resolusi meningkat, mereka menjadi lebih kecil secara visual.

Oleh itu, tidak digalakkan membeli skrin kecil dengan resolusi besar. Adalah wajar bilangan piksel pada paparan sesuai dengan pepenjuru. Jadi, untuk skrin hingga 24 inci, resolusi optimum ialah 1920 × 1080 piksel (juga disebut Full HD). Pilihan yang lebih berpatutan juga sesuai – 1600 × 900 piksel. Dengan resolusi seperti itu, gambar akan mengekalkan kebolehbacaan dan dimensi optimumnya.

Untuk skrin dengan pepenjuru 27 hingga 32 inci, resolusi optimum adalah 2560 × 1440 piksel, juga disebut QHD. Full HD, yang terdapat dalam model anggaran yang lebih banyak, juga akan sangat mudah, walaupun beberapa objek di layar mungkin kelihatan sangat besar.

Untuk skrin yang lebih besar daripada 32 inci, resolusi optimum ialah 3840 × 2160 piksel, juga disebut 4K. Versi anggaran QHD akan berfungsi juga, namun beberapa objek mungkin kelihatan terlalu besar.

Nisbah aspek

Nisbah aspek adalah parameter yang menunjukkan panjang mendatar dan menegak monitor. Walau bagaimanapun, ia menunjukkan perkadaran bersama. Hampir semua monitor moden adalah monitor skrin lebar yang mempunyai nisbah aspek 16: 9 atau 16:10.

Monitor dengan nisbah aspek 16: 9 sangat sesuai untuk memainkan kandungan multimedia – filem, video, siri TV, dll. Pada skrin dari 16:10, anda juga dapat menonton semua ini, tetapi perlu diingat bahawa bar hitam akan muncul di bahagian bawah dan bahagian atas gambar.

Juga 16: 9 sering menjadi nisbah 'asli' untuk permainan PC. Walau bagaimanapun, kebanyakan projek moden juga sangat baik pada 16:10.

Sekiranya anda merancang untuk menonton filem Blu-Ray berkualiti tinggi di monitor, maka anda harus mengambil skrin dengan nisbah aspek 21: 9 – ini adalah 'asli' untuk kandungan tersebut. Walau bagaimanapun, kebanyakan permainan moden bahkan tidak menyokong format ini.

Monitor 'Square' dengan nisbah aspek 4: 3 praktikal tidak tersedia hari ini. Pada masa yang sama, keduanya kurang sesuai untuk pemutaran kandungan video dan permainan komputer. Pada monitor dengan nisbah 4: 3, hanya senang bekerja dengan dokumen atau melayari web – kandungannya biasanya berpusat secara mendatar, dan pada paparan skrin lebar terdapat banyak ruang putih di sebelah kiri dan kanannya.

Baru-baru ini, satu lagi format yang lebih eksotik telah muncul – 3: 2. Sangat sesuai untuk bekerja di editor grafik profesional, kerana ia membolehkan anda memusatkan kawasan kerja dengan mudah dan meletakkan bar alat sedemikian rupa sehingga anda tidak perlu menjangkau mereka dengan tetikus – tetapi gambar itu juga tidak menutupi gambar. Walau bagaimanapun, format 3: 2 sangat tidak sesuai untuk yang lain – menonton video, melayari web, bermain permainan komputer, dll.

Matrik mana yang hendak dipilih

JENIS MATRIK

Matriks adalah sekumpulan LED yang, sebenarnya, memaparkan gambar. Parameter seperti rendering warna, kontras, ketepuan dan kelajuan tindak balas bergantung pada jenisnya. Hari ini, tiga jenis matriks paling banyak digunakan – TN, VA dan IPS.

Matriks TN (yang juga dapat disebut filem TN +) sangat sesuai untuk menghasilkan semula pemandangan yang dinamik, kerana ia mempunyai masa tindak balas yang pendek. Oleh itu, monitor sedemikian akan menarik perhatian pemain. Walaupun begitu, matriks TN mempunyai rendition warna yang agak rendah dan sudut pandangan yang agak kecil.

Matriks VA (yang juga dapat disebut MVA atau PVA) berbeza dengan TN dengan peningkatan rendering warna dari segi jumlah warna yang ditunjukkan dan sudut pandangan. Walaupun begitu, skrin seperti ini mempunyai kelajuan tindak balas yang agak rendah – 'jejak' tetap berada di belakang objek yang bergerak pantas di skrin. Mereka sangat sesuai untuk penyuntingan gambar, pelayaran web dan operasi serupa.

Matriks IPS (yang juga boleh disebut SFT) dibezakan oleh sudut tontonan terluas – hingga 180 darjah – dan pembiakan warna yang sangat baik dalam puluhan juta warna. Namun, mereka juga mempunyai waktu tindak balas yang agak cepat, yang diterjemahkan menjadi mikro beku gambar. Oleh itu, mereka juga tidak sesuai untuk pemain. Skrin IPS adalah penyelesaian yang sangat baik untuk bekerja dengan gambar dan melihat kandungan multimedia, walaupun kerana lampu latar keseluruhan matriks, warna hitam tidak kelihatan cukup dalam.

Terdapat juga pengubahsuaian teknologi ini yang disebut H-IPS. Skrin ini telah meningkatkan daya tindak balas dan kontras gambar, menjadikannya lebih sesuai untuk permainan.

Sekiranya warna hitam dalam diperlukan (yang sama pentingnya bagi pencinta multimedia dan pereka), monitor OLED adalah penyelesaian yang baik. Mereka mempunyai ketepuan warna yang sangat baik, pelbagai warna dan masa tindak balas yang cepat. Walaupun begitu, monitor sedemikian dicirikan oleh 'burn-out' – semasa operasi mereka kehilangan ciri-ciri mereka. Mereka mempunyai satu kekurangan lagi – sangat jarang berlaku dan harganya tinggi.

Standard sambungan

STANDARD KANDUNGAN

Monitor moden menyambung ke komputer menggunakan salah satu daripada empat standard – VGA, DVI, HDMI dan DisplayPort.

  1. VGA adalah standard yang ketinggalan zaman. Ini adalah salah satu jenis hubungan pertama antara monitor dan motherboard. Tidak seperti yang lain, ia menghantar isyarat analog, sehingga resolusi maksimum skrin terpasang boleh sangat kecil. Adalah masuk akal untuk menggunakan VGA hanya jika monitor atau motherboard (atau kad video) dilengkapi dengan standard yang berbeza.
  2. DVI adalah standard usang. Tidak seperti VGA, ia menghantar data secara 'digital'. Inilah sebabnya mengapa resolusi dan kadar penyegaran meningkat dengan ketara berbanding dengan isyarat analog. Beberapa tahun yang lalu, DVI adalah standard untuk menyambungkan monitor ke PC, tetapi kini secara beransur-ansur digantikan oleh HDMI yang lebih serba boleh.
  3. HDMI adalah standard moden untuk memindahkan data multimedia. Ia dapat menghantar bukan sahaja isyarat video tetapi juga audio. Sebilangan besar monitor 'universal' dihubungkan dengannya. Sebagai tambahan, TV boleh disambungkan ke komputer melalui HDMI.
  4. DisplayPort adalah standard penghantaran isyarat video yang paling moden. Ia dapat menghantar gambar dengan resolusi 4K dan lebih tinggi, serta dengan kadar penyegaran 120 Hz. Monitor permainan dan profesional disambungkan ke komputer melalui DisplayPort.

Ringkasan!

Sebelum membeli monitor – sebenarnya, seperti banyak komponen komputer lain – anda mesti terlebih dahulu memutuskan untuk menggunakannya. Hanya dalam kes ini, anda boleh mengelakkan pembayaran berlebihan untuk fungsi yang tidak diperlukan seperti resolusi terlalu tinggi. Atau, sebaliknya, untuk mengelakkan munculnya masalah dengan pembiakan warna yang tidak mencukupi.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda cara memilih tetikus komputer yang betul, rahsia memilih pemproses untuk komputer, panduan lengkap untuk memilih pelindung lonjakan untuk komputer dan kriteria utama untuk memilih bekalan kuasa komputer.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen