Cara memilih lamina berkualiti untuk sebuah apartmen

Pada masa kini, ketika memilih penutup lantai, semakin banyak orang lebih suka lamina. Bahan ini dengan tepat dapat disebut sebagai contoh ideal dari nisbah 'kualiti-harga'. Penampilannya secara praktikal tidak dapat dibezakan dari parket semula jadi, kerana kekuatannya yang cukup tinggi, sangat sesuai untuk meletakkan di tempat dengan lalu lintas yang tinggi, dan sebilangan besar warna dan warna memungkinkan anda memilih model yang sesuai dengan bahagian dalam bilik dengan cara yang paling ideal.

lamina berkualiti tinggi di apartmen

Pengilang lamina terbaik – syarikat mana yang harus dipilih

Pasar lamina telah 'dibahagi' sejak sekian lama. Sebilangan besar produk dihasilkan oleh pengeluar terkenal di dunia yang tidak memerlukan iklan; dalam pelbagai katalog mereka, anda boleh menemui model bajet dan laminasi premium, yang oleh sifatnya cukup mampu 'bersaing' dengan parket sebenar. Apabila memilih lamina, perlu memberi keutamaan kepada produk dari pengeluar berikut:

  1. Kronostar

  2. Balterio

  3. Egler

  4. Peruntukkan

Struktur dan aplikasi lamina

Struktur lamina

Laminate adalah papan segi empat tepat, ketebalannya berbeza dari 6 hingga 12 milimeter. 'Jantungnya' adalah apa yang disebut alas beban – papan HDF, yang diperbuat daripada serat kayu yang ditekan. Dari atas, papak ditutup dengan lapisan hiasan yang ditutup dengan sebatian telus khas. Dibaring di penutup lantai yang kukuh, bagi orang yang tidak berpengetahuan, lamina praktikalnya tidak berbeza dengan parket.

Struktur lamina adalah sejenis 'sandwic', yang merangkumi lapisan berikut:

  1. Lapisan kalis air – bahagian bawah papan, yang menghalang lamina basah dari bawah;

  2. Lapisan HDF, yang merupakan asas laminasi, di atasnya ciri prestasi papan tertentu bergantung;

  3. Lapisan hiasan, yang, sebagai peraturan, lapisan kertas tipis dengan corak struktur khas yang diaplikasikan, mengingatkan pada kayu, batu atau jenis permukaan lain;

  4. Lapisan pelindung adalah lapisan telus khas yang menjamin keselamatan dari kelembapan, tekanan mekanikal, serta perubahan suhu dan cahaya matahari langsung.

Oleh kerana ciri-ciri fungsinya yang sangat baik, lamina banyak digunakan di premis domestik dan perindustrian, diletakkan di sekolah, hotel dan pelbagai kemudahan katering awam. Dengan penjagaan dan pematuhan prosedur pemasangan yang betul, lamina dapat mengekalkan sifatnya selama bertahun-tahun.

Jenis lamina

Walaupun struktur umum dan prinsip pengeluaran yang serupa, adalah kebiasaan untuk membahagi lamina menjadi dua kelas yang terpisah, masing-masing berbeza dalam ciri-cirinya, dan juga mempunyai kelebihan dan kekurangan.

Laminate untuk kegunaan kediaman

lantai lamina

Pilihan yang bagus untuk berbaring di apartmen atau rumah persendirian. Berbeza dengan kekuatan mekanikal dan ketahanan terhadap lelasan, kelembapan dan cahaya matahari. Peletakan lamina seperti itu dilakukan menggunakan kunci khas dan tidak memerlukan kemahiran dan pengetahuan khas.

Kelebihan

  • Tidak berhati-hati dalam penjagaan;

  • Kos rendah;

  • Ia sesuai dengan lantai yang hangat;

  • Sebilangan besar pilihan tekstur, warna dan warna;

  • Kekuatan dan sifat mekanik yang sangat baik;

  • Gaya sederhana;

keburukan

  • Ketahanan yang tidak mencukupi terhadap kelembapan;

  • Di tempat-tempat dengan aliran orang yang kuat, ia cepat habis;

Laminate untuk kegunaan pejabat dan komersial

Laminate untuk pejabat

Struktur lamina jenis ini hampir sama dengan jenis yang dinyatakan di atas, dan perbezaan utama adalah, tidak seperti ketahanan yang lebih tinggi terhadap lelasan. Banyak pengeluar memberikan jaminan lelasan selama lima tahun walaupun untuk model yang sesuai di lobi hotel dan bilik persidangan – tempat dengan beberapa ratus orang setiap hari!

Kelebihan

  • Rintangan maksimum terhadap geseran dan kerosakan mekanikal;

  • Jaminan jangka panjang tertakluk kepada prosedur pemasangan;

  • Pemasangan yang hampir sempurna;

  • Tidak membakar;

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Takut air;

Pilihan pemilihan lamina

Pilihan pemilihan lamina

Terdapat banyak ciri utama yang harus diberi perhatian ketika memilih model lamina tertentu. Sebelum meneruskan pemilihan model yang sesuai, perlu menentukan jenis premis, serta keadaan di mana ia akan digunakan. Dan hanya selepas itu anda dapat memilih, memperhatikan parameter berikut.

Kelas lamina

Kelas lamina

Konsep ini adalah parameter gabungan yang merangkumi banyak ciri yang berbeza. Metodologi di seluruh dunia untuk menentukan kelas lantai lamina merangkumi lebih daripada sepuluh ujian bebas, hasilnya menunjukkan tahap ketahanan terhadap pengaruh luaran. Jadi, salah satu ujian yang paling penting adalah ujian ketahanan lelasan, yang disebut sebagai Taber Test, yang hasilnya dipaparkan sebagai akronim AC diikuti dengan angka. Semakin besar, tahan laminat terhadap tekanan mekanikal.

Berdasarkan keputusan ujian, model lamina tertentu ditugaskan ke salah satu kelas yang ditentukan berikut. Ia ditunjukkan dengan nombor dua digit, yang pertama menunjukkan kebolehgunaan (2 – untuk rumah atau 3 – untuk kegunaan pejabat), yang kedua – ketahanan terhadap tekanan mekanikal (kadang-kadang 1,2 atau 3).

  1. Laminate class 21-22 adalah pilihan yang sangat baik untuk pemasangan di bilik dengan jumlah pengunjung yang sedikit;

  2. Meliputi kelas 31 boleh disyorkan untuk dipasang di premis komersial, di mana lalu lintas manusia agak kecil. Dalam keadaan operasi seperti itu, ia akan berlangsung dengan tenang sehingga 5-7 tahun, tanpa mengubah sifatnya dan tanpa kehilangan penampilannya;

  3. Lantai lamina Kelas 32 bertujuan untuk premis komersial berkepadatan sederhana. Semasa penggunaan domestik biasa, ia dapat mengekalkan sifatnya sehingga 20 tahun;

  4. Laminate kelas 33 jauh lebih kuat. Ia direka untuk digunakan di bilik dengan aliran pengunjung yang kuat. Dalam keadaan ini, ia mampu bertahan hingga 5-7 tahun tanpa mengubah sifat fizikalnya sendiri;

  5. Kelas 34 dianggap paling tahan lama. Lapisan jenis ini dapat menahan, jika tidak melampau, maka dekat dengan mereka beban. Semasa penggunaan biasa, ia dapat mengekalkan penampilannya hingga 15 tahun. Apabila diletakkan di rumah atau pangsapuri, lapisan seperti itu akan kekal abadi.

Ketebalan lamina

Bertentangan dengan kepercayaan popular bahawa hanya lapisan pelindung luar yang membentuk ciri-ciri lamina dan ketahanan terhadap hentaman, peranan yang paling penting dimainkan oleh dasar – papan HDF yang diperbuat daripada papan gentian. Ketebalannya boleh berbeza dari 6 hingga 12 milimeter. Semakin tebal papak konkrit, semakin baik penebat bunyi dan getaran dan semakin tinggi rintangan bahan terhadap tekanan mekanikal.

Kehadiran chamfer

Tepi laminasi boleh sama rata atau V-chamfered. Dalam kes pertama, disatukan, jahitan di antara papan tidak dapat dilihat, dan penutup lantai muncul sebagai satu keseluruhan, yang tidak sesuai dengan keinginan semua orang. Sebaliknya, kehadiran serong berbentuk V kecil, mirip dengan parket semula jadi, kelihatan semula jadi dan tidak menimbulkan negatif.

Rintangan kelembapan

Parameter yang menggambarkan seberapa baik lamina tertentu dapat menahan kelembapan. Semasa beroperasi dalam irama normal, parameter ini memudar ke latar belakang, namun, jika terdapat kemungkinan besar pendedahan berpanjangan terhadap kelembapan tinggi di permukaan, model yang paling tahan kelembapan harus lebih disukai.

Jenis sambungan

Jenis sendi lamina

Papan boleh dihubungkan antara satu sama lain dengan salah satu cara berikut:

  1. Klik. Menyediakan kehadiran lonjakan khas pada satu jubin dan alur untuk yang kedua. Papan itu ditarik pada sudut 45 darjah dan dimasukkan ke dalam alur, selepas itu terkunci pada tempatnya;

  2. Kunci. Menghubungkan dua jubin setanding di sisi panjang;

  3. Kaedah gam. Papan lamina tidak mempunyai kunci dan disambungkan dengan gam. Cara paling tidak senang dan berfungsi.

Penampilan

Pada masa ini, anda boleh menemui pelbagai jenis lamina yang meniru bukan sahaja kayu, tetapi juga batu, marmar dan jenis bahan yang sama estetik dan indah. Yang mana yang harus dipilih hanya bergantung pada pilihan, gaya dan tujuan fungsi bilik anda.

Kelas persekitaran

Resin, yang memberikan ketahanan terhadap kelembapan dan ketahanan permukaan lamina terhadap tekanan mekanikal, mengandungi formaldehid, bahan yang boleh memberi kesan negatif pada organ pernafasan. Atas sebab inilah banyak pengeluar menggunakan konsep seperti kelas persekitaran. Ini ditentukan oleh huruf E dan nombor yang mewakili kelas tertentu. Sebagai contoh, E0 adalah lamina yang tidak berbahaya, ia boleh dipasang dengan mudah di bilik kanak-kanak atau bilik tidur. E2 sudah kurang mesra alam, dan oleh itu pengrajin berpengalaman menasihatkan untuk meletakkannya di balkoni, di loggias dan tempat-tempat lain yang tidak selalu dikunjungi.

Laminate mana yang hendak dipilih?

Laminate mana yang hendak dipilih

  1. Untuk tempat tinggal – bilik kanak-kanak, bilik tidur – lamina kelas 23 atau 31, yang mempunyai serong berbentuk V dan tergolong dalam kelas persekitaran E0, sangat sesuai;

  2. Sekiranya pemasangan akan dilakukan di lorong, model 32 model harus lebih disukai, yang mempunyai ketahanan terhadap kelembapan yang meningkat dan tergolong dalam kelas ekologi E1;

  3. Premis pejabat memerlukan meletakkan lamina yang paling tahan mekanikal. Model kelas 33, dengan ketebalan sekitar 10-12 milimeter, dengan chamfer berbentuk V dan tergolong dalam kelas persekitaran E1 adalah pilihan terbaik;

Berapa kos lantai lamina?

  1. Model 22 atau 31 kelas yang murah, bertujuan untuk pemasangan di premis kediaman, berharga dari 500 hingga 700 rubel per meter persegi;

  2. Laminate, diletakkan di lorong atau di dapur – tempat yang mengalami tekanan mekanikal yang meningkat, berharga 800-1200 rubel per m2;

  3. Lamina pejabat kelas 33 akan menjadi lebih mahal, kira-kira 1000-1500 rubel setiap 'persegi';

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda bagaimana memilih linoleum yang betul dan rahsia memilih pemutar skru.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen