Cara memilih krim muka

Banyaknya pasaran kosmetik menyebabkan kebanyakan wanita kehilangan. Sama ada pakar kosmetik profesional atau mereka yang menggunakan petua di bawah ini boleh memilih produk yang memberikan hasil maksimum dalam masa yang singkat.

Aksioma kosmetik

Aksioma kosmetik

Mengenai kulit

Epidermis ditutup dengan membran lipid air, yang menghalang penyejatan kelembapan dan menjadi penghalang patogen. Komponen biologi aktif produk kosmetik mesti menembusi cangkang untuk menyampaikan komponen pemulihan yang diperlukan ke lapisan kulit yang lebih dalam. Penghalang sembuh dari masa ke masa, tetapi bahan-bahan bermanfaat telah memenuhi sel-sel, mengembalikan cahaya, ketegasan dan kesihatan pada kulit. Untuk membuat pilihan yang tepat, anda perlu memahami beberapa aksioma kosmetologi:

  1. krim untuk kulit kering dan halus – melembapkan dan menyuburkan lapisan atas epidermis;

  2. untuk kulit berminyak – menyuburkan dan menutup liang pori;

  3. kedua-dua masalah adalah krim penapis untuk kulit kombinasi.

Mengenai komposisi

Kami menarik perhatian kepada komposisi, di mana setiap krim merangkumi sekumpulan bahan tertentu:

  1. air – terdapat dalam setiap komposisi;

  2. bahan aktif secara biologi – bahan aktif formula unik yang memberikan hasil yang diinginkan;

  3. pengemulsi – diperlukan supaya konsistensi krim adalah seragam;

  4. pengawet – jaga agar krim tidak merosot, untuk jangka masa yang ditentukan oleh pengeluar;

  5. vitamin – diserap sepenuhnya oleh kulit hanya dengan bantuan pengemulsi lesitin. Dalam kes lain, ia ditambah dalam bentuk ekstrak;

  6. minyak kosmetik – asas krim, dengan fungsi tertentu (kelapa – melembutkan, zaitun – melembapkan, dll.).

Bahan 'menakutkan'

Label pada tabung yang mengandungi 'minyak mineral' menunjukkan bahawa hidrokarbon halus dari minyak telah digunakan. Ciri khas komponen adalah peningkatan konsistensi stabil dari jisim berkrim dan peningkatan penampilannya. Ia juga mempengaruhi pengemulsi minyak sayuran yang membentuk komposisi. Oleh kerana 'minyak mineral' sangat halus, tetapi masih bersifat teknikal, ia tidak diserap ke dalam kulit, tetapi menghasilkan sejenis filem yang mencegah kehilangan kelembapannya sendiri. Kesan dalam beberapa kes adalah pembengkakan wajah pada waktu pagi. Fakta menarik: pada tahun 2005, eksperimen dilakukan untuk menjelaskan fakta bahawa minyak mineral bergetah. Bahkan kosmetik itu, di mana terdapat sekitar 30 peratus bahan ini, tidak memprovokasi perkembangan komedi dalam subjek. (DiNardo, J.C. Adakah komedogenik minyak mineral? J. Cosmet. Dermatol., 2005, 4, 2–3).

Agar tidak tersesat ketika membaca komposisi, ingat: semua komponen yang ditunjukkan pada kotak, balang atau tiub disusun dalam urutan menurun (yang pertama adalah komponen yang paling utama, yang terakhir adalah yang kehadirannya minimum). Peraturan lain adalah bahawa anda tidak boleh mengambil krim jika formaldehid terdapat dalam komposisi. Karsinogen ini merosakkan sel dan menyebabkannya bermutasi dengan penggunaan yang berpanjangan.

Aksioma terakhir: ramuan 'paraben' adalah pengawet yang diperlukan dan terdapat dalam semua krim yang tepu dengan bahan semula jadi. Sifat antijamur paraben, seperti sifat antibakteria, membantu mengekalkan krim kosmetik lebih lama untuk digunakan kemudian. Walau bagaimanapun:

  1. kandungannya tidak boleh melebihi 0.3 peratus;

  2. nama paraben tidak boleh mengandungi awalan 'iso'.

Reaksi alergi terhadap krim biasanya disebabkan oleh alergi paraben. Dalam kes ini, lebih baik memperhatikan kosmetik 'organik'.

Pembungkusan yang betul

Pembungkusan yang betul

Balang yang cantik kelihatan lebih menarik di meja solek rumah. Walau bagaimanapun, pakar kosmetik profesional menegaskan: pembungkusan terbaik adalah tiub legap. Pertama, cahaya langsung akan memusnahkan sebatian tanaman yang rapuh. Kedua, asas minyak krim adalah tempat pembiakan bakteria yang sesuai. Ketiga, bahagian satu kali kecil, dan lebih senang mendapatkannya menggunakan dispenser khas (atau dengan menekan tabung). Tetapi pencinta balang juga mempunyai jalan keluar. Lebih baik jika krim diambil dengan spatula khas, selepas itu penutupnya ditutup dengan cepat.

Sebaiknya uji produk kosmetik sebelum membeli. Perkhidmatan ini ditawarkan oleh banyak kedai kosmetik besar, yang pemasarnya telah membuat sachet sekali pakai (probe). Sebaik-baiknya, cubalah produk di rumah, pada kulit yang dibersihkan dan disediakan. Sekiranya alergi tidak muncul dalam masa 24 jam, sila beli krim yang anda suka.

Tujuan krim

Tujuan krim

Krim yang dipilih dengan mengambil kira nuansa berikut akan membantu mengekalkan kesegaran dan keindahan wajah:

  1. siang hari – mempunyai tekstur ringan dan halus, cepat diserap tanpa meninggalkan kesan berminyak. Fungsi mereka adalah untuk melindungi pemakai dari kesan berbahaya dari persekitaran luaran (cahaya matahari, angin, debu dan kotoran yang agresif) dan menjaga kelembapan semula jadi di dalam sel;

  2. malam – konsistensi padat dan berminyak membantu menjana semula sel epidermis. Komposisi mereka lebih kuat daripada krim siang;

  3. untuk penggunaan 'musim panas' – pilih formulasi cahaya pelembap;

  4. untuk musim sejuk – krim berkhasiat yang melindungi kulit daripada pecah, mengelupas dan suhu rendah.

Bahagian wajah yang berbeza memerlukan formulasi kosmetik yang sesuai untuknya. Untuk kulit di sekitar mata (di mana tidak ada lapisan lemak sendiri), krim ringan diperlukan, tepu dengan vitamin maksimum. Untuk wajah – krim harus sesuai dengan jenis kulit. Peringatan utama: hanya pengeluar kosmetik berjenama yang dipercayai menggunakan teknologi mahal untuk mengurangkan berat molekul bahan penyusunnya. Ini membolehkan 30 peratus bahan aktif (dari jumlah jisim) kosmetik yang digunakan untuk meresap ke dalam sel epidermis. Oleh itu, penggunaan sebarang krim harus berterusan dan sistematik.

Penggredan umur

Penggredan umur

Untuk kesan “menakjubkan”, satu krim tidak mencukupi. Setelah seorang wanita melepasi tanda usia '30', rawatan wajah harus lengkap. Walau bagaimanapun, perlu juga memperhatikan tanda-tanda pengeluar.

Selepas 30;

Masalah utama pada zaman ini:

  1. melemahkan keanjalan epidermis;

  2. kulit pudar;

  3. permulaan pigmentasi;

  4. pelanggaran garis dan kontur secara halus.

Oleh kerana kitaran semula jadi pembaharuan sel menjadi perlahan, perlu dilakukan pengelupasan sel-sel atas keratin dengan kulit. Kemudian anda boleh menggunakan krim, komponen utamanya adalah:

  1. asid hyaluronik (untuk pelembab) dan AHA (contohnya, laktik atau buah), yang bertindak pada molekul, tisu dan sel kulit;

  2. niacinamide adalah vitamin B3 yang larut dalam air yang meningkatkan keanjalan epidermis dan meningkatkan fungsi penghalang. Memerangi bintik-bintik pigmentasi dengan kuat, memancarkan nada wajah dan kelegaan;

  3. vitamin C – vitamin yang mempercepat pertumbuhan dan pertumbuhan semula sel;

  4. Sun Protection Factor (SPF) adalah penapis pelindung cahaya matahari yang melindungi kulit dari pendedahan cahaya matahari yang aktif. Nombor yang ditunjukkan di sebelah tanda SPF menunjukkan jumlah masa yang dapat anda selamatkan di bawah sinar matahari langsung (misalnya, SPF 25).

Pastikan krim mengandungi retinol, kolagen dan gliserin. Ini adalah komponen yang secara aktif mengembalikan keanjalan dan warna kulit.

selepas 35;

Masalah utama dalam tempoh ini:

  1. 'kaki gagak', meniru kedutan;

  2. bengkak kelopak mata bawah;

  3. bulatan gelap dari kerja berlebihan;

  4. pengurangan turgor kulit.

Dalam kes ini, lebih baik menjaga pengukuhan sel, pengaktifan dan penghidratan yang mencukupi. Bahan Bantu:

  1. kolagen adalah komponen dari mana sel kulit dibina;

  2. elastin adalah protein yang dipintal dalam lingkaran, mudah diregangkan dan dikembalikan ke keadaan asalnya (otot-otot muka terdiri daripada itu);

  3. ekstrak alga, vitamin;

  4. asid buah;

  5. EGF adalah protein yang mengandungi 53 sisa asid amino.

Ia perlu dilakukan untuk melembapkan dan menyuburkan kulit secara menyeluruh, yang mana krim disapukan dalam beberapa lapisan.

selepas 40;

Tugas yang diselesaikan pada zaman 'Balzac' lebih luas lagi:

  1. pemakanan kulit dan penyelarasan kelegaan;

  2. melawan kedutan dan kendur 'flyws';

  3. penghapusan dagu 'double atau double';

  4. pemulihan kontur wajah dan penghapusan bintik-bintik usia;

  5. mengetatkan lipatan muka.

Bilangan bahan aktif yang diperlukan meningkat:

  1. gliserin dan lanolin – melembutkan kulit, melicinkan kedutan;

  2. ceramides – memulihkan membran lipid air;

  3. peptida – rantai residu asid amino yang memulihkan proses dalaman dalam sel epidermis;

  4. kolagen dan asid hyaluronik – disebutkan sebelumnya;

  5. Asid ANA dan dimethicone – melicinkan kelegaan dan melindungi dari faktor pemusnah dan kerengsaan luaran;

  6. vitamin A (retinol) dan E (tokoferol) – unsur yang memprovokasi kulit untuk memperbaiki diri.

Permintaan utama adalah kesan mengangkat kekal, yang dicapai dengan menggunakan kompleks bahan-bahan di atas.

Kesimpulannya

Lebih selamat memilih kosmetik, dan krim tertentu, dari pengeluar (jenama) yang dipercayai. Jangan lupa: kosmetik profesional berfungsi dengan cepat, tetapi mengandungi komponen kimia. Kesan kosmetik semula jadi dan organik akan kelihatan dalam beberapa bulan.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih krim pencerah yang tepat, rahsia memilih krim selepas matahari dan keanehan memilih pelindung matahari.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen