Cara memilih komputer riba permainan

Komputer riba adalah sejenis komputer yang tidak begitu sesuai untuk permainan. Ini disebabkan oleh kekhasan kedudukan relatif skrin dan papan kekunci, kerumitan yang tinggi (dan sering kali mustahil) peningkatan, prestasi rendah sistem penyejukan dan beberapa faktor lain. Walaupun begitu, kerana faktor mudah alih dan bentuknya yang ringkas, banyak orang memilih komputer riba untuk permainan.

Cara Memilih Laptop Permainan yang Baik: Pilihan yang Perlu Diperhatikan

Cara memilih komputer riba permainan

Komputer riba permainan diperlukan terutamanya untuk prestasi tinggi, terutama dari segi pemprosesan grafik. Oleh itu, senarai ciri yang perlu diberi perhatian adalah seperti berikut:

  1. Resolusi skrin;

  2. Parameter kad grafik;

  3. Prestasi pemproses;

  4. Jumlah RAM.

Ini adalah parameter utama yang harus dipertimbangkan ketika memilih komputer riba permainan. Anda juga dapat menghargai kemudahan papan kekunci dan pad sentuh, kualiti sistem penyejukan dan ciri permainan khas.

Pilihan skrin komputer riba permainan

Pilihan skrin

Resolusi skrin menentukan kualiti ('kelancaran') gambar, jumlah elemen dalam gambar dan kemampuan untuk menjalankan permainan moden – kebanyakannya tidak 'berfungsi' pada paparan kecil. Di samping itu, kadar bingkai secara tidak langsung bergantung padanya.

Resolusi skrin optimum untuk komputer riba permainan adalah Full HD (1920 × 1080 piksel). Dengan nilai yang lebih rendah dari parameter ini, gambar tidak akan kelihatan sangat bagus, dengan nilai yang lebih tinggi, beban pada kad video akan meningkat, yang, dengan sistem penyejukan yang tidak berfungsi dengan baik, akan menyebabkan pemanasan berlebihan dan dalam keadaan apa pun akan menyebabkan penggunaan bateri secara intensif.

Skrin pepenjuru standard untuk komputer riba moden ialah 17.3 inci. Perangkat dengan paparan yang lebih kecil dapat menjadi tidak selesa untuk permainan, sementara perangkat dengan layar yang lebih besar dapat menyusahkan untuk diangkut. Pada masa yang sama, jika anda tidak merancang untuk mengeluarkan komputer riba dari rumah anda, anda boleh membeli model dengan layar 21 inci dan resolusi lebih tinggi daripada Full HD.

Parameter kad grafik

Parameter kad grafik

Kad grafik adalah batu sandungan utama bagi pengeluar komputer riba permainan moden. Pemecut grafik “mudah alih” khas dicirikan oleh prestasi yang sangat rendah, yang pastinya tidak cukup untuk menjadikan gambar kaya dengan perincian. Kad video yang kuat memerlukan peningkatan yang ketara dalam fungsi sistem penyejukan, dan juga menyebabkan peningkatan penggunaan tenaga.

Oleh itu, sebahagian besar komputer riba permainan pertengahan tidak dilengkapi dengan kad grafik yang sangat kuat. Ini membolehkan pengeluar mengoptimumkan sistem penyejukan agar tidak terlalu panas. Komputer riba permainan utama dilengkapi dengan kad video hampir desktop (dan kadangkala benar-benar desktop – seperti NVIDIA GeForce GTX 980 di MSI GT80 2QE Titan SLI, yang berharga sekitar 400 ribu rubel di pasaran Rusia).

Oleh itu, jika anda memerlukan komputer riba permainan yang murah, anda harus melupakan kad video yang sangat produktif. Sekiranya anda memerlukan pemecut grafik yang hebat, anda perlu mengeluarkan sedikit wang daripada yang dirancang.

Walaupun begitu, kad video kelas atas tidak diperlukan untuk perjalanan permainan moden yang selesa. Projek seperti itu juga dapat dilancarkan pada pemecut grafik dengan memori video 2 GB. Kecuali kadar penyegaran gambar atau kedalaman terperinci jauh lebih rendah daripada konfigurasi bahagian atas atau desktop.

Secara umum, 2 GB adalah jumlah minimum memori video yang diperlukan untuk komputer riba permainan. Tidak masuk akal untuk membeli lebih sedikit. Lebih banyak mungkin (dan perlu), tetapi perlu dikira terlebih dahulu berdasarkan anggaran.

Parameter pemproses komputer riba

Parameter pemproses

Sekiranya kad video dalam permainan terutamanya bertanggungjawab untuk grafik, maka pemproses bertanggungjawab untuk 'elemen tidak kelihatan', seperti tingkah laku kecerdasan buatan, penjelasan model fizikal, pembentukan elemen persekitaran dan persekitaran maya. Akibatnya, ia juga perlu produktif.

Pemproses yang optimum untuk komputer riba permainan moden adalah Intel Core i5 atau i7 4th (Haswell) atau generasi yang lebih tua. Cip sedemikian, sambil mengekalkan prestasi, memberikan pemanasan dan penggunaan kuasa yang lebih sedikit.

Pemproses AMD hanya disarankan sekiranya anggaran untuk membeli komputer riba permainan sangat terhad. Mereka tidak sekuat, cekap tenaga dan 'sejuk' seperti kerepek Intel, tetapi juga lebih murah.

Saiz RAM

Jumlah RAM juga penting untuk menjalankan permainan intensif sumber (dan hampir semua projek moden seperti itu). Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melampau dan membeli ASUS ROG G752VY-GC337T, yang berharga kurang dari 250 ribu rubel, tetapi dilengkapi dengan 32 GB RAM.

Untuk kebanyakan permainan moden, RAM 8 GB akan mencukupi. Namun, kita bercakap mengenai komputer riba, dan apriori tidak patut melancarkan projek dengan kualiti maksimum di atasnya – ia penuh dengan pemanasan komponen dalaman yang terlalu panas. Sekiranya anda mahukan pengalaman permainan terbaik, peranti dengan 16GB RAM akan berfungsi.

Pilihan lain untuk memilih komputer riba permainan

Parameter lain

Juga, semasa memilih komputer riba permainan, perlu dipertimbangkan beberapa parameter lain:

  1. Ruang cakera keras. Mengingat intensiti sumber daya permainan moden, sangat disarankan untuk membeli komputer riba dengan HDD kurang dari 500 GB. Konfigurasi optimum: 128-256 GB SSD untuk menjalankan sistem operasi dan 0,75-1,5 TB HDD untuk memasang permainan;

  2. Kemudahan papan kekunci dan pad sentuh. Ini adalah parameter yang sangat penting, kerana melalui pengawal inilah interaksi dengan permainan berlaku. Papan kekunci mekanikal dianggap yang terbaik untuk permainan, tetapi komputer riba jarang didapati dan agak mahal (seperti, misalnya, MSI GT80 2QE Titan SLI di atas). Semasa membeli, perlu dinilai bagaimana tangan terletak pada kunci dan berapa jari jatuh ke bidang pandangan;

  3. Sistem penyejuk. Komputer riba permainan, kerana prestasi komponennya yang tinggi, menjadi sangat panas, terutamanya dalam projek moden. Oleh itu, kualiti sistem penyejukan sangat penting;

Fungsi permainan khas – butang tambahan pada papan kekunci, lampu latar kunci aktif, paparan interaktif pada panel sentuh – semua ini menjadikan permainan lebih menyeronokkan.

Ringkasan

Memandangkan kos komputer riba permainan yang tinggi, pilihan mereka mesti didekati dengan penuh tanggungjawab. Dianjurkan untuk membeli konfigurasi yang tidak hanya memenuhi keperluan semasa, tetapi juga melampaui mereka – sehingga pada masa akan datang anda dapat menjalankan permainan moden di perangkat anda di masa depan.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih fon kepala komputer riba, rahsia memilih RAM untuk komputer riba anda, kriteria utama untuk memilih beg komputer riba yang boleh dipercayai, dan panduan lengkap untuk memilih sistem operasi komputer riba.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen