Cara memilih kompas

Barang untuk pelancongan

Apabila peranti GPS anda kehabisan bateri dan telefon anda kehilangan isyarat selularnya, satu-satunya perkara yang anda boleh bergantung ialah kompas. Peranti ini telah dikenal sejak dulu lagi dan masih belum kehilangan relevansinya, memberikan kemampuan untuk menavigasi walaupun dalam keadaan ketika langit ditutup dengan awan, dan sekitarnya – hutan yang tidak dapat ditembus. Sudah tentu, hanya jika kompas dipilih dan dikonfigurasi dengan betul, dan pengembara sendiri tahu bagaimana menggunakannya.

pilih kompas

Pengilang terbaik. Kompas mana yang hendak dipilih?

Dari segi teknikal, kompas moden adalah peranti yang tidak mempunyai mekanisme ghaib, dan oleh itu peranti berkualiti tinggi dijual. Semasa memilih kompas, anda harus mengutamakan pengeluar yang dipercayai:

  1. Silva;

  2. Suunto;

  3. Brunton International;

  4. Sonar Inc.

Anda juga harus memperhatikan tidak hanya ciri-ciri model tertentu, tetapi juga ciri-ciri bekerja dengannya, kelebihan dan kekurangannya. Kaedah termudah untuk mencari maklumat berguna adalah di Internet, hanya terdapat banyak ulasan yang menerangkan keadaan sebenar.

Jenis kompas

Semua model kompas moden boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan utama

Kompas cecair

Kompas cecair

Peranti yang paling mudah dan tepat pada masa yang sama. Mereka mewakili bekas ringkas dengan cecair, di atasnya gegelung tembaga atau aluminium dengan jarum feromagnetik dipasang. Di kedua sisi itu terdapat dua magnet yang mencipta medan magnet. Dengan memutar kompas secara mendatar, anda dapat menentukan lokasi yang tepat dengan cepat. Cecair memberikan penstabilan tambahan pada penunjuk, meningkatkan ketepatan pengukuran dengan ketara.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Kos rendah;

  • Tidak memerlukan penyesuaian dan penentukuran;

  • Ketepatan pengukuran yang tinggi;

keburukan

  • Tangki biasanya terbuat dari kaca dan mesti dikendalikan dengan berhati-hati;

  • Jangan bertolak ansur dengan kejutan dan gegaran yang tajam;

Kompas magnet

Kompas magnet

Peranti lama yang baik, yang diketahui oleh kita semua. Ia adalah 'bulat' yang padat dengan dail terpasang di dalam dan tangan berputar, hujung merahnya bermagnet dan selalu menunjuk ke utara. Menentukan lokasi anda sendiri dengan cara ini, mengetahui di mana utara, tidak akan sukar walaupun pada malam paling gelap.

Sistem kompas magnet digunakan secara meluas bukan hanya dalam kompas pelancongan sejagat, tetapi juga dalam model yang sangat khusus – ketenteraan, geologi, alat navigasi, astronomi dan kompas lain.

Kelebihan

  • Kecil dan senang dikendalikan;

  • Harga rendah;

  • Tidak bersahaja;

  • Ketepatan bacaan yang tinggi;

  • Kemudahan penggunaan;

keburukan

  • Boleh memberi bacaan yang salah apabila terdapat medan magnet yang kuat di dekatnya;

Kompas elektronik

Kompas elektronik

Analog moden model klasik dengan fungsi yang lebih luas. Peranan tangan dan dail di sini dilakukan dengan paparan LCD dengan lampu latar, dan penentuan arah dilakukan menggunakan algoritma penilaian maklumat yang bijak. Dijual anda boleh menemui model lanjutan yang dilengkapi dengan navigator GPS dan bateri berkapasiti yang berfungsi selama 4-6 hari.

Kelebihan

  • Penentuan koordinat tepat;

  • Kehadiran navigator GPS untuk model canggih;

  • Kemudahan penggunaan;

  • Dimensi padat;

  • Fungsi tinggi;

keburukan

  • Bateri perlu dicas;

  • Harga tinggi.

Kriteria utama untuk memilih kompas?

kriteria pemilihan kompas

Dimensi dan ciri kes

Semasa memilih peranti kelas ini, anda harus memperhatikan dimensinya. Kompas mestilah padat dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa semasa pengangkutan dan penggunaan. Keutamaan harus diberikan kepada model yang dilindungi dari kelembapan dan dibuat dalam kes tahan kejutan;

Jenis kompas

Semasa memilih kompas tertentu, anda harus fokus pada ciri-ciri di atas. Sekiranya peranti dibeli sebagai jenis insurans dan pilihan sandaran, lebih baik membeli air kompak atau kompas magnet. Sekiranya kompas akan menjadi satu-satunya peranti yang direka untuk orientasi di medan, lebih baik memilih kompas digital berketepatan tinggi dengan navigator GPS terbina dalam. Peranti sedemikian membolehkan bukan sahaja menentukan titik kardinal dengan cepat, tetapi juga menunjukkan koordinat lokasi anda.

Ketersediaan fungsi tambahan

Kompas ketenteraan atau geologi yang maju dapat dilengkapi dengan pembaris kejuruteraan, kaca pembesar untuk kemudahan penggunaan, pencahayaan yang dirancang untuk digunakan pada waktu malam, dan juga wazir untuk memudahkan navigasi di lapangan di lapangan. Lebih berfungsi adalah kompas elektronik, di dalamnya terdapat pelbagai peranti, hingga navigator GPS dan chartplotter lengkap, yang menyediakan navigasi penuh dan membolehkan anda merancang jalan.

Kehadiran giroskop

Kompas yang dilengkapi dengan giroskop tidak diperlukan oleh semua orang. Walau bagaimanapun, alat sedemikian sangat diperlukan untuk navigasi sungai, dan juga untuk aeronautik. Kehadiran peranti ini memungkinkan kompas untuk menentukan bukan magnet, tetapi kutub utara yang sebenarnya, yang memaksimumkan ketepatan navigasi dan meniadakan pengaruh negatif semua jenis alat elektronik yang memutarbelitkan bacaan.

Barometer dan altimeter

Peranti ini sangat berguna untuk pendakian gunung dan ekspedisi berbilang hari. Barometer adalah alat yang mengukur tekanan, dan dari pembacaannya, anda dapat meramalkan perubahan dalam keadaan cuaca. Penurunan tekanan yang tajam tentunya bererti hujan dan ribut petir, dan tekanan tinggi yang berterusan dan berterusan bermaksud cuaca cerah dan tidak berawan. Altimeter ini dirancang untuk mengukur ketinggian berbanding dengan permukaan laut, alat ini sangat berguna untuk pelancong yang menakluki gunung. Dengan pertolongannya, cukup untuk memantau kemajuan ekspedisi dan menganalisis ketinggian yang mungkin didaki dalam jangka waktu tertentu.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih tanglung pelancongan dan rahsia memilih teropong.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen