Cara memilih khemah untuk rekreasi luar – nasihat pakar

Lawatan jangka panjang ke alam tidak mustahil tanpa adanya peralatan yang sesuai dan, pertama sekali, khemah. Dialah yang akan menjadi rumah anda dalam jangka waktu yang singkat ini, dialah yang akan melindungi anda dari hujan dan angin, dan pada waktu malam akan menyediakan tempat perlindungan yang dapat dipercayai dari serangga yang sejuk dan di mana-mana, sehingga memastikan tidur yang nyenyak dan sihat di udara segar. Walau bagaimanapun, keselesaan maksimum hanya dapat dilakukan apabila khemah untuk rekreasi luar dipilih dengan betul, dan ciri-cirinya sepenuhnya sesuai dengan keadaan operasi dan musim.

cara memilih khemah

Pengilang khemah terbaik – syarikat mana yang harus dipilih

Sebilangan besar pengeluar kini terlibat dalam pengeluaran peralatan menangkap ikan dan pelancongan, dan oleh itu anda boleh menemui pelbagai jenis model yang dijual, dari model anggaran murah yang dibuat di China hingga model profesional dari pengeluar peralatan sukan terkenal. Bercakap mengenai syarikat yang paling maju, anda harus memperhatikan produk jenama berikut:

  1. Kem

  2. Berjemur

  3. Tramp

  4. Norfin

  5. Alaska

  6. Touristika

Peranan penting dalam pemilihan model tertentu yang betul dimainkan oleh ulasan pelanggan yang telah mencuba model ini atau model tersebut dalam praktik. Atas dasar itulah kami dapat menyimpulkan sama ada peranti itu sesuai untuk keadaan operasi anda atau tidak.

Peranti khemah

Oleh kerana tujuan utama khemah adalah untuk memberikan keselesaan maksimum ketika tinggal di alam semula jadi, perhatian khusus diberikan kepada reka bentuknya. Hampir selalu, khemah adalah awning yang tahan lama dan boleh dipercayai yang diperbuat daripada bahan sintetik moden, bentuknya dipegang oleh sistem busur berkekuatan tinggi. Yang terakhir diperbuat daripada gentian kaca, serat karbon atau aloi aluminium. Bergantung pada reka bentuk khemah, pengeluar dapat menyediakan satu ruang tidur dan beberapa bilik penuh, serta 1 atau bahkan 2 ruang depan untuk menyimpan barang dan pelbagai peralatan.

Jenis khemah

Terdapat banyak khemah yang dijual pada masa ini, dan ini adalah ciri fungsinya yang harus dipertimbangkan sejak awal. Bergantung pada ini, semua khemah dibahagikan kepada beberapa jenis.

Khemah penyerang

Khemah penyerang

Model yang direka untuk kegunaan profesional. Mereka banyak digunakan untuk mendaki gunung, mendaki gunung dan semua jenis ekspedisi dalam keadaan yang keras. Mereka bersaiz kecil, ringan dan tidak menyebabkan ketidakselesaan semasa perjalanan jauh.

Kelebihan

  • Pemasangan yang mudah dan pantas; Idea

  • Kebolehtelapan wap tinggi;

  • perlindungan linen dari sejuk, angin dan hujan;

  • Dimensi padat;

  • Berat rendah;

keburukan

  • Sangat mahal;

Khemah trekking

Khemah trekking

Model yang direka untuk ekspedisi dan acara berbilang hari di alam semula jadi dan direka terutamanya untuk pelancong dan peminat luaran. Dari segi ciri-ciri mereka, mereka lebih rendah daripada khemah penyerang profesional, namun, ini lebih dari cukup untuk memastikan keselesaan maksimum dalam situasi apa pun.

Kelebihan

  • Perlindungan yang sangat baik dari sejuk, angin dan hujan;

  • Dimensi dan berat pengangkutan kecil;

  • Pelbagai saiz dan model;

  • Reka bentuk yang tidak bersahaja;

keburukan

  • Mahal;

  • Pemasangan memerlukan masa yang lama;

Khemah berkhemah

Khemah berkhemah

Khemah paling popular hari ini. Mereka boleh dianggap sebagai model rakyat dan sejagat. Dengan kos yang agak rendah, mereka memberikan perlindungan yang baik dari hujan dan angin. Sudah tentu, kita tidak bercakap mengenai keadaan yang melampau, tetapi untuk menghabiskan malam pada malam musim panas yang hangat, model seperti itu lebih sesuai.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Harga berpatutan;

  • Pelbagai model;

  • Penjagaan dan penyelenggaraan yang tidak bersahaja;

  • Mudah dipasang;

  • Berat rendah;

keburukan

  • Tidak sesuai untuk keadaan yang melampau;

  • Beberapa model basah ketika hujan lebat;

Khemah pantai (tempat perlindungan)

Khemah pantai

Khemah yang tidak mempunyai pintu masuk yang dapat dikunci dan mewakili tenda yang terpencil di tiga sisi. Mereka berfungsi sebagai tempat perlindungan dari cahaya matahari, hujan dan angin semasa aktiviti luar dan sangat digemari oleh pemancing yang menunggu gigitan selama beberapa hari.

Kelebihan

  • Kos rendah;

  • Saiz padat dan berat minimum;

  • Perlindungan yang baik dari hujan dan angin;

  • Reka bentuk paling mudah;

keburukan

  • Tidak sesuai untuk penginapan semalaman;

  • Tidak melindungi dari sejuk;

Khemah memancing musim sejuk

Khemah memancing musim sejuk

Model yang sangat khusus yang direka untuk jangka panjang hidup di atas ais semasa memancing. Mereka terbuat dari bahan berkekuatan tinggi dengan beberapa lapisan, dan oleh itu melindungi dengan sempurna dari fros, hujan dan angin yang teruk. Mereka cukup luas – mereka memungkinkan, jika perlu, berdiri hingga ketinggian penuh, serta menggunakan sebilangan besar peralatan tanpa mengekang diri

Kelebihan

  • Luas dan lapang;

  • Melindungi dengan sempurna dari angin dan sejuk;

  • 'Bernafas'

  • Dipasang dalam beberapa saat;

  • Mudah dikendalikan;

keburukan

  • Pukal dan berat;

  • Mahal;

Kriteria utama untuk memilih khemah

Pilihan pemilihan khemah

Sebagai tambahan kepada jenis khemah tertentu untuk keadaan tertentu, anda harus memperhatikan banyak ciri utama lain yang mempunyai kesan paling langsung terhadap operasi tersebut.

Struktur khemah

  1. Model hemisfera pada masa ini adalah yang paling meluas. Mereka didasarkan pada 2-4 busur bersilang, berkat khemah yang tetap bentuknya. Perlindungan yang sederhana, selesa dan sangat baik terhadap angin kencang. Kelemahannya termasuk harga yang agak tinggi;

  2. Khemah berbentuk tong. ‘Hanggar’ paling nyata, yang strukturnya dipegang oleh busur yang tidak saling melintang, selari antara satu sama lain. Sebagai peraturan, model lapang yang dirancang untuk hidup jangka panjang di alam semula jadi di satu tempat mempunyai reka bentuk yang serupa. Melindungi dengan sempurna dari hujan, angin dan perubahan suhu. Kesukaran dalam pemasangan dan pembongkaran, serta dimensi dan berat pengangkutan yang besar, harus diperhatikan sebagai kelemahan;

  3. Khemah – Khemah juga dianggap sebagai salah satu model paling popular pada masa ini. Reka bentuk model seperti itu hampir selalu dipasang, bergantung pada empat tiang yang bersatu di bawah lengkungan. Ini menjadikannya agak mudah untuk diangkut, tetapi secara signifikan meningkatkan keseluruhan masa pemasangan;

  4. Khemah payung. Atau peranti semiautomatik, kerana banyak pengeluar memanggilnya. Model yang telah mendapat populariti besar, pertama sekali, antara peminat memancing musim sejuk. Mudah dan senang dipasang, dan strukturnya menyerupai payung – gerakan sebelah tangan dan khemah dipasang. Kelemahan model ini adalah ukuran besar dan dimensi yang besar, serta kos – harga model sedemikian jauh lebih tinggi daripada rakan sejajarnya yang klasik.

Bermusim

Kriteria ini menentukan had suhu yang lebih rendah di mana khemah tertentu sesuai digunakan.

  1. Khemah musim panas nipis, ringan dan selesa. Mereka tetap panas dengan baik dan melindungi dari hujan dan angin;

  2. Khemah musim demi, biasanya, model dua lapisan, cocok digunakan bukan hanya pada musim panas, tetapi juga pada musim bunga dan musim luruh. Ia lebih berfungsi daripada analog yang dinyatakan di atas, tetapi kosnya jauh lebih tinggi;

  3. Khemah musim sejuk adalah yang paling panas dan tahan lama, mereka memberikan perlindungan yang sangat baik dari sejuk. Model sedemikian adalah yang paling mahal, berat dan besar.

!

Agar khemah berjaya menahan pemendakan, impregnasi khas digunakan, yang berdasarkan poliuretana atau silikon. Yang pertama, sebagai peraturan, digunakan dalam model yang murah, yang kedua agak lebih mahal, tetapi memberikan prestasi yang jauh lebih tinggi.

Kapasiti khemah

Ia dipilih sesuai dengan jumlah pelancong yang diharapkan. Terdapat khemah satu, dua, tiga dan empat orang, serta model yang lebih besar. Semakin besar khemah, semakin mahal, lebih berat dan lebih besar.

Berat

Parameter yang memberi kesan yang sangat penting bagi mereka yang merancang kenaikan selama beberapa hari. Semakin kecil khemah, semakin senang pengangkutannya. Khemah penyerang kelihatan paling baik dalam hal ini – apabila dilipat, beratnya sekitar 5-6 kilogram;

Ketahanan air

Ini ditakrifkan dalam jumlah milimeter hujan yang khemah dapat bertahan tanpa bocor. Semakin tinggi bilangannya, semakin tahan kemah khemah dan semakin mahal harganya. Pilih model dengan ketahanan kelembapan sekurang-kurangnya 5000 mm2.

Nombor bilik

Model khemah canggih hampir selalu terdiri dari beberapa bilik yang diasingkan antara satu sama lain, dan oleh itu perlu juga menentukan parameter ini. Adakah anda memerlukan satu bilik tidur atau adakah anda memerlukan banyak bilik? Adakah satu tambor cukup atau anda harus memperhatikan model dengan dua pintu masuk? Semua persoalan ini perlu dipertimbangkan sebelum pembelian.

Khemah mana yang hendak dipilih?

Khemah mana yang hendak dipilih

  1. Sekiranya anda memerlukan khemah penyerang yang baik untuk ekspedisi, anda mesti memilih model dengan berat sekitar 4-5 kilogram, rintangan kelembapan yang berada pada tahap 6000-8000 mm2, kerangka yang terbuat dari lengkungan karbon ringan;

  2. Khemah trekking kecil dipilih berdasarkan berat 5-7 kilogram, ketahanan kelembapan pada tahap 3000-5000 mm, kehadiran kerangka serat aluminium atau karbon dan struktur hemisfera;

  3. Khemah perkhemahan adalah model yang bagus untuk aktiviti luar dan aktiviti luar. Beratnya tidak boleh lebih dari 15-20 kilogram, reka bentuknya berbentuk tong. Model sedemikian mempunyai ketahanan kelembapan pada tahap 4000-6000 mm2, serta satu atau beberapa ruang depan yang dilengkapi dengan pintu masuk yang berasingan.

Berapa kos khemah?

  1. Khemah penyerang termaju adalah yang paling mahal. Kos mereka boleh mencapai 50 ribu rubel;

  2. Model trekking sedikit lebih murah. Bergantung pada pengeluar dan ciri, kosnya boleh berkisar antara 5 hingga 30 ribu rubel;

  3. Model perkhemahan adalah yang paling popular, terutamanya kerana nilai wang yang sangat baik. Dengan ciri-ciri fungsi yang cukup baik, kos model sedemikian adalah 7-20 ribu rubel;

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih teropong dan rahsia memilih beg tidur.

Video untuk memilih khemah


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen