Cara memilih kad video untuk komputer anda

Semasa memilih kad video, anda tidak hanya perlu memperhatikan kinerjanya, tetapi juga keserasian dengan perkakasan komputer yang lain, serta teknologi grafik perisian.

kandungan

  1. Cara memilih kad video untuk komputer: ciri apa yang perlu anda perhatikan
  2. Pengilang kad video mana yang hendak dipilih
  3. Antara muka
  4. Pemproses video
  5. Isipadu, jenis dan kekerapan memori video
  6. Penggunaan tenaga
  7. Menyejukkan
  8. Saiz kad grafik
  9. Penyambung
  10. Keserasian Pemproses
  11. Ringkasan

Cara memilih kad video untuk komputer: ciri apa yang perlu anda perhatikan

kad video untuk komputer

Semasa memilih kad video, anda harus memperhatikan parameter berikut:

  1. Pembangun dan pengeluar peranti;

  2. Antara muka;

  3. Pemproses video;

  4. Jumlah, kekerapan dan jenis memori video;

  5. Penggunaan tenaga;

  6. Sistem penyejuk;

  7. Saiz kad grafik;

  8. Penyambung kad video – bekalan kuasa luaran dan tambahan.

Sudah tentu, perlu diingat keserasian dengan komponen perkakasan komputer anda yang lain.

Maklumat berikut adalah sah untuk konfigurasi desktop. Hampir mustahil untuk memilih kad video untuk komputer riba kerana keunikan komputer mudah alih.

Pengilang kad video mana yang hendak dipilih

pengeluar kad video

Pasaran kad video moden diwakili oleh dua pembangun – NVIDIA dan AMD. Yang pertama bekerja rapat dengan pembangun permainan, dan oleh itu model di belakang kepengarangan mereka sering menyokong teknologi grafik yang unik. Sebagai tambahan, kad grafik NVIDIA GeForce menawarkan kecekapan tenaga yang baik dan prestasi yang lebih baik.

Tetapi kad grafik AMD jauh lebih murah dan lebih sesuai untuk perlombongan.

Walau bagaimanapun, AMD dan NVIDIA adalah pembangun yang hanya menghasilkan cip. Syarikat lain terlibat dalam pembuatan kad video itu sendiri. Dan bergantung kepada mereka betapa tahan lama peranti ini. Di antara pengeluar kad video, ASUS, Gigabyte dan MSI telah membuktikan diri mereka yang paling hebat.

Antara muka

Hampir semua kad video moden disambungkan ke komputer melalui antara muka PCI-E (penyambung). Sebelumnya, ada juga model yang dihubungkan melalui AGP atau PCI, namun, mereka tidak memberikan kadar pertukaran data yang mencukupi dan oleh itu disimpan hanya pada komputer yang sangat lama.

Semasa memilih kad video, anda perlu memperhatikan generasi antara muka PCI-E yang dipasang pada motherboard – 2.0, 2.1 atau 3.0. Adalah wajar bahawa ia sama untuk kedua-dua peranti. Jika tidak, kadar pertukaran data akan 'diturunkan' ke minimum yang disokong oleh satu peranti.

Maksudnya, jika anda memasang kad video PCI-E 2.0 ke slot PCI-E 3.0, kadar pertukaran data maksimum akan sesuai dengan standard PCI-E 2.0.

Pemproses video

Pemproses video adalah salah satu daripada dua parameter yang menentukan prestasi kad video. Ini adalah modul komputasi yang terdiri daripada inti komputasi (yang juga disebut unit shader dan bukan hanya perkakasan, tetapi juga perisian dan perkakasan, seperti dalam teknologi NVIDIA CUDA).

Semakin tinggi bilangan unit shader dan frekuensi jam pemproses video, semakin tinggi prestasinya. Sebagai contoh, pemecut grafik yang paling lemah mempunyai sehingga 500 teras pengkomputeran, dan frekuensi hingga 1100 MHz, akibatnya hampir mustahil untuk menjalankan permainan moden di atasnya. Tetapi untuk kad video kelas atas, jumlah unit shader sudah melebihi 3500, dan frekuensi jam melebihi 1700 MHz.

Isipadu, jenis dan kekerapan memori video

jenis kad video

Memori video adalah parameter kedua yang menentukan prestasi kad video. Semakin banyak, semakin baik. Walau bagaimanapun, jumlah bukan satu-satunya parameter yang perlu diperhatikan.

Semasa memilih kad video, anda perlu memperhatikan parameter memori video berikut:

  1. Jenis;

  2. Kekerapan (atau sekurang-kurangnya lebar jalur);

  3. Isipadu.

Jenis memori video yang paling optimum untuk kad yang sepatutnya digunakan dalam permainan moden adalah GDDR5. GDDR3 hanya sesuai untuk projek yang sangat lama. Pada kad teratas dari NVIDIA, anda boleh menemui memori GDDR5X, dan dari AMD – HBM.

Prestasi memori video diukur dalam frekuensi dan lebar bus data. Bersama-sama mereka membentuk parameter seperti kemampuan lulus. Dan dialah yang menentukan seberapa cepat pemproses kad video akan bertukar data dengan memori video.

Sebaiknya beli kad video dengan lebar jalur 224 GB / s atau lebih. Untuk model teratas, lebih baik mengambil dari 320 GB / s.

Jumlah memori video menentukan berapa banyak elemen gambar yang dapat dikendalikan oleh kad. Oleh itu, permainan moden dengan perincian yang tinggi memerlukan memori video sekurang-kurangnya 4 GB. Walau bagaimanapun, perlu diramalkan penggunaan masa depan dan mengambil model dengan jumlah 6 GB atau lebih banyak lagi – dialah yang akan 'menarik' projek yang pelepasannya baru dirancang.

Perkara penting: jika anda merancang untuk menggunakan monitor 4K, pada dasarnya 8 GB adalah jumlah minimum memori kad video yang akan menghantar isyarat kepadanya (walaupun ini hanya berlaku untuk permainan).

Penggunaan tenaga

Semakin tinggi prestasi (kuasa) kad video, semakin banyak penggunaan tenaga dan semakin panas. Jadi, model moden kelas atas menggunakan sehingga 250 watt. Parameter ini mesti diambil kira semasa memilih bukan hanya kad video, tetapi juga unit bekalan kuasa komputer – jumlah penggunaan komponen unit sistem tidak boleh melebihi daya unit bekalan kuasa.

Menyejukkan

kad video penyejuk

Penyejukan kad video boleh menjadi pasif dan aktif. Yang pertama menyiratkan bahawa hanya heatsink yang dipasang pada cip, tanpa kipas. Ia memerlukan sistem penyejukan dikerjakan di dalam penyejuk – dalam bentuk penyejuk atau sistem cecair. Jika tidak, kad video akan cepat panas dan gagal.

Penyejukan aktif terdiri daripada dua jenis – konvensional dan turbin. Yang biasa adalah sistem pendingin, paip haba dan penyejuk (atau bahkan beberapa). Turbin adalah yang paling cekap – dengan cepat menyejukkan kad video. Walau bagaimanapun, di bawah beban boleh menyebabkan banyak suara dan suara.

Sekiranya prestasi penyejukan tidak mencukupi, tempoh operasi kad video mungkin berkurang, ia akan menjadi terlalu panas dan gagal. Di samping itu, ketika suhu meningkat, terdapat apa yang disebut pendikit – penurunan prestasi sementara.

Sebaiknya beli kad video yang dilengkapi dengan sistem penyejukan yang baik – radiator, dua kipas penyejuk dan paip haba besar (paip logam). Sekiranya tahap kebisingan tidak menjadi masalah (dengan kalis bunyi di dalam bilik dan bermain dengan fon kepala), anda boleh mengambil kad video dengan sistem penyejukan turbin.

Adalah wajar suhu kad video tidak melebihi 80 darjah.

Saiz kad grafik

Kad video moden boleh didapati dalam dua versi – satu slot dan dua. Yang pertama dicirikan oleh ketebalan yang berkurang dan oleh itu boleh dipasang dalam konfigurasi peranti periferal yang sangat dimuatkan. Tetapi pada masa yang sama, kad video seperti itu tidak begitu produktif kerana sistem penyejukan yang lemah atau sering tidak ada.

Kad video permainan berada dalam banyak kes dalam slot ganda, dan ini harus diambil kira semasa merancang kes tersebut.

Penyambung

Anda juga perlu memperhatikan penyambung yang dilengkapi dengan kad video.

Penyambung luaran

Penyambung luaran adalah untuk menyambungkan monitor. Resolusi paparan maksimum juga bergantung pada penyambung kad video yang dilengkapi dengan:

  1. VGA adalah penyambung analog tertua. Kad video moden praktikal tidak dilengkapi dengannya;

  2. DVI pernah menjadi standard, kini penyambung usang. Diperlukan untuk menyambungkan kebanyakan monitor yang dikeluarkan pada tahun 00-an dan awal 10-an;

  3. HDMI adalah standard multimedia semasa. Menghantar bukan sahaja video, tetapi juga audio. Terdapat dalam sebilangan besar kad video, monitor, TV dan peranti lain;

  4. DisplayPort adalah standard terkini. Direka untuk menghubungkan permainan atau monitor khas dengan resolusi 4K dan kadar penyegaran melebihi 60 Hz.

Penyambung dalaman untuk kuasa tambahan

Untuk sebilangan besar kad video moden, kuasa yang berasal dari port PCI-E tidak mencukupi. Tambahan diperlukan. Kad video sedemikian dilengkapi dengan penyambung kuasa 6 atau 8-pin, di mana bas yang sesuai dari bekalan kuasa disambungkan.

Sekiranya anda tidak merancang untuk menukar bekalan kuasa, anda perlu melihat bas yang dilengkapi dengannya. Untuk komputer lama, anda boleh menggunakan penyesuai MOLEX-PCI-E.

Keserasian Pemproses

keserasian kad video dengan pemproses

Membuka potensi kad grafik memerlukannya sepenuhnya sesuai dengan pemproses. Sukar menentukan tahap keserasian secara bebas – anda perlu mengambil kira kedalaman dan kekerapan bas yang banyak. Walau bagaimanapun, ini dapat dilakukan lebih kurang.

Kad grafik kelas atas semasa memerlukan pemproses kelas atas (generasi sekarang atau sebelumnya i5 atau i7).

Kad jarak jauh memerlukan pemproses jarak pertengahan (i3, i5 semasa atau sebelumnya).

Kad video yang lemah memerlukan pemproses yang lemah.

Sekiranya anda memasang kad video yang terlalu kuat pada konfigurasi 'lemah' (dan sebaliknya, jika anda memasang kad video 'lemah' pada konfigurasi yang terlalu kuat), prestasi kad video akan berkurang.

Ringkasan

Semasa memilih kad video, perlu menentukan dengan jelas tujuan penggunaannya – sama ada permainan dalam projek moden sekarang, tidak memerlukan peningkatan dalam beberapa tahun ke depan, atau hanya memaparkan gambar di skrin. Juga, jangan melampau. Hampir tidak ada gunanya membeli kad video kelas atas dengan jumlah yang besar (contohnya, kapal perdana 2017 NVIDIA Titan XP berharga 89 ribu rubel) dan menggunakannya untuk beberapa perlawanan Overwatch seminggu – tetapi menjimatkan wang boleh menghilangkan diri anda dari keseronokan permainan moden.

Adalah masuk akal untuk hanya membeli kad video 'rata-rata' sekali setiap 2-3 tahun dengan menaik taraf komputer anda. Maka kosnya tidak akan terlalu tinggi.

Dan, tentu saja, adalah penting untuk menilai keserasian komputer dengan kad video yang dipasang di dalamnya. Lebih-lebih lagi, prestasi yang sangat rendah bukanlah satu-satunya masalah yang disebabkan oleh ketidaksesuaian. Dalam kes yang melampau, kad video mungkin tidak dapat dimulakan – misalnya, kerana kekurangan kuasa.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih bekalan kuasa yang tepat untuk komputer anda, rahsia memilih kad suara dan panduan lengkap memilih papan kekunci untuk komputer desktop.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen