Cara memilih kad memori untuk telefon pintar

Elektronik

Parameter utama semasa memilih kad memori adalah standard dan kelajuannya. Dan yang sesuai dapat ditentukan dari ciri teknikal telefon pintar dan keadaan operasi yang dirancang.

penyelenggaraan

  1. Cara memilih kad memori untuk telefon pintar: apa yang perlu dicari
  2. Kriteria pemilihan utama
  3. Fungsi tambahan kad memori
  4. Pengilang kad memori teratas

Cara memilih kad memori untuk telefon pintar

Cara memilih kad memori untuk telefon pintar: apa yang perlu dicari

Parameter yang paling penting untuk memilih kad memori untuk telefon pintar adalah seperti berikut:

  1. Standard (menentukan had keserasian dan kelantangan);

  2. Kelantangan (menentukan jumlah maklumat yang boleh ditulis ke pemacu ini);

  3. Kelajuan (menentukan kepraktisan pemacu untuk pelbagai tujuan).

  4. Pengilang peranti juga penting.

Perlu segera diperhatikan bahawa artikel itu menerangkan kad memori microSD, kerana itulah yang digunakan dalam sebilangan besar telefon pintar moden. Model langka yang dilengkapi dengan slot untuk jenis storan yang berbeza (misalnya, MMC) ditemui sekali-sekala dan oleh itu pilihan untuk mereka hanya terhad untuk mencari aksesori yang sesuai.

Kriteria pemilihan utama

Kriteria pilihan

Hampir semua telefon pintar moden menggunakan kad memori microSD, yang sangat praktikal dan saiznya padat. Pemacu luaran ini dikelaskan seperti berikut:

  1. Menurut standard (microSDSC, microSDHC, microSDXC);

  2. Mengikut jumlah (diukur dalam 'pemasaran' GB);

  3. Mengikut kelas laju (Kelas 2-10, UHS I-II).

Semua parameter ini sangat penting ketika memilih kad memori untuk digunakan dalam telefon pintar.

Piawai

Terdapat tiga standard untuk kad memori microSD:

  1. microSDSC (Kapasiti Standard);

  2. microSDHC (Kapasiti Tinggi);

  3. microSDXC (Kapasiti Lanjutan).

MicroSDSC (juga disebut sebagai microSD) adalah salah satu standard kad memori terawal. Ia diperkenalkan pada abad yang lalu. Kapasiti maksimum kad memori tersebut adalah 2 GB, dan kadangkala diformat dalam sistem fail FAT16 yang lambat dan tidak praktikal.

Kad memori standard ini hampir tidak terdapat di pasaran sekarang. Mereka hanya disyorkan untuk digunakan dengan telefon pintar tertua.

MicroSDHC adalah standard kad memori yang paling banyak digunakan hari ini, menawarkan nisbah harga-ke-isipadu terbaik untuk pengguna mudah alih. Kapasiti pemacu tersebut berkisar antara 4 hingga 32 GB, dan sistem fail yang paling optimum adalah FAT32, yang mempunyai kelajuan akses yang tinggi ke maklumat yang direkodkan.

Kad memori MicroSDHC disyorkan untuk digunakan dalam telefon pintar.

MicroSDXC adalah standard kad memori yang paling maju. Kapasiti pemacu tersebut berkisar antara 64 GB hingga 2 TB secara teori (sementara maksimum yang ditunjukkan pada masa ini adalah 200 GB). Mereka diformat ke sistem fail exFAT terpantas.

Penggunaan kad memori seperti itu disarankan dalam telefon pintar unggulan moden.

Piawaian kad memori serasi ke belakang. Saya:

  1. Telefon pintar yang menyokong kad memori microSDXC boleh dipasang microSDXC, microSDHC dan microSDSC;

  2. Telefon pintar yang menyokong kad memori microSDHC boleh dipasang dengan microSDHC dan microSDSC. Tetapi microSDXC tidak lagi sesuai dengannya;

  3. Telefon pintar yang menyokong kad microSDSC hanya boleh memasang microSDSC. Selebihnya tidak sesuai.

Anda dapat mengetahui jenis kad memori yang disokong oleh telefon pintar anda dengan melihat spesifikasi peranti. Biasanya standard dinyatakan secara langsung. Sekiranya nama tertentu tidak diberikan, maka dapat ditentukan secara tidak langsung, berdasarkan jumlah maksimum kad memori yang disokong:

  1. 64 GB atau lebih – microSDXC, serta semua standard lama;

  2. 2 GB hingga 32 GB – microSDHC dan microSDSC;

  3. 2 GB atau kurang – microSDSC sahaja.

Hampir semua telefon pintar moden dalam anggaran dan julat harga pertengahan menyokong microSDHC, tetapi 'menengah atas' dan yang utama menyokong microSDXC.

Oleh kerana sistem fail kad memori secara tidak langsung menentukan kelajuan akses ke maklumat, ia juga perlu memilih standard berdasarkan penggunaan yang dirancang. Untuk menyimpan data multimedia, dokumen, dll. HC sesuai, tetapi untuk memasang aplikasi atau digunakan sebagai Adaptive Storage (ciri yang tersedia di Android 6.0 dan 7.0) lebih baik menggunakan XC.

Walau bagaimanapun, kelajuan kad memori secara langsung mempengaruhi kelajuan akses ke fail.

Piawaian kad memori paling kerap ditunjukkan dalam keterangan, pada bungkusan atau secara langsung pada casing pemacu ini dengan ikon yang sesuai.

Kelas kelajuan kad memori

Kelas laju

Terdapat beberapa kelas kepantasan kad memori, dan ia datang dalam dua generasi.

Generasi pertama adalah Kelas Kelajuan 'klasik'. Yang paling biasa adalah empat jenis:

  1. Kelas 2. Kelajuan membaca dan menulis – dari 2 Mbit / s. Sesuai secara eksklusif untuk dokumen, gambar kecil dalam kualiti buruk, muzik bitrate rendah, dll. Mereka tidak dapat digunakan dengan selesa dengan telefon pintar moden – misalnya, ketika memotret, kelewatan merakam gambar akan menjadi beberapa saat, akibatnya gangguan atau kecacatan 'gambar' dapat muncul;

  2. Kelas 4. Kelajuan membaca dan menulis – dari 4 Mbps. Sesuai untuk muzik bitrate sederhana, gambar beresolusi rendah, dokumen dan fail yang tidak perlu berfungsi 'dalam talian' (dokumen, arkib, dll.). Tidak sesuai untuk video. Sedikit yang sesuai untuk fotografi;

  3. Kelas 6. Kelajuan membaca dan menulis – dari 6 Mbit / s. Sesuai untuk muzik bitrate tinggi, gambar beresolusi sederhana (hingga 13MP), dan fail lain. Boleh digunakan untuk menyimpan dan memainkan video. Sangat sesuai untuk fotografi (sehingga 13 MP, tanpa RAW, tidak ada HDR), tidak sesuai untuk rakaman video;

  4. Kelas 10. Kelajuan membaca dan menulis – dari 10 Mbit / s. Sesuai untuk hampir semua tujuan, termasuk pemasangan aplikasi, fotografi pegun (kecuali RAW), penggambaran filem (tidak lebih daripada HD).

Seperti yang anda lihat, penyelesaian terbaik untuk digunakan dengan telefon pintar moden adalah kad memori Kelas 6 dan Kelas 10. Tetapi jika anda merancang untuk merakam video beresolusi tinggi (Full HD, 4K) atau foto 'besar' (RAW, HDR +), maka anda harus memperhatikan standard yang lebih pantas:

  1. UHS-I. Kelajuan membaca dan menulis – dari 10 Mbps. Sesuai untuk video definisi tinggi (Full HD), audio bitrate tinggi (Loseless, ALAC), penyimpanan fail besar (filem, misalnya);

  2. UHS-III. Kelajuan membaca dan menulis – dari 30 Mbit / s. Sesuai untuk video definisi tinggi (QHD, 4K) dan untuk sebarang tujuan.

Perlu diingat bahawa kebanyakan kad memori dengan kelas kelajuan UHS dibuat dalam standard microSDXC (yang agak logik), jadi sebelum membeli pemacu sedemikian, anda harus memastikan bahawa telefon pintar anda akan menyokongnya.

Kapasiti kad memori

Jumlah data yang dapat ditulis kepadanya secara langsung bergantung pada ukuran kad memori. Pada masa yang sama, kapasiti dalam GB, yang ditunjukkan pada bungkusan, tidak sesuai dengan yang sebenarnya.

Ukuran kad memori yang paling biasa adalah:

  1. 2 GB (1.9 GB sebenar). Kira-kira seratus lagu dalam format MP3 320 kbps atau kira-kira 200 foto dalam resolusi 8 MP akan 'sesuai';

  2. 4 GB (saiz sebenar 3.72 GB). Sebagai tambahan kepada yang disebutkan di atas, beberapa klip dalam resolusi 320p akan 'sesuai';

  3. 8 GB (saiz sebenar 7.44 GB). Cukup untuk beberapa filem berkualiti rendah, beberapa ratus fail muzik, dokumen dan gambar;

  4. 16 GB (14.9 GB sebenar). Cukup untuk banyak video dalam HD definisi tinggi atau genap Full HD dan semua perkara di atas;

  5. 32 GB (29.8 GB sebenar). Cukup untuk banyak video di Full HD dan banyak foto beresolusi tinggi;

  6. 64 GB (59.6 GB sebenar). Cukup untuk jumlah purata video QHD atau 4K;

  7. 128 GB (119.2 GB sebenar). Cukup untuk banyak rakaman 4K atau bahkan 120fps.

Seperti yang anda lihat, perlu memilih jumlah simpanan yang diperlukan berdasarkan penggunaan yang dirancang. Bagi jurugambar, kad memori 32-64 GB sesuai, pengendali mudah alih (terutama dalam kombinasi dengan telefon pintar moden) memerlukan aksesori 64-128 GB.

Fungsi tambahan kad memori

Beberapa model kad memori menawarkan fungsi canggih yang sangat berguna bagi pengguna. Antara peluang tersebut:

  1. Perisian pemulihan data disertakan. 'Bonus' yang bagus dan berguna yang membolehkan anda menyimpan gambar kegemaran anda, walaupun berlaku sesuatu pada kad memori;

  2. Perlindungan terhadap keadaan yang melampau (suhu terlalu tinggi atau rendah, gegaran, sentuhan dengan air, dll.). Fungsinya cukup berguna, tetapi hanya jika anda merancang perjalanan yang banyak dengan peta;

  3. Perlindungan sinar-X. Menjaga kad memori 'hidup' setelah mengimbas bagasi di lapangan terbang. Satu lagi ciri berguna bagi mereka yang suka melancong;

  4. Kalis air. Kad memori tersebut boleh direndam dalam air cetek untuk waktu yang singkat. Kaedah lain untuk menyimpan gambar kegemaran anda dalam keadaan yang teruk.

Lebih kerap daripada tidak, semua ciri tambahan ini 'bersama'. Contohnya, kad memori Suhu Perindustrian Kingston dilindungi dari sejuk, panas, sinar-X, kelembapan, malah lonjakan kuasa semasa dimasukkan ke dalam atau dikeluarkan dari telefon pintar yang berfungsi.

Pengilang kad memori teratas

Di antara pengeluar kad memori, syarikat berikut dapat dibezakan:

  1. Samsung. Menghasilkan kad memori yang dioptimumkan khas untuk telefon pintar;

  2. Melangkaui. Murah, tetapi pada masa yang sama kad memori berkualiti tinggi;

  3. SanDisk. Menghasilkan model yang agak murah dan premium.

  4. Sebagai tambahan, Kingston dan Silicon Power layak disebutkan, yang juga menghasilkan kad memori bajet berkualiti tinggi dan, dalam kebanyakan kes,.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih fon kepala untuk telefon anda dan rahsia memilih pengecas untuk telefon anda.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen