Cara memilih juicer untuk sayur-sayuran dan buah-buahan – ulasan pakar

Jus, sayur atau buah yang baru diperah, dipilih bukan hanya oleh orang-orang yang menjalani gaya hidup yang betul atau mengikuti diet yang ditetapkan khas. Ia disukai oleh ibu untuk bayinya, sehingga semua unsur surih dan vitamin yang diperlukan masuk ke dalam badan mereka. Ramai orang memulakan sarapan dengan segelas jus yang baru diperah, yang akan memberi mereka semangat untuk sepanjang hari. Sekiranya anda membeli jus di kedai, anda tidak pasti bahawa, selain nutrien, anda tidak akan mendapat pewarna dan bahan pengawet yang mencukupi. Oleh itu, lebih baik membeli juicer yang layak dan minum minuman ajaib dengan seluruh keluarga pada bila-bila masa.

cara memilih juicer

Pengilang juicers terbaik – syarikat mana yang harus dipilih

Tiba di kedai, pembeli dengan betul memperhatikan peralatan jenama yang terbukti positif. Sebagai peraturan, produk ini berkualiti tinggi dan berfungsi maju.

Semasa membeli juicer, disarankan untuk memberi keutamaan kepada syarikat pembuatan berikut:

  1. Philips

  2. Bosch

  3. Panasonic

  4. Polaris

  5. Braun

Model pengeluar ini benar-benar menduduki posisi terdepan di pasar, dan pilihan khusus tetap ada pada pembeli.

Jenis juicer

Jus sitrus

Jus sitrus

Model-model ini adalah antara juicers paling ringkas. Dengan bantuan mereka, anda boleh mendapatkan jus oren, lemon, limau gedang dan buah sitrus yang lain. Secara luaran, ia adalah bekas kecil dengan muncung berbentuk kerucut berus. Separuh buah dilekatkan pada alat tambahan dan, jika jus elektrik, produk akan dihidupkan.

Kelebihan

  • Bersaiz kecil;

  • Harga belanjawan.

  • Penggunaan kuasa rendah;

  • Boleh dipercayai dan senang digunakan;

keburukan

  • Direka khas untuk buah sitrus.

!

Jus ini sesuai untuk orang yang suka jus sitrus (jeruk, limau gedang, dll.). Mereka bertujuan untuk kegunaan rumah.

Jus-penekan

 Jus-penekan

Juicer tekan adalah sejenis juicer sitrus. Mereka menyiratkan bahawa ketika jus diperoleh, tidak hanya kesan 'pemotongan' mekanik pada buah, tetapi juga tekanan yang dibuat oleh mekanisme penjepit khusus. Ini membolehkan anda mengurangkan jumlah kek dan meningkatkan kecekapan dengan ketara.

Sebilangan besar juicers adalah elektrik. Ini memastikan kecekapan dan prestasi maksimum.

Kelebihan

  • Harga rendah (untuk kebanyakan model);

  • Mudah dikendalikan;

  • Menambah pulpa ke jus (menjadikannya lebih berguna);

  • Kecekapan tinggi;

  • Penggunaan kuasa rendah;

keburukan

  • Penggunaan terhad – ditujukan khas untuk buah sitrus besar (jeruk, limau gedang, dll.);

  • Memerah memerlukan kehadiran pengguna yang berterusan, yang akan melaporkan buah semasa diproses.

Bilakah mereka disyorkan untuk membeli:

Juicer seperti itu adalah penyelesaian terbaik untuk katering yang menawarkan jus sitrus (bar, kafe, restoran, bufet kelab kecergasan, dll.). Mereka tidak begitu sesuai untuk kegunaan rumah kerana kosnya yang tinggi berbanding model 'konvensional'.

Juicer sentrifugal atau putar

juicer putar

Ini adalah model jus yang paling diminati oleh pengguna. Mereka bertujuan untuk semua jenis sayur-sayuran dan buah beri (tidak termasuk buah-buahan batu). Pengoperasian model-model tersebut serupa dengan pengoperasian mesin pemusat di mesin basuh. Parutan cakera berputar pada kelajuan 10 ribu putaran seminit di atas bakul pemisah dan menghancurkan buah.

Pemisah memisahkan pulpa dan kek. Selanjutnya, daya sentrifugal mendorong jus keluar dari bakul dan memasuki jus penerima. Kelajuan putaran tinggi memanaskan bekas dalaman, dan ini membawa kepada fakta bahawa beberapa mikroorganisma dan vitamin musnah. Pemanasan motor tidak membenarkan juicer digunakan secara berterusan untuk jangka masa yang panjang.

Pemisah dalam model ini terdiri daripada dua jenis:

  1. Silinder. Hasil jus adalah 90%, tetapi kek dikeluarkan secara manual.

  2. Keranjang-kerucut. Kek dikeluarkan secara automatik, tetapi peratusan hasil jus 20% lebih rendah.

Kelebihan

  • Prestasi tinggi;

  • Harga berpatutan;

  • Diameter sekitar 9 cm lubang masuk membolehkan anda meletakkan buah tanpa memotong;

  • Mudah untuk digunakan

keburukan

  • Memanaskan jus dan sebahagian pemusnahan vitamin dan unsur mikro;

  • Kadar pengoksidaan yang tinggi tidak termasuk penyimpanan jangka panjang.

  • Kepantasan kerja memprovokasi penampilan busa pada minuman;

Bilakah mereka disyorkan untuk membeli:

Akan menarik minat orang yang suka jus segar – sebagai contoh, sebagai tambahan untuk sarapan pagi. Sesuai untuk kegunaan rumah dan keluarga, dan juga untuk kegunaan di kedai makanan.

!

Tidak sesuai untuk mendapatkan jus yang dirancang untuk disimpan atau diawet dalam jangka masa yang lama.

Juicer Auger

Juicer Auger

Juicer jenis ini berfungsi pada motor berkelajuan rendah, kelajuan putarannya tidak lebih tinggi daripada 80 rpm. Dua augers yang terpasang pada batang menghancurkan buah. Jus tidak panas walaupun semasa penggunaan berterusan jangka panjang.

Model-model ini adalah menegak dan mendatar, yang disebabkan oleh reka bentuk unit dan kaedah meletakkan buah di dalamnya. Sebaliknya, penampilan model tidak mempengaruhi peratusan hasil jus (dan kira-kira 95%). Juicer Auger juga dapat mengekstrak minyak dari kacang, mengisar biji kopi atau buah rempah.

Kelebihan

  • Jus ini mengekalkan khasiat, vitamin dan nutrien yang bermanfaat untuk masa yang lama – sehingga 48 jam setelah menerima;

  • Penggunaan tanpa gangguan jangka panjang;

  • Tanpa pemanasan jus;

  • Enjin senyap;

  • Jumlah minimum kek;

  • Peratusan hasil jus yang tinggi;

keburukan

  • Kelajuan kerja berkurang;

  • Diameter saluran masuk kecil dan pemotongan awal buah perlu;

  • Tidak sesuai untuk buah-buahan lembut (pisang, kiwi, dll.)

  • Kehadiran pulpa dalam jus;

Bilakah mereka disyorkan untuk membeli:

Sesuai untuk kegunaan rumah dan keluarga setiap hari. Ia sangat disukai oleh orang yang menghargai jus kerana khasiatnya yang bermanfaat, dan bukan hanya untuk citarasa mereka.

!

Sesuai untuk kegunaan rumah dan keluarga setiap hari. Ia sangat disukai oleh orang yang menghargai jus kerana khasiatnya yang bermanfaat, dan bukan hanya untuk citarasa mereka. Sedikit yang sesuai digunakan di tempat katering.

Pilihan pilihan juicer

Pilihan pilihan juicer

Sebelum membeli jus, fahami buah mana yang paling sering digunakan dalam keluarga anda dan berapa banyak jus yang akan dimakan setiap hari. Tentukan juga sama ada anda akan menggunakan juicer untuk tujuan yang dimaksudkan atau apakah fungsi lanjutannya penting bagi anda.

Bahan

Plastik. Menjadikan berat produk ringan, tetapi jangka hayatnya berkurang kerana kerapuhan bahan yang mencukupi. Sijil alam sekitar untuk plastik juga diperlukan.

Keluli atau aluminium. Hanya tahan karat, kerana semasa operasi reaksi oksidasi berlaku dengan produk. Kekuatan tinggi, tetapi harganya naik.

Kuasa

  1. 50 watt. Jus sitrus sahaja.

  2. 250 hingga 500 watt. Jus untuk buah-buahan yang sangat lembut (pisang, pic, dll.)

  3. 800 hingga 1200 watt. Jus untuk buah keras (wortel, epal, dll.)

! Kelajuan putaran bergantung pada kuasa. Pada kelajuan tinggi, jus diperah sebanyak mungkin, tetapi pulpa juga masuk ke dalamnya.

Mod kelajuan

Teknik menekan bergantung kepada ketumpatan buah. Oleh itu, juicer dengan beberapa mod operasi kelajuan akan optimum. Menukarnya akan membolehkan anda mendapatkan jumlah jus maksimum dari buah mana pun. Jumlah kelajuan maksimum juicers hari ini adalah 9, tetapi tiga atau empat cukup untuk digunakan di rumah. Kecekapan kerja akan meningkatkan kehadiran mod terbalik dan nadi.

Kebisingan semasa operasi

Sebab kebisingan mungkin adalah pengoperasian motor dan bahagian yang tidak selamat. Juicers skru menjadi peneraju 'kesunyian' kerja.

Reka bentuk

Semasa membeli juicer, masuk akal untuk memperhatikan:

  1. Diameter masuk. Ukuran 8-9 cm akan membantu meletakkan keseluruhan buah, mengelakkan pemotongan.

  2. Kehadiran bekas kek membolehkan anda bekerja tanpa henti.

  3. Kehadiran pemisah pembunuh busa akan menjadikan jusnya jernih dan telus.

  4. Kehadiran kaki getah akan menjadikan juicer stabil semasa digunakan.

  5. Sistem anti-titisan akan menjaga kebersihan meja setelah menyelesaikan kerja.

Bekas jus

Kehadiran bekas untuk jus di dalam juicer menjamin tidak tumpah semasa operasi, dan skala menunjukkan tahap kepenuhan bekas. Tetapi, sebagai peraturan, jumlah bekas kecil dan anda harus menghentikan proses menuangkan jus yang sudah siap.

Sekiranya tidak ada bekas seperti itu, jus segera memasuki kapal yang sesuai dengan bentuk dan ukuran.

Fungsi tambahan:

  1. Perlindungan daripada pengaktifan secara tidak sengaja. Dilaksanakan secara struktur. Contohnya, juicer mungkin tidak menyala apabila penutupnya terbuka atau tidak ditutup dengan betul. Amat penting jika terdapat anak kecil di dalam rumah;

  2. Bilangan lampiran dalam juicer sitrus atau juicer tekan. Biasanya juicers ini dilengkapi dengan kerucut ribbed tunggal, yang memastikan keserasian dengan buah-buahan yang agak besar. Tetapi, jika anda merancang untuk memerah jus dari jeruk keprok, lemon kecil, dan lain-lain, lebih baik membeli model dengan beberapa lampiran;

  3. Menyokong operasi nadi. Ini sangat penting untuk juicers yang akan digunakan dengan makanan keras seperti wortel atau epal yang sukar. Mod nadi memastikan bahawa jus tidak terlalu panas semasa operasi.

Juicer mana yang hendak dipilih

Juicer mana yang hendak dipilih

Terdapat empat kriteria yang akan membantu anda membuat pilihan:

  1. Sekiranya keluarga hanya minum jus sitrus atau minuman ringan, maka cukuplah membeli juicer hanya untuk sitrus. Manual atau elektrik – bergantung pada komposisi keluarga.

  2. Sekiranya keluarga minum jus dari semua buah, dan komposisinya adalah 2-3 orang, adalah lebih baik membeli jus sentrifugal dengan pemisah dalam bentuk silinder.

  3. Sekiranya keluarga besar dan semua orang suka minum jus segar, pilih juicer berputar dengan pemisah kon.

  4. Bagi pencinta kehidupan pondok musim panas yang mempunyai banyak sayur-sayuran segar, buah-buahan dan buah beri, kami mengesyorkan memilih juicer versi auger.

Berapakah kos jus

  1. Model ringkas juicer manual berharga dari 100 hingga 400 rubel.

  2. Jus plastik elektrik berharga sehingga 800 rubel, tetapi dengan peningkatan fungsi, harganya meningkat hingga 40 ribu rubel.

  3. Juicer rotary memulakan harganya dari satu setengah ribu dan meningkat hingga empat puluh. Model kumpulan ini yang diperbuat daripada keluli tahan karat dan set fungsi yang lengkap boleh menelan belanja lebih dari seratus ribu rubel.

  4. Juicer skru menegak dihasilkan dengan harga 3 hingga 35 ribu rubel, tetapi boleh mencapai 100 ribu. Melintang tidak melepasi ambang 70 ribu.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami memberitahu anda mana yang lebih baik – juicer atau juicer untuk sayur-sayuran dan buah-buahan dan rahsia memilih pengering elektrik untuk sayur-sayuran.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen