Cara memilih forklift

Loader adalah peralatan bermotor kompak yang digunakan untuk keperluan industri untuk pengangkutan dan penyimpanan barang besar seberat satu tan atau lebih. Peranti ini dikendalikan oleh pemandu, untuk siapa tempat khas dilengkapi di bahagian tengah kabin, yang berisi semua manipulator dan tuas yang dirancang untuk bekerja dengan berat, serta roda kemudi dan transmisi yang digunakan untuk stereng.

pilih pemuat

Pengilang forklift teratas

Semasa memilih forklift untuk operasi industri, lebih baik memberi keutamaan kepada masalah yang menghasilkan pelbagai jenis peralatan pemasangan dan peralatan pembinaan:

  1. Mitsubishi;

  2. Cashima;

  3. Komatsu;

  4. Caterpillar;

  5. Volvo;

  6. Heli;

Teknik di atas digunakan di tapak pembinaan dan perindustrian yang pada asasnya berbeza antara satu sama lain. Lebih baik memilih model yang ciri-cirinya sesuai untuk menyelesaikan tugas yang diberikan, dengan mengambil kira ciri teknikal, dan juga ulasan pengguna di Internet.

Jenis pemuat

Bergantung pada sifat operasi yang dilakukan, semua pemuat dibahagikan kepada dua jenis.

Pemuat baldi

Pemuat baldi

Peranti yang digunakan untuk mengendalikan pelbagai kargo pukal. Mereka adalah casis trak yang dipasang pada roda dan dipacu oleh enjin. Baldi khas dipasang di hujung boom teleskopik, yang direka untuk bekerja dengan pasir, batu hancur, kerikil dan bahan pukal lain.

Kelebihan

  • Pembinaan sederhana;

  • Benarkan kemungkinan memasang peralatan tambahan dan bukannya baldi;

  • Bergantung pada daya dukung, mereka dapat bekerja dengan berat dari 1 hingga 11-13 tan;

  • Keupayaan merentas desa yang tinggi;

  • Membolehkan anda bekerja dalam apa jua keadaan;

  • Serbaguna;

keburukan

  • Memerlukan perkhidmatan dan penyelenggaraan yang berkualiti;

  • Tidak sesuai untuk mengangkut palet, palet dan barang besar lainnya;

  • Sekiranya gagal, pembaikan dilakukan dalam jangka masa yang lama;

  • Mahal;

Trak forklift

Trak forklift

Peranti yang direka untuk pengangkutan barang-barang berukuran besar, dimuatkan pada palet atau palet. Membolehkan mengangkat palet dan bekas dengan jarak 1.5-2 meter dan menumpuknya. Model yang ringkas dan kecil, ekonomik untuk digunakan dan senang dijaga.

Kelebihan

  • Saiz kecil;

  • Mudah alih dan bergerak;

  • Kapasiti membawa hingga 3-3.5 tan;

keburukan

  • Kos mahal;

  • Tidak sesuai untuk mengendalikan kargo pukal;

  • Memerlukan perkhidmatan yang berkelayakan;

Parameter pemilihan pemuat

kriteria pemilihan pemuat

Setelah memutuskan keadaan operasi dan jenis pemuat, perlu mempertimbangkan dengan teliti kriteria yang secara langsung mempengaruhi proses kerja:

Kapasiti mengangkat maksimum

Parameter yang memperlihatkan kemampuan peranti untuk mengangkat beban dengan berat tertentu. Semakin tinggi daya dukung, semakin besar dan besarnya peranti dan semakin tinggi kosnya. Atas sebab ini, sebelum membuat pilihan, perlu menentukan keadaan kerja dan berat barang yang diangkut, tambahkan 10-15% pada jumlah yang dihasilkan dan gunakan angka ini sebagai garis panduan;

Mengangkat ketinggian

Reka bentuk menggunakan bar teleskopik yang membolehkan anda menyesuaikan ketinggian angkat dan mengubahnya dengan jarak yang luas. Ini meningkatkan fungsi dan jangkauan operasi trak. Dijual anda boleh menemui model yang mampu mengangkat beban berat hingga ketinggian hingga 2-2.5 meter;

Jenis mesin pemuat

Dengan analogi dengan kereta, enjin yang dipasang dapat dibahagikan kepada 4 jenis konvensional:

  1. Petrol;

  2. Diesel;

  3. Gas;

  4. Elektrik;

Jangka hayat peranti ditentukan dalam kes ini bukan berdasarkan kilometer, tetapi mengikut waktu enjin – masa operasi berterusan mesin. Setelah jangka waktu tertentu, loader dihantar untuk pembaikan yang dijadualkan, dan mesin dihantar ke ibu kota. Loader juga berbeza dari segi kuasa – pada penjualan anda dapat menjumpai peranti yang kuasanya bermula dari 15-20 dan berakhir pada sekitar 80-100 kuasa kuda;

Kemungkinan memasang aksesori tambahan untuk melaksanakan jenis pekerjaan bukan tradisional

Banyak pengeluar menghasilkan pelbagai aksesori yang dipasang di garpu boom atau forklift menggunakan pengapit pelepas cepat khas. Dengan bantuan mereka, dapat memperluas keupayaan peranti dengan ketara;

Jenis penghantaran terpasang

Pada masa ini, yang paling biasa adalah 'mekanik' klasik, transmisi manual hidrostatik, dan rakan automatiknya. Yang terakhir adalah yang paling mudah dari segi operasi, tetapi kotak seperti itu juga yang paling rumit dari segi reka bentuk. Transmisi mekanikal, kerana kekhususannya, jarang dipasang, paling sering pada model dengan julat harga anggaran.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen