Cara memilih fon kepala untuk telefon anda

Elektronik

Semasa memilih fon kepala untuk telefon anda, perlu bermula dari jenis dan ciri akustik aksesori ini.

Cara memilih fon kepala untuk telefon anda

Cara memilih fon kepala untuk telefon anda: apa yang perlu dicari

Kriteria utama semasa memilih fon kepala untuk telefon anda adalah:

  1. Lihat ('plug-in', overhead, dll);

  2. Pelaksanaan (berwayar, tanpa wayar);

  3. Jenis pembesar suara (ferit, neodymium, mikro-angker);

  4. Ciri akustik (impedans, julat frekuensi, kekuatan);

  5. Parameter tambahan (bentuk palam, kehadiran mikrofon, jenis wayar, jenis lampiran wayar, sistem pengurangan kebisingan).

  6. Jack juga penting ketika memilih fon kepala untuk telefon pintar moden.

Jenis fon kepala

Terdapat beberapa jenis fon kepala untuk digunakan dengan telefon pintar:

  1. 'Sisipan', mereka juga 'titisan';

  2. Gegendang telinga

  3. Di telinga, mereka juga 'plug';

  4. Overhead;

  5. Bersaiz penuh;

  6. Dengan pengaliran akustik transosseous.

'Sisipan'

'Sisipan'

Pilihan fon kepala yang paling tradisional. Mereka dimasukkan ke dalam auricle, dan pembesar suara mereka menghadap ke saluran telinga. Reka bentuk ini memberikan prestasi akustik yang optimum. Di samping itu, jika fon kepala tidak dimainkan pada kelantangan penuh atau tidak ditekan ke sinki (misalnya, di bawah topi), ia memberikan pendengaran kepada dunia di sekitarnya, yang sangat penting untuk penggunaan mudah alih.

Kelemahan reka bentuk adalah pengancing yang tidak boleh dipercayai. Fon kepala akan jatuh jika anda memiringkan kepala terlalu banyak atau menarik kabel.

Gegendang telinga di telinga

Gegendang telinga di telinga

Pilihan fon kepala ini menghilangkan kelemahan yang sebelumnya. Terima kasih kepada lengkungan tambahan yang mengelilingi auricle, mereka melekap dengan kuat di kepala – bahkan lebih dipercayai daripada yang intracanal. Pada masa yang sama, mereka tetap ringan dan selesa digunakan. Fon kepala ini disyorkan untuk atlet atau hanya orang yang menjalani gaya hidup aktif.

Kelemahan reka bentuknya adalah kesukaran memakai fon kepala dan cermin mata secara serentak, serta kemungkinan ketidakselesaan kerana tekanan pada auricle. Namun, ia cepat berlalu apabila pengguna terbiasa dengan fon kepala.

Fon kepala dalam telinga

fon kepala dalam telinga

Varian fon kepala ini juga mengatasi kekurangan jenis pertama ('earbud'). Peranti dalam telinga, seperti namanya, dimasukkan terus ke saluran telinga, di mana ia dipasang dengan selamat dengan pelindung telinga yang lembut tetapi tahan lasak. Oleh itu, earbud tidak jatuh walaupun dengan pergerakan tiba-tiba, lenturan atau tindakan mekanikal dengan wayar.

Kelemahan reka bentuk adalah bahayanya. Mendengarkan muzik dengan banyak suara boleh merosakkan pendengaran anda, dan memakai fon kepala untuk jangka masa yang panjang boleh menyebabkan atau memburukkan lagi penyakit telinga seperti otitis media atau 'waxy plug'.

Hasilnya, fon kepala di telinga sesuai untuk penggunaan jangka pendek dan mendengar muzik pada kelantangan sederhana atau rendah.

Fon kepala di telinga

Fon kepala di telinga

Jenis fon kepala ini dilengkapi dengan ikat kepala yang boleh melepasi mahkota atau bahagian belakang kepala. Mereka mempunyai pembesar suara bersaiz sederhana, ukurannya sebanding dengan auricle itu sendiri. Apabila dipakai, mereka menekan auricle ke atas tengkorak, menutupinya sepenuhnya.

Pembesar suara terlalu besar berbanding dengan 'droplet' atau fon kepala di telinga, memberikan bass yang lebih dalam dan kaya yang akan menarik minat peminat muzik berat – baik rock dan elektronik. Walau bagaimanapun, ciri akustik tertentu bergantung pada banyak faktor.

Dengan reka bentuk 'separa tertutup', fon kepala ini tidak menyembunyikan sinki sepenuhnya. Ini memastikan bahawa bunyi yang kuat seperti hon kereta atau jeritan didengar. Dan ini, seterusnya, sangat penting untuk penggunaan mudah alih.

Selain itu, fon kepala ini biasanya berukuran optimum, kerana ia kelihatan, tetapi tidak mencolok. Ini akan mengelakkan pelbagai situasi canggung.

Fon kepala over-ear

Fon kepala over-ear

Saiz penuh, alias monitor, fon kepala mempunyai penutup telinga yang besar dan ikat kepala yang biasanya memanjang di bahagian atas kepala. Mereka menutupi auricle sepenuhnya. Bantal telinga fon kepala ini melepasi kulit kepala, dan pada beberapa model bahkan sebahagiannya menutupi pipi.

Saiz fon kepala monitor yang besar membolehkannya dilengkapi dengan pembesar suara yang besar dan sangat kuat untuk menghasilkan semula bass yang berkesan – hingga ke ketara. Juga, beberapa model dilengkapi dengan pelbagai pembesar suara di setiap monitor untuk mewujudkan persekitaran bunyi yang sebenar. Walau bagaimanapun, akustik tertentu berbeza mengikut model.

Oleh kerana reka bentuknya, fon kepala seperti ini mengasingkan dengan baik dari bunyi dunia di sekitarnya (tertutup dan terbuka). Ini boleh membahayakan penggunaan telefon bimbit – orang itu tidak akan mendengar bunyi hon, jeritan atau peringatan akustik lain.

Selain itu, seperti 'penyumbat telinga', fon kepala seperti ini tidak dianjurkan dipakai untuk waktu yang lama kerana risiko terjadinya atau perkembangan penyakit tertentu.

Fon kepala Konduksi Transosseous

Dengan pengalihan transosseous

Fon kepala konduktif transosseous membuka telinga anda sepenuhnya. 'Pembesar suara' mereka, yang pada dasarnya adalah 'penggetar mekanikal', berlabuh pada tulang temporal dan menghantar suara terus ke bawah tengkorak ke telinga dalam. Oleh itu, saluran telinga tetap terbuka dan persekitaran akustik di sekitarnya tidak dihalang oleh muzik.

Fon kepala ini mempunyai tiga kelemahan. Pertama, mustahil memakai cermin mata dengannya. Kedua, orang yang mengalami ICP atau kecederaan otak (gegar otak, lebam, strok) akibat menggunakan fon kepala ini boleh membuat mereka merasa lebih teruk. Akhirnya, diperlukan agar mereka sesuai dengan kepala – barulah suaranya akan 'didengar'.

Walau bagaimanapun, fon kepala ini sangat bagus untuk pakaian luar. Mereka tidak mengasingkan diri dari persekitaran akustik luaran – dan oleh itu isyarat bahaya seperti tanduk kereta, teriakan, kulit anjing, dll. akan didengar.

Walau bagaimanapun, kerana bilangan pengeluar yang sangat sedikit, fon kepala dengan konduksi silang secara praktikal tidak dijumpai di pasaran. Dan mereka tidak murah.

Bagaimana memilih fon kepala?

Earbud yang sesuai untuk penggunaan mudah alih adalah 'droplet' dan overhead. Sedikit kurang – kerana persepsi persekitaran akustik yang terhad – telinga dan 'titisan' dengan lampiran belakang telinga sesuai. Ukuran penuh kebanyakannya tidak bertujuan untuk penggunaan mudah alih, kerana mereka mengasingkan pendengar dari persekitaran bunyi luaran.

Tetapi fon kepala dengan konduksi transosseous adalah pilihan untuk geeks.

Kriteria pemilihan utama

kriteria pemilihan utama

Pelaksanaan (berwayar atau tanpa wayar)

Berdasarkan reka bentuk, fon kepala dibahagikan kepada tiga jenis:

  1. Berwayar dengan Jack 3.5 mm (analog);

  2. Berwayar dengan Lightning atau USB Type-C (digital);

  3. Tanpa wayar (beroperasi pada Bluetooth).

Soket berwayar 3.5mm direka untuk digunakan dengan sebilangan besar telefon pintar. Kelebihan utama fon kepala ini adalah fleksibiliti mereka. Bukan hanya telefon pintar, tetapi juga pemain mudah alih, komputer dan peranti multimedia lain dilengkapi dengan bicu 3.5 mm.

Kelebihan lain dari fon kepala berwayar 3.5 mm adalah kemampuan untuk menyempurnakan suaranya. Dengan menggunakan alat penyamaan dan enjin khas, jika anda mempunyai kemahiran yang sesuai, anda dapat menyesuaikan gambar akustik secara terperinci. Dan, tentu saja, kualiti suara akan berbeza-beza bergantung pada kadar bit muzik.

Fon kepala berwayar dengan penyambung Lightning atau USB Type-C direka untuk digunakan dengan telefon pintar yang tidak mempunyai Jack 3.5 mm – misalnya, Apple iPhone 7 atau Google Pixel 2, masing-masing. Menjadi digital, mereka tidak memberikan kawalan kualiti suara yang terperinci, tetapi mereka dapat menghasilkan kesan audio tambahan – contohnya, bunyi surround (seperti maya 7.1).

Fon kepala tanpa wayar yang berfungsi mengikut standard Bluetooth berkomunikasi dengan telefon pintar mengikut standard ini. Ini memberikan kebebasan bertindak yang hampir lengkap. Contohnya, anda boleh meninggalkan telefon pintar anda di atas meja dan pergi ke bilik lain.

Walaupun mereka juga digital, mereka tidak memberikan suara yang cukup disesuaikan. Tetapi di sisi lain, beberapa model di luar kotak (misalnya, Sony atau Marshall) memberikan kualiti yang cukup tinggi.

Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan besar kehalusan dengan pilihan fon kepala tanpa wayar.

Jenis pembesar suara

Terdapat tiga jenis pembesar suara – ferit, neodymium dan mikro-armature.

  1. Manik ferit adalah yang paling murah. Mereka terdapat terutamanya di fon kepala anggaran. Memberikan suara 'rata' untuk pengguna yang tidak memerlukan.

  2. Neodymium memberikan suara bass yang mendalam dan frekuensi pertengahan dan tinggi yang optimum. Sesuai untuk kebanyakan pengguna.

  3. Armature mikro memberikan suara surround di mana setiap nota dapat didengar, tetapi tidak ada frekuensi yang mendominasi.

Terdapat juga fon kepala berbilang pembesar suara (mis. Xiaomi Pemacu Dwi) yang menggunakan magnet neodymium dan struktur angker mikro. Jelas bahawa mereka menggabungkan kelebihan masing-masing jenis ini.

Persembahan akustik

  1. Impedansi adalah tahap rintangan wayar. Untuk penggunaan dengan peranti mudah alih, tidak diinginkan untuk menggunakan fon kepala dengan impedansi lebih dari 35-40 ohm, kerana ia akan menyebabkan pelepasan peranti kuat.

  2. Julat frekuensi adalah bahagian spektrum yang boleh dihasilkan semula oleh fon kepala. Telinga manusia membezakan antara frekuensi dalam julat 20 Hz – 15 kHz. Walau bagaimanapun, pencinta bass yang mendalam harus membeli fon kepala dengan hujung bawah julat 10 Hz.

  3. Kelantangan menentukan kelantangan maksimum yang boleh dikeluarkan oleh fon kepala. Anda tidak perlu membeli model yang hadnya melebihi 120 dB. Mereka boleh merosakkan telinga anda.

Pilihan tambahan

  1. Bentuk palam menentukan ketahanan penyambung ini. Untuk digunakan dengan telefon pintar, disarankan untuk memilih fon kepala dengan penyambung berbentuk L. Palam lurus hancur cepat di poket.

  2. Kehadiran mikrofon membolehkan anda menggunakan fon kepala sebagai alat dengar bebas tangan.

  3. Kawat bergelung lebih praktikal kerana tidak menggantung atau menghalangi.

  4. Pengancing wayar boleh menjadi satu sisi dan dua sisi. Pilihan pertama lebih praktikal kerana kabel tidak 'menutup' kepala.

  5. Sistem pembatalan bunyi mengasingkan pengguna dari persekitaran bunyi luaran. Bukan pilihan terbaik untuk memakai telefon bimbit, tetapi ia membolehkan anda “menutup” dari kebisingan kereta bawah tanah atau kapal terbang. Kelemahannya ialah sistem pembatalan bunyi aktif boleh menyebabkan sakit kepala, dan sistem pasif dilaksanakan secara struktur dan secara eksklusif meningkatkan saiz dan berat fon kepala.

Cara memilih fon kepala tanpa wayar

Cara memilih fon kepala tanpa wayar

Semasa memilih fon kepala tanpa wayar, anda harus memperhatikan parameter berikut:

  1. Jenis fon kepala;

  2. Standard Bluetooth.

Fon kepala tanpa wayar boleh dibuat dalam dua versi – dalam bentuk telinga dengan unit yang terpisah atau dalam bentuk overhead atau ukuran penuh.

  1. Saluran di telinga adalah 'palam' biasa yang melekat pada blok kecil yang tergantung di leher. Tombol kawalan dan mikrofon untuk alat dengar juga terletak. Fon kepala ini tidak begitu selesa, tetapi biasanya sangat murah. Di samping itu, bateri yang lemah biasanya dipasang di unit yang tergantung di leher, yang berlangsung sekitar 6-8 jam operasi.

  2. Overhead dan terlalu besar juga serupa dengan 'biasa'. Walau bagaimanapun, monitor itu sendiri menyembunyikan bateri, kad suara, penerima tanpa wayar dan komponen lain. Fon kepala telinga dan telinga menawarkan hayat bateri lebih banyak dan kualiti bunyi yang lebih baik. Tetapi mereka sangat besar.

Standard Bluetooth menentukan autonomi dan rangkaian fon kepala. Lebih-lebih lagi, adalah wajar ia sama di telefon pintar dan fon kepala. Standard Bluetooth 4.0 cukup intensif tenaga, sebab itulah kedua-dua peranti cepat habis, dan mempunyai jarak pendek (misalnya, ia tidak akan 'menerobos' dinding). 4.1 menggunakan lebih sedikit tenaga dan memberikan jarak yang lebih lama.

Untuk digunakan dengan telefon pintar moden pada Android 8.0 (misalnya, Nexus 6P atau Google Pixel), ada baiknya membeli fon kepala dengan sokongan untuk codec HD aptX. Mereka memberikan suara yang terbaik.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih pengecas telefon dan rahsia memilih kad memori untuk telefon pintar anda.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen