Cara memilih dapur gas

Pada masa ini, terdapat banyak pilihan untuk memilih papak. Kami akan mempertimbangkan pilihan klasik – dapur gas dengan ketuhar.

Cara memilih dapur gas

Reka bentuk dan jenis ketuhar

Model moden kompor gas dilengkapi dengan dua jenis ketuhar – gas dan elektrik.

  1. Versi klasik ketuhar adalah kabinet di bawah kompor dengan pintu menegak, paling baik, beberapa mod pemanasan dan tanpa kipas. Dalam versi yang lebih mahal dan moden, bahkan ketuhar gas dapat dilengkapi dengan fungsi panggangan, kipas, dll.

  2. Ketuhar elektrik lebih berfungsi daripada ketuhar gas. Jenis ini berubah-ubah dan menawarkan banyak pilihan untuk pelanggan – peredaran udara, perolakan, pelbagai pilihan pemanasan.

Jenis salutan hob

Pada masa ini, terdapat tiga jenis permukaan utama di pasaran:

  1. Enamel adalah yang paling popular dan tradisional. Oleh kerana harga yang berpatutan, harganya adalah yang paling popular. Bunga utamanya berwarna putih dan coklat klasik. Jenis ini mempunyai sejumlah kelemahan yang serius: rasa tidak selamat dari cip, calar, kesukaran membersihkan dari minyak dan kotoran.

  2. Keluli Tahan Karat – Umumnya dikategorikan sebagai digilap atau disikat. Berbanding dengan rakan-rakan enamel yang popular, mereka lebih rapi, lebih tahan lama dan tahan pakai, dan juga mudah dibersihkan. Kelemahan jenis ini, perlu diperhatikan kesukaran merawat permukaan seperti itu. Cap jari kekal pada keluli tahan karat dan permukaannya kehilangan kilauannya.

  3. Seramik kaca – lapisan kompor ini bukan lagi rasa ingin tahu. Kaca tahan panas atau seramik kaca memberikan paparan kesan spektakuler, mengekalkan penampilan yang dapat dilihat untuk waktu yang lama kerana ketahanan ausnya. Permukaan ini juga senang dijaga.

Jenis kawalan

Salah satu ciri plat, walaupun bukan yang paling penting, adalah jenis kawalan plat. Terdapat dua jenis utama: mekanikal dan sentuhan. Setiap pembeli memutuskan sendiri betapa pentingnya pengurusan ini atau pengurusannya untuknya. Sentuhan lebih moden dan rapi, tetapi sukar bagi generasi yang lebih tua. Jenis mekanikal – tombol yang ditetapkan parameter pemanasan yang dikehendaki.

Fungsi tambahan

Fungsi tambahan dapur gas

Semua pengeluar dapur gas berusaha untuk mempelbagaikan rangkaiannya dengan memperkenalkan teknologi baru atau fungsi yang diketahui tetapi praktikal. Sekiranya anda tidak menganggap model kompor yang paling murah, yang hanya berfungsi untuk memasak dengan cara yang paling mudah, maka dengan menyediakan kompor, anda bukan sahaja dapat memudahkan proses memasak, tetapi juga membantu dalam kehidupan seharian.

  1. Petunjuk. Di beberapa dapur, terdapat petunjuk. Berkat fungsi ini, mungkin untuk menentukan sama ada gas dibekalkan ke pembakar atau tidak.

  2. Struktur yang boleh ditarik balik. Untuk kemudahan pembuat roti, sebilangan pengeluar melengkapkan ketuhar dengan struktur untuk kemungkinan memanjangkan loyang.

  3. Pembersihan diri. Fungsi ketuhar yang sangat berguna. Memudahkan penyelenggaraan dapur dan menjimatkan masa.

  4. Pemasa dan jam. Keupayaan untuk menetapkan waktu mula dan akhir untuk memasak sangat berguna. Anda tidak perlu risau untuk memasak – anda hanya perlu mengatur masa dan melakukan perkara anda. Isyarat bunyi akan memberi isyarat akhir proses.

  5. Kunci pintu. Keselamatan didahulukan. Kunci pintu ketuhar akan melindungi anak-anak anda dari kecederaan.

  6. Lampu latar. Untuk kemudahan mengawal proses memasak di dalam ketuhar, pengeluar menyediakan pencahayaan dari dalam. Menghilangkan keperluan untuk membuang makanan dari ketuhar dan dengan itu melanggar peraturan suhu.

  7. Petak tambahan. Kotak simpanan pinggan menjimatkan ruang di dapur.

Keselamatan

Kompor gas adalah objek bahaya yang meningkat. Oleh itu, perhatian sewajarnya harus diambil untuk memastikan bahawa objek ini tidak menjadi sumber akibat tragis.

  1. Fungsi kawalan gas. Membolehkan anda mematikan bekalan gas sekiranya api pada pembakar padam. Terdapat penyelesaian yang serupa untuk ketuhar.

  2. Pencucuhan elektrik pembakar. Mengurangkan bahaya kebakaran kerana tidak adanya keperluan untuk menggunakan mancis, pemetik api.

  3. Perlindungan dari kanak-kanak. Keupayaan untuk mengunci peranti untuk digunakan.

Kelebihan dan kekurangan dapur gas

Kelebihan dan kekurangan dapur gas

Bercakap mengenai kelebihan dapur gas adalah seperti menyenaraikan detik-detik yang tidak asing lagi di zaman kita. Keupayaan memasak makanan di bawah pengaruh suhu adalah keperluan hari ini. Oleh itu, semua kelebihan sering dijelaskan dalam fungsi tambahan model plat tertentu.

Tetapi terdapat sejumlah kelemahan yang terdapat pada semua dapur gas:

  1. Mobiliti dapur gas minimum. Oleh kerana keperluan untuk menyambung ke paip gas, setiap kali anda bergerak atau menyambung semula dapur, anda perlu menghubungi pakar.

  2. Ketepatan pemasangan. Sekiranya berlaku kesalahan minimum dalam menyambungkan dapur, bahaya peranti meningkat berkali-kali. Penting untuk diingat bahaya penggunaan gas dalam kehidupan seharian.

  3. Kemungkinan pembaikan diri. Oleh kerana dapur gas diklasifikasikan sebagai sumber bahaya yang meningkat, hanya pakar gas yang dapat melakukan pembaikan.

Pengilang dapur gas terbaik

Pada masa ini, semua pengeluar utama peralatan rumah tangga juga menghasilkan dapur gas. Semua jenama didengar oleh pembeli dan pilihan tungku sering jatuh ke peringkat jenama dengan suka. Gorenje, Gefest, Bosch, Hansa, Beko, Indesit hanyalah beberapa pengeluar papan popular. Setiap syarikat yang dibentangkan memiliki kompor yang pelbagai dengan fungsi yang berbeza dan dalam julat harga yang luas, sehingga setiap orang dapat mencari tungku untuk diri mereka sendiri.

!

Dalam artikel seterusnya, kami akan memberitahu anda bagaimana memilih tudung periuk yang betul dan rahsia memilih kompor.

Video untuk memilih dapur gas


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen