Cara memilih dandang gas

Sistem pemanasan yang lengkap di rumah desa adalah faktor utama yang secara langsung mempengaruhi keselesaan. Siapa yang mahu menahan kesejukan dan kelembapan bilik yang berterusan dan bukannya menikmati keselesaan? Sekiranya berlaku bahawa tidak ada pemanasan pusat di rumah anda, anda perlu menggunakan sumber pemanasan alternatif. Ini boleh menjadi perapian atau dapur pedesaan biasa, atau mungkin dandang gas moden – peranti kompak, mudah digunakan dan sangat berfungsi yang membolehkan anda memanaskan rumah dengan cepat dan yang paling penting secara ekonomi walaupun rumah besar dan luas. Yang diperlukan adalah memilih dandang gas yang tepat, dan juga memikirkan sistem pemanasan.

Cara memilih dandang gas

Walaupun terdapat sebilangan besar model yang beragam di pasaran, keutamaan harus diberikan kepada peralatan yang terbukti secara eksklusif dari jenama terkenal, yang disahkan oleh perkhidmatan yang berkaitan di negara kita. Yang terbaik secara tradisional dianggap sebagai pengeluar perkakas rumah dan peralatan industri Eropah yang terkenal, yang mempunyai pengalaman luar biasa dalam pembuatan peranti tersebut.

  1. Bosch;

  2. Baxi;

  3. Protherm;

  4. Cergas;

  5. Buderus;

Sebelum memberi keutamaan kepada model tertentu, anda perlu membiasakan diri dengan ciri-ciri utamanya, serta mengkaji ulasan pengguna, dengan mempertimbangkan pengalaman positif dan negatif.

Prinsip operasi dandang gas dan jenis utamanya

Pengoperasian dandang gas terdiri dari pembakaran campuran udara-gas yang cekap, akibatnya ruangan dipanaskan, dan juga air dipanaskan. Gas dinyalakan menggunakan pembakar atau elemen piezoelektrik, dan semasa pembakarannya, penukar haba memanas. Yang terakhir ini bersentuhan dengan cecair pengalir panas, yang dipam secara paksa dengan pam melalui seluruh sistem pemanasan rumah.

Jenis dandang gas

Litar tunggal

Dandang litar tunggal

Prinsip pengoperasian peranti sedemikian memperuntukkan adanya satu litar pemanasan. Sumber air sejuk dibekalkan ke alat, dan di saluran keluarnya air menjadi panas dan menjadi panas. Oleh itu, penukar haba dan pam edaran terdapat dalam satu salinan, dan tujuan utama dandang tersebut adalah untuk melengkapkan sistem pemanasan bangunan kediaman.

Kelebihan

  • Pembinaan sederhana;

  • Harga rendah;

  • Penggunaan gas yang rendah semasa operasi;

  • Ketekunan dalam operasi dan penyelenggaraan;

keburukan

  • Untuk peralatan sistem bekalan air panas, peranti berasingan mesti dipasang;

Dandang litar berganda

Dandang litar berganda

Peranti yang memungkinkan mewujudkan bukan sahaja sistem pemanasan bangunan kediaman, tetapi juga memungkinkan pelaksanaan sistem bekalan air panas. Diasumsikan bahawa terdapat dua penukar haba yang berasingan (atau satu bithermal), bekerja bersama-sama dengan satu pam peredaran sendi. Dalam mod standard, sistem berfungsi untuk mengepam air dalam sistem pemanasan, dan apabila paip air panas dibuka, litar terbuka, dan pam mula memindahkan air di sepanjang litar kedua ke keran. Apabila injap ditutup, sistem kembali ke keadaan semula.

Kelebihan

  • Dimensi padat;

  • Keupayaan untuk beroperasi secara eksklusif dalam mod pemanasan air

  • Serbaguna;

  • Kemudahan operasi;

keburukan

  • Kerumitan pemasangan;

  • Harga tinggi;

Apa yang perlu dicari semasa memilih dandang gas?

Dandang litar berganda

Kuasa peranti

Parameter yang secara langsung mempengaruhi bukan sahaja produktiviti, tetapi juga jumlah penggunaan gas. Peraturan umum ketika memilih alat sedemikian adalah bahawa satu kilowatt tenaga dandang cukup untuk memanaskan kawasan seluas 8-10 meter persegi. Sekiranya dirancang untuk menggunakan dandang bukan hanya untuk pemanasan, tetapi juga untuk bekalan air panas, 25-30% mesti ditambahkan pada daya yang diperlukan, dan 10-15% kuasa simpanan hampir selalu ditambahkan pada jumlah yang diperoleh. Angka akhir yang diperoleh sebagai hasil pengiraan akan menunjukkan daya yang diperlukan untuk fungsi sistem pemanasan dan bekalan air panas yang cekap.

Pemasangan dinding atau lantai?

Semasa memutuskan peranti tertentu, adalah perlu untuk memeriksa dengan teliti kawasan relau – tempat di mana ia akan dipasang. Bergantung pada jumlah ruang yang ada, model tertentu dipilih – baik itu akan menjadi dandang yang berdiri di lantai, atau rakan sejawatnya yang dipasang di dinding, ketika tidak ada cukup ruang di lantai.

Sistem automasi

Semakin mahal dandang, reka bentuknya lebih sempurna dan semakin kurang memerlukan kawalan manual. Model yang paling cekap dilengkapi dengan pelbagai sistem automatik yang mengekalkan kecekapan dandang pada tahap yang tepat, mengurangkan penggunaan gas dan membantu menjimatkan air.

Kelengkapan keselamatan

Dandang gas adalah sumber bahaya yang semakin meningkat, dan oleh itu setiap pengeluar berusaha untuk melindungi dan melindungi pengguna secara maksimum dari situasi kecemasan. Perlindungan terhadap kelebihan beban dan pelemahan, perlindungan terhadap tekanan air dan gas yang tidak mencukupi – kejadian bahaya bahkan sedikit pun harus menyebabkan operasi automatik pelindung.

Jenis ruang pembakaran

Pada masa ini, yang paling popular adalah dua jenis dandang gas utama – dengan ruang pembakaran terbuka dan tertutup. Dandang dengan ruang terbuka memerlukan udara atmosfera untuk mempertahankan proses pembakaran, sementara pengudaraan dilakukan secara semula jadi, melalui cerobong. Hasil daripada operasi peranti seperti itu, banyak oksigen dibakar, dan oleh itu alat tersebut mesti dipasang di tempat yang mempunyai pertukaran udara yang sangat baik; model seperti itu tidak sesuai untuk dipasang di tempat kediaman.

Dandang jenis kedua tidak bersentuhan langsung dengan atmosfera, dan ruang pembakarannya dilengkapi dengan dua muncung: satu demi satu adalah bekalan oksigen paksa, yang kedua mengeluarkan gas ekzos di luar. Peranti sedemikian dicirikan oleh fungsi maksimum, dan pemasangannya dapat dilakukan walaupun di pangsapuri biasa.

Dandang gas mana yang hendak dipilih?

  1. Untuk pemasangan di pangsapuri kecil, dandang litar berkembar mini menjadi pilihan terbaik. Ruang pembakaran alat sedemikian mesti ditutup, dan sistem pengudaraan dibawa keluar dari bilik. Kekuasaannya dikira berdasarkan keluasan bilik tertentu;

  2. Sebuah rumah persendirian memerlukan pemasangan dandang litar tunggal yang mencukupi dengan alat kawalan jauh, yang direka untuk pemanasan. Untuk tujuan air panas, lebih baik menggunakan dandang luaran. Sebagai peraturan, kekuatan peranti sedemikian ialah 15-40 kW.

Video untuk memilih dandang gas


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen