Cara memilih cincin perkahwinan

Keinginan untuk berkongsi diri anda dengan satu orang untuk sepanjang hayat anda adalah indah, malah lebih hebat lagi, ia sangat menggembirakan dan bahagia pada masa yang sama. Itulah sebabnya di semua negara upacara perkahwinan dirayakan oleh syarikat besar yang bising, pelakunya perayaan tentu saja menjadi tumpuan. Sekiranya anda pernah menghadiri majlis perkahwinan sekurang-kurangnya sekali, maka anda tahu bahawa ini adalah alasan yang baik untuk bersenang-senang, tetapi nampaknya hanya untuk para tetamu – pengantin baru mempunyai banyak perkara yang harus dilakukan bukan hanya di majlis perkahwinan, tetapi juga sebelum dan sesudahnya. Apa prosedur memilih cincin sahaja! Oleh kerana beberapa keadaan, ramai yang tidak mengetahui jenis cincin perkahwinan yang ada, jadi kami akan mulakan dengan persoalan ini, setelah itu kami akan beralih ke spesifik memilih perhiasan dengan lancar untuk menggabungkan salah satu peristiwa paling penting dalam kehidupan seorang lelaki dan wanita.

Cincin pertunangan dan cincin kawin – apa bezanya?

Cincin pertunangan dan cincin kawin - apa bezanya?

Ini adalah satu-satunya perbezaan yang menyembunyikan semua kerumitan yang jatuh di bahu lelaki (bagaimanapun, dialah yang melamar jodohnya!) – mari kita mengetahuinya.

Usulan perkahwinan, saat berlutut dan pemberian kotak baldu kecil dengan cincin yang dihargai di dalamnya, tidak dibuat sama sekali dengan cincin kawin, seperti yang difikirkan banyak orang, tetapi hanya satu – cincin pertunangan. Secara tradisinya, hanya seorang gadis yang memakai cincin pertunangan, dia memakainya sehingga tiba waktunya untuk menukarnya menjadi cincin pertunangan, walaupun di Rusia dan negara-negara bekas CIS adalah kebiasaan memakai cincin pertunangan setelah perkahwinan, tetapi di jari manis tangan kirinya. Cincin pertunangan juga dapat dipasangkan, iaitu untuk pria dan wanita, tetapi dalam 9 kes dari 10, cadangan dibuat dengan satu cincin, wanita.

Sekarang timbul persoalan logik: apa yang harus menjadi cincin pertunangan? Jawapannya mudah: secara tradisinya ia adalah emas putih (platinum) dengan berlian, tetapi tidak semua orang dapat membeli pilihan seperti itu – di Rusia, cincin pertunangan yang diperbuat daripada perak dengan zirkonium adalah biasa, harganya sangat sedikit, hampir semua orang mampu membeli perhiasan tersebut. Satu-satunya perkara yang perlu dilakukan lelaki ialah pergi ke kedai perhiasan dan membelinya, kerana ini anda perlukan:

  1. terokai perhiasan yang dipakai oleh barang kemas anda yang lain;

  2. ketahui ukuran jari manis di tangan kirinya;

  3. memberi tumpuan kepada pilihan isteri masa depan untuk membeli cincin yang sesuai.

Selepas itu, anda boleh menempah meja di restoran dengan selamat dan, pada penghujung malam, setelah makan malam yang indah, dengan segelas sampanye, buat wanita tercinta anda gembira, kerana dia pasti layak mendapatkannya.

Untuk perkahwinan, pada gilirannya, mereka membeli cincin kawin – kedua pasangan masa depan sudah terlibat dalam proses pemilihan, bergantung pada selera, anggaran dan, tentu saja, tradisi mereka. Isu ini harus ditangani dengan lebih terperinci.

Memilih cincin perkahwinan

Memilih cincin perkahwinan

Oleh itu, bayangkan keadaannya: gadis itu menjawab 'Ya!', Keesokan harinya anda segera pergi untuk cincin perkahwinan – dan sekarang, di salun perhiasan, anda ditunjukkan berpuluh-puluh pilihan, dan anda … tidak tahu apa yang harus dipilih. Maksudnya, anda sama sekali tidak tahu, semua cincin bergabung menjadi satu perkara, tidak dapat difahami dan tidak dapat difahami – ini bermaksud bahawa anda sama sekali tidak mempunyai kawalan terhadap keadaan ini, ini selalu berlaku apabila anda tidak tahu mengenai topik perbualan, atau anda tidak memahami produk yang dibeli.

Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda harus mempelajari semua nuansa masalah kompleks ini terlebih dahulu, dan kemudian pergi ke kedai perhiasan – ini adalah bagaimana anda dijamin berjaya.

  1. Logam. Cincin yang diperbuat daripada emas merah dan kuning dianggap klasik, tetapi kelihatan cukup sederhana, terutama dalam beberapa tahun kebelakangan ini, di mana populariti emas telah mencapai tahap yang luar biasa. Platinum dan semua jenis aloi berdasarkannya bukanlah pilihan yang buruk – walaupun mahal, ia tetap boleh dipercayai, status dan cantik. Anda boleh melakukan apa yang mereka lakukan di Rusia sejak zaman dahulu – gunakan cincin perkahwinan perak, tetapi perhiasan tidak menasihati melakukan ini, dan bukan kerana murahnya bahan tersebut. Kenyataannya adalah bahawa perak sangat lembut, tidak kira bagaimana anda menyukai bahan ini, anda tidak boleh memakainya sepanjang masa – maka cincin dijamin akan rosak dan mereka mesti dibawa ke bengkel. Oleh itu, fikirkan pilihan emas tradisional – ini adalah penyelesaian terbaik. Pada masa yang sama, ingat bahawa semakin tinggi kesucian logam, semakin tinggi harganya, kilauan yang lebih cerah dan struktur yang lebih lembut. Logam bermutu tinggi membengkok dengan mudah, tetapi cincin gred 585, misalnya, dibezakan oleh kekuatan yang dapat dicemburui.

  2. Reka bentuk. Dengan munculnya Internet dan percampuran tradisi dan gaya yang besar, hampir semua pantang larang telah hilang: hari ini anda tidak perlu membeli cincin yang halus, sehingga, menurut legenda, kehidupan juga lancar, hiasan, termasuk batu dan ukiran, dapat diterima dengan segala cara. Lebih-lebih lagi, hari ini tidak perlu mengambil cincin berpasangan, iaitu cincin yang serupa antara satu sama lain – pasangan boleh mempunyai dua cincin yang sama sekali berbeza antara satu sama lain. Peraturan utama adalah: cincin kawin semestinya 100% disukai oleh pengantin baru di masa depan, kerana mereka harus memakai simbol-simbol indah ini seumur hidup mereka. Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh menyerah pada tradisi yang merugikan keutamaan estetika peribadi: ketika memilih reka bentuk cincin, seorang lelaki harus dipandu oleh seleranya sendiri, dan seorang gadis mengikutinya, maka model yang dipilih dijamin menggembirakan anda dalam perkahwinan anda.

  3. Lebar cincin. Cincin perkahwinan selebar 2 hingga 12 milimeter – pertama, ini membolehkan semua orang memilih model yang akan kelihatan harmoni di tangan, dan kedua, berat cincin sangat bergantung pada lebar, yang bermaksud harganya , yang memungkinkan untuk menunjukkan nilai mereka, atau sebaliknya, untuk menyimpan sedikit. Cincin harus cukup lebar untuk mengimbangkan panjang jari anda. Sebarang salun pengantin atau kedai perhiasan akan membantu anda menentukan ukuran optimum dengan mencuba berulang kali pada model yang berbeza.

  4. Profil cincin. Profil adalah bentuk yang dapat dilihat dengan memotong cincin. Pilihan tradisional dianggap sebagai bahagian dalam yang halus dan bahagian luar yang bulat, tetapi baru-baru ini, di puncak populariti, pilihan lain telah muncul – di bahagian dalam dan di luar, cincin itu bulat. Nama tidak rasmi dari borang ini adalah keselesaan yang selesa, yang bermaksud 'selesa dipadankan', seperti yang anda fahami, namanya sendiri.

Memilih ukuran cincin perkahwinan

Oleh kerana anda akan memilih dengan pasangan anda, anda tidak akan dapat membuat kesilapan dengan nombor yang betul, tetapi para pakar tetap menasihati untuk melindungi diri anda sedikit: datang untuk mengukur cincin hanya pada waktu pagi, seawal mungkin setelah bangun tidur, anda tidak boleh minum banyak air sebelum tidur, tetapi pada waktu pagi anda harus hadkan secawan kopi – sehingga jari anda dijamin bebas dari bengkak. Selepas setiap cincin ke-10, anda perlu mengangkat tangan selama 2-3 minit, ini juga membolehkan anda mengekalkan ketebalan semula jadi phalanx. Ya, dan jangan lupa bahawa pada musim panas jari kita lebih lebar daripada pada musim sejuk, yang bermaksud bahawa pilihan yang anda pilih tidak semestinya ujung ke ujung – lebih baik ada jurang yang sangat kecil antara logam dan phalanx.

Sekiranya anda mengkaji dengan teliti poin yang dikemukakan dan merenungkan sedikit apa yang telah ditulis, membandingkan maklumat yang diterima dengan kepercayaan peribadi anda, maka pastikan bahawa anda atau orang penting anda tidak akan keliru di kedai perhiasan. Dalam kes ini, pilihan bahagia dijamin, yang bermaksud bahawa perkahwinan yang menggembirakan tidak jauh!

Dalam artikel seterusnya, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih sweater bergaya untuk lelaki dan wanita.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen