Cara memilih cermin mata realiti maya

Terdapat dua jenis kacamata realiti maya. Yang pertama dilengkapi dengan paparan terpasang dan banyak sensor, dan juga memerlukan banyak wang. Yang kedua tidak dilengkapi dengan apa-apa dan hanya untuk telefon pintar.

Cara memilih cermin mata realiti maya: tentukan tujuan dan ciri

Cara memilih cermin mata realiti maya

Cermin mata realiti maya (serta teknologi) boleh digunakan untuk dua tujuan:

  1. Melihat kandungan multimedia 360 darjah (misalnya, perjalanan roller coaster, video dari YouTube atau Google Spotlight), termasuk interaktif;

  2. Permainan komputer.

Terdapat juga kes-kes yang lebih jarang berlaku – contohnya pembelajaran – tetapi mereka jarang sekali memberi perhatian kepada mereka.

Sekiranya anda merancang untuk melihat kandungan media 360 darjah atau Sedia VR menggunakan cermin mata, maka telefon pintar akan mencukupi. Lebih-lebih lagi, terdapat banyak alat dengar $ 100 yang dapat mengubah peranti ini menjadi alat dengar VR yang lengkap. Contohnya Google Daydream. Atau kadbod, yang boleh dibuat hampir percuma dari kotak kadbod, telefon pintar, dan lensa.

Tetapi untuk permainan, 'headset telefon pintar' tidak akan berfungsi dengan alasan yang jelas. Kita memerlukan cermin mata realiti maya yang lengkap. Untuk memilih yang betul, anda perlu mempertimbangkan parameter berikut:

  1. Resolusi skrin (atau lebih tepatnya DPI);

  2. Jenis sambungan;

  3. Platform yang disokong;

  4. Kemudahan penggunaan dalam kerangka teknologi realiti maya.

Cara memilih cermin mata untuk telefon pintar

Cara memilih cermin mata untuk telefon pintar

Semasa memilih cermin mata untuk telefon pintar, anda harus dipandu oleh dua parameter:

  1. Saiz telefon pintar yang disokong;

  2. Kemudahan berinteraksi dengan realiti maya.

Sebilangan besar alat dengar direka untuk telefon pintar 5 atau 5,5 inci. Oleh itu, model dengan skrin yang lebih kecil akan 'menjuntai' pada dulang, dan model dengan skrin yang lebih besar tidak akan sesuai dengannya.

Untuk banyak operasi dalam realiti maya, anda perlu mempengaruhinya. Mengeluarkan telefon pintar setiap beberapa minit tidak begitu menarik. Lebih baik jika alat dengar mempunyai butang NFC khas – seperti di Google Cardboard, misalnya.

Cara memilih cermin mata untuk PC

Cara memilih cermin mata untuk PC

Semasa memilih cermin mata untuk komputer, penting untuk memperhatikan resolusi (atau lebih tepatnya, kepadatan piksel, yang diukur dalam DPI) dari layar yang terdapat di dalamnya. Semakin tinggi, imej akan lebih realistik. Ketumpatan piksel optimum – dari 224 DPI.

Jenis sambungan juga sangat penting. Hampir semua cermin mata disambungkan ke komputer melalui HDMI. Namun, untuk model teratas yang menawarkan resolusi layar lebih dari 4K dan kadar penyegaran gambar lebih dari 60 fps, DisplayPort semestinya digunakan. Oleh itu, kad video mesti dilengkapi dengan penyambung ini.

Anda juga perlu memilih berdasarkan platform mana anda boleh menggunakan ini atau kacamata realiti maya. Sebagai contoh, peranti seperti Oculus Rift atau HTC Vive hanya dapat dipasangkan dengan komputer, dan alat dengar PS VR hanya dapat dipasangkan dengan PlayStation 4. Tidak diharapkan keserasian silang.

Dan, akhirnya, anda perlu mempertimbangkan kemudahan menggunakan cermin mata dalam realiti maya langsung. Untuk melakukan ini, anda perlu menganalisis parameter berikut:

  1. Sudut paparan paparan. Semakin besar, semakin baik. Tidak ada yang mahu melihat sempadan gambar dari sudut mata mereka?

  2. Bilangan sensor yang menganalisis kedudukan topi keledar di ruang angkasa – giroskop, pecutan dan semua ini. Semakin banyak, helmet semakin sensitif terhadap pergerakan kepala;

  3. Jenis matriks. Disyorkan AMOLED – ini menjadikan kulit hitam paling realistik.

Walau bagaimanapun, untuk banyak platform, terdapat sedikit pilihan. Jadi, di PS4 hanya terdapat satu alat dengar realiti maya, dan Oculus Rift sangat sukar untuk dibeli walaupun di kedai dalam talian.

!

Dalam artikel seterusnya, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih konsol permainan – gambaran keseluruhan mengenai kelebihan, kekurangan dan kelebihan pengeluar terbaik.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen