Cara memilih cermin mata hitam

Apabila musim panas benar-benar berada di depan pintu, bersiap untuk memasuki hidup anda dengan hari-hari cerah dan suasana hati yang cerah, tidak perlu berlebihan untuk melindungi mata anda dari sinaran ultraviolet terlebih dahulu. Nasihat seperti ini hari ini dapat didengar bukan sahaja dari penjual aksesori fesyen, tetapi juga dari pakar mata profesional yang memikirkan kesihatan mata anda, dan bukan mengenai masalah yang baik.

kandungan

  1. Mengapa memakai cermin mata hitam
  2. Apa yang sebenarnya berbahaya
  3. Meneroka cermin mata hitam
  4. Cara memilih bentuk cermin mata hitam anda
  5. Cara memilih cermin mata hitam mengikut jenis perlindungan
  6. Lapisan lensa terpolarisasi dan fotokromik
  7. Pengilang Sunglass Teratas

Mengapa memakai cermin mata hitam

Mengapa memakai cermin mata hitam

Tidak semestinya nama kacamata ini mengandungi kata 'perlindungan' – sebenarnya: lensa yang tepat menyerap sinaran ultraviolet yang berbahaya, yang boleh menimbulkan masalah dengan sistem visual. Doktor menyatakan bahawa mereka yang memandang rendah bahaya sinaran UV lebih berisiko kehilangan penglihatan sebahagiannya, mengalami degenerasi mata atau katarak – inilah harga tindakan ruam. Sekarang mari kita beralih kepada pendapat pakar profesional, pakar oftalmologi, yang mengkaji mata orang dalam keadaan normal dan patologi mereka.

  1. Sinaran ultraviolet berbahaya bagi kulit dan mata manusia, walaupun dalam jumlah kecil – hasil seperti ini telah ditunjukkan oleh semua kajian moden yang bertujuan untuk mengkaji masalah ini;
  2. Lima jam pendedahan aktif terhadap sinar UV pada mata cukup untuk membakar retina, yang membawa akibat yang lebih serius, termasuk kehilangan penglihatan;
  3. Hari yang mendung juga bukan alasan untuk meninggalkan kacamata hitam, awan tidak hanya menerangi cahaya, tetapi juga sinar jarak gelombang sederhana, yang berbahaya bagi manusia.

Sekiranya, selepas berkelah atau pergi ke luar bandar, kesihatan anda merosot, mata anda berair, sakit kepala bermula dan sukar bagi anda untuk menumpukan perhatian pada subjek tertentu – segera berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat, ini adalah satu-satunya cara untuk menjaga penglihatan anda sepenuhnya.

Apa yang sebenarnya berbahaya

Dalam masalah ini, bukan sahaja sinaran UV itu sendiri, dari mana sama sekali tidak ada jalan keluar, menakutkan, tetapi juga cermin mata hitam berkualiti rendah, mereka hanya membuat penampilan perlindungan – jadi, sebagai contoh, anda berpendapat bahawa anda selamat, tetapi sebenarnya mendedahkan diri anda kepada lebih banyak lagi risiko. Sangat mudah untuk menerangkannya: apabila melihat sumber cahaya yang terang, murid anda secara automatik menyempit, tetapi jika mata anda pada saat itu berada di bawah penutup khayalan plastik gelap atau kaca sederhana, anda bukan sahaja mendapat dos sinaran ultraviolet penuh, tetapi juga kehilangan mekanisme perlindungan semula jadi.

Cermin mata hitam yang betul adalah satu-satunya cara untuk benar-benar melindungi penglihatan anda. Selain mata, mereka juga melindungi kulit halus di sekitarnya, yang terbakar dengan sangat cepat di bawah sinar matahari yang cerah, yang boleh menyebabkan banyak masalah kepada anda: dari pembakaran sederhana dan kemerahan hingga kesakitan yang serius.

Meneroka cermin mata hitam

Jenis cermin mata

Oleh itu, kami telah memutuskan sepenuhnya – kacamata untuk perlindungan dari sinaran UV sangat diperlukan, sekarang masih perlu menjawab soalan mengenai pilihan dan pembelian mereka. Kita akan mulakan dengan struktur cermin mata: bersyarat, ia terdiri daripada bingkai (bingkai itu sendiri dan pelipis) dan lensa. Rangka dinilai untuk beberapa ciri.

  1. Bahan. Ia boleh dibuat dari pelbagai jenis plastik, keluli dan bahan komposit – ini terutama mempengaruhi berat gelas dan kekuatannya. Baru-baru ini, kerangka logam sangat popular, tetapi para pakar tidak mengesyorkan menggunakan pilihan ini: logam memanas di bawah sinar matahari, dan ini sudah penuh dengan luka bakar;
  2. Ketebalan. Ia sangat mudah: semakin besar kerangka, semakin banyak sisi (periferal) yang disekatnya. Tidak semua orang menyukai lengan sisi tebal, tetapi ini adalah pilihan yang bagus, misalnya untuk pergi ke pantai;
  3. Reka bentuk. Bingkai dan pelipisnya dapat dibuat secara teratur dan bergaya, yaitu memiliki pola tertentu. Pilihan kedua kebanyakannya berkaitan dengan cermin mata wanita, model lelaki jarang sekali berlimpah.

Oleh itu, kami sudah mengetahui kerangka, masih boleh memutuskan jenis lensa sahaja. Masih lebih sederhana di sini, tetapi tidak begitu jelas, hanya ada dua pilihan – kaca dan plastik.

  1. Kanta kaca. Kaca itu sendiri menyerap sebilangan sinaran UV, jadi ia memerlukan lapisan permukaan yang lebih sedikit untuk memberikan keselamatan yang mencukupi. Kelebihan lain adalah ketahanan terhadap calar, gelas kaca boleh dipakai dengan bebas di dalam beg tangan tanpa rasa takut akan keadaannya. Kekurangannya: mereka tidak boleh dibeli untuk anak, kerana ia tidak selamat, dan ia cukup berat.
  2. Kanta plastik. Plastik biasa sama sekali tidak menapis sinaran UV yang berbahaya, sebab itulah lensa sedemikian memerlukan lapisan pelindung tambahan – mereka menentukan nilai cermin mata. Sebaliknya, plastik selamat; jika rosak, ia tidak akan runtuh menjadi serpihan tajam kecil, tetapi hanya cacat – hanya lensa jenis ini yang dibenarkan untuk dibeli oleh anak. Plastik juga cukup ringan untuk tidak memberi tekanan pada jambatan hidung, walaupun setelah dipakai lama. Antara kelemahannya ialah ketidakstabilan calar; untuk lensa seperti itu, sarungnya sangat penting.

Pada tahap ini, kajian mengenai bahagian-bahagian penyusun cermin mata hitam dapat dianggap lengkap, kami terus mempertimbangkan nuansa berikut.

Cara memilih bentuk cermin mata hitam anda

Cara memilih cermin mata mengikut bentuk wajah anda

Cermin mata hitam yang tepat dapat meremajakan anda, memberikan penampilan yang tekad, atau sebaliknya – memberikan bayangan misteri ke atas anda. Pilihan yang salah kemungkinan besar hanya kelihatan tidak masuk akal, di samping itu, ia kurang berkesan, kerana cermin mata harus duduk dengan selesa di jambatan hidung, barulah mereka 'bertemu' sinar matahari pada sudut yang tepat, sehingga melindungi mata anda.

Selanjutnya, kami akan mempertimbangkan setiap jenis orang secara berasingan, memberinya keterangan ringkas, untuk kemudian memberikan nasihat khusus untuk memilih setiap kes tersebut. Terdapat 6 bentuk muka secara keseluruhan.

  1. Bulat. Ia dicirikan oleh pipi yang agak penuh, dagu bulat dan dahi yang lebar, dan dagu dan dahi selebar kira-kira sama. Matlamat cermin mata hitam di sini adalah untuk mewujudkan kontras yang mencairkan bentuk yang terlalu halus. Pakar menasihatkan untuk melihat lebih dekat gelas bersaiz sederhana dan besar dengan bingkai persegi (mempunyai sudut yang jelas).
  2. Lingkar. Tulang pipi sedikit menonjol, secara beransur-ansur meruncing ke arah dagu, yang agak rendah dengan lebar dahi. Bentuk wajah ini dianggap hampir ideal: cermin mata harus menekankan ciri-ciri yang sudah menyenangkan – pilihan apa pun akan dilakukan kecuali cermin mata besar dengan bingkai lebar.
  3. Petak. Semuanya sudah jelas dari namanya: bahagian 'dagu-tulang pipi-dagu' lebih kurang sama. Anda perlu memilih cermin mata seperti ini: tidak ada bentuk sudut (terutama dengan sudut tepat), hanya bingkai bulat dan bujur, dan lebih disukai lebih besar.
  4. Segi empat tepat. Dahi yang lebar, dagu yang sama, walaupun mempunyai 'sudut' yang luar biasa, tulang pipi lurus, tidak 'tajam'; muka lebih panjang daripada lebar. Gelas bersaiz besar dengan bingkai tebal cukup sesuai.
  5. Berbentuk intan. Dagu tajam yang sama seperti pada wajah segitiga, bagaimanapun, bentuk ini dicirikan oleh tulang pipi yang menonjol dan dahi yang lebar dan rendah. Dalam kes ini, seperti yang sebelumnya, bingkai bulat disyorkan, tetapi tidak terlalu tipis. Kaca mata dengan alis kening yang hebat sangat hebat.
  6. Segitiga (berbentuk hati). Dahi lebar, tulang pipi yang jelas dan sempit, seolah-olah dagu yang miring. Cermin mata hitam dengan bingkai bulat nipis harus dipilih, supaya anda 'mengimbangkan' bahagian bawah dan atas wajah antara satu sama lain.

Setelah mempelajari maklumat yang diberikan, anda boleh memilih kacamata wanita dan lelaki dengan mudah, kerana peraturan ini bersifat universal, anda hanya perlu menentukan bentuk wajah anda dengan teliti.

Cara memilih cermin mata hitam mengikut jenis perlindungan

Perlindungan cermin mata

Di seluruh dunia hanya ada satu sistem yang diperakui untuk menilai kualiti penapis cermin mata hitam – ia dibahagikan kepada 4 kelas, termasuk sifar.

  1. 0 – sekiranya terdapat tanda seperti itu, anda hanya boleh bergantung pada keselamatan hanya dengan berjalan kaki yang mudah pada hari yang mendung, kerana cermin mata tersebut hanya menyerap 20% sinaran UV.
  2. 1 – menyerap hingga 50% radiasi, sudah lebih baik, tetapi tidak mencukupi untuk keselamatan.
  3. 2 – lebih dari 50%, pakar mata di seluruh dunia mengesyorkan membeli cermin mata hitam seperti itu untuk perjalanan harian di sekitar bandar.
  4. 3 – kebanyakan cermin mata pelancong mempunyai tanda seperti itu, lensa menyerap lebih dari 80% radiasi.
  5. 4 – perlindungan maksimum, lensa menyerap lebih dari 90% sinaran UV.

Beberapa pengeluar juga menggunakan sistem klasifikasi yang dipermudahkan, ia kelihatan seperti ini

  1. Kosmetik – model pereka yang paling kerap, iaitu hanya untuk kecantikan, anda sama sekali tidak perlu menunggu perlindungan dari cermin mata seperti itu.
  2. Umum – sesuai dengan kumpulan '2' dalam klasifikasi antarabangsa: lensa menyerap lebih daripada separuh radiasi berbahaya.
  3. Perlindungan UV tinggi – Kumpulan '3' dan '4', bagus untuk sukan dan perjalanan.

Dengan mengetahui tanda, anda dapat menentukan jenis perlindungan dengan tepat untuk mana-mana model cermin mata hitam – ini adalah kelebihan besar ketika memilih cermin mata, misalnya, di kedai dalam talian.

Lapisan lensa terpolarisasi dan fotokromik

Pengilang moden, menggunakan teknologi pelapisan lensa baru, dapat memperoleh hasil yang luar biasa – ini dibuktikan dengan semua jenis pengembangan gelas ruang, gelas untuk menyerap sinaran laser, dan sebagainya. Bagi cermin mata hitam, dua lapisan paling popular adalah polarisasi dan fotokromik, mari kita bincangkan masing-masing mengikut urutan.

  1. Lapisan terpolarisasi. Nama lain untuk 'lapisan anti-reflektif': lensa memperoleh sifat 'memotong' puncak amplitud gelombang cahaya. Cermin mata akan berguna untuk pemandu, peminat memancing, melayari dan sukan lain, dan sering juga digunakan oleh jurugambar untuk bekerja dengan flash. Sangat mudah untuk memeriksa keaslian lapisan polarisasi: lihat hologram khas (mesti berada di tempat penjualan), yang dalam keadaan lain tidak dapat dilihat di bawah cahaya terang.
  2. Lapisan fotokromik. 'Bunglon' yang terkenal: sinar matahari yang lebih terang, lensa yang lebih gelap, pada waktu malam dan di dalam rumah, mereka benar-benar telus. Kedengarannya hebat, tetapi ada satu 'tetapi' – penapis fotokromik cepat habis, yang bermaksud umur panjang cermin mata hitam terganggu. Lensa fotokromik diperiksa seperti berikut: lensa tersebut disimpan di bawah sinar matahari untuk beberapa waktu, kemudian tahap kegelapan kaca dinilai – ia harus menjadi gelap sebanding dengan intensiti sinaran UV.

Ini adalah 'add-ons' yang paling popular pada cermin mata hitam, ia adalah pilihan, tetapi kadang-kadang perlu – contohnya, ketika memandu pada waktu malam atau semasa sukan lasak.

Pengilang Sunglass Teratas

Kajian Pengilang Sunglass

Semasa anda membeli cermin mata, pertama sekali anda menilai mengikut kualiti, tetapi di dunia moden, kualiti tidak selalu meningkat setanding dengan harga produk. Sebagai contoh, bukan rahsia bagi sesiapa pun bahawa barang berjenama itu mahal kerana anda membayar jenama terlebih dahulu. Oleh itu, luangkan masa anda untuk membeli cermin mata hitam yang mahal – anda mungkin mendapat model yang memuaskan dengan kos yang lebih rendah.

Mari kita lihat 5 pengeluar kacamata terkenal di peringkat antarabangsa untuk lelaki dan wanita dalam julat harga yang luas.

  1. Giorgio Armani. Syarikat Itali, yang menghasilkan sebilangan besar semua jenis aksesori, termasuk, tentu saja, cermin mata hitam, khusus dalam koleksi yang direka dengan gaya klasik.
  2. Christian Dior. Jenama Perancis yang sangat popular – walaupun cermin mata hitam Dior tidak berbeza nilai demokratik, ia akan mengatasi syarikat lain dalam keasliannya. Oleh itu, jika anda ingin mencari sesuatu yang sangat luar biasa, Dior adalah pilihan anda.
  3. Dolce & Gabbana. Contoh terbaik jenama yang menghasilkan aksesori mewah yang benar-benar bergaya – di D & G anda akan menemui minimalis yang halus, moden yang cerah dan klasik yang terkawal.
  4. Bos Hugo. Syarikat Jerman, yang terkenal dengan aksesori rahsia dan status untuk perniagaan dan perayaan, adalah model cermin mata hitam yang paling popular untuk lelaki.
  5. Givenchy. Rumah Perancis lain yang mengkhususkan diri dalam aksesori mewah untuk lelaki dan wanita. Givenchy menghasilkan cermin mata hitam dalam pelbagai gaya, termasuk koleksi untuk keselesaan seharian, sukan, aktiviti luar dan banyak lagi.

Sememangnya, anda tidak selalu mahu menghabiskan sejumlah besar wang untuk cermin mata hitam, tetapi anda harus selalu ingat bahawa kesihatan lebih penting, ini adalah kebenaran utama dan tanpa syarat. Hari ini anda boleh mengambil gelas yang baik dari beratus-ratus, bahkan ribuan jenama yang berbeza – di antara pelbagai jenis hadiah, anda pasti akan menemui sesuatu untuk citarasa dan dompet anda.

Awasi kesihatan mata anda, terutama pada musim panas, dan jangan lupa: jika anda mempunyai masalah penglihatan, anda mesti berunding dengan pakar oftalmologi anda sebelum membuat pembelian cermin mata hitam terakhir.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih bingkai yang sesuai untuk cermin mata anda dan rahsia memilih lensa untuk cermin mata.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen