Cara memilih bingkai untuk cermin mata

Menurut statistik, setiap penghuni kedua planet kita mempunyai masalah penglihatan. Pakar dari pelbagai negara terlibat dalam pengiraan, gambarnya sama di mana-mana. Sebagai contoh, di Jerman 39.4 juta orang memakai cermin mata, iaitu 63% orang yang berumur 16 tahun ke atas. Para saintis Australia mendapati bahawa 1.406 bilion orang menderita miopia pada tahun 2000, yang merupakan kira-kira 23% daripada populasi dunia. Angka ini diunjurkan tiga kali ganda pada tahun 2050. Mari tambah jumlah ini setiap orang yang berusaha melindungi organ penglihatan mereka dari sinaran ultraviolet dan yang telah didiagnosis dengan hiperopia, dan pada akhirnya kita dapati bahawa hampir semua orang berhadapan dengan persoalan memilih bingkai untuk kacamata.

kandungan

  1. Peranti cermin mata
  2. Bingkai moden apa yang diperbuat
  3. Cara memilih saiz bingkai
  4. Bingkai sebagai aksesori fesyen
  5. Cara memilih bingkai untuk bentuk wajah anda
  6. Kaca mata sebagai elemen gambar dan gaya
  7. Cara memilih bingkai wanita
  8. Cara memilih bingkai cermin mata lelaki
  9. Rangka apa yang harus dipilih untuk anak

Peranti cermin mata

Peranti cermin mata

Mana-mana bingkai standard mempunyai dua bahagian:

  1. bingkai, iaitu rim untuk lensa dan hidung;
  2. kuil.

Jambatan hidung dianggap bahagian terpenting dari bingkai. Ia boleh menjadi telanjang atau dengan penutup hidung, yang pada gilirannya dibahagikan kepada tetap dan bergerak. Ia bergantung pada jambatan hidung yang dipilih dengan betul seberapa selesa cermin mata akan berada di tempatnya, tanpa menekan atau tergelincir.

Dengan reka bentuk, bingkai dibahagikan kepada:

  1. rim;
  2. separa rim;
  3. tanpa rim (tanpa bingkai). Kanta dipasang pada mereka dengan skru.

Bingkai moden apa yang diperbuat

Bingkai moden apa yang diperbuat

Bingkai tontonan diperbuat daripada plastik, aloi logam dan bahan semula jadi.

Dalam pembuatan bingkai plastik, sebatian kimia berikut digunakan:

  1. selulosa asetat atau propionat yang berasal dari kapas. Bahan mempunyai ringan, keplastikan, kekuatan;
  2. nilon (polimer berdasarkan poliamida dan komponen lain). Bahan dicirikan oleh kekuatan, ringan, hypoallergenicity, ketahanan terhadap ubah bentuk;
  3. optil (polimer tahan haba berdasarkan resin epoksi). Perbezaan dalam peningkatan ringan, mempunyai 'kesan ingatan', sering digunakan dalam kombinasi dengan bahan lain;
  4. kevlar (dengan aramid ditambah). Ia sangat tahan terhadap hentaman dan oleh itu sesuai untuk bingkai kanak-kanak.

Sekiranya kita bercakap mengenai model logam, maka bahan berikut dapat digunakan dalam pembuatannya:

  1. titanium dan aloi nya (contohnya flexon);
  2. Monel (paduan nikel dan tembaga dengan keunggulan nikel);
  3. keluli tahan karat;
  4. aluminium dan logam lain sebagai bahan tambahan.

Pengeluaran moden cenderung menggunakan bahan, produk yang mempunyai kekuatan yang meningkat. Kami menawarkan pelbagai pilihan bingkai yang diperbuat daripada aloi titanium dan titanium. Model titanium tidak murah, tetapi dalam hal ini harganya sesuai dengan kualiti produk yang tinggi.

Bahan semula jadi yang digunakan dalam optik termasuk:

  1. spesies kayu berharga;
  2. kulit;
  3. tulang;
  4. kulit kura-kura, dll.

Model yang dibuat dari bahan semula jadi dibezakan oleh keaslian dan keindahan semula jadi.

Cara memilih saiz bingkai

Bagi mereka yang sentiasa memakai cermin mata

Kriteria utama untuk memilih bingkai adalah kemudahan. Ia mudah – anda tidak perlu merasa tidak selesa. Oleh itu, pemasangan sebelum membeli adalah wajib. Modelnya tidak boleh menekan, mesti duduk dengan selesa di jambatan hidung dan tidak terlalu longgar. Semasa memiringkan kepala, gelas tidak boleh meluncur ke bawah, jadi lebih baik memilih produk dengan penutup hidung silikon yang memperbaiki gelas dengan lembut dan kuat. Lihat diri anda di cermin. Harap diperhatikan bahawa bahagian atas bingkai tidak menutupi alis atau lebih tinggi daripada mereka, dan terdapat jurang antara bahagian bawah dan pipi.

Pada setiap model, pengeluar menggunakan dimensi utama dalam milimeter. Satu kuil biasanya ditandai dengan nama pengilangnya. Kuil kedua mengandungi parameter utama produk. Digit pertama menunjukkan lebar bingkai, kemudian lebar jambatan ditunjukkan, digit terakhir memberitahu tentang panjang kuil.

Pilih model bergantung pada jarak antara murid dan jarak kepala, fokus penglihatan yang betul bergantung pada ini. Anda juga harus mengambil kira ketebalan dan, dengan itu, berat lensa yang dimasukkan, kerana untuk gelas besar bingkai yang lebih padat dan tahan lama diperlukan.

Perhatikan ukuran kuil. Cermin mata harus dipasang dengan selesa di wajah; pelipis yang terlalu panjang dapat disesuaikan dengan panjang yang diperlukan. Sekiranya pelipis menekan pelipis atau kawasan di belakang telinga dan tidak dapat diperbetulkan, jangan gunakan bingkai tersebut.

Cermin mata dipilih untuk membantu, tidak mengganggu aktiviti harian anda.

Bingkai sebagai aksesori fesyen

Agar cermin mata menjadi aksesori bergaya yang menekankan martabat anda, anda harus memilih model berdasarkan jenis wajah, gaya pakaian yang diterima, sesuai dengan warna mata dan warna rambut dan kulit.

Diopter yang berbeza dapat meningkatkan atau mengurangkan mata secara visual. Sebarang optik secara visual memutarbelitkan objek. Lensa minus, yang digunakan untuk rabun, boleh menyebabkan pengurangan ukuran mata, sementara kaca mata rabun jauh dapat memperbesarnya secara visual. Oleh itu, anda harus memilih bingkai dengan mempertimbangkan sifat-sifat ini – dengan rabun, pilih bingkai yang lebih besar, dengan rabun jauh, sebaliknya, perhatikan gelas sempit dengan ukuran kecil.

Terdapat petua umum untuk pemakai cermin mata. Oleh itu, warna jambatan hidung boleh mempengaruhi penampilan seseorang, kerana jambatan nipis secara visual meningkatkan jurang antara mata jarak dekat, dan jambatan hidung yang lebar dengan warna terang dapat secara visual mendekatkan mata set lebar. Sekiranya ciri-ciri wajah anda kecil, anda tidak boleh melihat model yang besar – itu bukan untuk anda. Muka seperti itu boleh 'hilang' di sebalik cermin mata besar.

Terdapat beberapa model yang sesuai dengan bentuk wajah apa pun. Ini adalah produk dengan pelek nipis dan pelipis, dibuat dengan gaya logam klasik, dan tanpa rim, yang hampir tidak kelihatan di wajah.

Cara memilih bingkai untuk bentuk wajah anda

Cermin mata mengikut jenis muka

Tentukan jenis wajah anda dan pilih bingkai untuk mengimbangkan keseluruhan penampilan.

Jenis wajah yang paling menguntungkan adalah bujur; dalam kes ini, model gaya apa pun sesuai. Model bulat akan menambah kelembutan, dan model persegi akan menjadikan gambar lebih ketat.

Gelas segi empat tepat atau persegi sesuai untuk wajah bulat. Bentuk sempit dengan sudut tajam akan kelihatan hebat.

Cermin mata bujur atau bulat dapat melicinkan 'sudut' wajah segiempat secara visual. Bingkai dengan garis lembut sangat sesuai untuk tujuan ini.

Untuk wajah berbentuk segitiga, berbentuk hati, gelas bulat bersaiz sederhana dalam warna terang dan gelas aviator klasik adalah pilihan terbaik.

Untuk wajah segitiga dengan dahi yang sempit dan pipi dan dagu yang memanjang, pilihan terbaik adalah bingkai semi-rim tanpa bahagian bawah, serta cermin mata berbentuk rama-rama dan model apa pun dengan pelipis lebar dan aksen di garis atas.

Sekiranya wajah anda menyerupai rombus (tulang pipi tinggi dengan dahi dan garis dagu yang sempit), gelas “nenek” bujur atau bulat atau bingkai “kucing” yang bergaya akan lebih menekankan daya tarikan anda.

Untuk menambahkan kelantangan pada wajah yang memanjang dan meruncing, anda harus memperhatikan bingkai lebar dengan sudut tepat atau kaca mata dasi kupu-kupu yang elegan.

Penata gaya terkenal mengesyorkan memilih bingkai sedemikian rupa sehingga cermin mata berbeza dengan oval wajah dan cuba memastikan model itu tidak mengulangi bentuknya.

Kaca mata sebagai elemen gambar dan gaya

CARA MEMILIH KERANGKA untuk wanita

Ramai wanita memilih bingkai yang sesuai dengan rambut dan mata mereka. Cermin mata benar-benar dapat memancarkan keindahan semula jadi dan mencipta aksen yang diinginkan. Warna hitam, biru, hijau dengan hiasan berkilat sesuai untuk blondes. Brunettes akan kelihatan luar biasa dalam bingkai teduhan keluli. Wanita dengan rambut merah dapat memperhatikan produk dalam warna biru, zaitun dan gangsa.

Mata coklat akan bersinar jika modelnya berwarna merah, ungu atau warna kopi. Untuk mata kelabu atau biru, pilih model coklat atau cermin mata dengan pelekat logam asli. Mata hijau akan bersinar lebih terang jika dikelilingi oleh bingkai merah atau oren berwarna hijau ruby.

Cara memilih bingkai cermin mata lelaki

Pandangan lelaki

Penonton utama mereka yang ingin memilih bingkai yang tepat adalah wanita. Walaupun semua petua yang diberikan sama-sama sesuai untuk lelaki. Bagi lelaki, cermin mata tidak hanya berfungsi sebagai aksesori fesyen dan dipilih sesuai keperluan, mereka dapat memberikan ekspresi wajah dan menyembunyikan kekurangan. Seorang lelaki dengan kacamata menimbulkan kesan orang yang lebih pintar, lebih terhormat dan serius, yang memberi kesan yang baik terhadap imej perniagaan. Semasa memilih bingkai, berpandukan fakta bahawa anda harus selesa dengan cermin mata ini sepanjang hari selama beberapa tahun.

Rangka apa yang harus dipilih untuk anak

Nuansa bingkai kanak-kanak

Kanak-kanak moden sering menghadapi masalah mata dan ketajaman penglihatan. Beban berat pada organ penglihatan memaksa mereka menggunakan pembetulan dan memakai cermin mata. Perlu diingat bahawa penting bagi seorang anak apa kerangka yang dimilikinya, sejauh mana ia memenuhi trend dan populariti fesyen. Di samping itu, cermin mata untuk kanak-kanak mesti memenuhi syarat tertentu:

  1. tahan lama dan tahan pecah;
  2. ringan dan selesa;
  3. jangan menyebabkan reaksi alahan.

Selalunya, kanak-kanak memilih bingkai plastik yang diperbuat daripada bahan moden. Cermin mata ini ringan, selesa dan murah, jadi anda boleh membeli beberapa keping gaya dan warna yang berbeza. Bingkai logam lebih tahan lama, untuk pelajar sekolah dan remaja, model titanium dan Kevlar dihasilkan terutamanya. Cermin mata seperti itu memenuhi semua keperluan perubatan, sementara penampilannya menarik.

Semasa memilih model untuk anak bergerak, pastikan pembalut hidung sesuai dengan betul sehingga cermin mata tidak jatuh ke tanah. Pilih model dengan pelekap dengan panjang dan ketegaran yang mencukupi agar bingkai sesuai dengan selamat. Bagi bayi, lebih baik membeli bingkai silikon atau model yang dipasang di sekitar kepala. Pastikan memilih gelas dengan anak anda, perhatikan pendapatnya, kerana dia harus menyukainya.

!

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih kanta lekap yang betul dan rahsia memilih cermin mata hitam.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen