Cara memilih besi dan pelurus: buat gaya rambut yang cantik

Pemilik rambut panjang dapat mengira berapa banyak masa yang diperlukan untuk menyusun rambut mereka dengan teratur. Hasilnya tidak mudah dicapai. Ia memerlukan banyak masa untuk meletakkan rambut, belum lagi membuat gaya yang rumit. Dalam situasi seperti itu, banyak besi besi, besi dan pelurus rambut membantu. Hari ini, peranti dari pengeluar yang berbeza dipersembahkan untuk menjadikan kehidupan lebih mudah bagi gadis.

pilih penerus

Bagaimana memilih penutup untuk pelurus pelurus rambut?

Unsur terpenting pelurus rambut adalah plat pemanasan. Keriting dilintasi di antara mereka, yang selanjutnya diluruskan di bawah pengaruh suhu. Kecekapan dan keselamatan gaya rambut bergantung pada bahan pelat.

Plat pada model lama dibuat tanpa pelapis khas. Mereka diperbuat daripada aluminium atau logam konduktif lain. Hari ini mereka secara beransur-ansur digantikan oleh penerus dengan plat yang terbuat dari turmalin, seramik atau titanium.

Penyearah logam

Penyearah logam

Ini adalah model sederhana dan biasa yang kini tergolong dalam segmen belanjawan. Masalah utama dengan peranti ini ialah alat ini kuat melekatkan dan merosakkan rambut. Ini berbahaya bagi rambut rapuh dan nipis, yang boleh merosot secara kekal.

Model sedemikian dijual dengan harga yang berpatutan, tetapi model tersebut tidak boleh digalakkan untuk kanak-kanak perempuan dengan rambut lemah. Mereka tidak sesuai untuk digunakan secara kerap, kerana ia mengeringkan keriting.

Kelebihan

  • kesederhanaan reka bentuk;

  • kos yang berpatutan.

keburukan

  • bahaya pada struktur rambut.

Penyearah seramik

Penyearah seramik

Plat seramik jauh lebih lembut dengan rambut. Bahan ini menyalurkan haba secara merata, dan rambut tidak terbakar ke pinggan. Kanak-kanak perempuan menggunakannya secara kerap tanpa rasa takut pada rambut.

Keramik meluncur dengan mudah melalui rambut, jadi meluruskan itu mudah. Tetapi anda perlu menjaga bahan tersebut, kerana lama-kelamaan, permukaannya retak.

Kelebihan

  • sekata haba;

  • sikap lembut pada rambut.

keburukan

  • harga tinggi;

  • kerapuhan bahan.

Pelurus Turmalin

Pelurus Turmalin

Besi curmal turmalin sering dijumpai di pasaran. Permukaannya dilapisi dengan serbuk khas untuk perlindungan tambahan. Bahan ini dianggap moden dan selamat untuk penggunaan kekal.

Lapisan turmalin dianggap progresif, jadi pengeluar menaikkan harga sebagai taktik pemasaran. Ia selamat untuk rambut kerana tiadanya ion positif dan muatan statik. Gaya rambut dengan cepat, jadi ini adalah pilihan terbaik bagi mereka yang sering menggunakan pelurus.

Kelebihan

  • kekurangan caj statistik;

  • tiada kesan pembakaran;

  • sekata haba;

keburukan

  • kerumitan memilih model yang sesuai;

  • harga tinggi.

Pelaras titanium

Pelaras titanium

Titanium datang untuk menggantikan logam. Ia mempunyai prestasi yang lebih baik, tetapi tidak kekurangan beberapa kekurangan logam. Bahan ini menjadi panas dengan cepat, tetapi pada masa yang sama rambut membakarnya. Sekiranya anda memilih plat titanium, adalah wajar mereka mempunyai lapisan pelindung tambahan.

Plat titanium adalah nilai emas antara penyearah logam dan seramik. Kos besi keriting bermula dari beberapa puluh dolar. Ingat bahawa titanium adalah logam dan rambut terbakar padanya. Lebih baik memilih model dengan lapisan seramik. Plat sedemikian mengekalkan penampilannya untuk masa yang lama dan berfungsi dengan baik.

Banyak pengeluar menyediakan penerus dengan plat yang dilapisi dengan zarah perak. Ia meningkatkan prestasi bahan terutamanya dengan mengurangkan kesan pengionan. Namun, bersiaplah untuk kenyataan bahawa kosnya meningkat, dan ketara.

Kelebihan

  • kekuatan dan ketahanan;

  • keselamatan untuk rambut;

  • pemanasan cepat dan seragam;

keburukan

  • risiko kerosakan rambut;

  • harga tinggi.

Pelurus mana yang hendak dipilih – tentukan ukuran plat seterika?

Penyearah mana yang hendak dipilih

Dalam mencari bahan berkualiti, jangan lupa bahawa lebar dan bentuk plat mempengaruhi hasil akhir. Kemudahan menggunakan besi ini atau besi terutamanya bergantung pada ini. Parameter standard adalah seperti berikut:

  1. lebar plat – 25 mm;

  2. panjang pinggan ialah 100 mm.

Ini adalah pilihan terbaik bagi kebanyakan gadis, walaupun jika anda memilih pelurus khusus untuk diri sendiri, lebih baik mengambil kira panjang dan tebal rambut. Parameter utama berbeza pada tahap yang besar dan yang lebih rendah. Di samping itu, lampiran kerja kadangkala diubah. Biasanya lebarnya berbeza dari 15 hingga 30 mm.

Semakin lebar piring, semakin banyak keriting yang ditangkapnya pada satu masa. Berikut adalah beberapa petua berguna untuk menjadikan pilihan anda lebih mudah:

  1. untuk rambut pendek, pilih besi sempit dengan piring tidak lebih dari 15 mm, kerana lebih mudah dikendalikan;

  2. untuk rambut di bawah bahu, lebih baik memilih plat sekurang-kurangnya 30 mm;

  3. untuk rambut tebal dan panjang yang sukar digenggam, lebih baik memilih plat lebar hingga 40 mm.

Sekiranya anda mempunyai rambut tebal ke bilah bahu, maka dengan besi keriting kecil tidak mungkin meluruskannya. Prosedur ini akan memakan masa yang lama, dan hasilnya masih tidak memenuhi jangkaan. Untuk menggayakan rambut seperti itu, anda memerlukan model dengan piring selebar sekurang-kurangnya 4 cm dan dengan kekuatan 50-60 watt.

Terdapat juga pelurus profesional yang dijual, di mana lebar pelatnya mencapai 8 cm. Peranti sedemikian mempunyai kekuatan tinggi 80 W dan ditujukan untuk rambut yang kompleks. Tetapi untuk kegunaan domestik, mereka tidak boleh dipilih kerana harganya yang tinggi. Walaupun begitu, jika anda secara serius memutuskan untuk menangani rambut, maka pertimbangkan pilihan ini.

Berapakah suhu pemanasan dalam pelurus rambut?

Prestasi suhu adalah parameter penting lain jika anda merancang untuk menggayakan rambut anda. Suhu tinggi membantu mengatasi rambut tebal dan tidak teratur, ini memendekkan prosedur, tetapi pada masa yang sama terdapat risiko kerosakan pada struktur.

Sebilangan besar penyearah rumah dipanaskan hingga 200 ° C, tetapi ada model yang mempunyai suhu maksimum yang lebih tinggi (sekitar 230-250 ° C). Ingatlah bahawa besi yang boleh memanaskan hingga suhu tinggi lebih sering diklasifikasikan sebagai model profesional dan mempunyai kemampuan tambahan.

Suhu 200 ° C adalah maksimum untuk kebanyakan peranti, tetapi masih banyak. Mod ini hanya boleh digunakan oleh gadis yang mempunyai rambut tebal, lebat atau kerinting. Untuk semua orang, suhu 2 kali lebih sedikit sudah cukup untuk mencapai hasil yang diinginkan.

Ikuti julat suhu berikut:

  1. untuk rambut nipis dan kering, suhu di atas 80-100 ° C tidak digalakkan;

  2. untuk rambut normal dan berwarna, disyorkan mod 80-150 ° C;

  3. untuk rambut kasar, kerinting dan tebal, disyorkan 150-200 ° C.

Di atas had ini, anda tidak boleh memanaskan besi pengeriting, kerana ia berbahaya bahkan untuk rambut tebal. Mod ini dikelaskan sebagai profesional, jadi pilihlah dengan berhati-hati.

Apa lagi yang harus anda pertimbangkan semasa memilih pelurus rambut?

Pelurus rambut yang berbeza dari pengeluar terkenal mempunyai banyak fungsi. Anda harus memperhatikan mereka ketika memilih pelurus rambut:

  1. pengionan – untuk melindungi rambut daripada pengeringan dan magnetisasi yang berlebihan;

  2. rawatan wap – meluruskan rambut kerinting;

  3. fungsi '2 in 1' – melicinkan dan melengkung;

  4. 'Kesan sisir' – melicinkan dan meluruskan.

Beberapa model juga mempunyai fungsi untuk penjagaan keriting tambahan. Fungsi pengionan dan rawatan wap sangat popular, kerana dalam hal ini anda dapat menaikkan suhu dengan selamat hingga 200-230 ° C. Pada beberapa pelurus, plat mempunyai kemasukan kecil yang menghasilkan kesan 'sisir'.

Di pasaran perkakas rumah, semua segmen telah dibahagikan antara pengeluar. Pengguna mempercayai jenama yang dipercayai kerana mereka sering menawarkan produk yang berkualiti. Di antara seterika dan pelurus, ini termasuk:

  1. BaByliss;

  2. Scarlett;

  3. Vitek;

  4. Polaris;

  5. GA.MA;

  6. Philips;

  7. Panasonic.

Mereka menawarkan produk berkualiti. Di barisan pengeluar terdapat besi anggaran, yang dijual dalam lingkungan 500-1500 rubel. Peranti sederhana seperti itu tidak mempunyai termostat dan fungsi tambahan, tetapi ia berfungsi dengan baik.

Untuk penggunaan yang kerap dan selamat, lebih baik memilih model canggih dalam kisaran harga dari 2000 hingga 3000 rubel. Mereka, sebagai peraturan, membolehkan anda memilih rejim suhu, mempunyai plat seramik dan beberapa fungsi tambahan.

Peranti lebih dari 3000 rubel dibezakan oleh ciri menarik dan ciri teknikal yang mengagumkan.

Dalam artikel seterusnya, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih sikat rambut yang betul.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen