Cara memilih beg peninju untuk latihan

Bagi mereka yang gemar bersukan dan berusaha mematuhi gaya hidup aktif, beg meninju adalah bahagian penting dalam latihan dan cara terbaik untuk mengekalkan nada otot. Buah pir bukan sahaja merupakan kaedah yang baik untuk 'memberikan' pukulan dan membuat teknik pertarungan anda sendiri, tetapi juga pelatih kardio yang sangat baik: walaupun senaman 15-20 minit pada pir mendorong pengeluaran tenaga aktif dan pembakaran lemak. Bersama dengan harga demokratik, faktor-faktor di atas menyumbang kepada popularitinya dan permintaan yang cukup tinggi bukan hanya dari semua jenis gimnasium dan kelab kecergasan, tetapi juga dari orang biasa yang memutuskan untuk melengkapkan gimnasium di rumah.

memilih beg penebuk

Beg pukulan mana yang hendak dipilih?

Beg pukulan adalah beg kulit keras khas yang direka untuk berlatih pukulan dan tendangan. Pada masa ini, semua model yang dijual dapat dibahagikan kepada beberapa kategori konvensional.

Beg pukulan kembung

Beg pukulan kembung

Ini adalah beg tegar yang dipenuhi dengan udara termampat. Ia direka untuk melatih pukulan dengan tangan, memegang bentuknya dengan sempurna dan cukup mudah alih – jika perlu, pir seperti itu dapat mengempis dan dipindahkan ke tempat lain.

Kelebihan

  • Mahal;

  • Nyaman dibawa;

  • Ringkas dan miniatur;

keburukan

  • Tidak cukup kuat, hanya sesuai untuk berlatih pukulan;

  • Memerlukan pengepaman udara secara berkala;

Beg peninju yang disumbat

Beg peninju yang disumbat

Jenis yang paling biasa, tahan lama, selesa dan boleh dipercayai. Ini adalah beg yang dipenuhi dengan pelbagai bahan – pasir, kain, kerikil. Pir inilah yang terdapat di kebanyakan gimnasium di negara kita.

Kelebihan

  • Kuat dan boleh dipercayai;

  • Mahal;

  • Menahan pukulan kekuatan;

  • Benarkan untuk membuat teknik menyerang – dengan tangan dan kaki;

keburukan

  • Besar;

  • Pengangkutan ke lokasi lain memerlukan banyak masa dan usaha;

  • Berat;

Pir tinju berisi air

pir tinju berisi air

Reka bentuk cangkang luar model sedemikian mirip dengan yang dijelaskan di atas, tetapi pengisi berbeza dengan ketara. Kali ini, ia dimainkan oleh air, yang mengisi pir dan yang sempurna menahan pukulan. Pir seperti itu sangat mudah, dan oleh itu menjadi sangat meluas.

Kelebihan

  • Ringkas;

  • Sekiranya perlu, anda boleh bergerak dari satu tempat ke satu tempat dengan mengalirkan air;

  • Sesuai untuk kegunaan rumah;

  • Mereka menahan tamparan dengan sempurna;

keburukan

  • Takut benda tajam;

  • Mahal;

Memilih pengisi beg tinju

Sekiranya anda memutuskan untuk memilih beg pukulan berisi air atau udara, anda boleh melangkau perenggan seterusnya. Sekiranya terdapat pilihan untuk pir pukal, bahan yang bertindak sebagai pengisi memainkan peranan yang sangat penting:

  1. Pasir adalah bahan pengisian yang popular dan murah untuk pir. Untuk semua fleksibiliti mereka, pir pasir mempunyai satu kelemahan yang ketara – ia sangat sukar, dan oleh itu tidak sesuai untuk semua orang. Pertama sekali, pir yang diisi dengan pasir lebih disukai oleh atlet berpengalaman yang mempunyai teknik memukul yang sempurna;

  2. Serbuk serbuk hanya baik untuk pertama kalinya setelah mengisi. Menjadi sangat hygroscopic, bahan ini menyerap air dan kek, dan oleh itu menjadi keras dan keras di bahagian bawah, dan lembut di bahagian atas.

  3. Pencukur getah adalah pilihan terbaik. Bentuknya sempurna, tidak mengalami kekacauan dan ubah bentuk, dan juga melembapkan tenaga hentaman dengan sempurna, meminimumkan risiko kecederaan.

Memilih berat dan tinggi projektil

berat dan tinggi pir

  1. Pir miniatur dengan berat kurang dari 30-35 kilogram baik untuk kanak-kanak dan remaja;

  2. Model seberat 30-60 kilogram dianggap universal, ia digunakan secara meluas baik di gim dan dalam penggunaan harian biasa;

  3. Buah pir dengan berat lebih dari 60 kilogram adalah model profesional yang membolehkan anda melatih pelbagai pukulan dan tendangan. Namun, kerana saiznya yang besar, mereka sangat khusus dan tidak sesuai untuk kegunaan domestik.

  4. Mengenai ketinggian peluru, keutamaan harus diberikan kepada model dengan panjang 100-120 cm. Pir seperti itu benar-benar universal dan sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa;

Memutuskan kes untuk beg tebukan

  1. Kulit adalah bahan yang paling tahan lama, praktikal dan boleh dipercayai. Ia tahan dengan tekanan mekanikal dan hentaman pelbagai tahap kekakuan. Kelemahannya adalah harga yang tinggi;

  2. Vinil dan polivinil klorida (PVC) adalah bahan sintetik yang digunakan terutamanya untuk membuat beg meninju yang murah. Mereka menjalankan fungsinya hanya pada mulanya, setelah itu mereka gagal – mereka patah dan retak. Bahan di atas boleh dianggap pilihan yang baik hanya jika operasi pir tidak akan terlalu sengit, dan pukulan tidak akan ditandai dengan peningkatan ketegaran dan kekuatan;

Apa yang mesti dipasang?

  1. Lekapan berbentuk cincin satu titik di bahagian atas pir tidak begitu dipercayai dan hanya sesuai untuk pir padat seberat 35-40 kilogram;

  2. Memasang pir ke dinding kelihatan lebih disukai dari segi kebolehpercayaan, tetapi membebankan, dan oleh itu hanya sesuai untuk gimnasium. Di rumah, menggantung pir di dinding akan menjadi masalah;

  3. Pengikat berbentuk cincin yang terletak di sekitar jahitan atas pir dianggap sebagai yang terbaik. Kesungguhan memperbaiki dan ketidakupayaan untuk menggantung pir sahaja lebih daripada dikompensasi oleh kekuatan dan kestabilan proyektil semasa latihan aktif.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih beg meninju, rahsia memilih sarung tinju dan ciri-ciri memilih pelindung mulut tinju.

Video pemilihan beg pukulan


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen