Cara memilih bateri luaran

Peranti mudah alih moden, telefon pintar dan tablet adalah peranti produktif yang sesuai dengan hampir semua orang, kecuali satu perkara – cas bateri bertahan untuk waktu yang singkat, dan selalunya ia akan berada pada saat yang paling tidak sesuai. Untuk dapat mengisi semula telefon secara langsung di lapangan, bateri luaran ditujukan, atau power bank, kerana ia juga dipanggil. Atas sebab inilah pilihan bateri luaran mesti didekati dengan segala tanggungjawab.

pilih bateri luaran

Pengilang powerbank teratas

Memilih bateri mudah alih, keutamaan harus diberikan kepada pemimpin pasaran mikroelektronik, yang rangkaiannya merangkumi sebilangan besar peranti serupa:

  1. Meizu;

  2. Xiaomi;

  3. Samsung;

  4. Toshiba;

  5. Acer;

  6. Nokia;

Semasa memilih powerbank, seseorang harus mengambil kira kedua-dua ciri teknikal peranti tertentu, faktor bentuk dan kapasiti, serta ulasan dan pendapat yang telah dikembangkan mengenainya semasa operasi jangka panjang. Dalam beberapa kes, maklumat ini akan menjadi penentu bagi pembeli tertentu, dan bukannya nombor yang indah dalam brosur iklan.

Jenis bateri mudah alih

Walaupun prinsip operasi dan tujuan umum, bank kuasa dibahagikan kepada kumpulan bersyarat berikut:

Bateri boleh dicas semula USB

Bateri boleh dicas semula USB

Faktor bentuk klasik, yang mengandaikan adanya dua input berasingan – salah satunya berfungsi sebagai output dan bertujuan untuk mengecas peranti yang disambungkan, yang kedua adalah input dan dirancang untuk mengisi semula kapasiti powerbank itu sendiri. Mereka mengisi tenaga baik dengan bantuan port USB komputer, dan dengan rangkaian 220 dan 12 volt dengan penyesuai yang sesuai.

Kelebihan

  • Fungsi yang layak;

  • Dikecas dari USB, soket biasa atau pemantik rokok kereta;

  • Mampu menyediakan sehingga 5 kitaran pengisian penuh untuk telefon bimbit atau peranti lain yang serupa;

  • Dimensi padat;

keburukan

  • Peranti berkualiti tinggi mahal;

  • Mereka berubah menjadi tidak berguna ketika keluar dari outlet;

Powerbanks dilengkapi dengan dynamo terbina dalam

Powerbanks dilengkapi dengan dynamo terbina dalam

Peranti, yang prinsipnya melibatkan pengisian semula bukan hanya melalui sumber kuasa luaran, tetapi juga melalui dinamo bawaan. Untuk tujuan ini, pemegang khas digunakan, memutarnya, pengguna menghasilkan elektrik, yang digunakan untuk mengisi bateri. Selebihnya peranti serupa dengan bank kuasa klasik.

Kelebihan

  • Dimensi kecil dan berat minimum;

  • Pelbagai pilihan, berbeza dari segi saiz, kapasiti dan fungsi bateri;

  • Mengecas berkat port USB, serta dinamo terbina dalam;

keburukan

  • Lebih mahal daripada pilihan konvensional;

  • Kecenderungan kegagalan bahagian mekanikal peranti;

  • Pembaharuan tenaga oleh dinamo agak perlahan;

Bateri dengan panel solar terbina dalam

Bateri dengan panel solar terbina dalam

Mereka diisi semula bukan sahaja dari penyambung USB, tetapi juga menggunakan tenaga cahaya matahari. Untuk tujuan ini, panel solar khas digunakan, yang terletak di bahagian luar peranti.

Kelebihan

  • Saiz kecil;

  • Pelbagai model untuk saiz dan kapasiti bateri;

  • Mengecas dari rangkaian 220 dan 12 volt, serta menggunakan tenaga suria;

keburukan

  • Mahal;

  • Dibebankan perlahan oleh cahaya matahari;

  • Mereka berubah menjadi tidak berguna dalam cuaca mendung dan pada waktu malam;

Pilihan Pemilihan Bateri Mudah Alih

kriteria pemilihan bateri luaran

Kapasiti bateri terbina dalam

Kriteria utama yang bertanggungjawab untuk berapa banyak kitaran pengecasan telefon bimbit yang akan ditanggung oleh powerbank tanpa perlu dicas semula. Ia diukur dalam milimeter per jam – nilai tradisional yang biasa digunakan oleh semua alat elektronik. Untuk menentukan jangka hayat peranti, anda perlu membahagikan kapasitinya dengan kapasiti bateri telefon pintar yang diisi, membulatkan nilai yang dihasilkan ke nombor bulat.

Sekiranya iPhone anda mempunyai bateri 3000mAh dan powerbank mudah alih anda dilengkapi dengan 'bateri' 15,000mAh, bilangan kitaran pengisian penuh antara 4 hingga 5 bergantung pada suhu luar dan keadaan operasi.

Anda juga harus memperhatikan korespondensi angka kapasiti sebenar dan dinyatakan. Selalunya ini adalah kesalahan pengeluar China, yang menjadikan bank kuasa “lemah” sebagai peranti berkuasa. Oleh sebab itulah, sangat tidak digalakkan membeli model yang paling murah;

Ciri-ciri memilih bateri luaran untuk telefon dengan kekuatan arus keluaran dan voltan

Arus keluaran port USB adalah parameter utama yang menentukan kelajuan pengisian peranti yang disambungkan.

  1. Lampu depan dan peranti padat lain yang tidak mempunyai bateri yang besar tidak memerlukan arus keluaran yang berlebihan. Nilai 500-750 Mili-ampere mencukupi untuk pengecasan pantas;

  2. Kamera aksi, kamera, telefon bimbit tekan butang memerlukan arus keluaran 1-1.2 Ampere untuk pengecasan pantas;

  3. Telefon pintar, tablet dan peralatan elektronik yang lain dapat diisi dengan berkesan hanya dari arus 2-2,5 Amper. Penggunaan sumber dengan kuasa yang lebih rendah akan meningkatkan masa pengisian tenaga hingga 100% hingga 4-5 jam;

Bagi voltan pengecasan, semua mikroelektronik moden direka untuk arus 5 volt. Penggunaan voltan yang lebih rendah tidak dapat memberikan pengisian bateri yang cekap, sementara arus yang lebih tinggi dapat menyebabkan kegagalan pengawal daya secara seketika.

Ciri-ciri memilih bateri luaran untuk telefon pintar mengikut ketersediaan pilihan tambahan

Mengecas bateri telefon pintar jauh dari satu-satunya fungsi yang dapat disediakan oleh bank kuasa moden. Terdapat peranti yang dijual yang mempunyai:

  1. Lampu suluh terbina dalam;

  2. MP-3 – pemain, pemancar FM dan radio terbina dalam;

  3. Pemacu kilat dengan kapasiti 18 hingga 256 GB;

  4. Perumahan tahan kelembapan dan tahan kejutan;

  5. Fungsi di atas adalah tambahan yang bagus, dan jika kita mempertimbangkan powerbank dari sudut fungsi utama, nilai utama adalah kapasiti bateri terbina dalam, kaedah arus output dan daya pengecasan.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih bateri iphone dan rahsia memilih kapasiti bateri.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen