Cara memilih alat penyedut nafas

Tradisi merayakan setiap hari cuti dengan penggunaan alkohol yang wajib adalah ciri bukan sahaja orang Rusia, tetapi juga banyak orang di dunia. Dan semuanya akan baik-baik saja, tetapi tidak semua orang dapat mengawal jumlah alkohol yang dimakan. Ciri-ciri badan, metabolisme dan faktor-faktor lain yang mempengaruhi penyerapan alkohol adalah individu, dan oleh itu mustahil untuk membincangkan masa tertentu di mana tidak disyorkan untuk memandu kerana kehadiran alkohol dalam darah. Atas sebab inilah banyak pengguna kenderaan lebih suka mempunyai alat seperti alat penyedut nafas di ruang sarung tangan, dengan mana anda dapat menilai keadaan badan anda dengan serta-merta dan menentukan sama ada anda boleh berada di belakang kemudi atau anda perlu memberi badan anda sedikit masa untuk berehat.

cara memilih alat penyedut nafas

Pengilang terbaik. Breathalyzer jenama mana yang hendak dipilih?

Pada masa ini, sukar untuk mencari alat penyedut nafas yang sesuai – terdapat sebilangan besar peranti dari pelbagai pengeluar di pasaran. Kesemuanya mampu melaksanakan fungsi yang diberikan kepada mereka dan membuat pengukuran dengan tahap ketepatan yang tinggi. Keutamaan harus diberikan kepada alat yang merupakan pengacara rasmi dan yang digunakan di pelbagai institusi perubatan dan penguatkuasaan undang-undang untuk pemeriksaan perubatan. Secara semula jadi, kita tidak membincangkan kompleks makmal yang lengkap; model mudah alih jenama berikut harus dipilih:

  1. AlcoHunter

  2. Dingo

  3. Sitytec;

  4. Harimau;

  5. Drager;

Pengilang yang dinyatakan di atas menghasilkan sebilangan besar peranti yang berbeza dari segi fungsi dan kos. Untuk membuat pilihan yang tepat, anda harus membiasakan diri bukan sahaja dengan ciri-ciri peranti ini atau itu, tetapi juga dengan ulasan pengguna yang memiliki peranti ini atau peranti itu.

Prinsip operasi dan jenis alat pernafasan

Kita semua tahu bahawa dalam proses penyerapan alkohol dalam darah, sebahagiannya pasti memasuki paru-paru dan diekskresikan bersama dengan karbon dioksida. Semakin banyak seseorang telah minum alkohol, semakin tinggi peratusan wap etil alkohol dalam menghembus nafas seseorang. Alat pernafasan adalah alat yang direka untuk mengukur kandungan alkohol semasa menghembus nafas seseorang. Untuk tujuan ini, seseorang untuk waktu tertentu terpaksa meniup sensor khas, dan alat tersebut, setelah memproses maklumat yang diterima, memaparkan data mengenai jumlah alkohol. Di banyak negara di seluruh dunia, 0.3 ppm dianggap sebagai had yang boleh diterima. Sekiranya penunjuk melebihi angka ini, maka orang tersebut berada dalam keadaan mabuk alkohol dengan semua akibatnya.

Siapa yang boleh mendapat manfaat dari alat pernafasan? Pertama, pemandu itu sendiri, yang ingin menilai keadaannya sendiri sebelum berada di belakang roda. Kedua, untuk ibu bapa yang prihatin yang tidak mahu anak-anak mereka meminum minuman yang mengandungi alkohol – semua yang diperlukan daripada anak lelaki atau anak perempuan harus diletupkan dengan alat penyedut nafas, selepas itu semuanya akan teratur. Baik, dan ketiga, tentu saja, kepada ketua perusahaan, yang menilai keadaan pekerja, atau kepada doktor yang membenarkan pemandu memasuki barisan atau dalam penerbangan. Pemeriksaan perubatan seperti itu tidak memerlukan banyak masa dan jelas menunjukkan orang yang sedar atau tidak cukup.

Walaupun terdapat prinsip umum pengoperasian alat pernafasan, alat sedemikian dapat membaca dengan cara yang berbeza.

Jenis-jenis alat pernafasan

Alat pernafasan semikonduktor

alat pernafasan semikonduktor

Saiz paling anggaran dan padat, sangat bagus untuk kegunaan isi rumah biasa. Sebagai peraturan, mereka menggunakan bateri dan menyelesaikan tugas mereka dengan penuh minat. Kelemahan peranti sedemikian merangkumi ketepatan pengukuran rendah dan kesilapan ketara. Peranti yang paling banyak anggaran seperti itu, sebenarnya hanya sesuai untuk menentukan sama ada alkohol terdapat di udara yang dihembuskan atau tidak; sebagai peraturan, kita tidak membincangkan jumlahnya yang spesifik.

Alat pernafasan elektrokimia

Alat pernafasan elektrokimia

Peranti yang lebih maju berdasarkan prinsip elektrokimia menganalisis udara yang dihembus. Peranti sedemikian hampir selalu dilengkapi dengan penutup mulut yang dapat ditukar untuk pengukuran peribadi dan dicirikan oleh ketepatan pengukuran yang tinggi, seperti yang dibuktikan oleh pelbagai sijil pematuhan yang dikeluarkan oleh makmal pensijilan. Hanya ada satu kelemahan peranti tersebut – kos tinggi.

Alat pernafasan fotometrik

Alat pernafasan fotometrik

Peranti, prinsip operasi yang dianggap cukup maju dan tepat – kesalahan peranti fotometrik adalah minimum. Alat pernafasan seperti itu dicirikan oleh dimensi miniatur, beroperasi pada bateri atau akumulator terbina dalam, dan juga dari rangkaian 12 atau 220 volt. Kelemahannya juga termasuk biaya tinggi dan keperluan penyelenggaraan dan pengesahan secara berkala, dan oleh itu model-model tersebut sangat popular, terutama di kalangan kakitangan pengurusan perusahaan, mereka juga dapat ditemukan dalam penggunaan pegawai polis dan perkhidmatan ambulans.

Parameter pemilihan Breathalyzer

Sebagai tambahan kepada prinsip operasi yang mendasari peranti tertentu, semua alat pernafasan, tanpa pengecualian, mempunyai sekumpulan ciri teknikal yang secara langsung mempengaruhi fungsi peranti dan dapat mengenakan sekatan operasi dalam keadaan tertentu.

Julat pengukuran dan unit pengukuran

Saat ini, berbagai perangkat dapat ditemukan dijual, rentang pengukurannya ditunjukkan dalam miligram per liter udara yang dihembuskan, dalam ppm, atau sebagai peratusan isi alkohol hingga volume udara yang dihembuskan. Rumus untuk menukar beberapa nilai menjadi yang lain, tetapi tidak begitu mudah digunakan. Atas sebab inilah yang terbaik adalah membeli alat penyedut nafas yang mengukur dalam ppm. Pertama sekali, kerana keseluruhan kerangka peraturan institusi negara 'disesuaikan' dengan unit pengukuran ini.

Jumlah pengukuran yang dibenarkan dalam jangka masa tertentu

Peranti alat pernafasan moden sedemikian rupa sehingga mereka dapat mengukur sejumlah ukuran setiap hari. Melebihi ambang ini dipenuhi dengan kegagalan sensor dan pembaikan yang mahal akibatnya. Di samping itu, semakin banyak ukuran yang dibenarkan oleh peranti, semakin mahal harganya. Walau bagaimanapun, ada had yang munasabah di sini: jika alat pernafasan dibeli untuk keperluan seseorang, model yang mampu membuat hingga 8-10 pengukuran sehari sudah cukup. Sebaliknya, ketika memilih alat untuk operasi perindustrian, atau untuk keperluan polis atau institusi kesihatan, seseorang harus memilih model yang tidak mempunyai sekatan seperti itu – siapa yang tahu berapa banyak pengukuran yang harus dilakukan?

Kaedah mempengaruhi sensor

Mengikut parameter ini, alat pernafasan kontak dan bukan kontak dibezakan. Yang pertama menyiratkan adanya corong pakai buang khas, sementara yang terakhir menganggap bahawa pengguna akan meledak ke lubang khas. Sebagai peraturan, alat pernafasan kontak sepenuhnya merupakan model profesional yang memberikan ukuran berkualiti tinggi. Sebaliknya, model tanpa sentuhan sangat baik untuk kegunaan rumah dan dicirikan oleh harga yang rendah.

Kesalahan Breathalyzer

Tidak kira jenis peranti tertentu dan prinsip pengoperasiannya, semua alat pernafasan mempunyai ralat tertentu. Ia dihubungkan dengan ciri-ciri sensor itu sendiri, begitu juga dengan keadaan pengukuran yang tidak sempurna. Walau bagaimanapun, alat pernafasan semikonduktor isi rumah mempunyai ralat yang agak kecil dan mampu memberikan ketepatan pengukuran yang dapat diterima. Model profesional, yang disahkan di pusat penentukuran khas dan makmal setiap tahun, mempunyai ralat yang hampir dengan sifar – kekhususan operasi mempengaruhi, memerlukan hasil yang paling tepat dan objektif. Atas sebab inilah alat yang dimiliki oleh polis dan pegawai ambulans diperiksa dan dikalibrasi secara berkala, dan dapat menjamin ketepatan hasil yang terbaik.

!

Dalam artikel seterusnya, kami akan membongkar semua rahsia memilih pengesan radar yang tepat untuk kereta anda.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen