Bantal mana yang lebih baik: buluh atau kayu putih

Produk isi rumah

Buluh dan kayu putih merupakan alternatif yang sesuai untuk isi tambalan. Keramahan persekitaran digabungkan dengan kepraktisan dan keselesaan, jadi pembeli memilih bahan semula jadi. Kami melihat kebaikan dan keburukan pengisi. Seseorang harus memilih tempat tidur mengikut pilihan mereka sendiri untuk mewujudkan keadaan untuk tidur yang nyenyak dan sihat. Pengisi bantal yang dipersembahkan menggabungkan keramahan alam sekitar dan kesan yang baik pada tubuh manusia. Tetapi mereka berbeza dalam ketumpatan dan prestasi. Pembeli sukar memilih produk tertentu.

Bantal mana yang lebih baik: buluh atau kayu putih

Kelebihan dan kekurangan bantal buluh

bantal buluh

Dari buluh semula jadi dengan kaedah pemprosesan mekanikal dan kimia, serat dibuat untuk membuat bantal dengan ciri prestasi yang sangat baik. Tanaman tumbuh 40-50 cm sehari, jadi tidak ada masalah dengan bahan mentah. Teknologi memungkinkan untuk membuat serat lembut dari buluh keras, yang menyenangkan untuk tidur. Pengisian kusyen mengingatkan pada kasmir atau sutera kerana kilauan semula jadi dan lebih lembut pada sentuhan daripada kapas.

Buluh bukanlah bahan yang paling tahan lama, walaupun mempunyai banyak kualiti positif. Bantal dengan serat buluh akan menarik bagi orang yang lebih suka pengudaraan dan kawalan suhu yang baik. Tetapi dengan berpeluh yang meningkat, anda harus tidur di bantal basah, kerana bahan itu praktis tidak menyerap kelembapan. Anda tidak boleh mempercayai pengeluar yang menyatakan khasiat ortopedik, kesan urut, dan kesan kesihatan pada badan. Untuk osteochondrosis serviks dan sakit kronik, pilih bantal ortopedik dengan sokongan berkualiti.

10-15 tahun yang lalu produk buluh mahal, tetapi sekarang kaedah pemprosesan digunakan untuk mengurangkan kos proses tersebut. Untuk membuat bantal, buluh semula jadi digunakan (maklumat terdapat pada label), dan produk campuran yang diperbuat daripada buluh dan sintetik akan berharga 1.5 kali lebih banyak.

Kelebihan

  • sifat antimikroba semula jadi yang melindungi daripada mikrob tanpa usaha tambahan;

  • sifat antistatik yang menghalang zarah habuk terkumpul di dalam bantal;

  • ketahanan terhadap kelembapan tinggi;

  • mesin basuh mesin dan serasi dengan suhu hingga 60 ° C;

  • Oleh kerana ketahanan terhadap mikroba, bahan tersebut mengekalkan penampilan segar dan menarik sepanjang hayat perkhidmatannya;

  • kekuatan dan ketahanan pengisi, berkat ciri semula jadi buluh;

  • peraturan haba yang optimum untuk memastikan persekitaran yang selesa untuk tidur yang berpanjangan;

keburukan

  • orang yang tidak biasa mengalami kesakitan di leher, terutamanya dengan osteochondrosis, penonjolan dan hernia intervertebral;

  • serat buluh mengetuk dan jatuh ke gumpalan setelah 3-4 tahun beroperasi, sehingga sifat asalnya hilang.

  • hygroscopicity rendah – serat tidak menyerap kelembapan, jadi bantal menjadi lembap semasa tidur;

  • sokongan kepala yang lemah pada waktu malam;

Kelebihan dan kekurangan bantal serat kayu putih

Bantal serat kayu putih

Bahan mesra alam lain yang digunakan untuk membuat bantal adalah kayu putih. Tumbuhan dengan kesan penyembuhan yang ketara, yang banyak digunakan dalam farmakologi. Serat kayu putih juga sesuai untuk bantal. Bantal mewujudkan keadaan untuk tidur yang penuh dan sihat. Tidak seperti buluh, kayu putih diproses secara mekanikal tanpa menggunakan bahan kimia. Titik positif utama adalah keselamatan bagi penghidap asma atau alahan.

Bantal dengan kayu putih mengisi 'bernafas', oleh itu mereka mempunyai tahap termoregulasi – pada hari-hari panas bantal sejuk, dan dalam cuaca sejuk mereka hangat. Mereka tahan terhadap penampilan mikroba dan pembentukan jamur, sifat antiseptik dan anti-radang mempunyai kesan yang baik pada kulit. Dari segi sifat fizikal, bantal lembut dan selesa.

Bantal kayu putih lembut, bahkan lebih lembut daripada pengisi buluh. Lama kelamaan, kelembutan tetap ada, tidak ada masalah dengan pemadatan. Eucalyptus tidak jatuh, yang berbeza dengan analog yang dibincangkan di atas. Produk akan memerlukan perhatian yang tinggi, terutama ketika membersihkan. Penggunaan reagen kimia tidak dibenarkan, jika tidak, bau asing akan muncul. Ia dibenarkan mencuci di dalam mesin, tetapi anda mesti mematikan pengeringan. Biarkan bantal kering secara semula jadi selepas mencuci.

Bantal berisi kayu putih yang ringan dan lembut tidak akan memberikan sokongan yang mencukupi untuk leher anda. Untuk osteochondrosis, pilih analog ortopedik, jika tidak, sakit kepala dan ketidakselesaan akan tetap ada. Masalah lain adalah bau kayu putih yang berterusan yang berasal dari wangian. Tidak semua orang akan menyukainya, dan kadang-kadang kerengsaan juga timbul.

Kelebihan

  • kebersihan dan sifat antiseptik menjamin orang terdedah kepada reaksi alergi, keselamatan semasa tidur;

  • hayat perkhidmatan yang panjang – 5 tahun;

  • minyak pati yang terdapat dalam serat mempunyai kesan yang baik pada kulit dan sembuh semasa tidur;

  • perlindungan antibakteria semula jadi yang mencegah kemunculan kuman, bakteria, jamur dan cendawan;

  • kelembutan bahan seperti sutera;

  • pengudaraan bantal berkualiti tinggi, menyediakan termoregulasi yang seragam dan kekurangan rasa tidak selesa pada musim panas;

  • ketahanan terhadap pencucian tangan dan mesin;

  • sifat antistatik dan penghilang bau mengelakkan pengumpulan habuk dan bau yang tidak menyenangkan;

keburukan

  • suhu air yang dibenarkan semasa mencuci – 30 C;

  • harga tinggi;

  • sokongan lemah dan kekurangan kesan ortopedik;

  • ketidaksesuaian dengan pembersih kering;

Bantal mana yang hendak dipilih – kayu putih atau buluh?

Tidak mungkin untuk menjawab dengan jelas bantal mana yang lebih baik – kayu putih atau buluh. Menggabungkan kedua-dua produk dengan sifat mesra alam, hypoallergenicity dan sifat antibakteria. Mereka disyorkan untuk orang yang ingin mewujudkan keadaan terbaik untuk tidur yang sihat. Kualiti ini menjadikannya sukar untuk dipilih.

  1. Bantal buluh lebih padat, terutama setelah 2-3 tahun digunakan. Orang yang lebih suka tidur di bantal kering tidak akan menyukainya – kerana hygroscopicity rendah, sarung bantal menjadi basah, terutama pada musim panas. Sokongan leher lemah, jangan percaya tuntutan kesan ortopedik.

  2. Bantal kayu putih mempunyai kesan penyembuhan yang jelas. Minyak yang terkandung dalam serat menjana semula kulit. Produk jenis ini lembut dan selesa, yang juga menjadi masalah bagi orang yang menderita sakit leher. Sebilangan orang mengaitkan bau tumbuhan yang ketara dengan salap ubat, jadi tidak semua orang menyukai pilihan ini. Sampah kayu putih lebih mahal di pasaran – ini adalah masalah lain.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih bantal untuk tidur yang selesa dan rahsia memilih bantal untuk osteochondrosis serviks.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen