Bagaimana memilih warna rambut? Kami menukar gambar

Gadis suka bereksperimen dengan gambar. Sebilangan hanya membuat perubahan ringan, sementara yang lain bersedia untuk perubahan drastik. Lebih kerap gambar berubah dengan gaya rambut. Keadaan rambut, warna dan ketepuannya memainkan peranan penting bagi wanita. Sekiranya anda ingin mengubah diri anda dan mengalami emosi baru, maka anda harus mencuba gaya baru atau memilih pewarna rambut. Dalam kes ini, penting untuk mengetahui warna mana yang harus dipilih untuk mencapai hasil yang diinginkan.

Bagaimana memilih warna rambut atau warna pewarna rambut mengikut jenis warna?

Bagaimana memilih warna rambut atau warna pewarna rambut mengikut jenis warna?

Pewarnaan rambut adalah cara yang popular dan mudah untuk mengubah penampilan anda. Anda boleh memilih dari beratus-ratus nama cat dari pengeluar dunia – Schwarzkopof, L'Oreal, Estel dan banyak lagi. Walaupun kelihatan seperti kesederhanaan, lebih baik meminta pertolongan dari penata gaya yang berpengalaman, sekurang-kurangnya untuk pertama kalinya.

Kesukaran terletak pada memilih skema warna dan warna yang tepat. Gadis suka percubaan, tetapi selalunya hasilnya tidak menggembirakan. Pertama, ketahui jenis warna, yang akan diambil kira kemudian ketika memilih pewarna dan produk penjagaan rambut yang lain.

Jenis warna – sejenis rasa semula jadi atau skema warna yang ada pada setiap orang. Dalam kes ini, warna semula jadi rambut, mata, dan terutama kulit diambil kira. Dua faktor biasanya diambil kira:

  1. intensiti warna, kesucian dan keheningan;

  2. kehangatan palet (sejuk atau suam).

Faktor-faktor ini digabungkan antara satu sama lain, membentuk empat jenis warna. Untuk keselesaan, penata gaya menetapkan setiap satu dengan musim – 'musim sejuk', 'musim bunga', 'musim panas', 'musim luruh', untuk mempermudah memilih pewarna rambut.

Perlu diingat bahawa pengetahuan mengenai jenis warna membantu memilih barang almari pakaian, gincu, bayangan, serta membuat gaya rambut yang asli dan menarik. Berkat ini, anda tidak akan lagi membeli barang yang tidak sesuai dengan anda.

Jenis warna 'Winter'

Jenis ini dibezakan dengan warna yang sejuk dan warna murni. Ini termasuk kanak-kanak perempuan dengan rambut gelap dan bahkan hitam. Mereka mempunyai mata coklat dan kulit gelap, itulah sebabnya mereka dikaitkan dengan gadis Hispanik, Sepanyol atau Arab. Bayangkan Penelope Cruz, Salma Hayek atau Tina Kandelaki untuk segera memahami bagaimana rupa gadis-gadis, yang warnanya adalah 'Winter'.

Warna yang disyorkan untuk jenis warna 'Winter':

  1. pelbagai warna yang berkaitan dengan julat coklat;

  2. warna hitam dan berangan;

  3. variasi dengan helai merah ungu atau gelap dibenarkan.

Nada yang tidak disyorkan:

  1. jerami;

  2. coklat muda dan berambut perang;

  3. cahaya (platinum).

Walaupun namanya, 'Winter' tidak sesuai dengan bunga putih. Gadis dengan jenis warna ini harus lebih memperhatikan nada coklat, nada hitam kaya. Sekiranya anda ingin menambah pelbagai, maka gunakan warna ungu, merah tua atau merah tua.

Jenis warna 'Spring'

Untuk kanak-kanak perempuan dengan jenis warna 'Spring', ciri-ciri warna yang bersih dan hangat adalah ciri khas. Ini termasuk mereka yang, seperti yang mereka katakan, penampilan khas kecantikan Rusia. Mereka mempunyai rambut berambut pirang atau gandum dan ringan, tetapi tidak terlalu pucat kulit. Warna mata berkisar dari biru tua atau hijau hingga kelabu. Untuk memahami jenis warna ini, perhatikan gadis-gadis dengan penampilan Rusia atau Eropah. Perhatikan Christina Aguilera, Nicole Kidman atau Christina Orbakaite.

Warna yang disyorkan untuk jenis warna 'Spring':

  1. warna jerami atau gandum;

  2. warna keemasan dengan warna kemerahan;

  3. hampir keseluruhan gamut coklat muda.

Nada yang tidak disyorkan:

  1. warna merah terang;

  2. nada gelap dan hitam;

  3. disebut berambut perang atau platinum.

Jenis warna ini sering dijumpai di negara kita, tetapi mudah mengelirukannya dengan orang lain. Gadis dengan penampilan ini tidak boleh memilih warna radikal – terlalu hitam atau merah. Anda juga harus berhati-hati dalam bereksperimen dengan warna terang – merah, ungu, biru.

Jenis warna 'Summer'

Jenis warna ini dicirikan oleh julat sejuk dan sedikit senyap. Jenis ini serupa dengan musim bunga, tetapi jaraknya lebih sejuk. Gadis-gadis itu mempunyai rambut berambut perang dengan warna abu sedikit. Kulitnya juga ringan, tetapi pucat, sehingga menunjukkan kemerahan pada waktu-waktu tertentu. Mata berwarna biru atau kelabu, tetapi kadang-kadang murid hazel juga dijumpai. Penampilan seperti itu juga sesuai dengan idea 'kecantikan Rusia', tetapi pada masa yang sama kecantikannya ketat. Perhatikan Sarah Jessica Parker, Maria Sharapova atau Mila Jovovich dengan rambut coklat muda, tidak merah seperti di 'The Fifth Element'.

Warna yang disyorkan untuk jenis warna 'Musim Panas':

  1. warna chestnut terang dan gelap;

  2. berambut coklat muda;

  3. warna abu.

Nada yang tidak disyorkan:

  1. warna burgundy dan merah;

  2. warna emas yang kaya;

  3. nada yang terlalu gelap.

Milla Jovovich adalah gambaran hebat. Dengan rambut coklat, dia kelihatan elegan dan mirip perniagaan, tetapi warna merah terang menjadikannya mewah, tetapi pada masa yang sama kelihatan seperti makhluk asing. Nada yang terlalu gelap juga tidak diingini untuk jenis warna ini, kerana ia meliputi tahun-tahun secara visual.

Jenis warna 'Autumn'

Jenis warna ini dicirikan oleh julat yang hangat dan tidak bersuara. Gadis dengan penampilan seperti itu mempunyai kulit yang ringan dengan warna kekuningan dan rambut yang kaya. Jenis ini merangkumi rambut merah dan coklat terang yang berubah menjadi warna kemerahan. Mata berwarna coklat, hijau tua atau kuning. Untuk membayangkan seorang gadis seperti ini, perhatikan Julia Roberts, Juliana Moore.

Warna yang disyorkan untuk jenis warna 'Autumn':

  1. warna berangan yang kaya;

  2. nada coklat;

  3. warna tembaga dan emas.

Nada yang tidak disyorkan:

  1. warna coklat muda;

  2. warna hitam pekat;

  3. berambut perang platinum.

Gadis jenis ini dikaitkan dengan gambar yang hangat. Jangan cuba menyembunyikannya dengan warna gelap atau terlalu terang. Pilihan terbaik ialah chestnut, emas kemerahan, tembaga.

Belajar memilih warna yang sesuai

Belajar memilih warna yang sesuai

Ingat bahawa setiap penampilan berbeza, jadi sukar untuk menentukan jenis warna yang tepat. Gadis dengan rambut gelap, mata coklat dan kulit cerah – 'Winter'. Gadis dengan kulit jeragat, rambut keemasan atau coklat – 'Autumn'. Gadis-gadis dengan penampilan khas Rusia atau Eropah, dengan rambut dan kulit yang cantik – 'Spring' atau 'Summer'. Bergantung pada ini, pewarna rambut dipilih.

Peraturan asas: anda tidak boleh menentang alam. Sekiranya anda adalah pemilik rambut gandum coklat muda, mata kelabu dan kulit yang cerah, maka jangan cuba berubah menjadi si rambut coklat yang menyala, tidak akan ada yang muncul. Situasinya serupa untuk kanak-kanak perempuan dengan jenis warna 'Winter' – berambut perang tidak boleh menjadi, misalnya, merah terang. Lebih baik bereksperimen dalam kerangka skema warna, yang diperuntukkan oleh alam.

Semasa memilih, pertimbangkan peraturan berikut dari stylist berpengalaman:

  1. pilih cat dalam julat yang ditentukan oleh jenis warna anda;

  2. anda boleh bereksperimen dengan kedalaman warna dan nada tengah;

  3. mengambil kira ciri-ciri usia penampilan.

Seperti yang disebutkan di atas, terdapat jenis warna campuran. 'Spring' dan 'Summer' sangat dekat antara satu sama lain. 'Autumn' dan 'Winter' boleh bertindih. Ini sedikit memperluas pelbagai warna untuk dipilih, jadi jangan hadkan diri anda.

Perubahan berkaitan usia memerlukan perhatian khusus. Selama bertahun-tahun, jenis warna dapat sedikit disesuaikan, tetapi status sosial lebih penting. Gadis-gadis muda sendiri kelihatan lebih cerah, jadi mereka lebih sering disebut sebagai jenis warna hangat. Dengan bertambahnya usia, penampilan wanita menjadi lebih ketat dan lebih elegan, jadi 'Summer' boleh berubah menjadi 'Autumn'.

Bagaimana menentukan jenis warna anda dan, bergantung pada ini, memilih warna rambut?

Bagaimana menentukan jenis warna anda dan, bergantung pada ini, memilih warna rambut?

Dianjurkan untuk segera menangani jenis warna, sehingga nanti tidak akan ada kesulitan ketika memilih cat atau pakaian. Sekiranya anda sukar menjawab soalan ini, terdapat cadangan berikut:

  1. oleh tanda-tanda luaran – warna kulit, mata dan rambut semula jadi;

  2. untuk aksesori dan perhiasan;

  3. mengikut skema warna pakaian.

Lebih tepat untuk ditentukan oleh tanda-tanda luaran. Sekiranya kulit terang dengan warna sejuk, urat biru kelihatan di atasnya, maka, anda mungkin tergolong dalam 'Winter' atau 'Autumn'. Tambahkan warna mata dan rambut semula jadi, dan anda tahu dengan tepat warna mana yang sesuai untuk anda.

Mana-mana gadis memperhatikan perhiasan. Sekiranya perak sesuai dengan anda, maka anda mempunyai warna kulit yang sejuk. Emas lebih kepada 'Spring' dan 'Autumn'. Analisis skema warna pakaian dengan cara yang sama. Lihatlah almari pakaian anda, ia akan memberitahu anda warna rambut yang sesuai untuk anda.

Pakaian merah, kuning dan hijau selaras dengan chestnut, rambut berwarna kuning. Pakaian berwarna biru tua dan burgundy akan berfungsi dengan baik dengan rambut coklat muda dan platinum. Pakaian ungu, pirus dan merah sesuai untuk warna coklat, kemerahan, warna keriting.

Tetapi ingat bahawa semua ini adalah bersyarat, jadi anda tidak boleh membuat diri anda dalam kerangka yang ketat. Selalu ada ruang untuk bereksperimen, jadi percayalah pada diri dan selera anda terlebih dahulu.

Memilih warna pewarna untuk uban

Memilih warna pewarna untuk uban

Seiring bertambahnya usia wanita, ada faktor tambahan yang perlu dipertimbangkan. Penampilannya menjadi elegan, tetapi uban harus ditutup atau diwarnakan untuk mengembalikan kedalaman. Ini mesti diambil kira dan cat mesti dipilih dengan mengambil kira keperluan tambahan. Rambut kelabu adalah rambut tanpa pigmen pewarna semula jadi. Selain itu, rambut ini mempunyai sisik yang saling menempel erat, yang menyukarkannya melukis di atasnya.

Untuk mengatasi tugas ini, dipilih alat yang akan melonggarkan kutikula. Untuk melakukan ini, perlu memilih cat dengan kandungan amonia dan agen pengoksidaan yang tinggi (tetapi tidak lebih daripada 6-9%). Pigmen yang dipertingkatkan akan membantu menutupi uban untuk jangka masa panjang.

Sebilangan wanita hanya memilih cat dengan skema warna terang dan mendalam, tetapi ini bukan pendekatan yang tepat. Dalam kes ini, anda boleh melanggar jenis warna, dan hasilnya tidak akan menjadi yang terbaik. Untuk mencapai hasilnya, stylists menasihatkan untuk merawat rambut dengan oksida terlebih dahulu dan menggunakan produk tambahan. Selepas itu, cat diletakkan lebih baik, dan rambut kelabu tepu dengannya.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih pengering rambut yang betul dan rahsia memilih tong rambut.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen