Bagaimana memilih serbuk? Kami menekankan kelebihan wajah dan menyembunyikan kekurangan

Dalam beg kosmetik wanita, terdapat banyak dana untuk semua majlis. Mereka membuat gambar dengan usaha yang minimum – solek petang atau kasual, klasik atau elegan. Di antara pelbagai kosmetik, ia mesti diserlahkan dengan serbuk. Ini adalah asas untuk membuat solekan, yang bergantung pada kejayaan prosedur. Terdapat banyak pilihan untuk dipilih dalam segmen industri kecantikan dari pengeluar global, jadi hanya menilai dengan tepat ciri dan ciri.

Bagaimana memilih serbuk muka untuk musim panas, musim sejuk, musim luruh dan musim bunga?

Bagaimana memilih serbuk muka untuk musim panas, musim sejuk, musim luruh dan musim bunga?

Artis solekan memanggil aplikasi seni solekan. Make-up ini menekankan martabat dan membantu melihat keindahan semula jadi. Selain itu, dia adalah sebahagian dari gambar yang dibuat untuk acara atau hanya untuk berjalan-jalan. Artis solek yang berpengalaman menggesa anda untuk memperhatikan serbuk, kerana mesti sesuai untuk musim ini.

Serbuk muka musim panas

Pada musim panas, kulit terdedah kepada sinar UV dan suhu. Dalam cuaca panas, sukar untuk berjalan dengan lapisan solek tebal di wajah anda, jadi serbuk mesti sesuai dengan keadaan dan menjamin perlindungan. Untuk tujuan ini, pengeluar menawarkan produk khas dengan SPF. Untuk serbuk musim panas, angka ini ialah 12-15.

Beberapa petua untuk memilih:

  1. memberi perhatian kepada tahap perlindungan terhadap sinar ultraviolet;

  2. mengambil kira ciri kulit masing-masing;

  3. pilih serbuk yang diaplikasikan dalam lapisan kecil.

Tekstur dan ketekunan serbuk bergantung pada jenis kulit tertentu. Untuk kandungan lemak tinggi, pilih produk kompak matting. Untuk kulit kering, serbuk krim dengan sedikit kesan pelembutan sesuai. Pilihan terbaik, menurut ramalan artis solek, adalah serbuk mineral. Tetapi produk yang dibuat dari bahan semula jadi mahal.

Serbuk muka untuk musim bunga dan musim luruh

Musim bunga dan musim luruh adalah masa peralihan, jadi pada masa ini anda harus menghadapi suhu sejuk dan terik matahari. Jenama kecantikan kerap mengeluarkan serbuk untuk musim gugur atau musim bunga. Tetapi lebih kerap ini adalah kempen iklan yang dirancang untuk mempromosikan koleksi baru. Produk itu sendiri memberi perlindungan terhadap suhu yang melampau dan membekalkan vitamin pada kulit.

Beberapa petua untuk memilih:

  1. jangan terlalu mempercayai slogan iklan;

  2. pilih produk dengan mengambil kira ciri kulit masing-masing;

  3. perhatikan komposisi, kandungan vitamin dan mineral.

Serbuk yang baik tidak mengetatkan, mengeringkan atau merosakkan kulit. Ini adalah keperluan utama serbuk untuk musim bunga dan musim luruh. Tidak ada sejuk atau panas yang melampau selama ini, jadi tidak ada sekatan pilihan.

Serbuk muka untuk musim sejuk

Musim sejuk adalah masa yang paling sukar dalam setahun. Kulit diuji dalam bentuk fros dan angin. Di samping itu, jangan lupa bahawa kesan sinar UV pada musim sejuk tidak kurang hebatnya berbanding musim panas. Anda hanya boleh memilih serbuk universal yang akan melindungi daripada masalah. Tetapi anda boleh memilih produk khas untuk jenis kulit tertentu.

Beberapa petua untuk memilih:

  1. pertimbangkan intensiti penggunaan dan keadaan persekitaran;

  2. jangan lupa tentang mineral dan vitamin yang sangat diperlukan untuk kulit pada musim sejuk;

  3. ambil produk yang mengandungi SPF untuk perlindungan UV.

Serbuk untuk musim sejuk diletakkan di lapisan yang rapi, jika tidak, ia hanya menekankan pengelupasan. Pada musim sejuk, kanak-kanak perempuan mengalami masalah ini. Serbuk matte lebih baik untuk kombinasi dengan kulit berminyak. Sebagai tambahan, artis solekan mengingatkan produk tambahan – topeng, pelembap, toner. Mereka digunakan dengan cara yang kompleks.

Apakah serbuk muka?

Apakah serbuk muka?

Kanak-kanak perempuan memahami bahawa terdapat banyak jenis serbuk, dan masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Pertimbangkan ini semasa memilih produk untuk beg kosmetik anda sendiri. Tetapi kadang-kadang sukar untuk menilai kualiti positif dan negatif ini atau serbuk itu.

Artis solek membezakan jenis serbuk berikut untuk majlis yang berbeza:

  1. padat;

  2. hancur;

  3. mineral;

  4. antiseptik;

  5. titik bola;

  6. berkilau;

  7. serbuk krim.

Perbezaannya halus, tetapi mempertimbangkan beberapa kualiti tanpa gagal.

Serbuk padat

Serbuk padat

Jenis ini popular di kalangan wanita biasa dan profesional. Dalam 70% kes, jika terdapat serbuk di dalam beg kosmetik, maka ia termasuk dalam jenis ini. Ia dijual dalam kotak kecil, bersama dengan span dan puff. Ia boleh dibawa bersama anda setiap saat, menjadikannya pilihan yang bagus untuk solek setiap hari.

Kelebihan

  • kemudahan permohonan;

  • permohonan pantas;

  • struktur padat.

keburukan

  • tidak digalakkan untuk kulit berminyak;

  • harga tinggi.

Serbuk ini diambil bersama anda untuk memperbaiki solek sepanjang hari, walaupun ini bukan pilihan terbaik untuk kulit bermasalah.

Serbuk longgar

Serbuk longgar

Serbuk ini, tidak seperti yang sebelumnya, disimpan di atas meja solek di rumah sepanjang masa. Dalam kebanyakan kes, ia disajikan dalam bungkusan besar, dan anda perlu menerapkannya dengan berus. Perbezaan lain dari jenis sebelumnya adalah tekstur yang rapuh dan lembut, sehingga mudah melekat pada kulit dan bercampur dengan foundation.

Kelebihan

  • tekstur lembut;

  • mudah dicampur dengan nada dan produk lain.

keburukan

  • memerlukan lebih banyak masa untuk memohon;

  • jika disapu dengan tidak betul, krim tersebut akan menjadi jeragat.

Serbuk seperti itu diperlukan untuk kanak-kanak perempuan yang memperhatikan solek. Jangan lupa membeli berus yang betul dan produk penjagaan tambahan.

Serbuk mineral

Serbuk mineral

Serbuk ini adalah perkara baru dalam industri kecantikan, baru-baru ini muncul di pasaran. Seperti namanya, ciri-cirinya adalah peningkatan kandungan mineral. Mereka menyuburkan kulit dan membiarkannya bernafas. Ia tidak mengandungi alkohol, talc, pewarna atau pengawet.

Kelebihan

  • kandungan nutrien;

  • kesan selamat pada kulit.

keburukan

  • harga tinggi.

Serbuk ini tidak merosakkan kulit dan mempunyai kesan yang sangat bermanfaat, tetapi tidak semua orang bersedia membayar harga yang tinggi.

Serbuk antiseptik

Serbuk antiseptik

Jenis serbuk ini diperlukan terutamanya untuk kulit yang bermasalah. Ia mempunyai kesan menghidupkan semula berkat aditif anti-radang dan antibakteria.

Kelebihan

  • kesan penyembuhan pada kulit;

  • menyingkirkan kilauan dan keradangan berminyak.

keburukan

  • tidak digalakkan untuk penggunaan umum.

Serbuk ini harus digunakan jika terdapat masalah dengan kulit – kandungan berminyak, jerawat.

Serbuk bola

Serbuk bola

Pengilang mengesyorkan menggunakan serbuk roll-on untuk solek pada waktu siang. Ia mudah terletak pada kulit dengan lapisan nipis, memberikan kesegaran pada wajah.

Kelebihan

  • lapisan ringan dan nipis;

  • aplikasi solek seharian yang mudah.

keburukan

  • tidak menghilangkan kilauan berminyak;

  • teruk menyamarkan kelemahan.

Serbuk ini akan membantu mengekalkan keindahan semula jadi dan tidak dapat dilihat, tetapi penggunaannya memerlukan sedikit kemahiran.

Serbuk berkilau

Serbuk berkilau

Tidak seperti jenis sebelumnya, serbuk berkilau lebih sesuai untuk solekan malam. Ciri khasnya adalah kandungan kilauan emas atau perak.

Kelebihan

  • penampilan asal;

  • menekankan kebaikan solekan malam.

keburukan

  • tidak sesuai untuk penggunaan biasa;

  • memerlukan sedikit kemahiran.

Serbuk berkilauan akan membantu membuat gambar untuk pergi ke pesta atau perayaan, tetapi berkilau tidak mungkin pergi ke tempat lain.

Serbuk krim

Serbuk krim

Produk ini disyorkan untuk kulit normal hingga kering. Ia melembapkan, tetapi pada masa yang sama mampu menyerap lemak berlebihan. Apabila digunakan, serbuk itu bercampur dengan kulit dan tetap tidak kelihatan.

Kelebihan

  • mudah jatuh pada kulit;

  • menutupi kedutan halus atau kemerahan.

keburukan

  • kadangkala krim terlalu berat.

Gadis dengan kulit kering menyembunyikan ketidaksempurnaan kecil dengan serbuk krim, tetapi tidak mudah digunakan oleh semua orang.

Apa itu bedak muka?

Apa itu bedak muka?

Keperluan awal untuk serbuk adalah keseragaman. Ia harus terdiri daripada zarah-zarah kecil, kerana dalam hal ini tidak sukar untuk menerapkannya. Sekiranya anda mengambil serbuk padat, maka anda harus melihat kehadiran berus, bulu kapas, span.

Serbuk harus sesuai dengan jenis kulit – menghilangkan rasa berminyak, melembapkan, menyembunyikan ketidaksempurnaan kecil. Sekiranya strukturnya terlalu kasar, maka ia akan menyumbat liang dan terkumpul di tempat-tempat tertentu. Ini menyukarkan untuk membuat solek, baik untuk aktiviti seharian dan untuk pesta.

Untuk menilai kualiti produk yang dicadangkan, anda mesti memeriksa permukaan serbuk terlebih dahulu. Zarah-zarahnya dapat dilihat dengan segera, jadi ia dapat dilihat jika terkumpul atau bergulung bersama. Kosmetik berkualiti tinggi tidak mempunyai kekurangan.

Nada serbuk apa yang harus anda pilih?

Serbuk yang salah boleh merosakkan solek anda. Ia dipilih mengikut jenis kulit dan rona. Untuk melakukan ini, disarankan juga untuk menentukan jenis warna dan pilihan semasa memakai alat solek. Teknik klasik adalah menggunakan sedikit serbuk pada pergelangan tangan anda. Ini membolehkan anda menilai penampilannya, dan sama ada sempadannya sangat kelihatan. Juga, cubalah sedikit pada tulang pipi dan dagu.

Perlu diingat bahawa serbuk jarang digunakan sendiri. Ini diterapkan di atas pondasi, yang membuat penyesuaian terhadap persepsi warna. Oleh itu, ia tidak boleh berbeza dengan asas, dan itu sudah dipilih secara individu untuk kulit.

Apa komposisi itu?

Apa komposisi itu?

Komposisi serbuk tertentu mempengaruhi hasil akhir dan keadaan kulit. Produk berkualiti rendah akan menyebabkan liang pori tersumbat dan aplikasi solek yang tidak rata. Pengilang kosmetik moden memperhatikan komposisi, jadi bahan berbahaya kurang biasa pada serbuk.

Beberapa petua mengenai komposisi:

  1. melepaskan produk dengan kanji dan lanolin;

  2. perhatikan vitamin dan mineral;

  3. cuba pilih ubat semula jadi.

Bahan-bahannya adalah talc, tanah liat putih, kalsium hidroksida dan zink oksida, yang melindungi dari sinaran UV. Sebaiknya pilih produk yang mengandungi lebih banyak bahan semula jadi, mineral dan vitamin. Pelbagai warna dapat dicapai dengan menggunakan pewarna, tetapi jumlahnya tidak boleh terlalu besar.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda cara memilih gincu yang betul dan rahsia memilih maskara.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen