Apa yang harus dipilih: tablet atau e-book

Semasa memilih peranti untuk membaca, pertama sekali perlu diputuskan – adakah ia dirancang untuk digunakan hanya untuk membaca atau juga untuk tujuan lain?

Apa yang harus dipilih: tablet atau e-book

Apa yang harus dipilih: tablet atau e-book

Tablet boleh digunakan untuk membaca e-buku. Namun, ini adalah fungsi tambahan daripada yang utamanya. Tablet lebih merupakan peranti multimedia yang sesuai untuk melayari web, menonton video, mendengar muzik, bermain permainan, dll. Sebilangan besar e-buku tidak melakukan ini. Tetapi mereka mempunyai kelebihan masing-masing.

Kelebihan dan kekurangan e-pembaca melalui tablet

Kebaikan e-buku

Antara kelebihan e-buku ('pembaca') adalah seperti berikut:

  1. Hayat bateri yang panjang;

  2. Keletihan mata yang rendah;

  3. Saiz padat dan berat ringan;

  4. Tidak panas semasa menggunakan.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa e-buku kebanyakannya dibuat dengan paparan, yang dihasilkan menggunakan teknologi e-ink ('kertas elektronik'). Skrin ini memastikan penggunaan semasa minimum. Tenaga elektrik hanya digunakan semasa paparan perlu disegarkan – iaitu. semasa membalik halaman, memilih buku, dll. Akibatnya, jangka hayat bateri 'pembaca' boleh menjadi beberapa hari atau beberapa minggu.

Paparan yang dibuat menggunakan teknologi e-dakwat tidak diterangi. Oleh itu, membaca dari skrin sedemikian selesa seperti dari lembaran kertas biasa. Mata menjadi kurang letih, yang akan menggembirakan orang yang mempunyai masalah penglihatan (rabun, rabun jauh dan penyakit lain).

Kerana kenyataan bahawa e-buku memerlukan minimum komponen untuk kerja mereka – bateri, pengawal, skrin – peranti sedemikian beratnya sangat sedikit. Sebilangan besar e-pembaca berat 150-200 gram, sementara tablet biasanya sekurang-kurangnya 2-3 kali lebih berat. Oleh itu, e-reader tidak akan mengeluarkan beg atau beg galas, dan tangan anda tidak akan bosan memegangnya dalam jangka masa yang lama.

Satu lagi kelebihan kesederhanaan reka bentuk 'pembaca' adalah kekurangan pemproses yang kuat yang memanas semasa penggunaan.

Sudah tentu, semua kelebihan ini berlaku untuk e-buku, yang dilengkapi dengan paparan yang dibuat menggunakan teknologi e-ink.

Kelemahannya jelas – fungsi kecil, paparan hitam putih dan tanpa lampu latar.

Kelebihan dan kekurangan tablet berbanding e-book

Kelebihan tablet

Antara kelebihan tablet sebagai alat untuk membaca e-buku adalah:

  1. Lampu latar skrin;

  2. Navigasi yang selesa;

  3. Sesuai dengan sebilangan besar format;

  4. Skrin warna;

  5. Ketersediaan ciri tambahan seperti modul GSM.

Semua tablet, tanpa mengira teknologi pembuatan skrin (IPS, TFT, OLED), dilengkapi dengan lampu latar paparan. Ini membolehkan anda membaca dalam gelap atau hanya dengan cahaya yang rendah tanpa mengetatkan mata. Hanya beberapa model e-reader yang menawarkan ciri ini.

Skrin sentuh tablet memberikan navigasi yang mudah – memilih buku, memutar halaman, melancarkan menu, menavigasi bab dan bahagian, dll. Ini adalah kelebihan yang cukup penting bagi orang yang tidak mahu mempelajari mekanik karya 'pembaca'.

Walaupun pada hakikatnya sebilangan besar tablet tidak menyokong format fail apa pun, dengan memasang aplikasi pihak ketiga, anda dapat memperluas fungsinya ke apa sahaja yang anda perlukan. Oleh itu, peranti sedemikian akan dapat 'membaca' jenis buku yang sangat jarang berlaku – seperti komik yang dibungkus dalam bekas CBR.

Skrin warna adalah salah satu kelebihan tablet terbesar untuk buku-buku bergambar yang kaya. Pada paparan sedemikian, anda dapat melihat semua perincian gambar, yang sangat diperlukan, misalnya, ketika membaca literatur khas atau pendidikan.

Berkat fungsi tambahan, seperti modul GSM atau sokongan untuk rangkaian Wi-Fi, tablet akan dapat mengakses Internet – untuk memuat turun buku baru tanpa menyambung ke komputer, membaca artikel terkini, langganan RSS dan kandungan teks lain.

Kelemahannya adalah berat badan yang tinggi dan jangka hayat bateri yang pendek (walaupun model terbaik memilikinya sekitar 10 jam).

Apa yang hendak dipilih?

Apa yang hendak dipilih

Sekiranya anda perlu membaca buku fiksyen atau rujukan, maka ada baiknya membeli e-buku. Dengan jangka hayat bateri yang panjang dan skrin yang selesa untuk mata, ia memberikan kemudahan maksimum.

Untuk novel grafik, sastera bergambar, buku khas dan pendidikan, serta fail dalam format yang jarang berlaku, lebih baik memilih tablet. Ia dilengkapi dengan layar yang lebih mudah untuk melihat kandungan dan fungsi seperti itu yang dapat dikembangkan dengan memasang aplikasi pihak ketiga.

Pengilang teratas

pengeluar tablet dan e-pembaca

Sekiranya kita bercakap mengenai pengeluar tertentu, maka ia berbeza untuk setiap jenis peranti. Jadi, pembuat e-book terbaik adalah:

  1. PocketBook adalah syarikat yang pada dasarnya mencipta e-buku. Produk berbeza daripadanya dengan harga yang agak tinggi, tetapi pada masa yang sama ia dibezakan oleh parameter operasi yang sangat baik;

  2. OnyxBook adalah pesaing PocketBook yang menawarkan peranti dengan harga yang lebih rendah;

  3. Texet, Prestigio – 'Barang pengguna Cina', yang, bagaimanapun, sangat murah. E-book dari syarikat-syarikat ini bagus untuk pemula atau sebagai tambahan.

Pembuat Tablet Teratas:

  1. Samsung, Acer – menghasilkan peranti pelbagai fungsi yang mahal dan berkuasa;

  2. Xiaomi adalah pengeluar tablet yang murah tetapi berguna. Satu-satunya kelemahan adalah sistem operasi yang tidak biasa MIUI berdasarkan Android. Oleh itu, Play Store disokong;

  3. Apple – menghasilkan tablet dengan skrin terbaik di pasaran. Memberi bacaan yang selesa, menyenangkan dan pembiakan warna yang sangat baik. Namun, terdapat kesukaran untuk 'membuang' buku ke dalam memori peranti.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen