Apa dumbbells untuk dipilih

Walaupun saiznya kecil, dumbbell membolehkan anda melakukan semua kumpulan otot dan melakukan senaman terpencil kecil dan menyelesaikan latihan asas. Apa yang diperlukan oleh atlet adalah memilih dumbbell yang betul!

Apa dumbbells untuk dipilih

Pengilang dumbbell terbaik

Ramai atlet berjaya berlatih dengan dumbbell buatan sendiri, sambil menunjukkan hasil yang tidak kurang daripada pusat kecergasan yang tetap. Walau bagaimanapun, untuk mengubah rumah menjadi semacam gim, dumbbell dari syarikat terkenal harus dipilih:

  1. Lindungi

  2. Untuk

  3. Vimpex

  4. Eleiko

  5. Regal

  6. HMS

Sebelum memberikan pilihan anda untuk memilih pengeluar dan model tertentu, anda harus mengkaji ciri fungsinya dengan teliti, serta membaca ulasan atlet profesional di forum tematik dan di rangkaian sosial di Internet.

Apa itu dumbbells? Jenis yang paling biasa

Bergantung pada reka bentuk, semua dumbbell moden biasanya dibahagikan kepada dua jenis utama.

Dumbbell yang tidak boleh dileraikan

Dumbbell yang tidak boleh dileraikan

Ini adalah cakera dengan berat tertentu yang dipasang di leher, dibuat, sebagai peraturan, dari logam yang dilapisi dengan komposisi polimer. Mereka murah dan bagus untuk pemula. Kekurangan – kemustahilan untuk menyesuaikan berat badan dan keperluan untuk menyimpan beberapa pasang dumbbell dengan berat yang berbeza untuk latihan produktif;

Kelebihan

  • Pembinaan yang boleh dipercayai;

  • Berat pelbagai;

  • Sesuai untuk pemula;

  • Mahal;

keburukan

  • Tidak sesuai untuk atlet berpengalaman yang sentiasa menambah berat badan;

  • Untuk senaman yang produktif, mereka memerlukan dumbbell dengan berat yang berbeza

Dumbbells yang dilipat

Dumbbells yang dilipat

Mereka adalah satu set, yang merangkumi bar dumbbell kompak dengan pegangan, satu set pasangan cakera dengan berat yang berbeza, dan sepasang kunci yang dirancang untuk memasang cakera pada bar. Setelah menerima set seperti itu, atlet mendapat peluang untuk mengumpulkan dumbbell dari berat yang dia perlukan dan dengan berhati-hati melakukan semua kumpulan otot tanpa kecuali, memberikan mereka beban progresif;

Kelebihan

  • Tidak mengambil banyak ruang;

  • Sesuai untuk atlet berpengalaman;

  • Reka bentuk yang dilipat membolehkan anda mengumpulkan dumbbell dengan berat yang diperlukan;

keburukan

  • Mahal;

  • Perhimpunan dan pembongkaran memerlukan banyak masa;

Kriteria utama untuk memilih dumbbell

kriteria pemilihan dumbbell

Bahan dan reka bentuk leher

Yang terbaik adalah dumbbell, lehernya diperbuat daripada aloi logam, dan pemegangnya mempunyai hentian getah yang selesa. Diameter leher adalah sekitar 20-25 milimeter untuk cengkaman yang paling selesa semasa latihan. Ini berlaku untuk dumbbell yang dilipat dan padat.

Reka bentuk kunci

Untuk memasang pancake pada dumbbell, kunci khas harus digunakan. Model yang digunakan untuk memasang cakera pada bar tidak sesuai di sini; untuk dumbbells, kunci skru dianggap sebagai pilihan terbaik, menjepit pancake dengan benang. Yang terakhir terletak di bahagian akhir leher dan memberi peluang untuk memasang cakera dengan selesa semasa latihan. Untuk dumbbell yang tidak boleh dilipat, tentu saja, soalan ini tidak sepadan kerana ciri reka bentuknya.

Berapakah berat dumbbell untuk dipilih

Agar otot dapat tumbuh, berat badan mesti terus meningkat. Dalam hal dumbbells, langkah minimum perubahan berat badan lebih disukai, kerana kadang-kadang peningkatan jumlah berat badan walaupun dengan 1-2 kilogram menyebabkan kemustahilan melakukan latihan. Atas sebab inilah berat pancake harus bermula dari 1 kilogram dan berakhir sekitar 5 kilogram, dan setiap berat harus memiliki dua cakera, dan yang paling popular, 2,5 dan 5 kilogram, 4.

Memilih dumbbell untuk wanita

Selain daripada bina badan wanita profesional, satu set kompas dumbbell, terdiri dari model 1,25, 2,5,5 dan 10 kg, cukup untuk seorang wanita melakukan kecergasan dan senamrobik. Keutamaan harus diberikan kepada model kompak yang terbuat dari logam dan ditutup dengan cangkang polimer dengan warna yang berbeza, bergantung pada berat dumbbell tertentu. Set seperti itu lebih dari cukup untuk menjaga tubuh dalam keadaan baik dan memberi tubuh selera.

Memilih dumbbells untuk lelaki

Pilihan dumbbells untuk lelaki sangat berbeza. Dengan pemakanan yang betul dan kepatuhan terhadap rejimen latihan, tubuh lelaki berkembang dengan cepat, dan seiring dengan kemajuan, akan ada peningkatan yang signifikan dalam berat badan dumbbell. Oleh sebab itulah, keutamaan harus diberikan kepada model yang dapat dilipat, dengan fokus pada penkek dengan berat 5-10 kilogram, di antaranya sekurang-kurangnya 4 pasang.

Memilih dumbbell untuk pemula

Atlet pemula juga harus lebih suka dumbbell yang dilipat, tetapi sebilangan besar pancake tidak mungkin diperlukan di sini. Sebaliknya, fokuskan pada teknik senaman, dan set cakera harus merangkumi berat hingga 5 kilogram. Ini cukup untuk melatih otot untuk bersenam. Dengan bertambahnya jisim dan kekuatan otot, hasilnya, dumbbells yang dilipat selalu dapat dilengkapi dengan cakera yang lebih besar.

Dalam artikel berikut, pakar kami akan memberitahu anda bagaimana memilih treadmill, rahsia memilih pelatih elips, dan cadangan untuk memilih treadmill.


Perhatian! Bahan ini adalah pendapat subjektif penulis projek dan bukan panduan pembelian.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen