Antivirus terbaik untuk tablet di platform Android

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Virus tidak terhad kepada komputer. Peranti mudah alih, termasuk tablet berdasarkan sistem operasi Android, semakin disasarkan oleh perisian hasad. Oleh itu, jika anda ingin melindungi data peribadi anda, termasuk akaun bank, antivirus adalah suatu keharusan.

Lebih-lebih lagi, banyak antivirus moden menawarkan fungsi yang melampaui perlindungan malware sahaja. Mereka juga boleh berfungsi sebagai penapis web, kawalan ibu bapa, atau bahkan 'anti-kecurian'.
Kami telah menyusun senarai 7 penyelesaian antivirus terbaik untuk pemasangan tablet.

Cara memilih antivirus untuk tablet anda

Sekarang semua dan lain-lain menghasilkan antivirus mereka sendiri untuk peranti mudah alih. Terdapat beberapa ratus program di Google Play Store atas permintaan 'antivirus', yang masing-masing menjanjikan perlindungan mutlak terhadap apa sahaja yang dapat dicapai.

Oleh itu, semasa memilih antivirus untuk Android, anda harus memperhatikan sejumlah ciri kerjanya.

  1. Fungsi percuma – Semua perkara baik itu mahal. Tetapi tidak semua orang mampu membayar beberapa ratus rubel sebulan untuk melindungi tablet dari perisian hasad. Walaupun begitu, hampir semua antivirus menyokong mod percuma.Namun, program seperti Keselamatan Internet Kaspersky atau Dr.Web tidak mengimbas peranti secara automatik dalam mod percuma. Setiap analisis harus dijalankan secara manual, yang tidak begitu mudah. ​​Oleh itu, jika anda tidak mahu membayar antivirus, anda harus memilih program yang menyokong analisis biasa atau berterusan dalam mod percuma.

  2. Fungsi anti-kecurian (Anti-kecurian). Mod anti-kecurian membolehkan anda mengunci peranti anda dari jauh, menghapus semua data daripadanya, atau hanya mencari di mana ia berada sekarang. Oleh itu, jika maklumat sulit disimpan di tablet, pasti ada baiknya memilih antivirus yang menyokong berfungsi sebagai peranti anti-pencurian. Perlu diingat bahawa akses ke beberapa fungsi Anti-Pencurian mungkin dibayar.

  3. Skrin web. Sebilangan besar virus masuk ke tablet setelah memasang program dari sumber selain dari Play Store, misalnya, permainan yang diretas dari laman web yang mencurigakan. Walau bagaimanapun, beberapa perisian hasad, termasuk pelombong tersembunyi, berjalan terus di penyemak imbas. Oleh itu, untuk melindungi dari virus seperti itu, disarankan untuk memilih aplikasi yang mendukung Web Shield (misalnya, ia dilaksanakan dalam Keselamatan Internet Kaspersky ).

  4. Firewall (firewall). Firewall, juga dikenal sebagai firewall, adalah fungsi khusus antivirus yang memungkinkannya untuk menyekat akses Internet untuk aplikasi tertentu. Ini sangat mudah, kerana anda boleh membuat 'senarai putih', dan selebihnya perisian yang dipasang, termasuk virus yang ditangkap secara tidak sengaja, akan dijalankan secara tempatan. Firewall adalah ciri yang agak jarang berlaku. Khususnya, ia memerlukan akses root dan hak istimewa lain. Ia dijumpai, misalnya, dalam Comodo Internet Security.

  5. Menolak akses ke aplikasi dan kawalan ibu bapa. Ciri tambahan antivirus yang berguna adalah larangan masuk ke aplikasi tertentu. Dalam kes ini, apabila anda cuba membuka program yang dipasang, anda perlu memasukkan kod pin atau mengesahkan identiti anda dengan cap jari. Ciri berguna jika orang lain menggunakan telefon dengan kerap. Sebagai contoh, ia akan menutup akses ke rangkaian sosial, pemesejan segera atau galeri. Fungsi seperti itu, misalnya, terdapat dalam antivirus dari Clean Master – Keselamatan CM . Kawalan Ibu Bapa juga menyekat akses ke aplikasi tertentu. Lebih-lebih lagi, ia juga menetapkan had penggunaan program 'dibenarkan'. Ini adalah ciri yang berguna untuk tablet kanak-kanak, tetapi tidak terdapat di semua antivirus. Khususnya, ia terdapat dalam Keselamatan Internet Kaspersky .

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga lesen selama 1 tahun
Penarafan antivirus terbaik untuk Android 1 Dr.Web 299 r
2 Keselamatan Internet Kaspersky 560 RUB.
3 AVG Antivirus percuma
4 360 Keselamatan PERCUMA
5 Keselamatan CM PERCUMA
6 Keselamatan Mudah Alih & Avast untuk Android PERCUMA
7 Malwarebytes sebahagian percuma

Penarafan antivirus terbaik untuk Android

Dr.Web untuk Android

Penilaian: 4.8

Dr.Web

Mengapa tempat pertama dalam ranking: Beban minimum pada pemproses dan RAM, serta sokongan untuk pengimbasan berterusan dalam versi percuma.

Dr.Web for Android adalah antivirus terbaik untuk pengguna yang hanya memerlukan perlindungan daripada perisian hasad. Walaupun dalam versi percuma, ia menyokong pengimbasan tablet secara berterusan, serta memeriksa muat turun dan program yang dipasang.

Enjin anti-virus Dr.Web berfungsi dalam dua mod secara serentak. Yang pertama adalah membandingkan fail yang dimuat turun dengan tandatangan perisian hasad yang dimuat turun semasa kemas kini dan disimpan secara tempatan – iaitu, akses Internet tidak diperlukan. Yang kedua adalah mesin Origins Tracing miliknya, yang menganalisis tingkah laku program.

Kelebihan utama antivirus adalah ia berfungsi walaupun malware telah menyekat tablet sepenuhnya. Ini berlaku dengan virus ransomware dan sepanduk iklan skrin penuh. Oleh itu, dia membuang mereka.

Pada masa yang sama, antivirus memuatkan tablet secara minimum dan walaupun semasa imbasan, penggunaan RAM kurang dari 100 MB.

KELEBIHAN

  • Pemeriksaan berterusan walaupun dalam versi percuma;

  • Analisis partisi sistem dan aplikasi yang dipasang sebelumnya;

  • Mengakui ancaman yang tidak diketahui melalui analisis tingkah laku;

TERHAD

  • Iklan dipaparkan di antara muka antivirus;

  • Pemberitahuan mengenai kerja antivirus sentiasa dipaparkan, kadang-kadang iklan muncul di panel pemberitahuan;

  • Versi percuma tidak mempunyai skrin web, penapis panggilan dan anti-pencurian;


Kaspersky Internet Security

Penilaian: 4.7

Kaspersky Internet Security

Mengapa tempat kedua dalam penarafan: Salah satu antivirus yang paling kuat dan berfungsi untuk Android, tetapi hanya berfungsi sepenuhnya ketika membeli langganan.

Penerangan: Kaspersky Internet Security for Android adalah penyelesaian universal untuk melindungi tablet anda dari pelbagai ancaman, bukan hanya virus, tetapi juga 'kerentanan luar talian'. Mesin anti-virus juga menyokong pengimbasan latar belakang, baik setelah memuat turun fail atau memasang aplikasi, dan sesuai dengan jadual yang ditentukan pengguna.

Antivirus mempunyai penapis web lengkap. Dalam mod anti-phishing, ia melindungi input pengguna (seperti nombor kad atau kata laluan) dari pemintasan. Pada masa yang sama, ia menyekat URL yang tidak diingini.

Fungsi anti-kecurian bukan sahaja mengunci peranti, tetapi juga membolehkan anda mencarinya. Untuk melakukan ini, anda dapat mengirim pesan SMS dengan perintah yang sesuai ke tablet atau mendapatkan akses dari komputer. Sekiranya anda tidak dapat mencari atau mengembalikan peranti anda, anda dapat memformatnya dari jauh untuk melindungi data sensitif.

Aplikasi ini juga mempunyai penapis panggilan dan penyekat aplikasi.

KELEBIHAN

  • Perlindungan masa nyata;

  • Tidak ada iklan dan gangguan minimum dalam 'medan perhatian' pengguna;

  • Fungsi yang paling luas, termasuk 'senarai hitam' untuk telefon dan anti-kecurian;

TERHAD

  • Pemeriksaan berterusan latar belakang dan beberapa fungsi lain hanya berfungsi dalam versi berbayar;

  • Berfungsi buruk dengan beberapa aplikasi;

  • Beban yang relatif tinggi pada sistem, tidak disyorkan untuk tablet lemah;

AVG Antivirus untuk Android

Penilaian: 4.7

AVG Antivirus

Mengapa tempat ketiga dalam ranking: Perlindungan yang baik terhadap ancaman dalam talian, tetapi banyak fungsi yang berlebihan dan beberapa fungsi hanya berfungsi dengan berlangganan.

AVG Antivirus untuk Android adalah salah satu penyelesaian antivirus terbaik untuk melindungi daripada ancaman dalam talian. Alat terbina dalam termasuk penapis web yang menyekat akses ke laman web yang mencurigakan dan pancingan data; dan penganalisis rangkaian Wi-Fi untuk mengesan penghidu dan masalah penyulitan dari hujung ke hujung.

Antivirus fail yang menganalisis program yang dipasang dan data yang dimuat turun dapat dijalankan di latar belakang. Imbasan atas permintaan juga tersedia – cepat atau dalam, seperti antivirus lain.

Terdapat juga Anti Pencurian, dan ia membolehkan anda mengesan dan menyekat peranti dari jauh; mengambil gambar penculik semasa membuka kunci; aktifkan mod kecemasan semasa mengganti kad SIM; dan juga format tablet.

Kunci aplikasi juga tersedia. Secara berasingan, terdapat penyimpanan selamat untuk foto, yang membolehkan anda melindungi terutamanya gambar sulit.

KELEBIHAN

  • Fungsi yang luas;

  • Pengimbasan rangkaian Wi-Fi dan penapis web;

  • Mod Anti Pencurian yang Kuat;

TERHAD

  • Banyak fungsi (bahagian anti-pencurian, penyekat aplikasi, penapis panggilan, dll.) Hanya berfungsi dalam versi berbayar

  • Banyak ciri yang tidak diperlukan seperti 'Tablet Speed ​​Up' yang tidak berfungsi seperti yang diharapkan;

360 Keselamatan

Penilaian: 4.7

360 Keselamatan

Selain antivirus untuk Android, ada pengelola aplikasi dengan penghapusan kumpulan dan pengoptimum berkualiti tinggi.

Penerangan: 360 Security bukan hanya antivirus, tetapi merupakan aplikasi untuk pengoptimuman kinerja tablet yang kompleks. Untuk melindungi daripada perisian hasad, ia menggunakan enjin proprietari yang membandingkan fail dan program yang dipasang dengan pangkalan data tandatangan yang dimuat turun, dan mengirimkan yang sangat mencurigakan ke 'cloud' untuk pengesahan lebih lanjut.

Di antara fungsi antivirus lain, kami dapat menyoroti pengurus aplikasi yang berguna yang menyokong penghapusan kumpulan program yang dipasang bersama dengan fail APK yang dimuat turun, serta memindahkan aplikasi yang menyokong fungsi ini ke kad memori luaran.

Antivirus juga mempunyai fungsi untuk menyekat aplikasi dengan kod laluan; Anti-kecurian dengan pengesanan dan pemformatan peranti; pengoptimum kompleks dengan pembersihan RAM dan memori kekal. Terdapat juga mod pengesanan bangun untuk menyekat terutamanya program 'tidak sopan'.

KELEBIHAN

  • Fungsi yang luas;

  • Pengurus aplikasi terbina dalam;

  • Sokongan pengimbasan awan;

TERHAD

  • Banyak ciri hanya berfungsi dalam versi berbayar;

  • Dalam beberapa kes, tablet memuatkan, membawa kepada brek dan membeku;

  • Versi percuma menunjukkan banyak iklan, termasuk video;

Keselamatan CM

Penilaian: 4.7

Keselamatan CM

Antivirus dari Clean Master untuk Android dengan alat pembersih tablet yang sangat kuat.

CM Security untuk Android bukanlah antivirus itu sendiri sebagai alat untuk membersihkan tablet dari fail 'sampah'. Benar, fungsi anti-malware juga telah ditambahkan ke dalamnya, dan ia menggunakan enjin proprietari yang telah berjaya diuji oleh perkhidmatan analisis pihak ketiga.

Tetapi alat utama CM Security adalah, tentu saja, membersihkan sampah. Ia membuang sisa fail, pelbagai data yang tidak diperlukan, serta cache dari beberapa aplikasi yang tidak dilindungi. Selain itu, ia menyokong hibernasi perkhidmatan yang sentiasa aktif untuk meningkatkan autonomi tablet.

Selain itu, antivirus mempunyai pemindai rangkaian Wi-Fi, pemblokiran aplikasi, mod 'foto peribadi', pengoptimum muat turun permainan, perlindungan kelebihan tablet, penyahpasang kumpulan program yang dipasang dan butang iSwipe yang memaparkan panel dengan jalan pintas ke aplikasi yang sering digunakan.

KELEBIHAN

  • Alat yang sangat ampuh untuk membuang sampah dari tablet anda;

  • Kunci dan penyimpanan aplikasi untuk gambar peribadi;

  • Bukan pengimbas antivirus yang buruk;

keburukan

  • Banyak pengiklanan. Secara harfiah di setiap skrin, termasuk skrin kunci semasa mengecas;

  • Memuatkan peranti lama dan 'lemah' dengan ketara;

  • Banyak ciri yang tidak diperlukan;

Keselamatan Mudah Alih & Avast untuk Android

Penilaian: 4.7

Mobile Security & Аваст для Андроид

Mengapa saya mendapat penilaian: Alat anti-kecurian yang hebat dan minimum iklan walaupun dalam versi percuma.

Penerangan: Avast untuk Android bukan sahaja antivirus. Ini adalah penyelesaian menyeluruh yang melindungi daripada ancaman web dan 'kerentanan luar talian'. Tetapi kelebihan utamanya adalah mod Anti-pencurian yang paling kuat, yang berada di atas dan bahu di atas yang terdapat dalam aplikasi lain (kecuali KIS).

Anti-Pencurian yang ditambahkan ke Avast menyokong kawalan jauh, penyekat automatik semasa menukar SIM, menghantar gambar pencuri dan rakaman audio tersembunyi.

Juga, Avast mempunyai antivirus proprietari yang serupa dengan desktop; penapis panggilan; penapis web dengan firewall; Kunci aplikasi dan penyimpanan selamat untuk gambar peribadi; hibernasi aplikasi pihak ketiga untuk meningkatkan autonomi; penganalisis rangkaian Wi-Fi; fungsi membersihkan tablet dari fail yang tidak diperlukan dan skrin pengecasan.

Walau bagaimanapun, banyak ciri ini, terutamanya App Lock dan Anti-Theft, memerlukan pembelian langganan.

KELEBIHAN

  • Fungsi yang luas walaupun dalam versi percuma;

  • Iklan minimum dalam versi percuma;

  • Enjin antivirus yang serupa dengan versi desktop Avast;

TERHAD

  • Banyak fungsi yang tidak perlu (skrin pengecasan, pembersihan, dll.);

  • Selalunya, hingga ke tahap penting, tawaran untuk membeli versi berbayar muncul;

  • Firewall memerlukan akses root;

.

Malwarebytes untuk Android

Penilaian: 4.7

Malwarebytes

Ia bahkan menghilangkan virus 'menghakis' dan menemui pautan palsu. Tetapi sayang.

Penerangan: Malwarebytes Antimalware untuk Android adalah antivirus pertama dengan perlindungan ramalan. Alat bawaan untuk menganalisis pautan yang mencurigakan dalam mesej dan di laman web akan mengelakkan anda memasang perisian hasad dengan mengklik pautan pancingan data.

Selain itu, ia dapat berfungsi sebagai antivirus biasa dengan imbasan yang dapat dilakukan secara berterusan di latar belakang atau atas permintaan pengguna. Ia mengesan bukan sahaja perisian hasad, tetapi juga program yang hanya mengintip pemilik tablet, menjaga kerahsiaan maklumat peribadi.

Mesin antivirus Malwarebytes didasarkan pada versi desktop dan oleh itu adalah alat yang benar-benar hebat untuk melindungi daripada perisian hasad, pancingan data, penipuan, adware dan perisian berbahaya lain, serta alat untuk panggilan tersembunyi, menghantar SMS dan melakukan tindakan berbayar lain untuk pengguna.

KELEBIHAN

  • Enjin anti-virus yang paling kuat;

  • Tiada iklan;

  • Melindungi dari program pengesanan;

  • Menghilangkan bukan sahaja virus, tetapi juga adware, menjengkelkan dan malware lain;

TERHAD

  • Versi percuma tidak mempunyai pengimbasan automatik berterusan;

  • Kemas kini pangkalan data tandatangan yang jarang berlaku;

  • Langganan lebih mahal daripada antivirus lain;


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.


Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen