9 ubat terbaik untuk lebam

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Lebam, atau hematoma, tidak asing lagi bagi semua orang. Lebam adalah pengumpulan darah subkutan yang keluar dari tisu melalui air mata mikro di saluran kapilari. Di dalam tisu, darah yang mengalir keluar dari pembuluh darah membeku, dan kemudian lebam mulai mekar selama beberapa hari, yang berkaitan dengan pemecahan hemoglobin secara beransur-ansur. Lebam biasanya merupakan akibat semula jadi dari trauma tumpul pada tisu lembut, dan oleh itu banyak ubat tempatan yang bertujuan menghilangkan lebam termasuk komponen analgesik dan anti-radang yang sekaligus mengurangkan pembengkakan dan kesakitan yang muncul selepas kecederaan.

Tetapi kadang-kadang lebam muncul dengan sendirinya, dan ini semestinya selalu membimbangkan. Telah diketahui bahawa biasanya seseorang tidak akan pernah mengalami pendarahan gusi, pecahnya saluran darah secara spontan di bawah kulit dan pendarahan, misalnya, di sclera bola mata. Lebam spontan adalah alasan untuk berjumpa pakar, dan pertama sekali, untuk memeriksa hati. Bagaimanapun, di dalam organ inilah protein disintesis yang mengatur proses pembekuan. Sekiranya seseorang mempunyai sedikit protein (hipoproteinemia) kerana penyakit hati kronik, maka lebam dan pendarahan, atau sindrom hemoragik, akan menjadi temannya yang tetap dan tidak diingini. Pertama sekali, kita bercakap mengenai kegagalan hati kronik, sirosis, hepatitis alkohol dan patologi lain.

Tetapi dalam peringkat ubat ini, kita akan meneruskan anggapan penampilan lebam biasa kerana kecederaan tisu lembut. Bagaimana untuk mempercepat penyelesaian lebam? Apakah kaedah terbaik untuk digunakan sekiranya lebam di bawah mata? Lagipun, anda tidak boleh menggunakan salap pemanasan dan pembakaran, anda boleh merosakkan penglihatan dan luka bakar yang teruk. Akhirnya, ubat apa yang boleh digunakan jika tidak ada lagi rasa sakit, dan ubat apa yang boleh digunakan untuk sakit dan bengkak? Dana inilah yang akan dibincangkan dalam penilaian ini. Semuanya salap, krim atau gel topikal, boleh didapati di kaunter tanpa preskripsi. Harga untuk semua ubat diberikan untuk awal 2019 sebagai data rata-rata untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia.

Penarafan ubat terbaik untuk lebam

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ubat Terbaik untuk Lebam pada Badan 1 Troxevasin – gel RUB 250
2 Lebam 148 RUB
3 Dolobene 420 RUB
4 Lyoton 1000 RUB 550
Ubat Terbaik untuk lebam dan lebam 1 Indovazin RUB 300
2 Gel dengan badagi 911 105 RUB
3 Balm 'Ambulance' untuk lebam dan lebam RUB 160
Ubat terbaik untuk lebam di bawah mata 1 Arnigel 307 r
2 Stopsinyak dengan tongkat badyag untuk wajah dan badan 105 RUB

Ubat terbaik untuk lebam pada badan

Ulasan bermula dengan ubat-ubatan yang tidak mempunyai aktiviti analgesik dan anti-radang yang ketara, tetapi hanya menghilangkan lebam. Oleh itu, disarankan untuk menggunakannya apabila hanya terdapat kecacatan kosmetik dan, oleh itu, sekurang-kurangnya sehari telah berlalu sejak kecederaan, dan keadaannya tidak akut. Juga, ubat tempatan ini dapat digunakan dengan mekanisme pembentukan hematoma yang berbeza, misalnya, dengan pengurangan pembekuan darah.

Troxevasin – gel

Penilaian: 4.9

TROXEVASIN GEL.jpg

Membuka penarafan ubat tempatan untuk memar Troxevasin – gel yang dihasilkan dalam bentuk kepekatan 2% bahan aktif. Ubat ini mengandungi turunan rutin – troxerutin. Ubat ini sangat popular untuk rawatan kekurangan vena anggota bawah yang kronik, dan ia dijelaskan dalam bahagian ubat-ubatan untuk rawatan urat varikos. Tetapi selain tindakan venotonik dan venoprotektif, Troxerutin mempunyai aktiviti antikoagulan dan antioksidan. Ia mengurangkan kerapuhan kapilari dan kebolehtelapan mereka ke bahagian cairan darah, dan meningkatkan nada otot licin pembuluh kecil. Dalam kes yang sama, jika pecahnya kapilari telah terjadi, seperti yang terjadi dengan pembentukan lebam, maka Troxevasin meningkatkan penyerapan darah yang keluar.

Troxevasin yang ditunjukkan untuk lebam dan lebam tisu lembut pelbagai lokalisasi, serta untuk vena varikos dan dermatitis varikos. Troxevasin – gel harus disapu ke tempat kecederaan dua kali sehari, pada waktu pagi dan petang, dan disapu sehingga diserap sepenuhnya. Syarikat Bulgaria Balkanfarma menghasilkan gel Troxevasin dalam tiub seberat 40 g, dan kos rata-rata adalah 250 rubel setiap bungkusan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Troxevasin adalah keupayaan untuk cepat menghilangkan bengkak dan mempercepat penyerapan lebam. Troxevasin berfungsi dengan baik di kawasan di mana terdapat jaringan kapilari luas yang dekat dengan permukaan kulit, kerana ini memudahkan penyerapan. Sekiranya lebam di paha, di lengan bawah, pada kulit perut, maka selepas dua atau tiga hari tidak ada yang tersisa. Sekiranya terdapat hematoma yang luas, maka Troxevasin, tentu saja, akan mengatasinya, tetapi dalam masa seminggu. Kelemahan ubat termasuk penyerapan cetek. Oleh itu, sekiranya lebam mendalam, lebih baik mengambil salap. Juga, ubat itu, walaupun toleransi yang baik, boleh menyebabkan alergi, dermatitis atau gatal-gatal.

Lebam

Penilaian: 4.8

BLUE OFF.jpg

Gel ini dibuat khusus untuk mempercepat lisis hematoma, penyerapan semula lebam rumah tangga, dan digunakan secara aktif selepas pembedahan untuk digunakan pada jahitan. Ia boleh digunakan untuk lebam pada badan dan lebam di wajah, termasuk kulit di bawah mata. Apa itu terdiri? Bahagian penyusunnya adalah ekstrak lintah dan pentoxifylline. Telah diketahui bahawa ekstrak lintah mengandungi hirudin, dan bahan ini memungkinkan lintah minum darah dengan tidak teratur, yang tidak membeku pada masa yang sama.

Ini adalah antikoagulan semula jadi, dan kesan seperti itu pada darah yang beku, yang terdiri dari hematoma, akan terdiri daripada penyerapan semula bekuan darah yang perlahan tetapi berkesan. Bagi pentoxifylline, ubat ini meningkatkan peredaran darah kapilari, dan hematoma yang dilenyapkan akan hilang lebih cepat. Oleh itu, komponen ini boleh dianggap dipilih dengan baik. Ubat ini harus disapu empat hingga lima kali sehari ke kawasan kulit yang diinginkan, dan disapu dengan gerakan mengurut yang lembut, tetapi tanpa usaha. Ubat ini dalam bentuk gel diimport ke Rusia oleh syarikat Ukraine Biocon, dan kos purata tiub 30 g ialah 148 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Plus, Bruise off gel adalah komposisi yang dipilih dengan baik yang membolehkan anda menyelesaikan hematoma dengan berkesan dan cepat. Produk ini murah, tapi sayang, ia digunakan 5 kali sehari. Kekerapan ini terlalu tinggi, dan tidak semua orang akan menyukainya. Selain itu, gel tidak boleh digunakan untuk orang dengan pembekuan darah rendah, gusi berdarah, gejala sindrom hemoragik.

Dolobene

Penilaian: 4.8

DOLOBENE.jpg

Dolobene gel digunakan untuk penyerapan semula lebam dan hematoma. Ia sudah mengandungi 3 bahan aktif aktif. Heparin adalah antikoagulan, dexpanthenol adalah provitamin yang memperbaiki trofisme kulit, dan dimetil sulfoksida (Dimexide). Akibatnya, agen tersebut mempunyai kesan anti-radang dan anti-edema, dengan sedikit kesan analgesik. Heparin menipiskan darah dan meningkatkan penyerapan semula hematoma, Dexpanthenol meningkatkan trofisme kulit di tempat kecederaan, dan Dimexide meningkatkan kesan ini. Dolobene ditunjukkan untuk banyak kecederaan dan penyakit sistem muskuloskeletal, termasuk yang radang. Ini adalah myositis dan bursitis, sindrom cervicobrachial, neuralgia dan neuritis, dislokasi, keseleo dan hematoma.

Dolobene digunakan secara topikal, dan disapu pada kulit tidak lebih dari 4 kali sehari. Anda boleh menggunakan pembalut di mana gel digunakan. Tempoh rawatan bergantung pada ukuran lebam dan keparahan hematoma; ubat ini boleh digunakan pada kulit wajah, tetapi tidak dapat digunakan pada selaput lendir. Dolobene dihasilkan oleh syarikat Jerman Merckle, dan pembungkusan 90 g yang paling popular akan berharga rata-rata 500 rubel. Pakej terkecil 45g mempunyai kos purata hampir sama – 420 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Dolobene adalah ubat yang berkesan bukan hanya untuk lebam, tetapi juga untuk banyak lebam, keseleo dan terkehel, jadi disyorkan untuk memilikinya di setiap kabinet ubat rumah. Harus diingat bahawa menggunakan ubat ke kulit meningkatkan kepekaan fotosensitif, dan oleh itu jika anda menggunakan Dolobene pada musim panas, disarankan untuk tidak berjemur, dan tidak mengunjungi solarium. Kelebihan Dolobene adalah kemampuan menggunakannya sebagai gel sentuh dan untuk iontoforesis. Kesan sampingan yang paling biasa adalah reaksi kulit seperti kemerahan. Oleh kerana kandungan Dimexidum, pesakit dengan intoleransi sulfida mungkin mempunyai reaksi khusus, serta perubahan rasa sementara. Tetapi secara umum, Dolobene dapat ditoleransi dengan baik, dan jika digunakan pada hari pertama setelah menerima lebam dan pembentukan lebam, maka ia dapat dengan cepat menghilangkan hematoma dan melegakan pembengkakan.

Lyoton 1000

Penilaian: 4.7

LYOTON 1000.jpg

Nama yang begitu menarik timbul kerana setiap gram Lyoton mengandungi 1000 unit dari segi heparin, bahan aktif gel ini. Heparin adalah antikoagulan semula jadi, jadi hanya boleh digunakan jika tidak ada rasa sakit dan bengkak yang teruk, dan anda hanya perlu menghilangkan lebam. Sekiranya ada rasa sakit, maka dia tidak akan mengatasinya, begitu juga dengan edema yang teruk. Tetapi dia dengan mudah menghilangkan bengkak kecil. Tindakan fisiologinya mengurangkan agregasi platelet, meningkatkan aliran darah dan mengurangkan pembekuan darah.

Ditunjukkan Lyoton 1000, sebagai tambahan untuk memerangi lebam dan hematoma, dengan trombophlebitis vena dangkal, selepas pembedahan vena, serta untuk kecederaan dan lebam otot, tendon, dan tisu periartikular. Sapukan Lyoton ke kulit dengan memerah jalur sepanjang 3 hingga 10 cm, bergantung pada kawasan dan tahap perkembangan hematoma, dan sapukan dengan gerakan ringan, tidak lebih dari 3 kali sehari. Lyoton 1000 dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Berlin Chemie, Jerman. Pakej 50 gram yang paling popular akan berharga 550 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti ubat yang baik, Lyoton 1000 mempunyai kebaikan dan keburukan. Dikonsumsi lebih sedikit daripada salep heparin, kerana lebih pekat. Ia boleh digunakan oleh wanita hamil, rentang indikasi sangat luas. Kadang-kadang gel ini boleh disapu pada wajah dengan edema, wanita sering menggunakannya. Tetapi sekiranya kulit rosak di tempat hematoma, ada luka, maka setelah menggunakan Lyoton-1000, ada risiko peningkatan pendarahan kapilari, jika darah belum berhenti. Akhirnya, Lyoton mempunyai tanda harga yang cukup tinggi.

Ubat terbaik untuk lebam dan lebam

Beberapa ubat di bahagian sebelumnya dapat mengatasi rasa sakit dan bengkak kerana komposisi mereka yang seimbang, Dolobene adalah contohnya. Tetapi terdapat salap, gel dan krim khas yang secara serentak meningkatkan trofisme tisu, mengurangkan keparahan lebam, dan pada masa yang sama mengandungi bahan dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid, komponen semula jadi – badyagu, yang melegakan kesakitan dan mengurangkan gejala keradangan dan edema. Mari kita jelaskan ubat yang paling berkesan dan popular dari kumpulan ini.

Indovazin

Penilaian: 4.9

Indovazin

Kajian semula ubat lebam tempatan dimulakan dengan Troxevasin, yang merangkumi troxerutin. Dan apa yang akan berlaku sekiranya troxerutin digabungkan dengan ubat yang popular dari kumpulan NSAID, indomethacin, atau Voltaren? Hasilnya adalah gel yang sangat berkesan – Indovazin. Ini ditunjukkan untuk kekurangan kronik urat di bahagian bawah kaki, untuk bursitis, arthrosis, serta untuk lebam dan keseleo, lebam dan hematoma. Indovazin mempunyai kesan analgesik, mengurangkan edema, melindungi saluran darah dan melegakan keradangan dengan mengurangkan aktiviti siklooksigenase. Indovazin harus digunakan dengan jalur kecil, dari 1 hingga 2 cm, yang digosok di kawasan yang terjejas dengan pergerakan cahaya 3 kali sehari. Kursus rawatan tidak boleh melebihi 10 hari tanpa berjumpa doktor. Indovazin dihasilkan oleh syarikat farmasi Bulgaria Balkanfarma, dan satu tiub seberat 45 gram berharga 300 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Indovazin adalah ubat yang sangat berkesan, dan dengan cepat melenyapkan hematoma dan menghilangkan keradangan, sementara ubat ini mempunyai harga yang baik dan tersedia untuk semua orang. Tetapi harus diingat bahawa ia mengandungi ubat anti-radang bukan steroid, yang bermaksud bahawa ia dikontraindikasikan semasa kehamilan, ia boleh menyebabkan reaksi alergi ringan, dan anda tidak boleh menggunakan gel untuk waktu yang lama ke kawasan besar jika pesakit mengalami pembengkakan ulser peptik dan ulser duodenal, atau gastritis erosif.

Gel dengan badagi 911

Penilaian: 4.8

Gel dengan badagi 911

Badiaga adalah makhluk bersel tunggal yang hidup sebagai koloni di air yang sangat bersih dan mengalir. Kerangka mikroskopiknya terdiri dari silika, dan silika tidak lebih dari silika, yang biasanya pasir. Tetapi kerangka badyagi memiliki jarum mikroskopik terlalu tipis yang terbuat dari silikon oksida, yang disebut spikula. Serbuk disediakan dari kerangka ini; ia mampu merengsakan kulit secara mekanikal, kerana, secara kasarnya, berjuta-juta jarum pasir miniatur menempel di dalamnya. Akibatnya, aliran darah ke zon ini terjadi, dan hiperemia disebabkan.

Setelah darah mula mengalir dari zon suntikan, ia akan membawa sisa-sisa pendarahan. Badyaga telah lama digunakan dalam perubatan rakyat untuk merawat lebam dan lebam, dan masih digunakan hingga kini. Sebagai tambahan kepada ekstrak badyaga, gel 911 dengan badyagi mengandungi ekstrak chamomile dan chestnut kuda, juniper, arnica, pudina dan minyak pokok teh, serta komposisi minyak wangi. Akibatnya, gel larut hematoma lebih cepat, mempunyai kesan antiseptik, dan menguatkan dinding saluran darah. Ia harus disapu dengan menggosok ke kawasan yang terkena 2-3 kali sehari. Gel ini dihasilkan dalam tabung 100 mililiter oleh pengeluar domestik Twins TEK, bungkusannya berharga kira-kira 100 rubel, yang agak murah.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan badyagi adalah pengalaman yang diuji selama berabad-abad: ia sangat baik dan cepat menghilangkan lebam dan lebam. Sponge yang terbuat dari badyagi membantu membersihkan kulit wajah, dan dengan alasan yang sama, menghilangkan jerawat. Ia merangsang aliran darah, meningkatkan imuniti tempatan, dan kemampuan epidermis untuk tumbuh semula. Tetapi ada juga kekurangannya. Oleh itu, perlu menggosok gel dengan kerap, dan ini tidak selalu sesuai. Selain itu, badyaga dan semua produk daripadanya mempunyai bau khas dan tidak sepenuhnya menyenangkan. Akhirnya, kita tidak boleh lupa bahawa mekanisme tindakannya adalah penembusan jarum silika terkecil ke dalam kulit. Oleh itu, selepas pemakaian, mungkin ada kesemutan dan kemerahan pada kulit, dan ini akan menjadi normal.

Balm 'Ambulance' untuk lebam dan lebam

Penilaian: 4.8

BANTUAN DARURAT BALM UNTUK BLUES DAN EAR.jpg

Balm 'Ambulance' mengandungi sebilangan besar ekstrak semula jadi, termasuk badagu yang disebutkan di atas. Ini adalah komposisi unik dalam bentuk salap cair yang disebut balsem. Bahan aktifnya adalah lilin emulsi, kapur barus dengan kesan penyejukan, ekstrak sage dan badyaga, pudina, chestnut kuda dan lavender, ekstrak ginkgo biloba. Komposisi yang mengagumkan ini juga mengandungi ion perak. Akibatnya, balsem ini mempunyai aktiviti penyembuhan yang sangat tinggi untuk pelbagai calar, lecet, lecet, keduanya digabungkan dengan pelanggaran keutuhan kulit, dan tanpanya.

Anda perlu menggunakan balsem hingga tiga kali sehari ke kawasan kulit yang terkena; gunakan balsem sehingga lebam diserap sepenuhnya. Balsem ini dihasilkan oleh syarikat domestik Korolev – Pharm, dan tiub 100 ml berharga 160 rubel sahaja.

Kelebihan dan kekurangan

Balsem ini seimbang, mempunyai warna putih, konsistensi berkrim dan bau yang menyenangkan, ia dapat digunakan pada kulit di sekitar mata, balsem ini tidak mempunyai kesan sampingan, kecuali untuk perkembangan intoleransi individu, harganya rendah. Ia dapat digunakan untuk petunjuk yang sangat luas, dan bahkan untuk selaran matahari.

Ubat terbaik untuk lebam di bawah mata

Pada akhir penilaian ubat-ubatan tempatan yang membantu dengan hematoma atau lebam, anda perlu membincangkan persiapan untuk penggunaan pada kulit yang sangat sensitif dan sensitif. Kami bercakap mengenai kulit di bawah mata dan sekitar mata. Krim, gel, atau salap yang tidak dipilih dengan betul boleh menyebabkan berlakunya laserasi, fotofobia, konjungtivitis, reaksi alergi, pembengkakan mata, dan gejala lain yang tidak menyenangkan. Persediaan topikal apa yang boleh digunakan dengan selamat pada kulit di sekitar mata untuk menghilangkan lebam?

Arnigel

Penilaian: 4.9

ARNIGEL.jpeg

Salah satu gel yang berfungsi dengan baik adalah Arnigel yang mengandungi ekstrak arnica. Arnica adalah tumbuhan perubatan yang terkenal yang mempunyai kesan menenangkan, hemostatik dan menyerap. Dalam perubatan rakyat, arnica telah lama digunakan dalam bentuk losyen untuk lecet, lebam dan lebam. Arnigel mesti disapu dengan lembut pada kulit di sekitar mata. Arnigel dihasilkan oleh syarikat Perancis – makmal Boiron, dan tiub 45 ml berharga sekitar 300 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah ketiadaan kontraindikasi dan kesan sampingan, seperti ubat homeopati. Ia menenangkan, melegakan kesakitan, membantu menyelesaikan hematoma, dan meningkatkan peredaran darah di kawasan infraorbital, iaitu di bawah bola mata. Ubat ini tidak dikontraindikasikan pada wanita hamil dan menyusui, dan juga ditunjukkan ketika digunakan pada kulit di bawah mata dengan gigitan serangga penghisap darah.

Stopsinyak dengan tongkat badyag untuk wajah dan badan

Penilaian: 4.8

STICK BOLA SEPAK UNTUK WAJAH DAN BADAN.jpg

Industri kosmetik menghasilkan tongkat kosmetik yang mengandungi badyag dan digunakan untuk badan dan wajah. Komposisi tongkat kosmetik untuk lebam sudah merangkumi banyak komponen: ini adalah ekstrak badyaga, arnica, seperti dalam penyediaan sebelumnya, rutin, minyak unta, vitamin lipotropik A dan E, dan shea butter. Arnica, bersama dengan badyagi, meningkatkan metabolisme pada kedalaman kulit, merangsang penyerapan lebam, dan mengembalikan warna semula jadi kulit.

Rutin meningkatkan jumlah unsur elastik dalam tisu subkutan. Vitamin lipotropik dan minyak sayuran mempunyai kesan antioksidan, melembapkan dan menyuburkan kulit kering. Tidak ada kontraindikasi terhadap produk kosmetik ini, kecuali intoleransi individu, dan tidak menyakitkan untuk menerapkan produk ini pada kulit di bawah mata. Stick Stopsinyak dihasilkan oleh syarikat domestik 'Galant Cosmetic', dan kos satu batang kecil rata-rata 105 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihannya adalah harga yang murah, kekompakan, kemampuan yang baik untuk menutupi lebam dan lebam pada kulit wajah, keupayaan untuk melembapkan dan melembutkan kulit kering. Produk ini mempunyai konsistensi yang padat, tidak mengalir dan melembutkan, dan mempunyai bau yang menyenangkan. Kelemahan yang terdapat pada ubat-ubatan, ubat ini tidak dijumpai, tetapi, bagaimanapun, mungkin ada intoleransi individu.

Sebagai kesimpulan, harus dikatakan bahawa tidak semua lebam di sekitar mata memerlukan penggunaan salap, krim dan gel. Ia mungkin membawa ubat dan juga ambulans untuk ketulan ais, jika rebusan pudina atau chamomile dibekukan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen