9 ubat terbaik untuk kekejangan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tentunya kita masing-masing tahu apa kekejangan dan kekejangan, dan dalam hidup saya berulang kali mengalami fenomena yang tidak menyenangkan ini. Walau bagaimanapun, jika anda mula memahami, anda dapat melihat beberapa kekaburan definisi ini. Oleh itu, dengan kejang, paling kerap dalam kehidupan seharian, ini bermaksud pengecutan menyakitkan mana-mana kumpulan otot yang tertakluk pada kehendak kita. Kekejangan yang paling biasa adalah kekejangan kaviar di air sejuk semasa berenang, atau kekejangan otot betis yang sama setelah mengambil sejumlah besar diuretik, kerana perkembangan hipokalemia.

Perkara kedua yang muncul sebagai contoh adalah kekejangan otot yang berlaku semasa serangan epilepsi. Tetapi epilepsi adalah topik yang terpisah, dan kita tidak akan meluncur di sini. Lagipun, kejang epilepsi adalah, sebagai peraturan, penguncupan kumpulan otot, yang mana mereka sendiri tidak 'disalahkan', tidak ada gangguan di dalamnya, dan perintah untuk pengecutan besar-besarannya diberikan oleh pelepasan epilepsi korteks serebrum, di mana neuron motor utama pertama untuk otot terletak separuh badan yang bertentangan.

Apa itu kekejangan?

Oleh itu, apa yang disebut sebagai kekejangan? Selalunya, kontraksi yang menyakitkan dan otot disebut kekejangan, yang sama sekali tidak berkaitan dengan otot-otot yang berlarutan, tetapi berasal dari otot-otot licin yang diinervasi oleh sistem saraf autonomi. Contoh paling mudah untuk kekejangan otot licin adalah, misalnya, serangan kolik buah pinggang atau hepatik, rasa berat dan sakit di usus dengan perkembangan sembelit spastik, dan keadaan lain yang serupa. Perbezaan antara kekejangan otot rangka dan kekejangan otot licin adalah jelas.

Otot licin mengawal kerja organ dalaman, banyak di antaranya mengurangkan pelbagai sfinkter, melakukan peristalsis, dan juga mengangkut saluran. Walau bagaimanapun, ketika berkaitan dengan kekejangan, di sini kita tidak akan bermaksud vasokonstriksi, kerana kekejangan vaskular umum dan tempatan, iaitu, vasospasme, dirawat, kadang-kadang dengan ubat lain. Walau bagaimanapun, antispasmodik dalam terapi kompleks digunakan untuk mengobati penyakit vaskular tertentu, dan tekanan darah tinggi juga berjaya dikeluarkan oleh ambulans, terutama jika tidak terlalu tinggi.

Ulasan ini akan menumpukan pada ubat-ubatan yang membantu menghilangkan kontraksi sakit pada otot licin organ dalaman. Oleh itu, tinjauan ubat ini tidak mungkin menarik bagi pesakit yang mengalami sawan akibat epilepsi, mereka mempunyai kumpulan ubat mereka sendiri, yang ditulis dalam artikel seterusnya. Juga, tidak akan ada yang menarik di sini bagi pesakit yang mempunyai keadaan spastik jangka panjang pada otot yang berkembang selepas strok, dan yang disebut spastik selepas strok. Walaupun terdapat persamaan yang jelas antara perkataan 'spasm' dan 'spasticity', terdapat perbezaan yang ketara.

Kekejangan otot yang berlaku pada otot-otot organ-organ dalaman paling kerap disebabkan oleh sebab-sebab tempatan (contohnya, kehadiran parasit di saluran empedu, keradangan, kehadiran pasir atau batu ginjal, kesan menjengkelkan tinja apabila terdapat sembelit spastik). Hampir tidak pernah kita bercakap mengenai mekanisme pusat, ketika kekejangan dipengaruhi oleh neuron utama yang terletak di sistem saraf autonomi.

Artikel ini berguna dan kepada siapa?

Kekejangan pasca-stroke disebabkan oleh kerosakan pada neuron motor pusat, yang terletak di korteks serebrum, dan ketiadaan pengaruh penghambatan pada neuron sekunder, yang sudah ada di tanduk anterior saraf tunjang. Karena tidak mempunyai kawalan 'atas', mereka menghambat, dan oleh itu, selepas strok, pesakit dalam beberapa kes mengalami kekejangan otot yang berterusan, yang menyebabkan rasa sakit dan kontraksi pada otot lengan dan kaki yang terkena. Otot inilah yang mengawal neuron mati yang masuk ke fokus strok, ke zon nekrosis, dan mati dalam kemalangan otak. Ubat lain digunakan untuk merawat kekejangan. Ini bukan antispasmodik, tetapi relaksan otot, dan pada masa yang sama – tindakan pusat. Kami telah berulang kali menerangkannya dalam pelbagai artikel mengenai sakit belakang kronik, sebagai kaedah untuk merawat osteochondrosis, melegakan gejala hernia intervertebral dan penonjolan. Ini adalah ubat seperti, misalnya, Midocalm, Sirdalud atau Baclofen. Ubat ini juga tidak akan dipertimbangkan dalam tinjauan ini, kerana tidak mempunyai kesan vegetotropik, dan kesan pada otot licin.

Kami tidak akan membincangkan kekejangan klasik otot gastrocnemius, kerana sekiranya berlaku diuretik yang berlebihan, perlu mengimbangi hipokalemia dengan mengambil kalium, misalnya, segera, dengan furosemida, berikan pesakit 1/2 tablet Panangin atau Asparkam. Dalam kes ini, kalium memasuki badan dari luar dengan simpanan tertentu, dan mencegah hipokalemia. Oleh itu, sindrom kesakitan pada betis tidak berkembang pada waktu malam.

Terdapat beberapa kumpulan kejang dan kekejangan yang dirawat dengan ubat khas, misalnya, untuk:

  1. hipovitaminosis;
  2. blepharospasm, yang merupakan gangguan ekstrapiramidal;
  3. Overdosis ubat-ubatan tertentu, seperti kekejangan otot serviks dengan pemberian haloperidol yang berlebihan, terutama pada penagih dadah;
  4. tetanus, yang biasanya berkembang dengan adanya luka tusukan dalam yang terkontaminasi dengan bumi, dan mulai menampakkan diri dengan penguncupan otot-otot wajah yang kejang, menyebabkan apa yang disebut trismus otot-otot mengunyah, dan 'tawa sardonik.'

Kekejangan dan kekejangan otot boleh berlaku ketika badan terlalu panas, dengan sengatan matahari, dengan penebalan darah yang berlebihan yang disebabkan oleh dehidrasi, seperti kolera. Semua keadaan patologi ini, walaupun kejang dan kejang, tidak berkaitan dengan subjek artikel ini.

Siapa yang akan berminat dengan bahan ini? Ini adalah sekumpulan besar pesakit dengan patologi saluran gastrousus: dengan gastritis, pylorospasme, duodenitis, cholecystitis dan cholecystopancreatitis. Ini adalah pesakit urolithiasis yang menderita kolik ginjal, orang dengan pelbagai bentuk sembelit, dan, pertama sekali, dengan sembelit spastik, ketika pergerakan usus menderita akibat pengecutan otot licin yang berlebihan dan berpanjangan. Semua penyakit ini secara berkala disertai oleh keadaan menyakitkan jangka panjang dan berterusan, yang mempunyai beberapa ciri khas. Apakah simptom kekejangan otot?

Manifestasi dan tanda-tanda klinikal

Kekejangan otot licin organ dalaman adalah kesakitan yang tidak tepat. Apabila pesakit menunjukkan kesakitan ini, dia paling sering menggunakan telapak tangannya, dan lebih jarang – menunjuk tepat dengan jarinya. Sekiranya kita bercakap mengenai otot-otot badan yang melilit dan kaki, maka sindrom kesakitan biasanya dilokalkan dengan jelas, dan zonnya dapat ditunjukkan dengan tepat.

Ini disebabkan oleh perbezaan antara sistem saraf somatik, yang melemahkan otot, dan sistem saraf autonomi, yang menginervasi otot dalaman badan. Mereka tidak berfungsi dengan begitu cepat, mereka adalah otot 'ekonomi', dan penyetempatan terlalu terperinci mengenai perasaan sakit dalaman tidak diperlukan, tidak seperti bahaya luaran.

Di samping itu, kekejangan, selain kesakitan, sering disertai dengan gejala lain. Contohnya, kerosakan pada saluran gastrousus menyebabkan gejala-gejala dispepsia atas, atau gastrik. Ini adalah, paling kerap, berat, sendawa dan pedih ulu hati, kembung, ketidakselesaan di bahagian atas perut, atau di epigastrium. Kekejangan otot-otot licin pundi hempedu dan saluran empedu, selain rasa sakit di hipokondrium yang betul, membawa kepada kemunculan rasa mual, muntah, dan rasa pahit di mulut yang berkaitan dengan pembebasan hempedu ke dalam duodenum.

Kolik ginjal mempunyai simptom tersendiri. Kekejangan ureter yang teruk, menyebabkan rasa sakit pada jarak menegak yang besar: sering kali rasa sakit ini memancar dari punggung bawah ke pangkal paha, yang memancar ke punggung, disertai dengan gangguan disurik, dan boleh menyebabkan penyumbatan batu atau pasir saluran kencing.

Kekejangan otot yang menyakitkan sering berlaku pada pesakit ginekologi, dan mungkin juga merupakan varian norma. Oleh itu, sindrom tempoh yang menyakitkan diketahui, (algodismenorrhea), di mana juga diperlukan untuk melawan kekejangan.

Pembaca telah meneka bahawa sekumpulan ubat-ubatan yang melawan kekejangan disebut antispasmodik myotropik, iaitu, mereka menghilangkan kekejangan otot-otot halus organ-organ dalaman.

Cara Merawat Kekejangan: Antispasmodik

Telah disebutkan di atas bahawa otot licin organ dalaman diinervasi oleh otot autonomi yang tidak disengajakan. Oleh kerana peranan sistem saraf autonomik – simpatik dan parasimpatis dalam pemeliharaan otot licin organ dalaman adalah faktor penentu, terdapat beberapa ubat antispasmodik myotropik yang mempengaruhi aktiviti sistem saraf autonomi. Oleh itu, platyphyllin antikolinergik melonggarkan otot dengan menyekat reseptor kolinergik muscarinic, dan secara langsung dengan bantuan penurunan tajam dalam nada otot licin ini, sindrom kesakitan juga berkurang sekiranya kolik usus dan ulser gastrik, pankreatitis, diskinesia saluran dan sebagainya. Antispasmodik melonggarkan dinding vaskular, mengurangkan tekanan, dan boleh mempengaruhi kerja jantung, nada bronkus, dan menyebabkan pelbagai kesan vegetatif.

Sebelum meneruskan tinjauan antispasmodik myotropik dan ubat untuk kekejangan, hampir semuanya, kecuali platothylline hydrotartrate, dijual tanpa preskripsi, harus dikatakan mengenai peranan lain yang sangat penting dari ubat ini: penggunaannya dalam luka radang akut pada organ perut.

Hanya antispasmodik, tanpa ubat penahan sakit!

Ungkapan inilah yang dapat menjadi cogan kata pakar bedah yang secara konservatif memerhatikan pesakit yang curiga akan malapetaka di rongga perut: sebagai contoh, dengan serangan apendisitis akut. Telah diketahui bahawa jika pesakit seperti itu tidak dioperasikan tepat pada waktunya, komplikasi serius dapat terjadi, seperti perforasi apendiks, pecahnya, aliran keluar nanah ke rongga perut, dan perkembangan peradangan meresap, yaitu peritonitis.

Komplikasi seperti itu boleh timbul dengan latar belakang ubat-ubatan sendiri, dengan minat untuk ubat penahan sakit dan ubat-ubatan anti-radang, kerana mereka benar-benar menghilangkan rasa sakit dan mengurangkan keradangan, tetapi sama sekali tidak dapat menghilangkan proses patologi. Oleh itu, dengan apendisitis akut dan dengan kesakitan teruk yang lain di rongga perut, secara amnya di perut, dan dengan sebarang kesakitan dalaman, apabila operasi perut mungkin diperlukan, dilarang sama sekali menggunakan ubat penahan sakit dan ubat-ubatan anti-radang, misalnya, dari kumpulan NSAID.

Anda hanya boleh mengambil antispasmodik myotropik. Sekiranya rasa sakit ini benar-benar berfungsi, misalnya, kekejangan usus besar, maka pesakit akan merasa lebih baik, dan, mungkin, dia tidak mempunyai alasan untuk pembedahan dan diagnosis yang sukar.

Tetapi jika tidak ada kekejangan otot, dan rasa sakit disebabkan oleh keradangan dan supurasi, maka tidak ada antispasmodik, tidak ada penawar untuk kekejangan, misalnya, No-shpa dan Galidor tidak akan membantu. Dalam kes ini, operasi diperlukan, dan pada masa yang sama, tidak ada gambaran klinikal kabur yang dapat mencegah pakar bedah menentukan diagnosis, dan disebabkan oleh pengambilan ubat penahan sakit. Bagaimanapun, analisis kualiti kesakitan, sifatnya, penyetempatan, dan gejala kerengsaan peritoneum tidak akan hilang dan tidak akan berubah. Oleh itu, pelantikan antispasmodik, dan hanya antispasmodik untuk sindrom kesakitan akut dan tidak dijangka di perut, mengelakkan komplikasi serius. Kami sekarang mula mempertimbangkan kumpulan ubat yang pelbagai ini untuk rawatan kekejangan.

Semua ubat akan dikaji mengikut rejimen standard. INN, atau nama bukan hak milik antarabangsa, disenaraikan terlebih dahulu, jika ada. Kemudian – senarai ubat, jika mungkin, pertama – yang asli, yang pertama kali dihasilkan oleh mana-mana syarikat farmaseutikal, adalah yang paling banyak dikaji, dan di dalamnya terdapat sejumlah besar kajian mengenai keberkesanan, keselamatan, kontraindikasi dan adanya kesan bersama ubat lain. Dadah yang asli muncul di pasaran untuk pertama kalinya, jadi ini biasanya ubat yang paling mahal.

Nama beberapa salinan komersial, atau generik dari syarikat lain, jika ada, diberikan. Kos mereka lebih rendah daripada produk asal. Julat harga yang diberikan untuk ubat adalah relevan untuk November 2019, untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia.

Urutan penyampaian ubat-ubatan tidak berkaitan dengan penilaian, bukan dengan penempatan mana-mana tempat dalam populariti, harga atau keberkesanan, dan ditentukan oleh kedudukan ubat dalam klasifikasi farmasi, dengan lokasinya di laman web rasmi yang mengeposkan harga farmasi.

Ubat terbaik untuk kekejangan

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Antispasmodik monokomponen 1 Bendazol (Dibazol) RUB 13
2 Bencyclan (Galidor) RUB 519
3 Platyphyllin (Platyphylline Hydrotartrate) 73 rbl.
4 Oxybutynin (Driptan) 698 r
5 Drotaverin (No-shpa Forte, Doverin, Spazmonet, Spazmoverin) RUB 98
Produk pelbagai komponen 1 Dicycloverin + paracetamol (Trigan-D, Dolospa-Tabs) RUB 81
2 Metamizole sodium + pitofenone + fenpiverinium bromide (Spazmalgin, Bral, Maksigan, Revalgin, Renalgan) 168 RUB
3 Bellalgin (ekstrak daun belladonna + benzocaine + metamizole sodium + sodium bicarbonate) RUB 45
4 Plantex (buah adas) 286 r

Antispasmodik monokomponen

Pertama sekali, kami akan mempertimbangkan sekumpulan ubat untuk kekejangan dan kekejangan otot, yang hanya mengandungi satu komponen: ini adalah bendazole, bencyclan, drotaverine dan ubat lain yang digunakan untuk peningkatan kekejangan nada otot licin organ dalaman, atau, jika perlu, untuk mendapatkan kelonggaran yang mencukupi, misalnya, manipulasi seperti intubasi duodenum, atau intervensi endoskopi.

Bendazol (Dibazol)

Peringkat populariti: 4.9

Bendazol (Dibazol)

Dibazol mungkin salah satu ubat paling murah dan berpatutan. Sepuluh tablet 20 mg yang dihasilkan oleh syarikat domestik Uralbiopharm berharga antara 12 hingga 45 rubel. Ini adalah spasmolytic myotropic klasik, ia bertindak bukan sahaja pada otot organ dalaman, tetapi juga pada otot saluran. Ini dapat digunakan untuk memperbaiki tekanan darah sedikit ke bawah, karena dapat mengurangi curah jantung. Ubat ini boleh digunakan pada panggilan ambulans, kerana ia bertindak ringan, tetapi kesannya tidak bertahan lama: walaupun diberikan secara intravena hanya dua hingga tiga jam. Oleh itu, penggunaannya dalam krisis hipertensi adalah terhad, dan selalunya ia diresepkan untuk kekejangan otot licin organ dalaman.

Preskripsi Dibazol satu hingga dua tablet 2 hingga 3 kali sehari selama sebulan, atau lebih, seperti yang ditetapkan oleh doktor, sebelum makan atau selepas makan. Ubat ini juga digunakan untuk merawat penyakit sistem saraf pusat, terutama dalam tempoh manifestasi sisa dan pemulihan dari trauma, neuralgia trigeminal, palsy Bell, neuropati iskemia kompresi periferal. Dibazol meningkatkan metabolisme dan meningkatkan peredaran darah dalam tisu, termasuk tisu saraf, setelah kecederaan dan proses keradangan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Dibazol adalah keberadaannya, kos rendah, keupayaan untuk menurunkan tekanan darah, penggunaannya dalam neurologi, termasuk dalam bentuk alat untuk fisioterapi – elektroforesis. Kekurangan boleh dianggap kesannya yang agak lemah, dan adanya kontraindikasi dan kesan sampingan. Kontraindikasi termasuk sindrom kejang dan kanak-kanak, penggunaan pada orang tua, terutama dalam bentuk parenteral kerana kemungkinan penurunan tajam dalam output jantung, ia tidak boleh digunakan oleh wanita menyusui dan hamil.

Bencyclan (Galidor)

Peringkat populariti: 4.8

BENCYCLANE (GALIDOR)

Halidor adalah ubat terkenal dari syarikat Hungary Egis, yang dihasilkan dalam bentuk tablet dan dalam bentuk ampul untuk pentadbiran intravena dan intramuskular. Ubat ini juga mempengaruhi nada otot hodoh organ dalaman, dan otot licin vaskular. Oleh itu, ini ditunjukkan bukan hanya untuk penyakit saluran gastrousus, seperti gastroenteritis, sindrom iritasi usus, ulser perut, kekejangan sfingter Oddi, tetapi juga untuk penyakit lain. Ini adalah patologi vaskular – sindrom Raynaud, penyakit vaskular pada bahagian atas dan bawah. Halidor diresepkan sekiranya pesakit mengalami kolik ginjal dan kekejangan otot pundi kencing yang berlebihan.

Ubat ini digunakan secara rawat jalan dalam bentuk tablet, satu tablet tiga kali sehari untuk jangka masa yang panjang, kira-kira 2-3 bulan, tetapi tidak lebih daripada 400 mg sehari. Sekiranya terdapat kekejangan otot organ dalaman yang teruk, anda boleh mengambil dua tablet Halidor sekali, tetapi tidak lebih daripada 4 tablet sehari. Galidor dihasilkan dalam bentuk tablet 100 mg, dan sebungkus 50 keping berharga dalam lingkungan 518 hingga 580 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Galidor dapat mengatasi pelbagai kekejangan, termasuk vaskular dan usus, tetapi mempunyai kontraindikasi tersendiri. Ini adalah kegagalan organ yang teruk: hepatik, ginjal dan pernafasan. Ini adalah infark miokard dan epilepsi, adanya kecederaan kraniocerebral walaupun dalam masa setahun sebelum preskripsi ubat, kanak-kanak dan remaja, termasuk berusia hingga 18 tahun, kehamilan dan menyusui.

Doktor yang menetapkan ubat harus mengetahui kesan sampingannya. Ini paling kerap – mulut kering, pening dan sakit kepala, kenaikan berat badan dan rasa tidak enak badan, terutamanya dengan penggunaan yang berpanjangan dalam dos yang tinggi. Sekiranya Halidor diresepkan kepada pesakit untuk waktu yang lama, perlu dilakukan koagulogram (untuk mengkaji sifat reologi darah). Terdapat sejumlah interaksi ubat, jadi hanya doktor yang harus menetapkan ubat tersebut.

Kosnya yang agak tinggi adalah kerugian yang relatif, dan tidak begitu kerap di farmasi. Walau bagaimanapun, dengan semua ini, Halidor adalah ubat yang boleh dipercayai, kesan terapinya berdasarkan penyekat saluran kalsium, kesan antiserotonin, dan sekatan ganglia simpatik.

Platyphyllin (Platyphylline Hydrotartrate)

Peringkat populariti: 4.7

Platyphyllin (Platyphylline Hydrotartrate)

Platyphylline, yang disebutkan di atas, mungkin satu-satunya antispasmodik myotropik yang digunakan sebagai suntikan parenteral untuk pentadbiran subkutan. Ia sangat diperlukan untuk menyediakan rawatan kecemasan kecemasan, dengan pelbagai kekejangan yang menyakitkan dalam serangan pankreatitis akut, diskinesia usus, dengan adanya patologi saluran empedu, pada kolik ginjal, secara amnya – sakit pada perut etiologi yang tidak ditentukan.

Oleh kerana platyphylline adalah antikolinergik yang ketara, dan analog sintetik alkaloid mawar liar, ia sangat melegakan kekejangan dan kesakitan yang disebabkan oleh kekejangan, tetapi tidak mempengaruhi perjalanan kesakitan dan keradangan, tanpa menyebabkan 'penyamaran' patologi pembedahan. Dengan penggunaan antikolinergik yang berkesan dalam dos terapeutik, ia juga dapat melebarkan saluran darah dan menyebabkan mydriasis, iaitu murid yang melebar. Juga, platifilin dapat digunakan dalam toksikologi kecemasan, sekiranya berlaku keracunan dengan asid borik, asid kuat dan sebatian arsenik.

Anehnya, secara topikal, ketika ditanamkan ke mata, ubat ini digunakan dalam oftalmologi untuk melebarkan murid dan meningkatkan kajian fundus. Hanya doktor dan paramedik ambulans yang boleh menetapkan ubat itu dan menggunakannya, ia juga diberikan di hospital, jadi kami tidak akan membincangkan dos.

Oleh kerana platyphylline selalu dimasukkan dalam senarai cara penting, harganya sangat rendah. Sebungkus 10 ampul 0.2% – 1 ml, yang dihasilkan oleh banyak kilang farmasi domestik, berharga 60 hingga 75 rubel. Tetapi selalunya ia digunakan di hospital, dan oleh itu tidak perlu membelinya di farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Kekurangan platifillin adalah kelanjutan dari kelebihannya: ia adalah mulut kering, tekanan darah rendah, pengekalan kencing dan murid yang mengalami kelainan dengan gangguan penginapan dan gangguan penglihatan. Semua ini adalah kesan sampingan antikolinergik yang tidak dapat dielakkan. Walau bagaimanapun, ubat ini tidak mahal, dan dengan cepat menghilangkan rasa sakit yang sangat teruk pada kekejangan, misalnya, dengan disyaki pankreatitis akut. Juga, ubat ini dapat meningkatkan kesan phenobarbital dan barbiturat lain, dan platyphyllin dikontraindikasikan dalam pelbagai jenis glaukoma, dengan penurunan tajam dalam nada usus, perkembangan penyumbatan lumpuh, atau dengan kolitis ulseratif.

Oxybutynin (Driptan)

Peringkat populariti: 4.7

OXIBUTININ (DRIPTAN)

Mungkin Driptan adalah satu-satunya penawar kekejangan yang digunakan secara eksklusif dalam urologi. Ia digunakan untuk merawat pelbagai bentuk ketidaksinambungan kencing, dengan apa yang disebut pundi kencing neurogenik. Driptan dapat bertindak dengan sangat selektif: melonggarkan detrusor, iaitu otot yang mengontrak pundi kencing. Oleh itu, ia membolehkan anda meningkatkan kapasitinya, mengurangkan jumlah desakan, dan mengurangkan kekerapan kontraksi detrusor. Driptan adalah ubat yang sangat khusus, kerana ia membolehkan anda mengurangkan kekerapan pelepasan mendesak, menstabilkan pundi kencing, dan oleh itu digunakan, antara lain, untuk rawatan enuresis nokturnal, tetapi hanya pada kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun.

Driptan adalah ubat yang agak mahal. Ia dihasilkan oleh syarikat Perancis Recipharm Fontaine, dan satu paket 30 tablet 5 mg akan berharga di wilayah ini dari 615 hingga 780 rubel. Pil semacam itu harus digunakan 1 tablet 2-3 kali sehari, jadi pakej ini akan bertahan selama 10-15 hari.

Kelebihan dan kekurangan

Driptan mempunyai selektivitas yang tinggi, tetapi tidak dapat digunakan dalam pelbagai bentuk glaukoma, pada myasthenia gravis, serta gangguan kencing yang tidak berkaitan dengan tingkah laku otot-otot pundi kencing yang 'berubah-ubah', tetapi dengan adanya halangan, iaitu penyumbatan mekanikal untuk membuang air kecil. Ini adalah pelbagai tumor, urolithiasis, ketegangan, kehadiran adenoma kelenjar prostat, atau hiperplasia jinaknya.

Di samping itu, ubat ini tidak boleh digunakan oleh wanita yang menyusui, dan boleh menyebabkan kesan sampingan, misalnya, pengekalan kencing, mengantuk atau insomnia, dan pelebaran pupil, mulut kering, dan penurunan ciri keringat (kulit kering) antikolinergik. Kelemahan relatif adalah harganya, tetapi memandangkan selektivitas Driptan yang tinggi dan kesan positif dalam rawatan enuresis, seseorang harus mengatasinya, memandangkan kekurangan generik domestik.

Drotaverin (No-shpa Forte, Doverin, Spazmonet, Spazmoverin)

Peringkat populariti: 4.6

Drotaverin (No-shpa Forte, Doverin, Spazmonet, Spazmoverin)

No-shpa, atau drotaverine, dalam bentuk hidroklorida, sudah pasti antispasmodik paling terkenal dan diiklankan secara meluas. Tablet No-shpa standard mengandungi 40 mg bahan aktif, No-shpa Forte dua kali lebih kuat, ia adalah 80 mg drotaverine hidroklorida. Ini adalah tablet kekuningan yang terkenal, di mana nama ubatnya telah diganti.

Drotaverine mempengaruhi otot licin dengan menghalang fosfodiesterase. Ini memungkinkan untuk digunakan untuk pelbagai kekejangan otot-otot saluran gastrousus, dengan kolangitis dan kolesistitis, pelbagai patologi saluran empedu dan saluran kencing. Dalam urologi, No-shpa digunakan untuk urolithiasis dan sistitis, dalam gastroenterologi ia adalah pilorospasme dan kolitis spastik, sembelit spastik dan sindrom iritasi usus. Ini adalah pelbagai gangguan fungsi, kekejangan pasca operasi. Dalam ginekologi, sakit semasa haid. Drotaverine juga termasuk dalam ubat-ubatan yang mempengaruhi dinding vaskular dan membantu merawat sakit kepala yang tegang.

Sebaiknya gunakan No-shpu forte sekiranya berlaku kekejangan yang teruk, tetapi tidak lebih kerap daripada 3 kali sehari, atau 240 mg dalam bentuk 3 dos sehari. Adalah mungkin untuk merawat kekejangan dengan No-spa tanpa preskripsi doktor, tetapi hanya dalam jangka pendek, selama satu atau dua hari. Syarikat farmaseutikal Hungary Hinoin menghasilkan No-shpu dan No-shpu Forte, dan masing-masing 10 tablet 80 mg murah, tidak lebih dari 70 rubel. Terdapat analog domestik yang lebih murah, tetapi sekiranya terdapat harga yang sangat murah, perlu dipertimbangkan kualiti bahan asalnya.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan No-shpa adalah kemasyhurannya, keberkesanannya yang terbukti dengan baik dan pengalaman bertahun-tahun terkumpul, termasuk untuk penggunaan dalam tablet dan suntikan ketika menyediakan perkhidmatan ambulans. Walau bagaimanapun, No-shpa dalam kes-kes yang paling jarang dapat menyebabkan, terutama dalam bentuk pemberian intravena, komplikasi teruk, yang dinyatakan dalam aritmia jantung, penyumbatan lengkap ikatan bundel-Nya. Oleh itu, jangan sekali-kali anda cuba menggunakan bentuk ubat yang ampul sendiri. Tetapi jika anda ingat bahawa itu adalah kontraindikasi untuk memasukkannya dengan penyumbatan jantung, terutama yang teruk, No-shpa, berdasarkan keberkesanan dan luasnya penggunaannya, adalah salah satu cara yang paling terkenal dan popular, dan pada masa yang sama mempunyai harga yang berpatutan.

Produk pelbagai komponen

Persediaan ini mengandungi beberapa komponen. Resipi farmaseutikal yang dipilih khas membolehkan anda menambahkan pengaruh lain terhadap kesan anti-spasmodik. Jadi, selalunya, parasetamol anti-radang dan antipiretik digunakan dalam ubat-ubatan multikomponen. Dalam beberapa kes, komposisi termasuk Analgin, serta ubat-ubatan yang berkaitan dengan anestetik tempatan, atau ubat-ubatan yang memiliki kemampuan untuk mengurangkan rembesan, misalnya, jus gastrik. Pertimbangkan beberapa ubat penghilang kekejangan yang dirumuskan khas oleh ahli farmasi dari beberapa ramuan.

Dicycloverin + paracetamol (Trigan-D, Dolospa-Tabs)

Peringkat populariti: 4.9

DICYCLOVERIN + PARACETAMOL (TRIGAN-D, DOLOSPA-TABS)

Ubat untuk melegakan kekejangan Trigan-D dihasilkan oleh syarikat farmasi India Kadila, dan ubatnya murah: untuk sebungkus 20 tablet, anda akan membayar 80 hingga 130 rubel. Apa yang anda dapat sebagai balasan?

Trigan-D adalah penghilang rasa sakit yang digabungkan dengan antispasmodik. Semasa menggunakannya, mesti diingat bahawa ia berkesan membantu migrain dan sakit gigi, dengan batu di saluran empedu, dengan kolik ginjal dan ketidakteraturan haid, di mana tempoh yang menyakitkan berlaku. Gabungan ubat seperti itu dapat memperbaiki keadaan dengan pelbagai jenis sakit kepala (kecuali peningkatan tekanan intrakranial dan meningitis akut), dengan demam dengan menggigil, dengan sakit pada otot dan sendi. Tetapi, bagaimanapun, perlu diingat apa yang dikatakan di atas: seseorang mesti yakin bahawa ini memang kolik ginjal dan hati. Lagipun, rasa sakit yang tidak biasa di kawasan perut memerlukan penggunaan antispasmodik 'tulen' yang disebutkan di atas. Trigan-D masih mengandungi parasetamol, yang, walaupun mempunyai kesan analgesik yang lemah, masih dapat 'melincirkan' gambaran apendisitis akut, atau patologi perut akut yang lain.

Sebaiknya gunakan Trigan-D dalam dos satu tablet dua hingga tiga kali sehari. Pada siang hari, anda boleh mengambil tidak lebih dari 4 tablet untuk orang dewasa, dan penggunaan maksimum maksimum tidak lebih dari 2 tablet. Anda boleh merawat kekejangan yang menyakitkan tanpa berunding dengan doktor tidak lebih dari 5 hari, menggunakan ubat ini untuk kekejangan sebagai ubat analgesik.

Kelebihan dan kekurangan

Ubat ini murah, dan juga membantu sakit kepala, sakit gigi, dan demam. Pada masa yang sama, kesan gabungan kedua-dua agen tersebut mempunyai kesan antispasmodik, analgesik dan antipiretik. Walau bagaimanapun, semakin banyak bahan yang terdapat dalam ubat, semakin banyak kontraindikasi. Ini adalah kontraindikasi yang terpisah untuk komponen, pelbagai patologi penghalang usus, saluran kencing dan saluran empedu. Ini adalah batu, parut, ketegangan, tumor dan polip usus, penyumbatan usus. Ubat ini tidak digunakan untuk memburukkan lagi ulser perut dan duodenum, pada wanita hamil dan menyusui.

Terdapat juga banyak kesan sampingan, dan oleh itu disarankan untuk menggunakan ubat tersebut hanya seperti yang diarahkan oleh doktor, walaupun untuk jangka waktu yang paling pendek. Sebagai contoh, ubat ini dapat meningkatkan kesan pada jantung ubat-ubatan anti-arrhythmia tertentu. Semasa mengambil glikosida jantung, ia dapat meningkatkan kepekatan mereka dalam darah, dapat mengurangkan keberkesanan ubat untuk gout, dan sebagainya. Oleh itu, perlu dilakukan perundingan perubatan sebelum temu janji.

Metamizole sodium + pitofenone + fenpiverinium bromide (Spazmalgin, Bral, Maksigan, Revalgin, Renalgan)

Peringkat populariti: 4.8

Metamizole sodium + pitofenone + fenpiverinium bromida (Spazmalgin, Bral, Maxigan

Sudah ada tiga komponen di Maxigan, dan salah satunya adalah rakan lama Analgin. Pitofenone adalah bahan untuk melawan kekejangan otot organ dalaman, dan fenpiverinium mirip dengan antikolinergik, yang juga meningkatkan aktiviti otot yang menenangkan.

Akibatnya, ubat ini digunakan untuk kekejangan klasik organ dalaman, dengan kolik ginjal dan hepatik, dengan kekejangan usus, dengan adanya sindrom iritasi usus, dyskinesias, dengan peningkatan suhu yang tidak simptomatik (dengan selesema dan pelbagai penyakit berjangkit dan radang).

Anda juga boleh menggunakan Maxigan sebagai tablet, atau sebagai sebahagian daripada suntikan intramuskular setelah pelbagai operasi dan prosedur diagnostik endoskopi, untuk menghilangkan rasa sakit. Pada masa yang sama, orang dewasa tidak boleh diberi lebih dari 6 tablet sehari, dan jangka masa pemberiannya tidak boleh lebih dari 5 hari. Apabila ubat itu diberikan kepada kanak-kanak, doktor dipandu oleh usia dan berat badan. Maxigan dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal India, dan harganya dalam bentuk tablet juga sangat berpatutan: dari 105 hingga 220 rubel setiap pek.

Kelebihan dan kekurangan

Maxigan benar-benar membantu menghilangkan sindrom selesema selama beberapa hari, tetapi pada masa yang sama dia mempunyai banyak kontraindikasi. Bagaimanapun, ia sudah mengandungi tiga komponen, dan masing-masing mesti diambil kira. Tetapi yang utama adalah glaukoma, terutama penutupan sudut, hiperplasia prostat, penurunan jumlah granulosit dalam darah, kerana analgin menyebabkan penurunan tambahan mereka (granulositopenia), dan kegagalan jantung kronik. Ia dikontraindikasikan untuk pelbagai aritmia jantung, dan terutama untuk tachyarrhythmias, pada wanita hamil dan wanita menyusui, semasa kanak-kanak hingga 5 tahun untuk tablet dan hingga 3 bulan untuk suntikan. Sekiranya ubat itu digunakan dalam kursus pendek dan mengikut petunjuk, maka kesan menghentikan kekejangan akan baik, dengan risiko kesan sampingan yang rendah. Hanya perlu diambil kira bahawa jika agen tersebut digunakan dalam dos yang hampir maksimum, maka gejala overdosis adalah penurunan tekanan darah, kulit kering dan mulut kering, murid yang melebar, dan semua gejala yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan kesan antikolinergik.

Bellalgin (ekstrak daun belladonna + benzocaine + metamizole sodium + sodium bicarbonate)

Peringkat populariti: 4.7

BELLALGIN (EKSTRAK DAUN BELLADONNY + BENZOCAINE + SODIUM METAMISOL + SODIUM HYDROCARBONATE)

Kekejangan yang bertindak lembut ini sangat dikenali oleh semua ahli gastroenterologi. Pada satu masa, Bellalgin sama popular dengan Valocordin. Apa itu terdiri? Sebagai sebahagian daripada agen antikolinergik – ekstrak belladonna, atau belladonna. Ia membolehkan, bersamaan dengan analgin dan anestesia, untuk mengurangkan kepekaan kesakitan, menyekat siklooksigenase disebabkan oleh analgin dan juga menyebabkan penyumbatan reseptor kolinergik muscarinic. Akibatnya, Bellalgin bukan sahaja mempunyai antispasmodik dan analgesik, tetapi juga antasid, iaitu kesan anti-asid dan hypoacid.

Ia ditunjukkan untuk peningkatan pergerakan dan rembesan gastrik yang berlebihan. Akibatnya, ubat ini dengan cara terbaik membantu dengan pelbagai penyakit saluran pencernaan atas, seperti gastritis, pelbagai duodenitis, pilorospasme, ulser gastrik, dan perut atas, apabila pesakit tidak mempunyai kemungkinan mengalami kecemasan, iaitu, pendarahan gastrik, aktif , ulser yang diperburuk, dan sebagainya.

Sebaiknya gunakan Bellalgin ketika perut kosong, untuk mengelakkan peningkatan rembesan – 1 tablet 2-3 kali sehari, tetapi tidak lebih dari 3 tablet sekaligus, dan tidak lebih dari 10 tablet sehari. Dilarang menggunakan ubat ini sebagai ubat sendiri. Bellalgin dihasilkan dengan harga yang berpatutan oleh banyak syarikat farmaseutikal domestik, misalnya, Dalkhimpharm, dan kos pakej 10 tablet, iaitu dos harian maksimum, akan berharga dari 5o hingga 80 rubel pada harga November 2019.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Bellalgin adalah keseimbangan yang baik, dengan penekanan pada patologi gastrik yang berkaitan dengan hipersecretion. Walau bagaimanapun, Bellalgin baru-baru ini tidak lagi dijual tanpa preskripsi, dan kerana adanya belladonna acoloids. Oleh kerana kesan sampingannya meliputi pelebaran murid, penagih heroin mula menggunakan ubat ini untuk melebarkan murid, menyempit sehingga disebabkan oleh suntikan heroin.

Peningkatan perhatian dari sebilangan besar orang yang mencurigakan kepada Bellalgin, yang di farmasi yang sama menyediakan jarum suntik dan pelbagai bahan untuk pengeluaran ubat-ubatan, dan menyebabkan pembatasan penjualannya (yang benar-benar tidak layak), bagaimanapun, seperti antikolinergik lain.

Plantex (buah adas)

Peringkat populariti: 4.6

Plantex (buah adas)

Dengan lancar beralih ke agen antispasmodik herba, anda dapat mengetahui bahawa mereka semua dikeluarkan tanpa resep, dan Plantex, yang merupakan ekstrak buah adas berbutir, disucikan, boleh dianggap sebagai ubat ringan dan cukup berkesan. Plantex dihasilkan oleh syarikat Slovenia Lek. Butiran, dalam beg, masing-masing mengandungi 5 bingkai ekstrak (10 beg dalam bungkusan) akan berharga dari 250 hingga 330 rubel.

Butiran seperti itu tergolong dalam antispasmodik herba, dan kesan tambahan daripadanya adalah memperbaiki peristalsis, membentuk najis, meningkatkan rembesan jus gastrik dan merangsang pencernaan secara umum. Ini membawa kepada fakta bahawa agen tersebut bukan sahaja dapat membantu mengurangkan rasa sakit di perut, tetapi juga mencegah pengumpulan gas usus, dan meningkatkan pembuangannya.

Oleh itu, adas digunakan walaupun pada bayi baru lahir yang mengalami masalah kembung, kembung dan masalah fungsi lain dari sistem pencernaan. Sudah tentu, ubat ini juga ditunjukkan untuk pesakit dewasa. Adalah perlu untuk menerapkannya dengan menuangkan isi bungkusan ke dalam gelas, tambahkan setengah gelas air, dan tunggu, kacau, sehingga butiran larut sepenuhnya. Anda perlu mengambil Plantex bergantung pada berat badan dan usia bayi, seperti yang ditetapkan oleh pakar pediatrik.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar penyembuhan herba ini untuk kekejangan adalah tindakan karminatif, penghapusan kembung perut, dan penyelesaian sembelit spastik. Ubat ringan ini boleh dianggap khusus untuk rawatan patologi usus yang berfungsi. Sangat berguna bahawa butiran dapat digunakan mulai dari bayi, sementara gejala overdosis dan kontraindikasi, selain hipersensitiviti, kehadiran kekurangan laktase dan patologi pembedahan akut organ perut, tidak dikesan di Plantex.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen