9 ubat terbaik untuk cacing kremi, atau cara merawat enterobiasis dengan betul

Bermakna dan persiapan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Selama lebih dari dua juta tahun perkembangannya, manusia telah menempuh jalan besar. Selama hampir bertahun-tahun, dia dengan keras kepala berubah dari nenek moyang seperti kera menjadi lelaki. Dia menguasai postur tegak, volume otak terus meningkat, dan kira-kira empat puluh ribu tahun yang lalu, manusia memperoleh penampilan modennya. Kemudian perkembangan pesat kemajuan sains dan teknologi bermula. Manusia menundukkan api, mencipta roda dan bahasa tulisan, dan abjad muncul. Saat ini kita hidup di era Internet, komputer kuantum kehidupan sebenar, rumah pintar, mengunjungi Bulan dan Marikh.

Tetapi sayang! Pada masa yang sama, kita masih belum dapat mengatasi parasit, cacing kecil biasa, termasuk cacing kremi, agen penyebab enterobiasis. Tidak seperti 'raja alam', cacing kremi tidak mempunyai kepala (hanya ujung kepala) atau otak. Yang dapat mereka lakukan hanyalah bertahan dengan ketekunan yang luar biasa, menggunakan semua sumber daya yang memungkinkan untuk mempertahankan populasi cacing kremi bahkan di kalangan masyarakat yang paling beradab (haiwan dan burung tidak mendapat enterobiasis). Banyak yang telah menduga bahawa perbualan hari ini akan menumpukan pada cara merawat enterobiasis dengan betul, iaitu pencerobohan cacing kremi.

Artikel ini agak berbeza dengan semua ulasan ubat yang serupa, kerana tidak cukup untuk menyenaraikan ubat yang paling berkesan untuk enterobiasis. Walaupun anda mengikut arahan secara fanatik, mustahil untuk menghilangkan cacing kremi dengan hanya ubat-ubatan sahaja. Sebabnya adalah fenomena jangkitan diri manusia, alat yang paling kuat untuk cacing kremi dalam perjuangan untuk terus hidup. Untuk pulih dengan betul dari enterobiasis, anda perlu mengetahui apakah jangkitan diri dan mekanisme apa yang dilaksanakan olehnya.

Jangkitan diri: mekanisme survival yang kuat

Helminths yang dapat menjangkiti satu dan inang yang sama tanpa memerlukan organisma lain untuk perkembangannya mempunyai kelebihan besar. Bagaimanapun, setelah memukul tuan rumah terakhir, yang melepaskan telur ke persekitaran luaran, dalam keadaan yang baik, mereka menjadikannya sumber telur sepanjang hayat, di mana lebih daripada satu generasi cacing hidup, tetapi semakin banyak yang baru – puluhan generasi menggantikan satu sama lain.

Ambil opisthorchiasis, agen penyebabnya adalah penyakit kucing. Opisthorchi dewasa tinggal di hati, dan mereka mengeluarkan telur, yang keluar bersama tinja manusia. Tetapi walaupun anda selalu menghadapi kotoran orang yang sakit, secara teorinya mustahil untuk dijangkiti opisthorchiasis. Agar jangkitan itu berlaku, telur mesti memasuki takungan air tawar, melalui beberapa tahap perkembangan. Jadi, tuan rumah perantaraan mestilah ikan dari keluarga cyprinid dengan opisthorchus metacercariae masak dalam 'daging ikan' mereka. Hanya ikan yang tidak diproses dengan termal yang baik berbahaya bagi manusia. Telur opisthorchus benar-benar selamat untuk kita, sama seperti telur cacing pita sapi, cacing pita babi dan banyak cacing pita rata dan lain-lain.

Pinworms adalah cerita yang sama sekali berbeza. Cacing kremi bertelur di kawasan sekitar dubur, dan seseorang (paling sering anak) menyapu kawasan ini pada waktu malam, kerana dia merasa gatal yang teruk. Oleh itu, telur cacing mikroskopik jatuh di bawah kuku, dan dia dengan tenang menghantar tangan yang dijangkiti ini bersama-sama dengan mainan ke mulutnya pada siang hari.

Bayangkan bahawa pada masa ini, bahkan ubat antelmintik paling moden akan dirawat, yang akan memusnahkan semua patogen dalam usus di dalam tubuh manusia. Tetapi jika sekurang-kurangnya beberapa lusin cacing kremi tetap berada di bawah kuku, diletakkan pada malam sebelum perawatan, dan menghindari kesan merosakkan ubat, maka ia akan berakhir di mulut, dan jangkitan diri akan berlaku. Pada akhirnya, ubat itu berfungsi, tetapi hanya pada sebahagian penduduk, dan oleh itu menjadi tidak berguna.

Untuk apa pengenalan panjang ini? Agar pembaca dapat memperhatikan tidak hanya perihal ubat-ubatan, tetapi juga mengikuti peraturan kebersihan semasa rawatan enterobiasis, yang akan membantu menghindari jangkitan diri dan radikal menyingkirkan parasit.

Siapa cacing kremi?

Cacing kremi kecil, dan, secara amnya, cacing 'hampir' tidak berbahaya. Mereka tidak membawa kepada komplikasi serius dan membawa maut, seperti cacing gelang atau trichinella. Cacing bulat yang merangkak dari kerongkongan ke dalam laring dalam bola hanya boleh mencekik seseorang semasa tidur, menyekat saluran udara. Trichinella, beratus-ratus dan ribuan yang tersimpan di otot, menyebabkan toksik – kejutan anaphylactic. Pinworms jauh lebih pintar. Naluri semula jadi, untuk berbicara tentang makhluk tanpa otak, memberitahu mereka bahawa pemilik dan persekitarannya harus dilindungi, dan tidak dibawa ke tahap yang keterlaluan. Dia mesti hidup selama mungkin untuk terus mengeluarkan telur.

Oleh itu, enterobiasis adalah 'halus'. Ini adalah pencerobohan helminthik yang paling biasa dari segi jumlah kes baik di Persekutuan Rusia dan di negara-negara di seluruh dunia. Apabila anda mendengar ungkapan 'mereka menemui cacing pada bayi kami', maka hampir selalu, hampir 100%, kita bercakap mengenai cacing kremi. Cacing kremi, atau enterobia, adalah parasit dioecious, dan satu ujungnya sedikit runcing, itulah sebabnya mereka disebut cacing kremi. Panjang badan mereka kecil, tetapi betina dapat dibezakan dengan mudah dari lelaki: panjang betina hingga satu sentimeter, panjang jantan adalah separuh.

Parasit dewasa melekat pada dinding usus dan memakan kandungannya, tetapi mereka juga boleh memakan darah, tetapi mereka sendiri tidak merosakkan dinding usus, tidak seperti cacing tambang, dan tidak menyebabkan anemia. Cacing kremi sendiri tinggal di kawasan usus besar, dan pada masa yang sama pada orang dewasa – tanpa gejala, biasanya tidak ada rasa sakit. Sudah tentu, parasit boleh menyebabkan gejala alergi, gatal-gatal diucapkan, yang terutama membimbangkan bayi.

Seperti disebutkan di atas, telur diletakkan di lipatan perianal, dan di sana mereka berkembang, dan setelah 6 jam, larva muncul dari telur. Mereka merangkak kembali ke dubur, memasuki usus, dan berkembang menjadi cacing dewasa, kitaran berulang. Pada masa yang sama, telur pinworm juga ditelan secara aktif, dan mereka memasuki usus, dari semua sisi. Dalam kes ini, jangkitan diri juga berlaku dari dua sisi.

Siapa yang boleh mendapat enterobiasis: epidemiologi

Selalunya, anak-anak kecil jatuh sakit dan dapat mengekalkan kegigihan cacing kremi di dalam badan mereka untuk jangka masa yang panjang, terutamanya ketika mereka dikelompokkan bersama, misalnya, di taman asuhan kanak-kanak dan kumpulan tadika yang lebih muda. Anak-anak belum terbiasa dengan peraturan kebersihan diri, mereka sering meletakkan tangan di mulut mereka, dan kaedah jangkitan diri secara berkala ini memungkinkan untuk memperluas pencerobohan ke banyak bayi.

Faktor penting kedua adalah bahawa telur cacing kremi sangat berdaya maju, dan mereka tidak mati di sana, sekali di persekitaran luaran, tetapi juga mengekalkan kemampuan untuk menyerang hingga sebulan di luar organisma. Dengan menanam benih mainan anak-anak, benda-benda di dalam ruangan, tempat tidur, mereka menjadi ancaman bukan hanya kepada anak-anak, tetapi juga orang dewasa. Mari kita ketahui kumpulan risiko bayi yang paling sering terdedah kepada serangan helminthik pada umumnya, dan enterobiasis khususnya, kanak-kanak:

  1. tanpa kemahiran kebersihan yang menarik tangan mereka ke mulut, terutamanya pada kumpulan usia yang lebih muda,
  2. dari keluarga yang tidak sihat dan asosial yang tinggal 'di lumpur';
  3. dengan kesihatan yang buruk, sering sakit, yang mempunyai tahap rendah, termasuk imuniti antihelminthik;
  4. dengan perkembangan fizikal dan mental yang tertangguh;
  5. yang diberi makan secara buatan dan tidak menerima susu ibu dengan faktor perlindungan – imunoglobulin sekretori.

Akhirnya, tidak boleh dilupakan bahawa 'Caesareans' kurang menyesuaikan diri daripada anak-anak yang 'diterima' akibat kelahiran anak secara fisiologi, begitu juga dengan anak-anak yang ibunya mempunyai faktor kehamilan yang memburuk.

By the way, enterobiasis adalah antroponosis yang ketat, yang bermaksud bahawa hanya orang yang sakit dengannya. Tidak ada haiwan, siput, burung dan haiwan yang mampu menjadi sumber jangkitan. Sudah tentu, haiwan boleh menjadi sumber helminthiasis yang sangat berbahaya dan mematikan, seperti echinococcosis dan terutama alveococcosis. Tetapi mengenai pinworms, semuanya tenang di sini. Anda tidak perlu risau bahawa semasa rawatan, cacing akan 'merangkak' ke anjing dan kucing, dan kemudian kembali ke anak.

Gambar klinikal

Dikatakan di atas bahawa cacing kremi tidak menyebabkan sakit perut yang teruk dan akut, dan pada orang dewasa, penyakit ini sering hilang tanpa gejala. Memang, pada orang dewasa, pertahanan imunnya sudah matang, dan cacing kremi masih tidak berbahaya seperti beberapa jenis helminths lain. Namun, bagi kanak-kanak, terutama mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah, cacing kremi berbahaya, menyebabkan gambaran klinikal alergi – toksik, yang terdiri daripada gejala dan tanda berikut:

  1. kanak-kanak itu bimbang tentang ketidakselesaan di perut, berhampiran pusar, dan lemah, mengembara, sakit ringan;
  2. terdapat penggantian cirit-birit, sembelit dan kembung – tanda-tanda dispepsia usus yang berkaitan dengan dysbiosis sekunder;
  3. gejala-gejala dispepsia gastrik juga membimbangkan. Ini adalah loya dan kurang selera makan, bersendawa dan mual, selalunya tanda-tanda ini diperhatikan pada anak pada waktu pagi;
  4. enterobiasis jangka panjang menyebabkan peningkatan keletihan dan mudah marah. Kanak-kanak menjadi berkulit putih, kerana gatal-gatal yang ketara di dubur, dia tidak dapat tidur nyenyak;
  5. bruxism boleh dianggap sebagai tanda helminthiasis. Ini adalah nama celah-celah gigi dalam mimpi, yang berlaku bukan sahaja pada seorang anak, tetapi juga pada orang dewasa, dan jelas dapat didengar dari jarak jauh;
  6. cacing kremi tidak hanya dapat merangkak keluar dari dubur ke kulit untuk bertelur di sana, tetapi juga berpindah sedikit dari dubur. Oleh itu, mereka boleh merangkak ke saluran kemaluan pada kanak-kanak perempuan, dan menyebabkan vulvovaginitis mikroba yang tidak spesifik di sana, dan jika terdapat jangkitan seperti pyelonephritis atau cystitis, maka mereka cenderung mengalami peningkatan yang berkala terhadap latar belakang enterobiasis;
  7. jangka panjang enterobiasis membawa kepada kelewatan dalam perkembangan fizikal, anak itu menurunkan berat badan;
  8. dalam kajian ujian darah umum, gejala khas helminthiasis adalah peningkatan jumlah eosinofil lebih dari 5% ketika mengira leukoformula.

Dari sekian banyak gejala dan tanda ini, salah satu yang utama menunjukkan secara langsung jangkitan kutu cacing adalah gatal yang teruk di dubur pada waktu malam. Mengapa cacing kremi bertelur bukan di dalam usus, tetapi di luar? Ya, kerana larva yang sedang berkembang memerlukan oksigen udara. Dalam beberapa jam, pada waktu pagi, telur matang, dan setelah menetas larva, kemungkinan terjadinya jangkitan. Sekiranya cacing kremi tidak menyebabkan gatal yang teruk, maka anak itu tidak akan mengalami insomnia, mudah marah dan terkoyak.

Tetapi bahaya kulit gatal bukan sahaja ini. Ini adalah faktor yang paling penting dalam jangkitan diri melalui mulut dan masuk ke orang lain, ketika telur cacing kremi yang dapat berkembang jatuh di bawah kuku, dan kemudian masuk ke dalam mulut. Di samping itu, seorang kanak-kanak dengan luka kulit mikroba kronik, dengan impetigo, dengan streptoderma, juga boleh membawa jangkitan mikroba sekunder ketika mengira.

Mengapa cacing kremi bertelur dan menyebabkan gatal pada waktu malam? Adakah sejenis jam biologi di dalam organisma cacing? Sememangnya ada. Pada waktu malam, seseorang tidak makan, dan kepekatan nutrien dalam usus menjadi berbeza. Tetapi yang paling penting ialah sfinkter dubur dapat berehat pada waktu malam, dan lebih mudah bagi wanita yang disenyawakan untuk merangkak daripada pada waktu siang. Orang itu sedang berehat, dan tidak ada yang menghalang cacing kremi bertelur. Jumlah telur yang diletak oleh seekor betina berkisar antara 10 hingga 15 ribu. Betina bertelur hanya sekali dalam seumur hidupnya, dan kemudian dia mati.

Diagnosis enterobiasis

Diagnosis enterobiasis sangat mudah, dan kebolehpercayaannya hampir 100%. Tidak seperti opisthorchus, selalu ada banyak cacing kremi, dan mereka sangat membantu meletakkan telur mereka di dalam, tetapi di luar. Ini dibandingkan dengan opisthorchiasis. Dengan opisthorchiasis, kadang-kadang analisis tinja benar-benar tidak berinformasi, perlu menganalisis berulang kali kandungan dan pemeriksaan duodenum, yang, tentu saja, menghabiskan pesakit.

Untuk mendiagnosis enterobiasis, ujian darah yang mahal tidak diperlukan sama sekali, dan tidak ada kos kewangan khas. Anda perlu membuat pengikisan dari lipatan perianal, dan sebelum melakukan pengikisan, anda tidak boleh mencuci diri, dan anda tidak boleh mencuci anak supaya tidak membasuh telur ini. Pengikisan ini dapat dimodifikasi, dan analisis seperti itu disebut jejak lipatan perianal pada pita pelekat, ini adalah pita hipoalergenik perubatan biasa.

Adalah agak tidak berguna untuk mencari telur pinworm di dalam tinja, jadi tidak disarankan menderma tinja. Lagipun, betina melekatkan telur dengan gam khas ke lipatan perianal sehingga tidak pergi ke mana-mana, tidak tersesat, dan tidak keluar dengan najis. Oleh itu, adalah mungkin untuk menyumbangkan tinja untuk telur kepada cacing jika anda mengesyaki cacing kremi, dan tidak ada gunanya, jika telur dijumpai di sana, maka dalam jumlah yang sangat kecil, dan di luar tinja, terkena telur tersebut secara tidak sengaja. Mengikis dan mencetak pita dari lipatan perianal sama dipercayai, selamat dan tidak menyakitkan untuk kanak-kanak kecil dan orang dewasa. Bagaimana merawat enterobiasis dengan betul?

Rawatan

Perkara yang paling penting adalah bersedia melakukan pencegahan sekunder tanpa belas kasihan, serius dan sangat teliti bersama-sama dengan permulaan rawatan ubat. Tujuan pencegahan ini adalah untuk mengelakkan telur cacing pinang jatuh ke objek dan tangan kanak-kanak dan orang dewasa, dan kemudian – untuk mencegahnya memasuki mulut.

Ubat terbaik untuk cacing kremi, atau cara merawat enterobiasis dengan betul

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Terapi ubat 1 Mebendazole (Vermox, Wormin, Helmindazole) 79 RUB
2 Pirantel (Helmintox) RUB 26
3 Levamisole (Decaris) RUB 65
Sorben dan eubiotik 1 Enterosgel manis RUB 400
2 Laktofiltrum 288 r
3 Enterol 294 r
4 Hilak-Forte 231 r
Ubat simptomatik 1 Drotaverin (No-shpa) 156 r
2 Ceterizine (Cetrin) 134 r

Terapi ubat

Tidak seperti banyak ubat (untuk rawatan keradangan, gangguan irama jantung, antibiotik), terdapat sedikit ubat untuk rawatan enterobiasis. Mereka boleh dihitung dengan jari satu tangan. Ubat ini harus secara aktif mempengaruhi bukan hanya cacing dewasa, tetapi mencegah perkembangan larva, dan memusnahkan telur parasit, yang sangat sukar, kerana telur biasanya dilindungi dengan baik. Cacing dewasa paling mudah terkena. Ini boleh menjadi penghambatan pemindahan glukosa, kelumpuhan otot, dan sebagai akibatnya, cacing tidak dapat menguncup dan melekat pada dinding usus.

Cacing seperti itu, lumpuh pada tahap ujung neuromuskular, dengan mudah meninggalkan usus. Sekiranya bukan kerana fenomena jangkitan diri dan kehadiran telur di persekitaran luaran, maka tidak akan ada masalah dengan perawatan sama sekali. Semua ubat yang ada sangat berkesan, ditoleransi dengan baik, dan setelah diambil, parasit tidak mula aktif meninggalkan usus dan 'merayap, terganggu', ini sangat penting. Seseorang semasa rawatan tidak menjadi lebih berbahaya bagi orang di sekelilingnya.

Tetapi sekiranya telur masuk ke lingkungan (yang terjadi hampir selalu), maka bahaya jangkitan akan berlanjutan hingga 2 minggu. Oleh itu, peraturan yang tidak dapat diubah untuk rawatan enterobiasis adalah rawatan berulang selepas 2 atau 3 minggu, dan ini sangat penting apabila tidak mungkin mematuhi semua langkah pencegahan dan kebersihan. Biasanya, perlu mengambil semua ubat dalam masa 4-5 hari, kerana jangka masa kursus ini tidak hanya meliputi kematian satu generasi dewasa, tetapi juga memusnahkan larva yang matang di usus dan dapat ditelan setelah mengambil ubat. Apa jenis ubat ini?

Mebendazole (Vermox, Wormin, Helmindazole)

Peringkat populariti: 4.9

Mebendazole (Vermox, Wormin, Helmindazole)

Mebendazole adalah salah satu ubat utama untuk enterobiasis, ia mempengaruhi metabolisme glukosa dalam tisu parasit, menghabiskan bekalan tenaga mereka. Hasil daripada penghambatan sintesis substrat tenaga, cacing tidak bergerak dan bebas meninggalkan badan. Sebagai tambahan kepada serangan cacing kremi, ubat ini bersifat universal untuk helminthiasis yang disebabkan oleh cacing bulat dan cacing pita, termasuk beberapa bentuk echinococcosis. Ia ditetapkan untuk rawatan enterobiasis pada bayi di bawah umur 5 tahun dengan berat badan: 5 mg per kilogram berat sehari, dan untuk kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun – 10 mg setiap hari. Tidak disyorkan untuk meresepkannya kepada bayi yang berumur sehingga dua tahun. Syarikat Hungary Gedeon Richter menghasilkan mebendazole dalam bentuk Vermox, dan 6 tablet 100 mg masing-masing berharga 80 hingga 110 rubel, pada harga November 2019.

Kelebihan dan kekurangan

Ubat ini tidak digalakkan untuk wanita hamil, terutama pada trimester pertama, semasa menyusui, dengan luka ulseratif usus, kegagalan hati, Ia juga jarang berlaku, tetapi terdapat kesan sampingan seperti urtikaria, eksim, mual dan ketidakselesaan perut, pening. Dan jika ubat itu digunakan dalam dos yang tinggi dan untuk waktu yang sangat lama, misalnya, dalam bentuk echinococcosis dan alveococcosis yang teruk, maka alopecia berlaku – keguguran rambut. Terdapat juga gejala overdosis. Sekiranya Vermox diresepkan kepada pesakit diabetes mellitus tipe 1 yang menyuntik dirinya dengan insulin, maka harus diingat bahawa keperluan insulin semasa mengambil ubat akan sedikit berkurang.

Pirantel (Helmintox)

Peringkat populariti: 4.8

Pirantel (Helmintox)

Pirantel juga merupakan ubat modern dan murah, tindakannya didasarkan pada penyekat neuromuskular penularan impuls, kelumpuhan helminths berikutnya, yang memungkinkan untuk mengusirnya. Pada masa yang sama, tidak ada kegembiraan cacing, rangsangan dan penyebarannya diperhatikan. Pirantel bertindak baik terhadap orang dewasa dari kedua-dua jantina, dan pada larva, dan bentuk tidak matang lain dengan nematoda, iaitu, dengan pencerobohan cacing gelang, yang termasuk cacing kremi. Oleh itu, selain enterobiasis, Pirantel adalah rawatan yang baik untuk ascariasis, dan jangkitan yang jarang berlaku – trichocephalosis, ankylostomiasis, dan sebagainya. Adalah perlu untuk menetapkan Pirantel untuk serangan cacing kremi sekali, pada dos 10 mg per kilogram berat badan, untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Pirantel dihasilkan oleh pelbagai pengeluar, dan analognya Helmintox dihasilkan di Perancis. Kos Pirantel agak rendah. Tablet 250 mg 3 keping yang dihasilkan di Poland tidak akan berharga lebih dari 40 rubel, dan penggantungan 250 ml, juga dihasilkan di Poland, tidak akan berharga lebih dari 65 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Malah di luar negara, Pirantel dianggap sebagai ubat lini pertama untuk rawatan enterobiasis. Keberkesanannya sangat tinggi, dari 95 hingga 100%, dan ubatnya boleh diterima dengan baik. Selain tablet, ada bentuk penggantungan yang sangat diterima oleh anak-anak, kerana mempunyai rasa buah persik yang menyenangkan. Jadi, bayi tidak mempunyai emosi negatif, harga Pirantel, seperti tablet dan penggantungan, sangat menarik dengan kualiti yang tinggi, dan di farmasi terdapat di mana-mana sahaja.

Sangat mudah untuk melepaskan suspensi, kerana ada sudu pengukur dan skala pembelahan khas. Ini membolehkan anda memilih sejumlah ubat untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Akhirnya, penangguhan boleh diresepkan untuk bayi dari usia enam bulan. Walau bagaimanapun, walaupun toleransi yang baik, kontraindikasi juga harus dipertimbangkan. Ini adalah myasthenia gravis yang teruk, kehamilan, berhati-hati harus dilakukan semasa merawat pesakit dengan kegagalan hati. Anda juga perlu ingat bahawa anda tidak boleh memberi ubat pencahar untuk mengusir cacing setelah mengambil ubat tersebut. Anda tidak boleh mengambil Pirantel dan analognya pada wanita hamil, Dan jika kita bercakap mengenai rawatan ibu yang menyusu, maka selama ubat diperlukan untuk menangguhkan penyusuan. Juga, pelbagai kesan sampingan mungkin berlaku, mulai dari mual dan muntah, dan berakhir dengan peningkatan transaminase, pening, dan hipertermia.

Levamisole (Decaris)

Peringkat populariti: 4.8

LEVAMIZOL (DECARIS)

Ubat ini juga menyekat penularan neuromuskular, dan digunakan untuk pelbagai bentuk pencerobohan nematoda, termasuk enterobiasis. Ubat ini diresepkan sekali, untuk orang dewasa – satu tablet 150 mg, dan untuk kanak-kanak – mengikut rejimen berat badan. Selepas seminggu, dua atau tiga, anda boleh mengulangi pengambilan ubat. Decaris juga murah, dihasilkan di Hungary oleh Gedeon Richter, dan kos pembungkusan tidak lebih dari 82 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh bergantung pada murahnya ubat itu, semua ubat antihelminthik relatif murah. Kenyataannya adalah bahawa menurut data moden, keberkesanan Decaris secara beransur-ansur berkurang, dan, tidak seperti Pirantel, satu dos ubat menyebabkan penghapusan parasit hanya dalam 56% kes. Oleh itu, jika boleh, ubat-ubatan lain harus digunakan. Anda juga perlu mengambil kira kesan sampingan, misalnya, ketidaksesuaian ubat dengan pengambilan minuman beralkohol – reaksi seperti teturam berlaku.

Sorben dan eubiotik

Jangan berfikir bahawa terapi ubat untuk helminthiasis hanya terhad kepada rawatan etiotropik, iaitu kesannya kepada penyebabnya – ubat-ubatan secara langsung mengeluarkan helminths. Bagaimanapun, cacing membentuk habitat di sekitar mereka, yang bermaksud bahawa mereka mengeluarkan bahan toksik, pelbagai alergen, produk buangannya, dan sebagainya. Akibatnya, sejumlah besar toksin terkumpul di dalam usus, jumlah wakil mikrobiota normal menurun, dan dysbiosis berkembang. Oleh itu, setelah kesan ubat anthelmintik muncul dan parasitnya hancur, perlu untuk memulihkan ketenteraman di dalam usus. Untuk ini, pelbagai sorben moden untuk orang dewasa dan kanak-kanak, dan eubiotik berfungsi.

Enterosgel manis

Peringkat populariti: 4.9

Enterosgel manis

Enterosgel, atau polimer polimetilsiloksana, hanyalah pasta lut tanpa warna, tanpa rasa, dan sama sekali tidak berbau. Ini adalah gamut yang benar-benar netral yang menyukarkan beberapa pesakit menelan sesudu Enterosgel, atau meminumnya dalam larutan berair, dan loya berlaku. Oleh itu, untuk memberi Enterosgel apa-apa 'nota' rasa, rasa manis dan sedikit aroma ditambahkan kepadanya. Ini menjadikannya menarik untuk kanak-kanak.

Enterosgel menyerap toksin, menyelubungi, menghilangkan alergen, dan merangsang usus. Ia boleh digunakan bukan hanya setelah pencerobohan helminthik, tetapi juga setelah jangkitan usus, dengan pelbagai penyakit alergi dan dengan kadar bilirubin yang tinggi dalam darah, dengan kegagalan buah pinggang kronik.

Perlu diambil untuk kanak-kanak di bawah umur 5 – setengah sudu besar 3 kali sehari, sehingga 14 tahun – satu sudu tiga kali sehari, dan untuk orang dewasa satu dos meningkat kepada satu setengah, atau bahkan 2 sudu besar. Sebaiknya jangan meminum Enterosgel dalam bentuk pasta, tetapi larutkan secara menyeluruh ke dalam segelas air dan minum secara berasingan dari makanan dan ubat lain – 2 jam sebelum atau sesudah makan. Enterosgel diedarkan secara meluas di semua farmasi, dan tiub besar 225 g boleh dibeli dengan harga 360 hingga 580 rubel. Ia dihasilkan oleh Silma di Rusia dan Creoma di Ukraine.

Kelebihan dan kekurangan

Enterosgel hampir tidak mempunyai kontraindikasi, kecuali atonia usus, dan sembelit atonik kronik, intoleransi individu. Ia boleh digunakan walaupun pada wanita hamil dan menyusui, dan juga pada bayi. Sekiranya pesakit mempunyai gejala kegagalan hati atau buah pinggang yang teruk, penolakan terhadap ubat, mual dan muntah secara beransur-ansur dapat berkembang, tetapi kes seperti ini agak jarang berlaku. Mungkin masalah utama adalah penyalahgunaan ubat, apabila ubat-ubatan atau makanan secara tidak sengaja diambil serentak dengannya. Akibatnya, Enterosgel kehilangan aktivitinya, oleh itu, anda perlu memantau rejimen pengambilan yang berasingan dengan berhati-hati.

Laktofiltrum

Peringkat populariti: 4.8

LACTOFILTRUM

Lactofiltrum adalah penyediaan gabungan yang tergolong dalam enterosorben dan terdiri daripada dua subunit – lignin dan laktulosa. Lignin adalah komponen kayu, mempunyai aktiviti yang tinggi dan mengikat toksin, alergen dan banyak bahan dalam usus yang menyumbang kepada perkembangan endotoksikosis, termasuk alergen helminth dan hasil aktiviti penting mereka. Laktulosa adalah substrat untuk pemakanan mikroflora normal, makanan tambahannya membolehkan anda berjaya mengatasi dysbiosis. Laktulosa di usus besar dipecah, dengan munculnya banyak molekul asid organik rantai pendek, dan ini menyebabkan penindasan pertumbuhan mikroflora patogen. Di samping itu, laktulosa merangsang najis, peristalsis, meningkatkan tekanan osmotik. Ubat ini diresepkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berusia lebih dari 12 tahun, 3 tablet 3 kali sehari, dan untuk kanak-kanak yang lebih muda – mengikut skema perubatan. Kursus rawatan berlangsung dari 2 hingga 3 minggu. Sebungkus 60 kapsul, yang untuk orang dewasa direka untuk satu minggu penggunaan, berharga dari 280 hingga 530 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Ubatnya kompleks, ia membolehkan anda segera memperbaiki dysbiosis dan membuang toksin, tetapi pada masa yang sama ia dikontraindikasikan sekiranya terdapat penyumbatan usus, pendarahan gastrousus, reaksi alergi yang teruk. Oleh itu, pesakit yang mengalami pembengkakan ulser peptik dan penurunan tajam dalam nada usus tidak boleh diresepkan ubat ini. Tetapi arahan rasmi tidak memberikan kontraindikasi kepada wanita hamil dan menyusui. Sama seperti kes sebelumnya, perlu mengikuti peraturan pengambilan berasingan, dan menggunakan Laktofiltrum tanpa ubat lain dan tanpa makan makanan.

Enterol

Peringkat populariti: 4.7

Enterol

Enterol adalah eubiotik monokomponen moden yang mengandungi saccharomycetes, iaitu ragi perubatan. Mereka melawan mikroorganisma patogen, mempunyai kesan antidiarrheal dan menormalkan mikroflora. Peranan penting milik Saccharomycetes dalam meningkatkan pertahanan imun tempatan dari usus, kerana mereka meningkatkan rembesan imunoglobulin dan mempunyai kesan antitoksik. Penerimaan Enterol ditunjukkan semasa dan selepas terapi anthelmintik.

Tidak seperti antibiotik, yang mempunyai kesan merugikan, termasuk pada mikroorganisma yang bermanfaat, ubat anthelmintik yang dirancang untuk menghilangkan cacing kremi tidak mempengaruhinya, kerana ubat anthelminthic diciptakan untuk melawan cacing multiselular, dan bukan bakteria sama sekali.

Enterol harus digunakan untuk bayi di bawah 3 tahun – satu kapsul dua kali sehari selama 5 hari, mencairkan kandungan kapsul dalam air suam atau campuran buah, dan dari 3 tahun dan orang dewasa – 1 kapsul, atau satu serbuk dua kali sehari selama 10 hari-hari. Enterol dihasilkan oleh syarikat Perancis Biocodex, dan satu bungkusan 30 kapsul 250 mg berharga dari 510 hingga 840 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Enterol adalah kualiti pengeluaran Eropah yang tinggi. Namun, kekurangannya ialah ia hanya mengandungi satu jenis mikroorganisma, dan juga mempunyai harga yang cukup tinggi. Juga, kelebihan Enterol boleh dianggap toleransi yang baik, satu-satunya perkara yang boleh disebabkan oleh kesan sampingan adalah ketidakselesaan ringan di kawasan perut, yang segera berlalu dan tidak memerlukan penghentian ubat.

Hilak-Forte

Peringkat populariti: 4.7

Hilak-Forte

Hilak-Forte adalah ubat asas yang mesti diambil sebelum sebarang eubiotik, setelah terapi ubat, dan setelah pencerobohan helminthik. Hilak-Forte tidak mengandungi mikroorganisma yang bermanfaat, tetapi mengandungi habitat mikroba ini, dan memastikan penjajahannya yang berkualiti tinggi dan cepat. Oleh itu, ia ditunjukkan untuk digunakan bukan hanya setelah jangkitan usus akut, serangan helminthik dan pelbagai bentuk dysbacteriosis, tetapi juga setelah menjalani radioterapi dan kemoterapi dalam onkologi, semasa tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi, dengan pelbagai jenis gastritis, sembelit dan gangguan fungsi sistem pencernaan yang lain. Hilak-Forte mengandungi substrat metabolisme E. coli, streptococcus fecal biasa dan dua jenis lactobacilli.

Ubat ini dijual dalam bentuk tetes, yang perlu diminum oleh orang dewasa, 40-60 tetes setiap dos 3 kali sehari, dan kanak-kanak – 20 tetes. Semasa pengambilan, anda perlu mencairkan ubat dengan sedikit cecair, kecuali air mendidih, dan susu. Syarikat Jerman Merkle menghasilkan Hilak-Forte, dan kos satu botol Hilak-Forte, dengan jumlah 100 ml, akan berkisar antara 370 hingga 490 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Hilak-Forte – praktikal tanpa kekurangan. Walaupun ia bukan ubat langsung, ia meningkatkan dan mempercepat rawatan dysbiosis, meningkatkan kesejahteraan pesakit, dapat diterima dengan baik, dan tidak mempunyai kesan sampingan. Ini meningkatkan tindak balas imun, mempercepat penghapusan mikroorganisma patogen setelah rawatan, menormalkan sintesis vitamin B dan K, dan kehadiran asid lemak rantai pendek di dalamnya memberikan mikroflora usus yang lemah dengan makanan yang mudah dicerna. Oleh itu, ubat ini boleh disarankan kepada pesakit dari semua peringkat umur dengan pelbagai penyakit, penurunan kemampuan menyesuaikan diri dalam tubuh, dan bahkan hanya untuk pencegahan, misalnya, dalam perjalanan jauh dan beralih ke jenis diet yang berbeza.

Ubat simptomatik

Akhirnya, seseorang tidak boleh melupakan ubat-ubatan simptomatik yang mengurangkan ketidakselesaan perut, terutama pada kanak-kanak, dan memungkinkan untuk mendapatkan rawatan yang lebih selesa. Selain menormalkan keadaan, ubat-ubatan kumpulan ini dapat melegakan gatal dan reaksi alergi lain. Tetapi harus diingat bahawa jika gejala pencerobohan helminthik dihilangkan pada pesakit kecil atau pada orang dewasa yang lemah, dan dia mulai merasa lebih baik, ini sama sekali tidak berarti penyakit ini telah disingkirkan. Helminths tetap hidup di dalam dan membahayakan tubuh dengan cara yang sama, hanya tanda-tanda pencerobohan helminthik mula mengganggu pesakit. Oleh itu, ubat-ubatan simptomatik harus diresepkan hanya ketika cacing cairan dan kompleks langkah-langkah kebersihan dirancang, namanya tidak dapat diganti untuk rawatan utama. Selalunya, antispasmodik myotropik digunakan untuk merehatkan otot-otot licin usus, dan ubat-ubatan anti-alergi.

Drotaverin (No-shpa)

Peringkat populariti: 4.9

DROTAVERIN (NO-SHPA)

No-shpa, atau drotaverine, adalah antispasmodik yang paling terkenal. Ia digunakan untuk sejumlah besar penyakit yang berlainan, mulai dari gastritis dan penyakit batu empedu, dan diakhiri dengan kolik ginjal, di mana sahaja terdapat kekejangan otot licin. No-shpa terdapat dalam tablet 40 mg, dibandingkan dengan papaverine – ia lebih kuat, bertindak lebih cepat, dan digunakan pada orang dewasa dan kanak-kanak, kecuali mereka yang berumur di bawah 6 tahun. Satu tablet sehari cukup untuk kanak-kanak, dan untuk orang dewasa – hingga 3 kali sehari, tetapi tidak lebih dari 6 tablet. No-shpa dihasilkan oleh syarikat farmasi Hungaria Hinoin, dan sebungkus 24 tablet berharga tidak lebih dari 120 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan No-shpy adalah bahawa ia melegakan kekejangan dengan baik, mengurangkan rasa tidak selesa dan kesakitan, dan meningkatkan kesejahteraan. Kelemahannya adalah bahawa ini adalah ubat simtomatik yang tidak mempengaruhi perjalanan pencerobohan helminthik dengan cara apa pun dan cacing kremi tidak merasakannya. Juga, No-shpa mempunyai beberapa kontraindikasi, misalnya, kegagalan hati dan ginjal, tempoh penyusuan dan tekanan darah rendah.

Ceterizine (Cetrin)

Peringkat populariti: 4.8

Ceterizine (Cetrin)

Cetrin juga merupakan ubat, tujuan utamanya adalah untuk menghilangkan gatal-gatal dan gejala alergi lain yang kadang-kadang mengganggu kanak-kanak dengan helminthiasis. Tetapi selain pencerobohan helminthik, bidang utama penggunaan Cetrin adalah konjungtivitis alergi dan rinitis, urtikaria, angioedema dan demam. Anda perlu menggunakannya untuk kanak-kanak berumur lebih dari 6 tahun, 5 mg 2 kali sehari, (setengah tablet), dan untuk orang dewasa, dalam dos dua kali lebih besar, 10 mg, sekali sehari. Tsetrin dihasilkan oleh syarikat India Doctor Reddis, dan sebungkus 20 tablet 10 mg berharga dari 130 hingga 180 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti dalam kes sebelumnya, sangat tidak diingini untuk menetapkan ubat anti-alergi untuk helminthiasis untuk waktu yang lama, ini adalah terapi satu kali apabila urtikaria, gatal-gatal yang teruk, dan gejala lain berlaku. Ibu bapa harus memahami bahawa gatal pada waktu malam di dubur sama sekali tidak bersifat alergi, tetapi dikaitkan dengan bertelur oleh cacing kremi, dan oleh itu cara utama untuk merawat gatal ini adalah dengan mengambil ubat anthelmintik, serta peraturan langkah pencegahan dan kebersihan yang mesti dipatuhi dengan ketat. . Apa peraturan semasa rawatan yang kita bicarakan?

Peraturan pencegahan apa yang mesti dipatuhi semasa rawatan?

Keperluan untuk mematuhi peraturan kebersihan diri dan pencegahan sekunder telah ditekankan berulang kali, jika tidak, rawatan ubat tidak akan berguna, kerana kanak-kanak atau orang dewasa akan selalu bersentuhan dengan telur parasit. Bagaimana betul untuk dirawat? Ini adalah langkah mudah dan penting:

  1. sebelum memulakan rawatan, kanak-kanak dan orang dewasa perlu memotong kuku pendek;
  2. anda perlu berusaha menanamkan kebiasaan pada bayi untuk mencuci tangannya sebelum makan, pada waktu pagi dan petang, dan pastikan anda mengajarnya untuk mencuci ruang di bawah kuku dengan berus bersama dengan sabun, atau, dalam apa jua keadaan, ajarkan dia untuk tidak menahannya;
  3. perlu membebaskannya untuk 'menyeret' semua jenis mainan dan objek, tangan ke mulut, dan ini adalah perkara yang paling sukar. Kepahitan khas boleh digunakan untuk menjadikan jari tidak terasa;
  4. sebelum tidur, kanak-kanak itu perlu dibasuh;
  5. seluar dalam atau lampin harus mempunyai tali elastik yang tidak hanya di tali pinggang, tetapi juga di pinggul, sehingga telur jatuh sesedikit mungkin di linen dan objek di sekitarnya;
  6. semasa dan selepas rawatan, tempat tidur dan seluar dalam mesti diganti setiap hari;
  7. cadar dan seluar dalam mesti diseterika dengan seterika wap berkualiti tinggi;
  8. di ruang tamu dan premis, perlu untuk menghapuskan semua 'pengumpul habuk': permaidani, penutup untuk perabot berlapis, dan membuat semua benda dapat diakses untuk pembersihan basah dengan penggunaan desinfektan. Ingat bahawa pinworms melapisi telur mereka dengan lemak khas, seperti lilin, dan mereka melekat pada permukaan mana pun;
  9. untuk menjamin pemusnahan telur, disarankan untuk memanaskan tempat tidur dan seluar dalam, baik orang dewasa maupun kanak-kanak, sebelum mencuci (atau selepas) di dalam ketuhar pada suhu 65 darjah selama 40 minit, dan pada musim sejuk untuk dibawa keluar pada waktu malam ke loggia, balkoni atau dalam beg melalui tingkap , di rumah persendirian, kuburkan saja di salji;
  10. dalam cuaca cerah, anda boleh menggantung linen yang sudah dicuci di jalan sebelum menyeterika. Telur pinworm, seperti helminths, sangat takut akan kekeringan dan sinaran ultraviolet.
  11. dilarang untuk kanak-kanak tidur dengan orang dewasa, mesti ada tempat tidur yang berasingan; dia juga mesti mempunyai tuala sendiri;
  12. sebelum memulakan rawatan, bilas semua mainan lembut, keringkan di dalam ketuhar, atau juga biarkan sejuk pada waktu malam tanpa bahaya;
  13. secara berkala adalah perlu untuk memeriksa seberapa pendek kuku anak; mereka perlu dicuci dengan sikat setiap hari, sekurang-kurangnya dua kali – pada waktu pagi dan petang.

Perkara paling penting yang menghalang pembebasan telur ke alam sekitar adalah pengenalan tampon yang dioleskan dengan jeli petroleum ke dalam dubur bayi (atau orang dewasa, sesiapa sahaja yang sedang dirawat) pada waktu malam. Ubat mudah ini mencegah parasit bertelur, petroleum jelly menghalang oksigen memasuki telur. Langkah sederhana ini mengurangkan risiko jangkitan diri dan pencemaran semua barangan rumah. Aktiviti ini mesti dimulakan sehari sebelum pengambilan ubat, dan diakhiri dengan pengambilan ubat.

Sekiranya terdapat anak yang sakit dalam keluarga, disarankan untuk dirawat untuk semua hidup bersama, baik anak-anak maupun orang dewasa. Sesungguhnya, sekiranya setelah banyak usaha dikeluarkan untuk merawat anak, ternyata orang dewasa juga perlu dirawat, maka semuanya harus dilakukan lagi. Setiap orang perlu dirawat dua kali, dengan selang 2-3 minggu, dan pada masa yang sama mematuhi semua peraturan pencegahan. Sekiranya seorang kanak-kanak dijangkiti di tadika, maka rawatan dan pembasmian kuman harus dilakukan untuk semua orang dalam kumpulan, jika tidak, jangkitan seperti itu dapat berlipat ganda.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen