9 suplemen magnesium terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Di kaunter, atau di kaunter, terdapat banyak suplemen multivitamin dan mineral yang mengandungi magnesium dalam pelbagai sebatian. Untuk apa magnesium? Dalam jangka hayat apa peningkatan penggunaannya diperlukan? Apa ubat yang dijual di farmasi yang terbaik dari segi keseimbangan, kecernaan dan harga? Inilah soalan-soalan yang dijawab oleh ranking produk magnesium yang dijual sekarang. Semua harga adalah untuk musim bunga 2019 untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia. Tetapi seseorang harus bermula dengan peranan biologi elemen ini untuk mengetahui sebab-sebab kekurangannya.

Sekiranya anda betul-betul mengikis bahagian bawah badan kita, maka magnesium tulen di setiap kita tidak akan melebihi 25 – 26 gram. Walau bagaimanapun, jumlah ini lebih daripada cukup untuk memastikan kerja berjuta-juta molekul enzim, dan terdapat lebih dari 300 jenisnya. Magnesium dalam bentuk terionisasi dan terikat memainkan peranan penting dalam menjaga keseimbangan garam-air dan elektrolit, mengambil bahagian dalam pengangkutan molekul melintasi membran. Ion logam ini diperlukan untuk mengekalkan nada fisiologi otot, termasuk otot licin saluran darah dan organ dalaman, yang diinervasi oleh sistem saraf autonomi. Magnesium mampu mendorong proses penghambatan dalam sistem saraf pusat, ia dianggap sebagai faktor anti-tekanan.

Kira-kira satu dari tiga orang kekurangan magnesium, kerana kekurangan makanan. Sebab yang paling biasa untuk kekurangan nutrien bahan ini adalah penggunaan baja pertanian, dan pencucian magnesium dari tanah. Akibatnya, kekurangan unsur berlaku pada tanaman, bijirin dan sayur-sayuran. Sebab kedua adalah rawatan haba yang berpanjangan, yang merosakkan sebatian magnesium organik yang paling banyak diasimilasi oleh badan.

Mengenai punca kekurangan dan keperluan harian

Sekiranya bagi orang dewasa yang sihat kekurangan magnesium ringan bukan keadaan kritikal, maka bagi pesakit dengan epilepsi dan sindrom kejang, bentuk aterosklerosis yang teruk dan diabetes mellitus, dengan hipertensi arteri dan osteoporosis, kekurangan logam ini dapat menyebabkan komplikasi teruk. Dalam tempoh penyusuan dan kehamilan, penggunaan magnesium meningkat diperlukan, tetapi ini adalah perkara biasa. Dengan cara yang sama, banyak magnesium dihabiskan pada masa kanak-kanak dan remaja, kerana pertumbuhan dan pematangan badan yang intensif, pengaktifan kerja sistem enzim.

Penggunaan magnesium yang banyak berlaku pada atlet, orang yang terlibat dalam kerja otot berat. Magnesium dikeluarkan dari peluh, dan oleh itu orang yang sering mengunjungi bilik wap dan sauna perlu mengimbangi kekurangan yang berlaku dengan intensiti yang lebih besar. Berbagai tekanan emosi, insomnia, banyak perjalanan, yang membawa kepada fenomena jet lag, ketika seseorang berada di luar zon waktunya untuk waktu yang lama, juga menyebabkan kekurangan elemen ini.

Kekurangan magnesium kronik juga berlaku pada orang tua. Dalam kes ini, kepekatan rendah unsur ini dalam darah membawa kepada tahap kalsium yang tinggi, dan ini meningkatkan pembekuan darah, dan menyebabkan proses pembentukan trombus yang berlebihan.

Akhirnya, diuretik, minuman beralkohol, dan pengambilan kopi yang kerap juga boleh menyebabkan pembuangan magnesium secara berkala dari badan. Dengan kekurangannya, insomnia, kegelisahan, dan keletihan sering berlaku pada kes-kes ringan. Dengan hipomagnesemia yang teruk, terdapat peningkatan kecenderungan untuk kejang.

Apakah keperluan harian untuk logam ini? Rata-rata, 400 hingga 800 mg sehari. Sekiranya terdapat kekurangan (dan ini mudah diperiksa menggunakan kaedah diagnostik makmal), di samping itu, perlu menambahkan hingga 30 mg magnesium per kilogram berat badan setiap hari. Adalah wajar bahawa ia memasuki badan dalam kombinasi dengan pyridoxine, atau pyridoxal fosfat. Ia adalah vitamin B6 dan meningkatkan daya tahan tekanan. Oleh kerana daya tahan rendah terhadap tekanan menyumbang kepada kekurangan magnesium, kombinasi magnesium dan vitamin B6 ini dianggap baik.

Penarafan persediaan magnesium terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Magnesium sitrat terbaik 1 Magne Express 535 RUB
2 Magnelis B6 Forte 468 r
3 Magnesium Chelate Evalar RUB 933
Magnesium Asparaginate terbaik 1 Panangin, Panangin Forte 343 r
2 Asparkam 43 rbl.
magnesium laktat terbaik 1 Melengkapkan Magnesium 232 RUB
2 Magne B6 476 r
3 Magnelis B6 302 RUB
4 Magnesium Orotate: Magnerot (Magnemax) RUB 633

Penyediaan magnesium

Pada masa ini, terdapat banyak ubat-ubatan yang mengandung magnesium moden yang dapat mengurangkan gejala hipomagnesemia yang tidak menyenangkan, dan menambah simpanan fisiologinya. Tetapi tidak semua ubat diserap dan ditoleransi dengan baik. Di farmasi, terdapat kedua-dua sebatian ion magnesium dengan asid organik, dan dengan ion bukan organik.

Contoh sebatian magnesium organik termasuk magnesium laktat, orotat, asparaginat, malat dan sitrat. Nama-nama ini menyembunyikan radikal asid organik, bertindak dalam bentuk anion – bahagian bermuatan negatif dari molekul neutral elektrik secara keseluruhan. Oleh itu, kita bercakap mengenai sebatian ion magnesium dengan asid laktat (laktat), asid orotik (orotat), amino succinic (asparaginate), malic (malate) dan sitrik (sitrat). Semua sebatian ini popular, termasuk dalam banyak ubat dan makanan tambahan, dan akan dijelaskan di bawah.

Terdapat juga sebatian bukan organik, yang disajikan dalam bentuk magnesium sulfat, atau magnesia sulfat biasa, serta magnesium oksida. Kualiti khas bahan-bahan anorganik ini adalah ketidakmampuan mereka untuk mengimbangi kekurangan magnesium. Masalahnya adalah bahawa ketersediaan bio mereka, iaitu, asimilasi oleh tubuh dengan cara semula jadi, melalui organ-organ saluran gastrointestinal, sangat rendah. Oleh itu, magnesia, atau magnesium sulfat, sangat baik untuk melawan sembelit, dan juga dapat diberikan secara intravena, dalam keadaan darurat. Ia tidak boleh digunakan sebagai suplemen biologi untuk penambahan defisit jangka panjang.

Keadaannya sama dengan magnesium oksida. Dalam beberapa kes, persediaan yang mengandungi oksida diresepkan untuk sembelit, tetapi bukan makanan tambahan. Mari pertimbangkan ubat yang paling aktif, popular dan selamat yang mengandungi magnesium.

Magnesium sitrat terbaik

Senarai ubat dibuka dengan cara yang mengandungi magnesium sitrat, atau sebatian magnesium dengan asid sitrik. Tubuh menyerap magnesium dan asid sitrik ketika mengambil bahagian dalam kitaran Krebs, atau kitaran asid tricarboxylic. Itulah sebabnya sitrat, yang diambil secara sederhana untuk mencegah kekurangan unsur ini, secara serentak mengaktifkan oksidasi biologi dan pernafasan sel. Ketersediaan bio semua sediaan magnesium sitrat cukup tinggi, ia sangat berkesan dan bermanfaat untuk kesihatan.

Magne Express

Penilaian: 4.9

Magne Express

Magne Express adalah gabungan magnesium sitrat dengan vitamin B6. Gabungan ini dianggap saling menguntungkan, dan meningkatkan kesan kedua-dua komponen. Magne Express ditunjukkan tidak hanya untuk memperbaiki kekurangan yang ringan, tetapi juga sebagai profilaksis, sebagai makanan tambahan yang aktif secara biologi.

Telah diketahui bahawa sumber utama magnesium dalam makanan adalah kacang, biji-bijian, pelbagai biji, halva dan sayur-sayuran hijau. Oleh itu, sekiranya terdapat kekurangan produk makanan ini, atau pemprosesan kulinernya melibatkan pendedahan terma yang berpanjangan, maka kekurangan magnesium dapat terjadi. Magne Express dihasilkan dalam beg, dalam bentuk sachet. Di dalam setiap sachet terdapat butiran penyedut khas.

Anda perlu minum ubat ini satu sachet dua kali sehari, dan larut semasa makan. Mereka tidak perlu dibasuh dengan air. Tempoh purata kursus adalah sekitar 1 bulan. Butiran ini mempunyai rasa manis dan masam dan menyerupai aroma buah tropika. Magne Express dihasilkan oleh syarikat farmasi Austria Hermes, dan kos satu paket dalam 20 sachet, rata-rata, adalah 520 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Walaupun bio ketersediaan magnesium sitrat tinggi, agen ini disyorkan untuk digunakan dalam bentuk makanan tambahan, tetapi tidak boleh digunakan untuk mengimbangi hipomagnesemia yang dikembangkan. Terdapat persiapan khas untuk ini, misalnya sediaan ampul Magne B6, yang merupakan magnesium laktat, dan dijelaskan di bawah. Oleh itu, Magne Express tidak diingini digunakan semasa kehamilan dan menyusui, dengan bentuk kegagalan buah pinggang yang serius, dan juga jika pesakit mengambil ubat levodopa untuk rawatan parkinsonisme. Harga yang agak tinggi akan menjadi kerugian relatif: kursus Magne Express setiap bulan akan menelan belanja kira-kira 1000 rubel.

Magnelis B6 Forte

Penilaian: 4.8

Magnelis B6 Forte

Magnelis B6 Forte adalah sebatian klasik magnesium sitrat dan piridoksin hidroklorida, atau vitamin B6. Setiap tablet mengandungi 618 mg magnesium sitrat, bersamaan dengan 100 miligram bentuk logam tulen yang terionisasi. Ubat ini dihasilkan dalam bentuk tablet, bungkusannya mengandungi 60 keping.

Magnelis B6 Forte ditunjukkan untuk rawatan kekurangan elemen ini, baik yang terpencil dan yang berkaitan dengan keadaan lain, seperti hipovitaminosis, dan kekurangan nutrisi telah didiagnosis. Tanda-tanda klinikal yang boleh diresepkan ubat ini adalah kerengsaan, kekejangan perut dan usus, peningkatan degupan jantung, parestesi dan sensasi merayap pada otot, kesakitan yang tidak menyenangkan di dalamnya, serta pelbagai kekejangan otot.

Magnelis B6 Forte biasanya digunakan dari 3 hingga 4 tablet sehari, bergantung kepada keparahan kekurangan magnesium, dengan makanan. Dos minimum adalah 2 tablet sehari. Kursus kemasukan standard adalah satu bulan. Magnelis B6 Forte dihasilkan oleh pengeluar domestik, Pharmstandard, di kemudahan Loji Farmasi Kimia Tomsk. Kos purata satu paket 60 tablet ialah 550 rubel. Bergantung pada dosnya, mungkin 10 hari pengambilan atau kursus sepanjang bulan, jika anda mengambil 2 tablet setiap hari.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah kemampuan untuk mengimbangi kekurangan magnesium, tetapi, seperti semua produk lain yang mengandungi magnesium, terdapat kontraindikasi. Ini adalah bentuk kegagalan buah pinggang kronik yang serius, sekali lagi mengambil levodopa, dan juga di bawah 12 tahun. Fakta ini disebabkan oleh kurangnya penyelidikan, dan oleh itu, jika seorang kanak-kanak didiagnosis dengan kekurangan magnesium, maka dalam hal ini adalah perlu untuk mengambil ubat lain yang dapat diresepkan kepada anak-anak. Selanjutnya, alat seperti itu akan dijelaskan – ini adalah Magne B6 dalam ampul. Kelemahan relatifnya adalah kos yang tinggi. Sekiranya seseorang mengambil 4 tablet sehari, maka bungkusan 60 tablet akan mencukupi untuknya hanya selama dua minggu, dan kursus bulanan sudah berharga 1000 rubel.

Magnesium Chelate Evalar

Penilaian: 4.7

Magnesium Chelate Evalar

Apakah sebatian chelating? Mereka tidak ada kaitan dengan gaun berpakaian dan kelalaian. Kompleks chelate adalah jenis gabungan khas molekul besar dengan atom logam, yang secara serentak memberikan struktur yang stabil dan melindungi logam dari pelbagai tindak balas kimia. Chelates memudahkan pengangkutannya ke tempat yang diperlukan, dan kemudian kompleks chelate secara senyap-senyap hancur menjadi beberapa bahagian, dan ion logam mula mempunyai kesan aktif di mana ia diperlukan. Mendapatkan kompleks chelated sama sekali tidak mudah. Ini memerlukan pengeluaran kimia moden.

Produksi berteknologi tinggi inilah yang kini dilancarkan di Evalar. Magnesium Chelate dari Evalar adalah peluang untuk mendapatkan bentuk magnesium yang mudah didapati dan mudah dicerna. Ia mudah diasimilasi, kerana ia tidak memerlukan transformasi tambahan dalam badan. Pencernaannya hampir 100%. Pesakit bertolak ansur dengan bentuk magnesium yang berkelat, seperti logam lain, dan mampu menembusi penghalang transplasental.

Evalar Magnesium Chelate ditunjukkan sebagai makanan tambahan, untuk pencegahan tekanan dan penyakit kardiovaskular, untuk menjaga kesihatan semasa kehamilan dan penyusuan. Tunjukkan Magnesium Chelate untuk orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 14 tahun Tablet ini tidak murah: bungkusan 60 tablet akan berharga rata-rata 920 rubel. Menurut arahan, orang dewasa dan kanak-kanak perlu mengambil satu atau dua tablet sehari dengan makan. Kursus – bulan. Ini bermaksud bahawa pakej itu cukup untuk kursus selama sebulan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar sebatian magnesium chelated adalah ketersediaan bio yang tinggi, toleransi dan asimilasi yang baik, keupayaan untuk mencegah pelbagai keadaan yang berkaitan dengan kekurangan magnesium dalam bentuk ringan. Walaupun harga yang agak tinggi tidak semestinya menakutkan, kerana satu paket cukup untuk kursus bulanan.

Tetapi ada juga kelemahan yang tidak dapat dielakkan, yang sama sekali tidak berkaitan dengan bentuk pelepasan, tetapi dengan masuk ke dalam tubuh elemen itu sendiri. Ini, seperti dalam kes sebelumnya, rawatan dengan ubat levodopa dan bentuk kegagalan buah pinggang yang teruk, di mana beban badan dengan ion magnesium hanya dikontraindikasikan, yang tidak dapat dikeluarkan oleh buah pinggang yang berpenyakit. Juga, Evalar tidak mengeluarkan ubat, dan oleh itu tidak ada diagnosis hipomagnesemia ringan hingga sederhana dalam indikasi. Oleh itu, anda perlu mengambil ubat ini untuk kesenangan anda sendiri dengan tujuan pencegahan.

Magnesium Asparaginate terbaik

Mungkin ia adalah magnesium dan kalium aspartat yang paling dikenali oleh orang tua dan pesakit yang dirawat oleh pakar kardiologi. Faktanya adalah bahawa di Persekutuan Rusia kebanyakannya dijual ubat-ubatan terkenal seperti untuk pencegahan kekurangan magnesium dan kalium, baik Panangin dan Asparkam. Dalam bentuk dos ini, ion magnesium dan kalium digabungkan dengan residu asid aspartik, atau amino succinic. Sisa asid amino ini juga sangat penting untuk pertukaran nitrogen, mengambil bahagian dalam sintesis pyrimidine base, yang kemudian berfungsi dalam asid nukleik. Persediaan kalium dan magnesium aspartat dicirikan oleh ketersediaan bio yang baik, dan yang paling biasa di antaranya adalah Panangin dan Asparkam.

Panangin, Panangin Forte

Penilaian: 4.9

Panangin, Panangin Forte

Telah ditunjukkan di atas bahawa Panangin dan Asparkam lebih disukai oleh ahli terapi dan pakar kardiologi, terutama untuk orang tua. Faktanya adalah bahawa selain magnesium, Panangin juga mengandung kalium, iaitu, kekurangan kalium sering menyebabkan pelanggaran aktiviti jantung dan irama jantung. Mengapa kekurangan kalium boleh berlaku? Ya, kerana orang tua boleh mengambil ubat untuk merawat hipertensi, dan sering di antaranya adalah diuretik yang membuang kalium dari badan.

Oleh itu, Panangin ditunjukkan pertama-tama untuk pelbagai aritmia dan gangguan jantung, sebagai langkah pencegahan dalam rawatan glikosida jantung, kerana kekurangan kalium mungkin berlaku, dan hanya di tempat terakhir – sebagai agen profilaksis atau suplemen makanan untuk kekurangan kalium dan magnesium. Tidak seperti ubat-ubatan sebelumnya yang dijelaskan di atas, Panangin diposisikan sebagai ubat yang benar-benar.

Anda perlu menggunakan Panangin atau Panangin Forte selepas makan. Panangin Forte berbeza dari Panangin sederhana dalam jumlah zat: satu tablet mengandungi 316 mg kalium asparaginate dan 280 mg magnesium aspartate, dan dalam Panangin sederhana – 158 dan 140 mg, masing-masing. Kursus rawatan yang biasa dilakukan adalah sebulan, dos harian maksimum adalah tiga tablet 3 kali sehari. Panangin dan Panangin Forte dihasilkan oleh syarikat Hungary, Gedeon Richter, dan kos satu paket 50 tablet adalah 150 rubel. Terdapat juga bentuk pentadbiran intravena yang digunakan di hospital.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Panangin dan Panangin Forte adalah gabungan magnesium dengan kalium. Ini adalah cara pemasaran yang baik dan peluang untuk segera meningkatkan kesan terapi, kerana kekurangan kalium dan magnesium ditentukan oleh mekanisme yang sama. Ubat ini boleh diterima dengan baik, ia murah, tetapi pada masa yang sama perlu diingat kontraindikasi, di antaranya masih boleh disebut kegagalan buah pinggang kronik, peningkatan kepekatan magnesium, kalium, serta bentuk sekatan atrioventrikular yang teruk. Panangin dan Panangin Forte mesti diambil dengan berhati-hati semasa mengandung, dan terutama pada trimester pertama, kerana suplemen kalium dapat menyebabkan bahaya yang besar kepada bayi jika berlebihan. Sebungkus 50 tablet berharga, rata-rata, hanya 48 rubel, dan Asparkam dihasilkan oleh syarikat domestik Medisorb.

Asparkam

Penilaian: 4.8

Asparkam

Asparkam boleh dianggap sebagai analog 'anggaran' Panangin. Setiap tablet mengandungi jumlah magnesium dan kalium aspartat yang sama – masing-masing 175 miligram. Tidak ada perbezaan khusus antara Asparkam dan Panangin, yang dijelaskan di atas, tidak ada – baik menurut petunjuk, atau kontraindikasi, atau cara pentadbirannya. Namun, sebilangan pesakit menyatakan bahawa dia agak lebih kasar. Dan tidak berkaitan dengan tindakan langsung, tetapi mengikut sensasi segera setelah mengambilnya. Mungkin terdapat rasa berat di perut, sedikit sensasi terbakar di kawasan epigastrik. Terutama sekali, gejala ini dapat muncul pada pesakit dengan kolesistitis atau gastritis dengan keasidan yang rendah.

Dengan cara yang sama, senarai kontraindikasi semasa mengambil Asparkam mengandungi blok atrioventricular, hiperkalemia, hipermagnesemia. Satu-satunya kelebihan Asparkam ialah ketersediaan dan harga yang rendah.

Magnesium laktat terbaik

Industri farmaseutikal menghasilkan sejumlah besar sebatian kompleks magnesium berdasarkan laktat, atau asid laktik. Ini adalah Complivit Magnesium, Magne B6 dan produk lain. Laktat tidak boleh dikelirukan dengan laktosa. Laktosa dipanggil 'gula susu', dan laktat kadang-kadang secara kiasan disebut 'gula darah', kerana asid laktik tidak lebih daripada produk perantaraan keparahan fisiologi pemecahan glukosa, substrat tenaga utama.

Melengkapkan Magnesium

Penilaian: 4.9

Melengkapkan Magnesium

Complivit Magnesium dinamakan begitu murni untuk tujuan komersial. Tidak seperti semua persediaan di atas, yang mengandungi hanya sebatian magnesium, atau dalam setengah – magnesium dan kalium asparaginat, Complivit Magnesium adalah kompleks vitamin dan mineral yang sebenar. Ia mengandungi vitamin A, vitamin E, vitamin B, asid askorbik, kalsium pantotenat, asid folik, vitamin B12, tembaga, sebatian zink – dan akhirnya magnesium laktat. Oleh itu, ia boleh dipanggil apa sahaja: Tembaga Complivit, Zink Complivit, atau asid folik Complivit. Tidak akan ada perbezaan selain tajuk lain yang menarik.

Anda perlu menggunakan ubat ini satu tablet setiap hari, tempoh pengambilan profilaksis adalah satu bulan. Arahan secara khusus menunjukkan bahawa ubat ini bukan ubat. Ubat ini dihasilkan oleh Pharmstandard, Ufa Vitamin Plant. Satu pakej 60 tablet multivitamin berharga purata 200 rubel. Sudah tentu, ia murah.

Kelebihan dan kekurangan

Oleh kerana Complivit Magnesium tidak dianggap sebagai ubat, hanya intoleransi individu yang dapat disebut antara kontraindikasi. Bagaimanapun, jika ubat itu tidak didaftarkan sebagai ubat, maka secara rasmi adalah mungkin untuk tidak menulis apa-apa mengenai kontraindikasi untuk diambil, kerana kontraindikasi hanya ada untuk ubat-ubatan. Secara semula jadi, sekiranya terdapat intoleransi individu terhadap komponennya, pasti ada petunjuk yang sesuai dalam arahannya, dan ini adalah bagaimana anda dapat membezakan makanan tambahan dari ubat-ubatan. Satu-satunya kelemahan hanyalah fokus pencegahan. Sekiranya doktor mendiagnosis kekurangan unsur, maka tidak masuk akal untuk menggunakan kompleks multivitamin, yang mana 'sedikit sahaja' ditambahkan. Anda hanya perlu dirawat dengan ubat-ubatan yang direka khas untuk memperbaiki kekurangannya, dan kami akan membincangkan ubat seperti ini sekarang. Ini adalah Magne B6.

Magne B6

Penilaian: 4.8

Magne B6

Magne B6 boleh didapati dalam dua bentuk dos: tablet dan larutan oral. Mari kita jelaskan ubat ini menggunakan penyelesaian sebagai contoh. Magne B6 tersedia dalam ampul, tetapi bukan untuk suntikan intravena atau intramuskular, tetapi untuk memecahkannya, goncangkannya ke dalam segelas air dan minum. Setiap ampul mengandungi magnesium laktat. Secara keseluruhan, pengambilan 3 atau 4 ampul setiap hari bukan sahaja dapat memenuhi keperluan tubuh untuk elemen, tetapi juga dengan cepat menghilangkan kekurangannya. Magne B6 dalam bentuk cecair adalah larutan coklat dengan bau karamel samar.

Ini ditunjukkan untuk digunakan jika, dengan latar belakang peningkatan penggunaan magnesium, pesakit mengalami keadaan seperti kekejangan gastrousus, takikardia, kejang otot dan sakit pada otot, mudah marah, dan sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan pada otot. Sekiranya kekurangan magnesium dalam plasma darah dikesan secara makmal, maka Magne B6 dalam ampul membolehkan anda menormalkan kekurangan dengan cepat. Oleh itu, petunjuk untuk masuk adalah secara klinikal dan makmal disahkan kekurangan magnesium. Salah satu petunjuk yang paling biasa untuk preskripsi adalah kehamilan, serta kekurangan nutrisi, atau kekurangan zat makanan semasa kehamilan.

Ia mesti digunakan bersama makanan, untuk orang dewasa – sehingga 4 ampul sehari. Bayi berusia lebih dari 1 tahun harus diberi resep dalam dos 10 hingga 30 mg sekilogram, tetapi temujanji dibuat oleh pakar pediatrik, setelah pengesahan hipomagnesemia. Biasanya, ampul untuk orang dewasa dicairkan dalam setengah gelas air, dan setelah kawalan dan normalisasi tahap elemen ini, rawatan dihentikan.

Magne B6 dihasilkan oleh syarikat Perancis Sanofi-Aventis, kos purata 10 ampul 10 ml setiap satu adalah 500 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Magne B6 dalam ampul adalah keupayaan untuk memperbaiki kekurangan magnesium dengan cepat, toleransi yang baik, dan kemampuan untuk meresepkannya kepada bayi, yang jarang berlaku dalam dunia persediaan perubatan magnesium. Kelemahan yang relatif adalah kos yang tinggi, bukan teknik yang sangat mudah apabila perlu menggunakan ampul, walaupun dengan petua yang mematahkan diri. Harus diingat bahawa ubat itu tidak boleh digunakan dengan kadar penapisan glomerular yang rendah dan bentuk kegagalan buah pinggang yang teruk, serta jika pesakit mengambil levodopa atau merawat parkinsonisme.

Magnelis B6

Penilaian: 4.7

Magnelis B6

Di atas, ubat Magnelis B6 Forte, yang merupakan magnesium sitrat, telah dijelaskan. Tetapi ternyata hanya ada Magnelis B6, yang tidak ada kaitan dengan asid sitrik, tetapi adalah magnesium laktat. Dari segi magnesium, satu tablet mengandungi 48 mg magnesium, ditambah 5 mg vitamin B6 – pyridoxine hidroklorida.

Ubat ini ditunjukkan terutamanya untuk menghilangkan kekurangan unsur ini, dan gejala-gejala yang timbul apabila magnesium dalam serum darah turun di bawah 0,5 mmol per liter. Gejala ini termasuk: sakit spastik yang tidak menyenangkan di epigastrium dan perut, nadi cepat, kelemahan, mudah marah dan insomnia, sensasi kesemutan yang tidak menyenangkan dan menyakitkan pada otot dan kekejangan mereka. Ubat ini ditunjukkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berusia lebih dari 6 tahun, dan perlu mengambil dari 6 hingga 8 tablet sehari untuk orang dewasa, dan hingga 6 tablet setiap hari untuk anak-anak yang berat badannya melebihi 20 kg.

Semua tablet harus dibahagikan kepada dua atau tiga dos, minum ubat dengan makan. Tetapi setelah normalisasi kepekatan magnesium dalam plasma darah, rawatan dihentikan. Ubat Magnelis B6 dihasilkan oleh syarikat domestik Pharmstandard, dan kos satu paket 90 tablet, yang dirancang untuk sekurang-kurangnya dua minggu pentadbiran, adalah 515 rubel. Sekiranya anda mahu, anda boleh mendapatkan pakej ini di farmasi dan dengan harga 380 rubel, tetapi ini tidak kerap berlaku. Oleh itu, kos bulanan purata kursus adalah 900 – 1000 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Ubat ini mempunyai beberapa kelemahan kecil tetapi tidak menyenangkan. Pertama, terdapat Magnelis B6 Forte, yang bukan laktat, tetapi sitrat. Menurut tradisi farmaseutikal yang telah ditetapkan, biasanya ubat dengan awalan 'Forte' adalah produk di mana terdapat peningkatan dos atau beberapa komponen lain ditambahkan. Dalam kes ini, dari sudut hukum, Magnelis B6 Forte adalah bahan yang sama sekali berbeza, walaupun mengandungi magnesium. Ini boleh menimbulkan kekeliruan, dan terutama di farmasi, apabila pekerja meja depan mungkin mengesyorkan ubat serupa. Kekurangan kecil kedua, tetapi juga tidak menyenangkan, adalah keperluan untuk mengambil sebilangan besar pil setiap hari, dan masing-masing memerlukan air minum, dan ini harus dilakukan dengan makan. Ini tidak sesuai untuk semua orang, dan oleh itu adalah mungkin untuk melewatkan ubat seperti itu, kerana kepatuhan pesakit untuk masuk jauh dari ideal. Adalah lebih baik memilih dos yang mana ubat itu diberikan sekali atau dua kali sehari. Lebih-lebih lagi, harganya agak tinggi.

Magnesium Orotate: Magnerot (Magnemax)

Penilaian: 4.6

Magnerot

Asid orotik agak serupa strukturnya dengan vitamin, dan sering digunakan sebagai radikal organik untuk menggabungkan dengan pelbagai logam – dengan besi, kalsium dan magnesium. Sebarang radikal organik meningkatkan ketersediaan bio logam, dan oleh itu magnesium orotate mempunyai hak yang sama untuk penggunaan perubatan seperti laktat atau asparaginat. Salah satu wakil klasik magnesium orotate adalah makanan tambahan Magnerot.

Setiap tablet Magnerot mengandungi 500 mg magnesium orotate. Ubat ini ditunjukkan terutamanya untuk pesakit jantung. Inilah yang disarankan oleh arahan. Walaupun fakta itu dapat diposisikan sebagai alat untuk pencegahan dan perawatan kekurangan magnesium, pengeluar memutuskan untuk menempati ruang yang lebih sempit. Oleh itu, Magnerot ditunjukkan untuk pesakit dengan serangan jantung, dengan penyakit jantung iskemia, dengan latar belakang kegagalan jantung kronik dan gangguan irama jantung, dengan sakit otot, gangguan metabolisme lipid dan aterosklerosis.

Oleh itu, pengeluar mengambil petunjuk tanda-tanda. Di satu pihak, ini lebih mudah dan pesakit dengan angina pectoris akan membeli Magnerot jauh lebih baik, dan doktor akan memberikannya lebih baik. Magnerot dihasilkan oleh syarikat Jerman Mayerman, atau PIK-Pharma domestik, dan satu pek 50 tablet berharga sekitar 650 rubel. Magnerot digunakan 2 tablet 3 kali sehari, jadi pakej ini akan bertahan selama 8 hari. Ini adalah ubat yang agak mahal, terutamanya memandangkan kursus bulanan memerlukan empat bungkus, masing-masing berharga 650 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Magnerot, atau magnesium orotate, tidak mempunyai kelebihan yang signifikan berbanding ubat lain. Ya, magnesium orotate mempunyai ketersediaan bio yang baik, tetapi laktat juga mempunyai ketersediaan bio yang baik, dan bahkan lebih tinggi pada kompleks chelate. Kos ubat ini cukup tinggi, kontraindikasi adalah sama, dan kerana pengeluar meletakkannya sebagai ubat untuk patologi kardiovaskular, mereka menambahkan sirosis hati, asites, urolithiasis dengan kecenderungan pembentukan batu magnesium, fosfat, kalsium dan amonium dalam senarai kontraindikasi. Oleh itu, adalah tidak diinginkan bagi pesakit dengan urolithiasis dengan hampir semua bentuk batu untuk menggunakan ubat ini, terutamanya untuk jangka masa panjang. Oleh kerana kenaikan senarai kontraindikasi mengurangkan jumlah calon pembeli, harganya harus dinaikkan untuk meminimumkan kerugian yang dirancang.

Kepatuhan, iaitu kepatuhan pesakit untuk masuk tidak begitu tinggi, kerana ubat harus digunakan dalam dos 6 tablet selama 7 hari, dan kemudian – satu tablet tiga kali sehari. Mungkin, jika Magnerot berharga sekitar 230-240 rubel, ia akan cukup kompetitif, tetapi ini adalah penyediaan magnesium konvensional dengan cara yang tidak selesa untuk membawanya dengan harga yang cukup tinggi.

Ini menyimpulkan tinjauan sediaan magnesium, yang boleh didapati di farmasi di Rusia dengan harga yang berpatutan. Sudah tentu, senarai makanan tambahan yang mengandungi magnesium tidak terhad kepada persediaan di atas. Jadi, bentuk chelated boleh mengandungi magnesium glisinat, ada bahan tambahan dalam bentuk malate, iaitu garam magnesium asid malik. Anda boleh mendapatkan magnesium taurinate yang jarang berlaku. Di kedai dalam talian, anda dapat melihat antara penyediaan magnesium dari rumput laut, yang diasingkan dari garam Laut Mati. Kadang-kadang larutan berair magnesium klorida digunakan, yang disapu pada kulit dan disapu. Walau bagaimanapun, semua suplemen pemakanan ini cukup mahal, dan tidak mempunyai kelebihan yang ketara berbanding dengan persediaan magnesium yang terkenal di atas.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen