9 spesies ikan paling sihat untuk kesihatan manusia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tidak semua produk dalam diet kita dapat dibandingkan dengan ikan dan makanan laut dari segi kelembutan tekstur, rasa dan kesihatan. Ikan segar dan berkualiti tinggi adalah sumber mineral, vitamin dan asid amino penting (termasuk omega-3,6). Hari ini kami akan memberi tumpuan kepada yang paling banyak: untuk perhatian anda penilaian ikan yang paling berguna untuk tubuh manusia.

Bagaimana memilih ikan yang berkualiti?

Sebelum memulakan penilaian kami, kami berkongsi dengan anda petua berharga mengenai cara memilih ikan segar yang lazat dan yang paling penting:

Ikan tidak boleh mempunyai bau yang tidak menyenangkan – ini menunjukkan produk berkualiti rendah. Sebaik-baiknya, semua yang seharusnya dapat mencium bau hanyalah bau laut yang sedikit (tentu saja jika kita bercakap mengenai perwakilan laut).

  1. Daging mestilah elastik – jika anda menekannya, ia akan naik sedikit.
  2. Mata ikan harus telus dan berkilat – yang mendung atau tenggelam menunjukkan bahawa produk mulai reput (peraturan ini tidak selalu berlaku untuk beberapa salmonid dengan mata kecil).
  3. Timbangan harus sesuai dengan kulit – kekeruhan, kerosakan dan jatuh dari skala individu tidak dapat diterima.
  4. Isi ikan yang dibungkus tidak boleh mengandungi banyak cecair.
  5. Sekiranya ikan merah mempunyai daging merah cerah dan siripnya kelihatan kecil, ini bermakna ia diberi makan dengan pewarna dan perangsang pertumbuhan.

Kami makan sedap dan bermanfaat: penilaian ikan paling sihat untuk manusia

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Varieti laut yang berharga 5 Nota muzik 4.6
4 Kod 4.5
3 Halibut 4.8
2 Sardin 4.9
1 Salmon 5.0
VARIETI SUNGAI TINGGI 4 Hinggap 4.7
3 Pike 4.8
2 Ikan Keli 4.9
1 ZANDER 5.0

Varieti laut yang berharga

Nota muzik

Penilaian: 4.6

Nota muzik

Ikan berlemak dan enak ini merupakan penghuni perairan Pasifik dan lautan Atlantik. Penduduk laut Antartika mencapai 0.8 m panjang dan beratnya dari 250 g hingga 1 kg (beberapa spesimen dapat mencapai 9 kg). Tubuh hidupan laut ini memanjang, dengan beberapa jalur di sisi, sirip ekor diucapkan. Notottenia sering dikelirukan dengan cod Atlantik kerana kesamaan visualnya.

Kira-kira 60 jenis notothenia telah dicatatkan di dunia. Mana-mana daripadanya mempunyai bubur yang padat, tetapi pada masa yang sama cukup lembut dan berair, tanpa tulang kecil. Setengah abad yang lalu, populasi ikan laut begitu besar sehingga sering kali dapat melihat pergerakan sekolahnya dari papan ikan paus atau kapal penyelidikan. Pada tahun 70-an, tangkapan komersial notothenia mencapai titik kritikal: lebih dari 400 ribu tan ikan ini ditangkap setiap tahun. Sejak tahun 1985, penangkapan ikan secara komersial telah dilarang.

Fakta menarik. Nototenia dianggap sebagai ikan yang mesra alam kerana tinggal jauh dari kawasan perindustrian.

Nototenia kaya dengan asid amino yang penting untuk tubuh manusia (lisin, arginin, dan lain-lain), yang menjadikannya setara dengan daging lembu. Di samping itu, ikan itu mengandungi mineral berharga (magnesium, kalsium, zink, yodium, fosforus, kalium, dll.) Dan vitamin (kumpulan B, serta D, C, PP). Salah satu petunjuk kesihatan ikan yang paling penting adalah lemaknya. Nototenia unik kerana 85% lemaknya terdiri daripada asid lemak tak jenuh ganda, iaitu asid omega-3 – komponen terpenting dalam badan kita. Nototenia sangat sesuai untuk makanan bayi kerana jumlah protein dan kalsium yang mudah dicerna.

Apa yang hendak dimasak? Kerana rasanya yang sangat baik, kandungan lemak sederhana dan ketiadaan tulang kecil, notothenia dapat dianggap sebagai ikan sejagat. Ia direbus, digoreng, direbus, dikukus, diperap. Ini membuat telinga yang kaya dan harum, potongan daging, makanan ringan, makanan ringan dan juga digoreng. Ikan sesuai dengan wain separa manis dan kering putih.

Kod

Penilaian: 4.7

Kod

Hidangan kebangsaan Portugal (ikan kod panggang), yang merupakan bagian dari lambang Murmansk, adalah ikan komersil yang paling popular dan salah satu yang paling lama ditangkap: tangkapan ikan kod pertama berlaku kira-kira 1000 tahun yang lalu. Keluarga ikan kod tinggal di perairan Atlantik pada garis lintang sederhana, 'meninju' perjalanan mereka ke Greenland.

Pemangsa ini lebih suka pantai dan jarang dilihat pada kedalaman. Ikan dibezakan dengan warna yang unik: perutnya berwarna putih, dan sisinya berwarna coklat kehijauan. Setiap spesies ikan kod mempunyai 5 sirip yang berbeza: 3 daripadanya terletak di belakang, 2 lagi – di kawasan ekor.

Dalam keadaan semula jadi, perwakilan ikan kod dapat mencapai panjang 1,8 m dan hidup hingga 35 tahun, tetapi selalunya di jaring ikan nelayan menemui spesimen tidak lebih dari 10 tahun dan berukuran tidak lebih dari 0,8 m.

Cod adalah produk rendah kalori, jadi sangat sesuai untuk mereka yang mengikuti diet pemakanan atau terapi. Cod kaya dengan fosforus, selenium, vitamin B dan, tentu saja, mineral berharga. Antaranya ialah asid omega-3 yang bermanfaat, yang memberikan sokongan kuat kepada sistem saraf dan kardiovaskular, merangsang sistem imun.

Apa yang hendak dimasak? Cod dibezakan oleh rasa dan kegunaannya yang luar biasa, kerana ia sangat diminati oleh pakar masakan di seluruh dunia. Cod sangat sesuai untuk rebusan, memasak, garam. Ia boleh digoreng dengan selamat, dibakar, dijadikan makanan pembuka dan hidangan utama.

Halibut

Penilaian: 4.8

Halibut

Salah satu makanan ikan yang paling lazat, sihat dan mahal dalam penilaian kami. Tetapi apa yang sangat berharga tentang halibut yang membuatnya begitu mahal? Sudah tentu, komposisi dagingnya. Perwakilan urutan penceroboh boleh mencapai panjang hingga 4.5 m. Beratnya antara 7 hingga 300 kg. Ini adalah satu lagi perwakilan perairan laut di lautan Pasifik dan Atlantik (lebih suka bahagian utara mereka). Salah satu jenis halibut (Atlantik) dianggap sebagai spesies terancam punah. Ini kerana secara tradisional dianggap sebagai ikan komersial, dan ikan ini tumbuh dengan sangat perlahan. 'Memburu' ikan secara aktif telah menyebabkan penurunan populasinya.

Ikan ini dianggap sebagai laut dalam, tanpa tulang, mempunyai bentuk badan yang memanjang dan rata. Daging halibut merangkumi bahagian putih dan gelap, tanpa mengira jenisnya, tetapi komposisi kimia daging dapat berbeza dengan ketara. Contohnya, halibut hitam mengandungi hingga 16% lemak, gigi panah – sekitar 20%, halibut putih – hanya 5%, dan sama sekali tidak ada karbohidrat dalam ikan ini. Halibut – mempunyai jumlah protein yang luar biasa, serta vitamin B, vitamin D, E, A, kalsium, zat besi, asid fosforik dan asid omega-3.

Perlu diingat secara berasingan bukan hanya omega-3, tetapi juga sejumlah besar protein: ia menormalkan tahap hemoglobin dalam darah, mengekalkan keseimbangan hormon, memperbaiki keadaan tisu otot, dan merangsang pertumbuhannya. Asid amino yang berguna dalam halibut mencegah perkembangan aterosklerosis, gangguan sistem saraf, menyokong fungsi jantung, membuang toksin, toksin, dan lain-lain dari badan.

Apa yang hendak dimasak? Daging halibut yang padat dan, pada masa yang sama, daging halibut yang sangat lembut mempunyai rasa manis, oleh itu ia dianggap sebagai makanan istimewa. Halibut boleh direbus, digoreng (dalam variasi apa pun, goreng dalam, panggang, tepung roti), rebus, perap, salai. Ikan ini sesuai untuk dimasak tanpa kulit: dagingnya cukup padat dan mengekalkan bentuknya dengan sempurna semasa proses memasak.

Halibut sangat sesuai untuk membuat sup yang sangat baik, kerana zat agar-agar dilepaskan dari tulangnya. Ini adalah pengisian yang lazat untuk pai. Kaviar halibut juga digunakan untuk makanan: dari segi rasa, praktikalnya tidak kalah dengan kaviar merah dan hitam, dan harganya lebih murah.

Sardin

Penilaian: 4.9

Sardin

Wakil ikan hering ini dianggap sebagai ikan komersial. Sarden agak kecil: panjangnya jarang melebihi 25 cm, dan, bagaimanapun, mereka mempunyai badan yang lebih besar daripada ikan hering tradisional. Tubuh sardin ditutup dengan sisik keperakan, panjang, kepalanya agak besar. Oleh kerana struktur ini, sardin dianggap sebagai perenang cepat. Habitat ikan sangat besar: sardin terdapat di hampir semua lautan planet ini.

Sardin mengandungi sejumlah besar mineral berharga – zat besi, kromium, zink, kalsium, serta vitamin D, PP, kumpulan B dan lemak tepu. Secara berasingan, perlu diperhatikan asid omega-3 dan omega-6 bermanfaat yang termasuk dalam ikan. Ini adalah gabungan yang sangat kuat yang mempunyai kesan positif pada tubuh secara keseluruhan: ia mengekalkan keadaan normal tisu tulang, melindungi otot jantung, merangsang perkembangan sistem imun, dll.

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan sardin dalam makanan secara berkala membantu mengurangkan kekerapan serangan asma, mempercepat pemulihan semua tisu badan, meningkatkan fungsi otak, mengekalkan penglihatan normal, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap tekanan, dll.

Apa yang hendak dimasak? Sarden sangat berguna semasa direbus, kerana semua bahan berguna disimpan di dalamnya. Tetapi tukang masak tidak terhad kepada memasak sahaja: sardin sering digoreng (panggang dan digoreng juga), salai, panggang, kalengan. Ikan ini menghasilkan kaldu dan potongan daging yang sangat baik. Sardin dalam tin sangat digemari: sardin dalam jus mereka sendiri, dalam minyak, dalam tomato mendapat permintaan tinggi di seluruh dunia. Ini adalah ramuan yang selalu ada dalam banyak salad dan sandwic.

Salmon

Penilaian: 5.0

Salmon

Penduduk di pantai Atlantik Utara dan perairan Lautan Pasifik ini dianggap lazat, tetapi pada masa yang sama produk yang cukup berpatutan. Selalunya, salmon menetas di perairan segar, kemudian pergi ke laut, dan kembali ke perairan segar untuk bertelur. Salmon jenis ini berukuran cukup besar, kadang-kadang mencapai panjang 1.5 m dan berat 30 kg. Warna daging salmon berkisar dari oren hingga merah terang, bergantung pada beberapa faktor – tabiat pemakanan, habitat, dll.

Ini adalah salah satu ikan komersial yang paling berharga dan berguna. Bentuk lacustrinenya hidup di perairan Rusia (Semenanjung Kola, Karelia), di Eropah – di Sweden, Finland, Norway, dll. Salmon adalah objek pembiakan buatan. Dan di Amerika Syarikat, salmon Atlantik yang diubahsuai secara genetik telah diluluskan untuk dijual pada tahun 2015. Di Rusia, menurut perintah Kementerian Sumber Asli, salmon dicadangkan untuk dimasukkan dalam daftar perwakilan dunia binatang yang termasuk dalam Buku Merah negara itu.

Daging salmon kaya dengan fosforus, kalium, kromium, vitamin PP dan B1. Pengambilan ikan secara berkala akan membantu menyeimbangkan kadar gula dalam darah, menormalkan sistem saraf dan pencernaan, dan memperbaiki keadaan kulit dan membran mukus. Salmon dianggap sebagai antioksidan yang kuat. Asid omega-3 yang terkandung dalam daging salmon (dalam jumlah yang banyak) melambatkan proses penuaan badan, memelihara daya hidup sel-sel otak.

Apa yang hendak dimasak? Daging salmon mempunyai rasa yang lembut dan lembut dan sesuai untuk menyediakan pelbagai hidangan dengan pelbagai cara: salmon digoreng (termasuk panggang dengan sayur-sayuran), salmon rebus, panggang sangat baik. Ikan sesuai dengan salad dengan keju, zaitun, sayur-sayuran segar, udang, telur, dll.

Varieti sungai yang berharga

Hinggap

Penilaian: 4.7

Hinggap

Penyapu air tawar kecil lebih suka tinggal di badan air bersih, lebih baik dengan arus kecil, kedalaman sederhana dan kehadiran tumbuh-tumbuhan bawah air. Perch terasa selesa di badan air segar dan sedikit masin.

Pemangsa ini menjalani kehidupan sepanjang masa, sering berkumpul di kawanan kecil dan sangat rakus, memakan hampir semua yang menghalangi: goreng, moluska, krustasea, serangga, ikan kecil, tongkat muda, salib muda, pike hinggap, dll. Kerana aktiviti tersebut hinggap yang sering menjadi bagian terbesar dari hasil tangkapan nelayan.

Fakta menarik. Kadang-kadang hinggap itu membayar harga yang terlalu tinggi untuk kegilaannya: dalam mengejar mangsa, beberapa individu (terutama yang muda) sering dilempar ke darat atau mereka dapat meluru ke umpan dengan marah dan, sering melepaskan cangkuk, merebutnya sehingga akhirnya mereka tertangkap. Perch adalah ikan yang sangat sedap. Atas sebab ini, terdapat trend baru-baru ini terhadap pembiakan buatan, walaupun cukup produktif.

Hinggap dianggap sebagai ikan makanan yang sihat, dagingnya jenuh dengan kalium, zat besi, zink, kalsium, jumlah yodium, dan asam fosforik. Yang terakhir sangat penting untuk sel-sel seluruh organisma: dari garam fosfat adalah rangka manusia. Hinggap juga mengandungi magnesium, sulfur, kromium, molibdenum, vitamin C, E, D, A, kumpulan B, dll.

Apa yang hendak dimasak? Daging perch mempunyai ciri rasa yang sangat baik, lebih-lebih lagi, ia mempunyai kandungan tulang yang rendah. Tetapi, kerana tidak banyak daging di bangkai, hinggap mesti dimasak dengan teliti. Sekiranya digoreng, maka dalam jumlah besar minyak, jika direbus, sup adalah yang terbaik. Selain itu, rasa rasanya sangat baik apabila dikeringkan dan dibakar. Makanan dalam tin yang sangat baik diperoleh daripadanya. Perch adalah 'calon' yang ideal untuk membuat sup ikan aromatik. Tetapi, bagaimanapun, salah satu pilihan terbaik untuk menyediakan ikan ini adalah kaedah merokok panas menggunakan pelbagai kayu (pancaran tanduk, beech, oak, maple, pokok buah-buahan, dll.).

Pike

Penilaian: 4.8

Pike

Penghuni air tawar ini tidak sama dari segi agresif: pike dianggap paling pemangsa di antara air tawar. Dan penampilannya dengan jelas membicarakan ini: kepala memanjang yang besar dan mulut yang mengagumkan dengan gigi yang tajam. Tubuh menyerupai torpedo, warnanya berubah-ubah dan bergantung pada usia individu, pemakanannya, kehadiran dan jumlah tumbuh-tumbuhan di takungan: pike berwarna abu-abu dengan warna kekuningan-hijau atau coklat, dan bintik-bintik kekuningan di sisi. Terdapat juga spesimen perak. Pike hidup untuk jangka masa yang panjang: jangka hayat individu individu mencapai 30 tahun.

Pike adalah ikan yang sangat rakus (mungkin hanya hinggap yang mengunggulinya). Asas diet pike adalah ikan lain (roach, hinggap, dll.). Ikan itu tersebar luas di Hemisfera Utara. Ia terdapat di lembangan sebahagian besar laut tempatan. Kadang-kadang pike dapat dijumpai di air laut yang disalinasi: di Teluk Finland di Laut Baltik atau, misalnya, di Teluk Taganrog di Laut Azov.

Pike dianggap sebagai produk diet, hypoallergenic, tepu dengan fosfor, kalium, kobalt (pemegang rekod), magnesium, sulfur, yodium, kromium, serta vitamin A, E, kumpulan B, dan lain-lain. Daging pike mengandungi antiseptik semula jadi yang membantu dalam memerangi bakteria jangkitan dan menyokong sistem imun. Pike baik untuk kulit, menormalkan kadar gula darah, metabolisme, menyokong kelenjar tiroid dan otot jantung.

Apa yang hendak dimasak? Pike adalah ikan yang gemuk tetapi tanpa lemak, jadi lebih baik menggunakannya sebagai ramuan dalam hidangan lain. Dari pemangsa ini, potongan yang menakjubkan, gulungan badan, gulungan diperolehi. Pike akan sedap digoreng atau dibakar dengan sos. Ikan sangat sesuai untuk masin dan akan mempunyai rasa yang enak apabila dikeringkan.

Ikan Keli

Penilaian: 4.9

Ikan Keli

Ikan keli biasa dianggap sebagai salah satu ikan terbesar di planet ini. Mencapai ukuran yang sangat besar, ikan kadang-kadang dapat menyerang seseorang jika dia berada di perairan berhampiran habitat pemangsa. Ikan keli mempunyai badan yang memanjang, kepala yang besar, seperti mulut, dengan gigi tajam, misai terletak di rahang atas. Warnanya boleh berbeza-beza: dari hitam hingga kuning muda, individu albino jarang dijumpai. Berat rata-rata individu adalah 60-80 kg, tetapi kadang-kadang ada gergasi sebenar dengan berat sekitar 300 kg, panjangnya mencapai 5 m.

Ikan keli adalah penghuni takungan air tawar di Eropah. Pengecualian adalah lembangan Laut Artik. Terdapat kesalahpahaman umum bahawa ikan keli adalah pemulung. Sebenarnya, dia lebih suka makan krustasea, goreng, moluska, haiwan air tawar kecil. Kadang-kadang ahli spesies besar menyerang haiwan domestik dan unggas air.

Ikan keli adalah ikan komersial penting di lembah Laut Azov dan Volga, yang tidak menghairankan, kerana ikan yang mengagumkan ini mempunyai banyak kelebihan: ketiadaan sisik pada kulit dan tulang pada daging. Ikan keli adalah sumber vitamin B yang berharga, serta C, E, unsur surih terpenting – magnesium, zat besi, kobalt, kalium, dan lain-lain. Selain itu, daging ikan keli mengandungi protein dan asid amino yang berharga, termasuk lisin, pembangun protein.

Pengambilan pemangsa secara berkala dalam makanan akan meningkatkan pertahanan tubuh, memperbaiki keadaan kulit, rambut, kuku, memperbaiki fungsi sistem pencernaan, dan menstabilkan sistem saraf.

Apa yang hendak dimasak? Daging ikan keli mempunyai rasa yang lembut dan sedikit manis, yang sangat dihargai walaupun oleh para koki terkenal. Bahagian ikan keli yang paling gemuk (ekor) digunakan untuk membuat balyk dan sebagai pengisian yang lazat untuk pai. Bahagian utama badan boleh digunakan untuk memasak kebab, potongan daging. Kepala pun tidak akan sia-sia: ia akan menjadi telinga yang sangat baik.

Zander

Penilaian: 5.0

Zander

Anggota keluarga hinggap ini terkenal dengan 'tingkah laku' pemangsa, gigi seperti gigi taring yang khas dan sirip punggung yang mengagumkan. Pike hinggap tumbuh sangat cepat, menambah berat 1 kg setiap tahun. Kadang-kadang di alam terdapat spesimen yang lebih besar dari 1 m dan mencapai 15 kg berat hidup (angka rekod 20 kg). Warna zander berwarna kelabu kehijauan, dengan bintik-bintik kelabu di sisi (8-10 keping). Ikan lebih suka tinggal di takungan tepu dengan oksigen, suka tempat dengan tanah liat atau dasar berpasir.

  1. Fakta menarik. Pike hinggap dianggap ikan yang agak agresif: menurut petunjuk ini, praktiknya tidak kalah dengan pike dan hinggap. Kadang-kadang dia bersikap kejam walaupun terhadap wakil spesiesnya yang lebih muda.
  2. Kawasan penyebaran hama pike cukup besar: ikan itu terdapat di perairan Eropah Timur (di tasik Issyk-Kul, Balkhash, sungai-sungai yang tergolong dalam perairan perairan Laut Hitam, Caspian, Azov, Aral dan Baltik).
  3. Pike perch sangat berguna: mengandungi sejumlah protein yang mudah dicerna, kira-kira 20 asid amino berharga, mineral penting (kalsium, fosforus, magnesium, klorin, yodium, zink, tembaga, kobalt) dan, tentu saja, vitamin (A, E, PP, kumpulan B dan lain-lain). Pike hinggap disarankan sebagai makanan pelengkap pertama untuk bayi berusia satu tahun.
  4. Apa yang hendak dimasak? Daging pike bertengger dianggap kurus, tetapi ini menjadikannya tidak kalah berharga dan enak: ikan mempunyai rasa halus dan tanpa tulang kecil. Pike hinggap sangat mudah disediakan dan sesuai untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan: ia dibakar, direbus dengan sos, sup ikan dan sup kubis direbus, potongan daging dan zrazy dibuat dari itu. Peri pike salai, kering, asin dibezakan dengan rasa yang sangat baik.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen