9 pengeluar cakera dicop terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Cakera yang dicop adalah asas untuk kenderaan yang tidak dipasang. Mereka adalah produk logam pepejal yang diperoleh hasil daripada rawatan tekanan pada mati khas. Mereka memberi rasuah kepada pengguna terutamanya disebabkan oleh faktor harga terendah di segmen (berkaitan dengan roda cor dan tempa), serta kemungkinan meluruskan ketika penyok muncul atau pengelasan retakan yang terbentuk.

Walaupun sederhana, cakera dicop dijual secara aktif di pasaran, dan oleh itu bidang persaingan di antara syarikat perkilangan telah mencapai perkadaran yang luar biasa. Untuk mengatasi keringat barang yang dihasilkan oleh mereka, pengguna biasa menjadi di luar kemampuannya. Oleh itu, setelah melakukan kajian menyeluruh dalam segmen ini, para editor majalah tersebut memilih sembilan syarikat terbaik yang terlibat dalam pembuatan cakera cap berkualiti tinggi dan yang paling penting. Salah satu kriteria utama untuk memilih penama untuk penilaian adalah ulasan puluhan ribu pengguna, serta pendapat pakar yang berpengalaman.

Cara memilih cakera yang dicop

Pada tahap perkembangan semasa pasaran alat ganti dan laman penjualan khusus, pemilihan cakera yang dicap bukanlah masalah besar – produk yang sesuai dengan keperluan dan pilihan anda mudah ditentukan melalui borang carian khas mengikut parameter. Walau bagaimanapun, jika pilihan dibuat secara bebas dan langsung di kedai, kami mengesyorkan untuk mengambil kira enam perkara utama:

  1. Diameter pendaratan. Nilai yang menunjukkan diameter luar cakera yang dicap dalam inci (contohnya, R15). Parameter yang cukup jelas untuk pilihan yang harus diberi perhatian khusus. Diameter pelekap yang dibenarkan selalu ditentukan dalam manual operasi kenderaan dan ditunjukkan pada pelekat yang terletak di ambang pintu (bersamaan dengan tahap tekanan tayar yang disyorkan). Kami sangat menyarankan anda untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan, kerana sekiranya berlaku pelanggaran keserasian, kereta mungkin tidak lulus pemeriksaan yang dijadualkan.
  2. Bilangan dan lilitan lubang pelekap. Kriteria dengan nama yang sangat panjang dan peranan besar dalam pemasangan cakera. Bilangan pemasangan bolt secara langsung bergantung pada berat produk, dan boleh berbeza dari 3 hingga 7-8. Dalam praktik standard (hampir semua) cakera untuk 4-6 bolt digunakan, tetapi dengan diameter lingkaran lubang, semuanya jauh lebih membingungkan. Pada kereta bersiri VAZ, misalnya, (kecuali Oka dan Niva), diameternya ialah 98 milimeter. Kami mengesyorkan agar anda mematuhi semua dimensi yang ditentukan dengan tepat untuk mengelakkan lekapan roda pada hub atau berlakunya pelarian ketika memandu.
  3. Lebar cakera. Sederhana, dan pada masa yang sama, parameter tidak kurang penting daripada diameter pendaratan. Tanda ini ditandai dengan huruf Latin 'J' dan serupa dengan diameter yang ditunjukkan dalam arahan teknikal. Lebar pelek dimensi sesuai dengan jarak tayar, tetapi tidak kaku, kerana memungkinkan adanya kesalahan kecil.
  4. Keberangkatan cakera. Parameter mempengaruhi persepsi daya pada galas roda dan prestasi penggantungan. Ini adalah jarak dari satah sambungan hub ke tengah roda dengan lebar. Dengan pemilihan cakera yang dicop untuk overhang yang salah, adalah mungkin untuk memprovokasi keadaan keausan bahagian gear yang cepat, dan, pada tahap yang lebih besar, pengurangan hayat bantalan hub.
  5. Diameter lubang hub. Ini ditentukan dalam dokumentasi dengan huruf 'D', 'Dia' atau 'DIA', dan mungkin merupakan kriteria terpenting untuk memilih cakera. Semuanya mudah di sini: dengan diameter lubang pusat yang sengaja lebih kecil, roda tidak akan terpasang ke tempatnya, dan dengan dimensi besar, penjajaran tepat dengan penetapan cincin khas diperlukan semasa pemasangan.
  6. Pengikat. Persoalan pilihan untuk parameter ini berkaitan dengan jenis dan bentuk pengikat yang akan memperbaiki cakera pada hub. Dalam kes cakera yang dicop, peranan seperti ini paling sering dimainkan oleh bolt dengan bentuk kerucut pada satah bersebelahan dan panjang bahagian yang berulir. Ini disebabkan oleh ketebalan yang kecil berbanding dengan pemutus. Kadang-kadang di pasaran anda boleh menemui cakera untuk bolt dengan dasar hemisfera dan rata, tetapi jenis ini masih jarang berlaku.

Roda mana yang lebih baik: dilemparkan atau dicop?

Jenis cakera

Kelebihan

keburukan

Pelakon

+ Berat rendah dan, sebagai hasilnya, penggunaan bahan bakar lebih ekonomik

+ Prestasi overclocking terbaik

+ Pemudahcaraan proses memandu

+ Mengurangkan jarak pengereman kerana reka bentuk ringan

+ Imbangan yang lebih baik diberikan semasa pengeluaran

+ Tahap ketahanan yang tinggi

– Tidak dapat diperbaiki: pukulan yang kuat dan tajam dapat memusnahkan cakera

– Kosnya jauh lebih tinggi daripada model yang dicap

– Jelas berat yang dirasakan rendah (tidak dirancang untuk pemasangan pada trak dan van).

Dihimpit

+ Boleh diperbaiki kerana peningkatan keplastikan stamping: penyok boleh diluruskan dan diluruskan, retakan dapat dipotong dan dikimpal

+ Mereka mempunyai daya dukung yang tinggi, sehingga dapat dipasang pada kenderaan dengan tujuan apa pun (trak, bas, dll.)

+ Kos rendah berbanding roda aloi

– Daya tarikan yang rendah (diperbetulkan dengan memasang penutup hiasan dengan pengikat pada pengapit atau ikatan kabel)

– Jelas lebih besar daripada roda aloi, berat: akibatnya, peningkatan penggunaan bahan bakar dan pengendalian yang kurang 'patuh'

– Pengimbangan yang lemah

– Peningkatan sedikit dalam jarak berhenti

– Logam cakera boleh menghakis di tempat di mana lapisan pelindung keluar (enamel, tergalvani)

Penarafan pengeluar terbaik cakera dicop

Pencalonan sebuah tempat pengilang penilaian
Penarafan pengeluar terbaik cakera dicop 1 KFZ 4.9
2 Mefro 4.8
3 Kronprinz 4.8
4 Dotz 4.7
5 TZSK 4.7
6 Eurodisk 4.7
7 Asterro 4.6
8 Trebl 4.5
9 YST 4.4

KFZ

Penilaian: 4.9

KFZ.jpeg

Baris pertama peringkat di sebelah kanan kuat menuju KFZ pegangan Eropah terbesar dengan pangkalan pengeluaran di Jerman, Switzerland, Sepanyol dan bahkan Brazil. Kekhususan syarikat ini terletak pada pertukaran pengalaman dan teknologi yang berterusan dengan syarikat lain, dan juga pelancaran makmal penyelidikannya sendiri. Pada masa yang sama, ia tidak mencapai tujuan untuk menyediakan produk rujukan visual kepada pengguna, sementara secara proaktif berusaha untuk meningkatkan petunjuk kekuatan untuk kepentingan pengguna.

Kemajuan terbaru KFZ termasuk penurunan berat cakera sebanyak 15% tanpa mengorbankan prestasi. Semua ini menjadi mungkin berkat kajian profil yang kompeten, dan tercermin dalam ekonomi bahan bakar, peningkatan kemampuan pengendalian dan kelenturan kereta, serta pengurangan beban pada bahagian casis. Para pakar sangat gembira dengan jumlah sampel roda yang berbeza: 36 kilang di seluruh dunia menghasilkan lebih daripada 500 model. Semua ini, ditambah dengan harga yang rendah, menjadikan pegangan antarabangsa sebagai yang paling menarik bagi pengguna, jadi pilihan yang memihak kepada kepemimpinan seperti itu lebih jelas.

Kelebihan

  • lebih daripada 36 laman web pengeluaran yang terdapat di seluruh dunia;
  • kerja berterusan untuk meningkatkan prestasi barisan model baru, yang dilakukan di kemudahan penyelidikan peribadi;
  • menyokong pertumbuhan pasaran yang aktif dengan bertukar pengalaman dengan syarikat lain;
  • kualiti produk nominal yang sangat tinggi;
  • harga yang mencukupi;
  • pengurangan berat model yang ketara berbanding pesaing – pengendalian yang lebih baik dan pengurangan penggunaan bahan bakar.

keburukan

  • tidak ditemui.

Mefro

Penilaian: 4.8

MEFRO.png

Perbezaan penting antara Merfo dan Kronprinz adalah perhatian terhadap perincian dan fokus pada penggunaan sebanyak mungkin ceruk dalam pengeluaran roda yang dicop untuk peralatan pengangkutan. Atas sebab-sebab inilah pengeluar 'global' (kilang-kilang syarikat itu benar-benar tersebar di seluruh dunia) menduduki tempat teratas dalam ranking yang terbaik. Di antara produknya, anda boleh mendapatkan cap untuk traktor, trak, motosikal, treler dan, sebenarnya, untuk kereta dengan SUV.

Seperti kasta kepemimpinan yang lain, Merfo sering berhadapan dengan masalah pemalsuan di runcit, sehingga menyebabkan kebencian pengguna. Dalam bentuk aslinya, cakera mereka mampu menahan beban kejutan besar, mempunyai kesan positif terhadap penggunaan bahan bakar dan kawalan, dan juga berfungsi dengan setia selama 5-7 tahun (dijamin). Di samping itu, banyak pakar menyedari lapisan pelindungnya sebagai rujukan – ia tidak kehilangan khasiatnya setelah bersentuhan lama dengan bahan kimia jalan yang agresif dan menahan beban ricih yang serius. Produk yang sangat baik yang membenarkan semua wang yang dikeluarkan.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • lapisan pelindung rujukan dari logam asas;
  • ciri kekuatan tinggi dan ketahanan terhadap kejutan mekanikal yang kuat;
  • ketahanan dan ketahanan haus;
  • kesepakatan mengenai penghantaran kepada pengangkut banyak masalah Eropah dan Amerika.

keburukan

  • kehadiran palsu di pasaran.

Kronprinz

Penilaian: 4.8

KRONPRINZ.png

Sukar untuk dipercayai, tetapi sejarah syarikat Jerman Kronprinz mempunyai lebih dari 110 tahun keberadaannya yang berjaya, walaupun dalam pelbagai peranan produksi. Walaupun begitu, kini ia sepenuhnya tertumpu pada pengeluaran roda yang dicap untuk kereta, dan dalam ukuran yang sama sekali berbeza: dari R14 hingga R20.

Rasa kemajuan teknologi yang halus, yang merupakan kad perniagaan syarikat, memungkinkan pemodenan pengeluaran yang sistematik dan tepat pada masanya, mengikuti trend peningkatan berterusan produk yang ditawarkan. Ternyata hebat: cakera secara beransur-ansur menghilangkan kerentanan kronik, menambah ketahanan terhadap keausan dan ketahanan. Khususnya, dalam beberapa tahun terakhir, Kronprinz telah menangani masalah ketahanan ricih produk yang buruk, yang bukan hanya melumpuhkan cakera itu sendiri, tetapi juga mempengaruhi perincian casis. Masalahnya diselesaikan dengan mengubah bentuk dan ketebalan sejumlah area kecil, yang memberi kesan positif dan mendorong bar penjualan ke tahap baru.

Kelebihan

  • bersedia berusaha untuk melakukan kesilapan;
  • banyaknya model cakera yang dicop dalam rangkaiannya;
  • perlindungan logam yang baik dengan pertindihan – ketahanan aus yang tinggi;
  • pematuhan produk dengan standard kualiti antarabangsa.

keburukan

  • pada masa ini – tidak tersedia.

Dotz

Penilaian: 4.7

DOTZ.png

Empat pengeluar cakera yang dicap terbaik dibuat oleh syarikat Jerman Dotz, yang tanda dagangannya adalah reka bentuk produknya yang sangat baik. Sesungguhnya, dalam beberapa kes, pengguna tidak boleh memikirkan untuk menukar cap ke casting – cakera di sini mempunyai lapisan hiasan, serta elemen teknologi yang kompleks yang tidak dapat dicapai dalam pengeluaran syarikat lain.

Sudah tentu, anda mesti membayar semuanya. Selalunya, keindahan permukaan berlapis krom atau enamel tersembunyi di belakangnya dengan sifat kekuatan rendah, kerana cakera cacat ketika digunakan jelas bebannya lebih rendah daripada pesaing. Benar, nuansa seperti itu berlaku sehingga baru-baru ini. Secara semula jadi, Jerman telah memperketat standard perusahaan dan memperkenalkan kawalan operasi yang teliti dengan pengaturan parameter utama yang mempengaruhi keselesaan dan prestasi pemanduan. Hasilnya melebihi jangkaan, yang secara semula jadi menghasilkan gelombang reaksi positif dari pengguna Eropah dan Rusia.

Kelebihan

  • penekanan pada komponen visual cakera – peralihan kompleks, selekoh profil, kehadiran lapisan hiasan;
  • harga yang berpatutan untuk keseluruhan barisan produk;
  • kualiti tinggi dan tahap penyempurnaan pada semua peringkat pengeluaran;
  • cadangan hebat dari pakar dan pengguna.

keburukan

  • pada peringkat ini – tidak dikenali.

TZSK

Penilaian: 4.7

TZSK.png

Togliatti Steel Wheels Plant adalah pembekal rasmi dan tetap cakera dicop untuk jalur penghantar PJSC AvtoVAZ, yang terletak di bandar yang sama. Ia adalah syarikat terbesar dan paling baik di antara semua pengeluar domestik yang dipertimbangkan, dengan makmal penyelidikan sendiri dan akses langsung ke pasaran Eropah dan Asia (melalui persekutuan Renault-Nissan-Mitsubishi).

Berkat peralatan pengeluaran yang berkualiti tinggi, TZSK dari tahun ke tahun memodenkan produknya, memperbaiki komponen lukisan dan pemprosesan, kemudian kaedah pengelasan, kemudian 'bermain' dengan rawatan haba untuk meningkatkan petunjuk kekuatan. Oleh itu, antara kelebihan produk syarikat, pengguna dan pakar termasuk banyak pilihan model, keselamatan, kualiti yang sangat baik dan, yang penting, harga yang berpatutan. Dan, memandangkan pengalaman pengeluaran yang besar, menjadi lebih mudah untuk mempercayai semua ini.

Kelebihan

  • pembekal tajuk cakera dicop untuk penghantar AvtoVAZ, Renault, Nissan, dan lain-lain;
  • mempunyai jabatan penyelidikan sendiri;
  • kerja berterusan untuk meningkatkan prestasi;
  • populariti tinggi di kalangan pengguna.

keburukan

  • sebilangan kecil tiruan runcit berkualiti rendah.

Eurodisk

Penilaian: 4.7

EURODISK.jpg

Syarikat dengan nama yang menjanjikan adalah syarikat asli lain dari pasaran Rusia, yang beroperasi dalam segmen cakera yang dicop dengan anggaran paling banyak. Walau bagaimanapun, kualiti produk yang dihasilkan di sini sangat dapat diterima, kerana peralatan teknikal perusahaan merangkumi peralatan asing sepenuhnya (Turki, Jerman, Perancis dan Belanda). Sebaliknya, bahan mentah untuk produk tersebut dibekalkan dari kilang metalurgi Severstal, yang juga memberi kesan positif terhadap kos akhir.

Tidak mempunyai rancangan khas untuk pengeluaran cakera bersaiz standard yang ditentukan dengan ketat, Eurodisk berusaha untuk memenuhi keperluan pelbagai pengguna, terus 'melemparkan' mencetak R14-R16 di pasaran (sedikit lebih jarang dan dalam jumlah yang lebih kecil – R17). Dan, secara amnya, semua orang menyukainya: bagi seseorang kerana pertindihan logam pelindung yang baik, seseorang kerana menahan beban kejutan. Dengan satu cara atau yang lain, syarikat Rusia berjaya menggembirakan pemilik kenderaan domestik, dan oleh itu langkah seterusnya adalah mewujudkan barisan penjualan antarabangsa yang lestari.

Kelebihan

  • harga terendah untuk produk perkilangan;
  • orientasi pengeluaran kepada kaedah klasik mendapatkan produk (tanpa prinsip kawalan pasca operasi yang ketat);
  • parameter kekuatan dan kualiti pemprosesan logam yang memuaskan;
  • banyaknya model cakera dicop di barisan syarikat.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Asterro

Penilaian: 4.6

ASTERRO.png

Cukup jenama yang menarik, asal usulnya terdapat di wilayah Uzbekistan (agak tidak dijangka), walaupun semua produksi telah lama dipindahkan ke China. Ini adalah salah satu pemain terkemuka di pasaran domestik untuk cakera dicop tanpa tuntutan keunggulan dari segi reka bentuk visual dan teknologi pengeluaran terpakai.

Pemegang skema pengeluaran klasik, Asterro mengekalkan standard kualiti yang tinggi dari segi parameter kekuatan, sehingga meminimumkan risiko pecah cakera keluli semasa hentaman kuat atau terdedah kepada sejumlah faktor negatif (sejuk, reagen jalan, tekanan mekanikal). Menurut ulasan pengguna, cap syarikat Uzbek mempunyai berat yang lebih rendah daripada sebilangan analog, sehingga berubah menjadi lebih terkawal dan ekonomik. Ini sangat dihargai oleh mereka yang teliti mengenai keselesaan dan keselamatan, dan untuk ini kami memberi Asterro barisan ketujuh peringkat.

Kelebihan

  • peningkatan kawalan dan kecekapan;
  • kualiti pertindihan logam pelindung yang baik;
  • sifat kekuatan tinggi jahitan yang dikimpal;
  • harga rendah untuk keseluruhan rangkaian produk.

keburukan

  • nilai ketahanan yang dikurangkan (berbanding pesaing) kerana pembinaan ringan.

Trebl

Penilaian: 4.5

TREBL.png

Sebuah syarikat dengan 'akar' asal yang sangat keliru, beribu pejabat di China. Ia adalah salah satu pengeluar yang paling digemari oleh pemilik kereta Rusia, kerana ia membekalkan pasaran dengan produk yang sangat murah dan sangat menarik. Sama seperti YST, Trebl menggunakan teknologi QC on-line dengan fokus pada keseimbangan dan pelarian radial cakera ketika mereka mempercepat.

Walaupun berasal dari China (dan berasal dari Jepun), syarikat ini telah lama berdiri sebagai pembekal cap yang boleh dipercayai untuk penghantar pengeluar dunia. Trebl disk pergi ke penghantar General Motors, Ford dan sebahagiannya ke barisan pemasangan sedan belanjawan dari Volkswagen. Kelebihan utama mereka juga merangkumi keadaan lapisan pelindung yang sangat baik (enamel, tergalvani) dan ketahanan penghancuran yang baik – ini adalah produk yang boleh dipercayai yang dapat berfungsi dengan setia selama 4-5 tahun.

Kelebihan

  • harga rendah untuk keseluruhan barisan produk;
  • penyelesaian visual yang menarik (lukisan + pelaksanaan setem);
  • lapisan tahan yang memberikan perlindungan terhadap pengaruh persekitaran yang agresif;
  • kepercayaan dari pengeluar kereta global.

keburukan

  • untuk kategori harganya – tidak dikenali.

YST

Penilaian: 4.4

YST.png

Syarikat termuda dalam senarai, yang telah berjaya merebut lebih dari 7% pasaran domestik Rusia dari pesaing. Loji YST utama terletak di bandar Yaroslavl, tetapi pangkalan pengeluarannya terdiri daripada peralatan asing semata-mata (diimport terutamanya dari Amerika Syarikat, Itali dan Jerman). Cakera dicetak dihasilkan di sini dalam saiz standard yang paling popular (dari R13 hingga R17), yang berusaha merangkumi rangkaian kereta seluas mungkin yang digunakan di Rusia.

Dari segi kualiti, YST juga telah maju beberapa poin ke depan, terutama kerana dasar pengendalian operasi yang dilaksanakan dengan baik. Perkembangan lain yang maju secara bertahap diperkenalkan secara beransur-ansur, yang memungkinkan syarikat itu memaksakan persaingan pada syarikat terbesar di Eropah. Pada tahap keberadaannya saat ini, hanya satu nuansa kecil yang dapat dibezakan: pengguna domestik belum sempat 'merasakan' produk baru dengan betul, jadi belum banyak penilaian dari mereka. Untuk ini kami memberikan penama tempat kesembilan dalam penarafan tersebut, tetapi dengan harapan yang tinggi untuk peningkatan hasil di masa hadapan.

Kelebihan

  • bergantung pada kaedah pengeluaran berteknologi tinggi;
  • pengenalan kawalan operasi, pengurangan penolakan;
  • parameter kebolehpercayaan dan ketahanan cakera yang baik;
  • reka bentuk produk yang baik.

keburukan

  • firma itu masih tidak begitu popular di kalangan pemandu kenderaan Rusia.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen