9 pembiakan kucing termahal di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Lebih dari dua ratus baka kucing yang berlainan mencipta pelbagai jenis misai. Antaranya ada yang botak dan dengan “bulu mantel” tebal, ramah dan tidak terlalu ramah, suka bermain dan tenang. Satu perkara menyatukan mereka – mereka sangat cantik. Dan, walaupun tidak dapat dikatakan bahawa satu keturunan lebih baik daripada yang lain, ada perbezaan tertentu di antara mereka. Inilah harganya. Inilah senarai baka paling mahal di dunia.

Kucing bernilai emasnya: 9 baka paling mahal di dunia

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kucing bernilai emasnya: 9 baka paling mahal di dunia 9 Maine Coon sehingga 3000 $
8 Kucing hutan Norway SEHINGGA 3000 $
7 Keriting Amerika SEHINGGA 3000 $
6 Toyger SEHINGGA 3000 $
5 Orang Bengali SEHINGGA 4000 $
4 Safari sehingga 8000 $
3 Khao Mani sehingga $ 10,000
2 Chausie HINGGA $ 10,000
1 Savannah HINGGA $ 22,000

Maine Coon

Penilaian: 4.2

Maine Coon

Harga: sehingga 3000 $

Sehingga baru-baru ini, baka kucing domestik ini dari Amerika Syarikat dianggap yang terbesar di dunia. Sejarah asal-usul raksasa berbulu masih belum jelas. Menurut salah satu legenda, Maine Coon muncul dari persimpangan kucing dan rakun (diduga ini disahkan oleh ciri warna binatang liar dan ekor berbulu panjang). Wakil pertama baka ini tinggal di ladang, menjalankan fungsi penjaga hasil yang boleh dipercayai. Pada awal abad ke-20, baka ini mendapat kemasyhuran, tetapi mendapat populariti di seluruh dunia hanya setelah tahun 60-an.

Standard pembiakan: kepala besar dengan misai panjang dan tulang pipi tinggi. Pada hujung telinga terdapat jumbai halus kecil seperti lynx. Otot-ototnya berkembang dengan baik, sementara tubuh dibezakan dengan rahmat. Kaki panjang, tidak kemas. Ekornya memanjang dan sangat gebu. Pada layu, sebilangan individu mencapai 45 cm Berat: 4.5-7 kg (kucing), 7-13 kg (kucing). Bagi Maine Coons, dewasa kemudian adalah ciri: individu dari baka ini mencapai usia matang hanya 5 tahun.

Perwatakan: walaupun penampilannya hebat, perwakilan keturunan dibezakan dengan sikap ramah dan penyayang. Walaupun mereka dengan cepat menjadi dekat dengan pemiliknya, mereka tetap membiarkan kesepian dengan baik. Mereka bergaul dengan baik dengan binatang peliharaan lain, kecuali burung dan hamster, di mana mereka akan senang melancarkan cakar mereka: Maine Coons mempunyai naluri berburu yang sangat maju. Kucing baka ini dibezakan oleh rasa ingin tahu, suka bermain, suka permainan luar.

Ciri-ciri penjagaan: walaupun haiwan yang keras dapat disesuaikan dengan baik walaupun pada iklim yang sejuk, ia memerlukan perawatan yang teratur. Sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, kucing mesti disisir dengan teliti dengan sisir khas, dan setiap enam bulan, dia harus diberi prosedur air. Sebilangan orang terintimidasi oleh pemikiran tentang cara menyeret ke dalam tab mandi dan menjauhkan kucing yang kuat daripada berusaha menghindari kegembiraan seperti itu. Sebenarnya, Maine Coons suka memercik di dalam air: anak kucing akan senang bermain dengan air yang mengalir dari keran.

Kucing hutan Norway

Penilaian: 4.3

Kucing hutan Norway

Harga: sehingga 3000 $

Asal keturunan diselimuti oleh banyak legenda. Sekiranya anda mempercayai mitos-mitos Scandinavia, kucing inilah yang menjadi teman tetap dewa Thor, dan lama-kelamaan menjadi pembantu Viking di laut: dia menangkap tikus di kapal. Felinology, bagaimanapun, mematuhi versi yang berbeda, mengingat bahawa wakil pertama dari baka ini muncul sebagai hasil pembiakan dari Angora, yang dibawa ke negara ini 400 tahun yang lalu. Baka ini secara rasmi didaftarkan hanya pada tahun 1977. Hari ini ia adalah salah satu yang paling popular dan mahal di dunia.

Standard Baka: Mempunyai badan berotot dengan kaki yang kuat. Kepala berbentuk baji, telinga tegak dengan jumbai kecil di hujungnya. Ekor berbulu. Mata berbentuk badam, selalu selaras dengan mantel berwarna. Ciri keturunan yang ketara adalah 'kolar' dan 'seluar' pada kaki. Berat: 4-6 kg (kucing), 6-9 kg (kucing). Pada layu mereka mencapai 40 cm. Seperti Maine Coons, kucing Hutan Norway biasanya mencapai usia matang sangat lewat – pada usia 5 tahun, jadi mereka sering berkelakuan seperti anak kecil.

Perwatakan: kecenderungan seimbang, rasa ingin tahu, intelek yang dikembangkan. Ia menjadi terikat dengan pemiliknya, lebih suka menghabiskan sebahagian besar waktu di syarikatnya, mengunyah lagu. Perhatikan bahawa kucing, cukup aneh, berbeza dengan sikap yang lebih mesra. Kucing lebih bangga dan berdikari. Orang Norway bergaul dengan baik dengan haiwan peliharaan lain, tidak menuntut kepimpinan. Tidak bosan dengan suara meow yang kuat, walaupun ia mempunyai suara yang jauh lebih keras daripada keturunan lain.

Keistimewaan penjagaan: memerlukan latihan biasa, jadi dengan senang hati berjalan di udara segar (anda boleh berjalan dengan kerap menggunakan haiwan kesayangan anda). Bulu memerlukan penyelenggaraan yang teliti (anda harus menyikat bulu sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu). Tetapi memandikan 'binatang' itu seringkali tidak berbaloi (hanya jika mengotorkan bulu pada sesuatu).

Keriting Amerika

Penilaian: 4.4

Keriting Amerika

Harga: sehingga 3000 $

Baka yang unik dan mahal dibiakkan di Amerika dan didaftarkan secara rasmi pada tahun 1986. 5 tahun sebelumnya, penternak telah menemui kucing dengan telinga yang tidak biasa, yang menghasilkan sampah yang tidak biasa. Ini adalah titik permulaan penciptaan baka baru. Selama bertahun-tahun pembiakan, banyak jenis warna Curl Amerika telah dibuat, satu perkara tetap tidak berubah – telinga bengkok. Untuk jangka masa yang relatif singkat, baka ini berjaya jatuh cinta dengan seluruh dunia dan masuk dalam ranking kucing paling mahal.

Standard pembiakan: Badan segi empat tepat yang dikembangkan dengan kaki panjang sederhana. Kepala berbentuk baji. Mata menyerupai elips, warna mereka sama sekali tidak bergantung pada warna haiwan. Mantelnya terdiri daripada dua jenis – pendek dan panjang. Dalam kes pertama, garis rambut sangat berkilat, yang kedua – kepadatan mewah. Ciri khasnya ialah telinga dibengkokkan ke arah luar pada sudut yang betul. Cengkerang telinga jauh lebih sukar daripada kebanyakan baka kucing. Berat – 3-7 kg. Pada layu mereka mencapai 33 cm.

Keperibadian: American Curl adalah kucing yang sangat baik yang menyukai kasih sayang pemiliknya dan mengembalikannya seratus kali ganda. Haiwan itu sangat ingin tahu, mempunyai sifat suka bermain, tidak berubah sepanjang hayat. Perwakilan keturunan damai dengan haiwan lain, mereka suka kanak-kanak. Mereka tidak bertolak ansur dengan kesepian yang berpanjangan – mereka boleh menjadi tertekan.

Ciri penjagaan: untuk ikal rambut pendek, perawatannya mudah – cukup untuk menyisir mantelnya seminggu sekali dan dengan teliti, dan yang paling penting, membersihkan telinga dengan teliti. Individu berambut panjang harus disisir lebih kerap – sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu. Prosedur air tidak boleh terlalu kerap: 2-3 kali setiap enam bulan sudah cukup.

Penting! Keriting tidak suka disentuh oleh telinga. Perkara ini juga mesti disampaikan kepada anak-anak. Dan sebarang percubaan untuk melicinkan telinga akan menyebabkan sensasi menyakitkan pada haiwan kesayangan dan boleh menyebabkan gangguan pada struktur auricle.

Toyger

Penilaian: 4.5

Toyger

Harga: sehingga 3000 $

Baka kucing besar ini serupa dengan harimau dan bukan kebetulan. Pencipta toyger mendakwa telah melakukan ini untuk menarik perhatian orang ramai terhadap pemuliharaan populasi harimau di alam liar. Bukan rahsia lagi bahawa haiwan ini telah lama pupus. Perlu diperhatikan bahawa baka ini tidak disebut 'tiger' (harimau dalam terjemahan dari bahasa Inggeris), tetapi bernama toyger, yang bermaksud 'mainan harimau'. Sebilangan besar orang Bengal mengambil bahagian dalam pemilihan mainan. Baka ini diciptakan pada tahun 2006 dan dikenali secara rasmi setahun kemudian. Pada kejuaraan TICA pertamanya, tukang mainan mengejutkan semua orang dengan kepantasan dan ketangkasannya, mengingat dengan kebiasaannya seekor harimau.

Standard pembiakan: kerangka besar dengan otot yang berkembang dengan baik. Dada yang kuat, leher panjang, kepala bulat dengan hidung yang lebar. Mata dan telinga yang bulat dan ekspresif dengan hujung bulat. Ekornya panjang dan kuat. Kotnya pendek, padat dan sutera pada sentuhan pada masa yang sama.

Keperibadian: haiwan yang sangat tenang, baik. Pada masa yang sama, ia menawarkan tenaga dan mobiliti yang dicemburui. Suka permainan aktif. Toyger sangat ingin tahu, suka bermain, ramah terhadap haiwan peliharaan lain, termasuk anjing. Wakil keturunan dibezakan oleh ketaatan, kemampuan belajar yang baik, dan memerlukan sosialisasi awal.

Ciri penjagaan: alat permainan tidak memerlukan penjagaan yang kompleks. Cukup 3-4 kali sebulan untuk memakai kotnya dengan sisir khas. Satu-satunya perkara yang memerlukan pemeriksaan dan penjagaan yang berterusan adalah telinga alat permainan. Ini adalah titik lemahnya. Haiwan itu mesti mempunyai akses makanan yang berterusan: walaupun kucing mempunyai makanan, anda tidak boleh membiarkan mangkuk kosong sepenuhnya. Toygers minum banyak air – semestinya selalu banyak.

Orang Bengali

Penilaian: 4.6

Orang Bengali

Harga: sehingga 4000 $

Haiwan yang anggun dan cantik ini mempunyai sejarah singkat: baka ini berasal dari pertengahan abad ke-20. Seorang ahli genetik Amerika pada tahun 60-an pergi ke Thailand dan di salah satu pasar tempatan di Bangkok melihat anak kucing Bengal, yang dijual kepada pelancong sebagai cenderamata hidup. Dia juga membeli sendiri. Haiwan unik itu memberi inspirasi kepada Jean Mill untuk mencipta keturunan baru yang asasnya dengan penampilan pemangsa dan sikap kucing yang penuh kasih sayang. Inilah cara kucing Bengal dibiakkan.

Standard keturunan: Badan yang kuat dan memanjang. Kaki belakang juga sedikit memanjang. Ekor panjang sederhana dengan hujung hitam. Kotnya pendek dan tebal. Ciri utama adalah adanya corak macan tutul. Telinga pendek, terpisah. Berat: 5-6 kg. Pada layu mereka mencapai 32 cm.

Keperibadian: baka ini menggabungkan ciri unik pemangsa liar dan kucing domestik tradisional. Benggala adalah pemburu yang sangat baik yang suka permainan aktif yang melibatkan 'memburu'. Individu yang baik dibezakan oleh sikap suka kasih sayang, rasa ingin tahu dan kepintaran yang besar. Mereka menyukai kanak-kanak dan haiwan peliharaan (kecuali burung dan tikus). Mereka gemar berenang.

Ciri penjagaan: tidak memerlukan penjagaan khas – cukup untuk menyisir bulu kucing dan memotong cakar sebulan sekali. Dia tidak memerlukan prosedur air, tetapi dia akan senang bermain dengan air.

Penting! Sebilangan pemilik baka secara keliru percaya bahawa kucing Bengal perlu makan daging mentah. Ini bukan sahaja tidak diingini, tetapi juga berpotensi membahayakan haiwan kesayangan. Anda harus membuat pilihan untuk memilih daging yang diproses secara termal atau makanan premium.

Safari

Penilaian: 4.7

Safari

Harga: sehingga 8000 $

Salah satu keturunan kucing yang paling tidak biasa, mahal dan kontroversial pada zaman kita. Pada masa ini, safari tidak dikenali oleh semua organisasi felinologi, oleh itu dianggap eksperimen. Ia adalah kacukan kucing liar Afrika Selatan Geoffroy dan Bengal / Siam. Pada mulanya, baka ini dibiakkan untuk belajar dan menyelesaikan masalah leukemia, yang biasa terjadi pada kucing domestik dan tidak biasa dengan kucing liar.

Piawaian Baka: Penampilan baka serupa dengan kucing primitif yang hidup di alam liar. Ia adalah salah satu spesies kucing terbesar di dunia. Tubuh yang langsing dan berotot dengan dada yang lebar dan kaki yang kuat dan panjang. Kepala besar dengan tulang pipi yang jelas dan hidung yang menonjol. Bulu tebal dengan kesan penghalau air. Berat: kucing – dari 8 kg, kucing – dari 13 kg.

Keperibadian: penyayang, ramah. Mereka bergaul dengan baik dengan orang, secara mengejutkan mudah bergaul dengan binatang peliharaan lain (kecuali tikus dan burung). Mereka suka meluangkan masa dengan pemiliknya, dengan cepat menjadi dekat dengan mereka. Mereka dibezakan oleh suka bermain, bertenaga, mereka suka hiburan aktif: mereka bermain-main dengan mainan dan di dalam air. Safari gemar berenang dan bahkan boleh menyertai hos mereka ketika mandi.

Ciri-ciri penjagaan: seminggu sekali, disyorkan untuk menjaga telinga dan mata. Cukup untuk membersihkan telinga dengan kain kapas yang dicelup dalam komposisi veterinar khas. Kaldu chamomile yang lemah cukup sesuai untuk mata. Safari sangat gemar berenang, tetapi jangan menyalahgunakan prosedur air: 3 bulan sekali cukup.

Khao Mani

Penilaian: 4.8

Khao Mani

Harga: sehingga $ 10,000

Baka yang tidak biasa dan mahal dengan silsilah kuno. Sangat sukar untuk mengesan asal usul kao mani. Ini pertama kali muncul beberapa ratus tahun yang lalu di Thailand. Dalam terjemahan, namanya bermaksud 'permata putih'. Kadang kala baka ini juga disebut Diamond Eye ('mata berlian'). Pada zaman dahulu, pemilikan kao mani dianggap hak istimewa kerajaan yang tidak dapat diakses oleh manusia biasa. Hari ini, untuk mendapatkan wang yang baik, sesiapa sahaja dapat memperoleh kemewahan mewah ini.

Piawaian Baka: Kao Mani bersaiz sederhana dan berotot. Mereka mempunyai anggota badan dan ekor panjang sederhana. Telinga dipasang tinggi dan sederhana besar. Kotnya berwarna putih, padat, licin. Mata berbentuk badam berwarna biru, kuning, hijau. Juga, kucing keturunan Kao Mani dicirikan oleh heterochromia (mata pelbagai warna untuk baka sangat jarang dan pilihan yang paling disukai).

Perwatakan: ceria, ramah, mudah berkomunikasi dengan manusia dan haiwan kucing. Berbeza dengan semangat, rasa ingin tahu, kadang-kadang mereka terlalu 'bercakap-cakap', tetapi pada masa yang sama mereka tidak pernah membiarkan diri mereka menjadi manifestasi pencerobohan. Dia memerlukan sosialisasi dan cinta pemiliknya: anda tidak boleh membiarkannya bersendirian untuk waktu yang lama dan, lebih-lebih lagi, mengabaikannya: mereka akan tersinggung selama-lamanya atau, lebih buruk lagi, mungkin jatuh ke dalam kemurungan, menjadi marah.

Ciri penjagaan: praktikalnya tidak memerlukannya. Perkara utama adalah memberi nutrisi yang mencukupi, tempat tidur yang selesa dan perhatian yang mencukupi (juga diinginkan untuk mempunyai teman). Sikat kot anda seminggu sekali.

Majlis. Makanan kao mani tidak boleh didominasi oleh makanan kasar, kerana kucing dari jenis ini mempunyai gusi sensitif. Juga, perwakilan keturunan sensitif terhadap cahaya ultraviolet: anda harus kerap memeriksa keadaan kulit, terutama di kawasan di belakang telinga.

Chausie

Penilaian: 4.9

Chausie

Harga: sehingga $ 10,000

Baka kucing baru secara rasmi disenaraikan pada tahun 1995. Kucing domestik liar adalah mengenai chausie. Secara luaran, perwakilan keturunan serupa dengan orang Abyssinians, tetapi pada masa yang sama darah kucing hutan mengalir di urat mereka. Kedua haiwan ini meletakkan asas untuk berkembang biak yang unik.

Piawaian Breed: Kucing bersaiz sederhana dengan tulang pipi yang kuat dan hidung memanjang yang serupa dengan profil haiwan liar. Telinga lurus dengan jumbai kecil di hujungnya. Tubuh berotot, panjang, dengan kaki yang sama panjang dan kuat. Ekornya sangat panjang: panjangnya lebih dari separuh badan. Berat: hingga 15 kg (lelaki), wanita sedikit lebih sedikit, tetapi pada masa yang sama mereka jauh lebih bertenaga.

Keperibadian: Walaupun penternak berusaha menghilangkan sifat 'liar' sepenuhnya dari Chausie, mereka tidak berjaya sepenuhnya. Walaupun begitu, haiwan-haiwan ini sangat ramah, ramah, ramah, suka melekat pada manusia, tetapi pada masa yang sama mempunyai sifat yang bebas dan bangga. Walaupun anda tidak boleh membiarkan mereka bersendirian untuk masa yang lama: mereka memerlukan perhatian. Mereka bergaul dengan binatang peliharaan lain (terutamanya anjing). Mereka sering bersahabat dengan anak-anak, tetapi mereka memerlukan sikap hormat (penting bagi pemilik Chausie untuk memahami bahawa kucing itu bukan mainan, tetapi anggota keluarga yang lengkap).

Ciri-ciri penjagaan: mereka tidak memerlukan penjagaan yang rapi, tetapi menyisir kot secara berkala tidak akan menyakitkan (semasa tempoh penumpahan). Chausi akan senang dengan rawatan air (tidak semestinya berenang – hanya permainan air). Oleh kerana baka ini cukup besar, disarankan untuk menyimpannya di pangsapuri yang luas, atau lebih baik lagi – di rumah negara.

Majlis. Sebagai keturunan kucing liar, Chausie terbiasa menyimpan makanan. Walaupun dia kenyang, dia pasti akan menyembunyikan sisa makanan di tempat yang akan dijumpai oleh pemiliknya semasa membersihkan. Tetapi jangan memarahi haiwan kesayangan – ini adalah tingkah laku normal bagi haiwan seperti itu.

Savannah

Penilaian: 5.0

Savannah

Harga: sehingga $ 22,000

Salah satu baka kucing yang paling cantik, jarang dan mahal di dunia. Kucing berambut pendek ini dibiakkan pada tahun 1986. Baka Savannah menggabungkan keindahan binatang buas dengan watak 'domestik' yang jinak: ini adalah hasil persahabatan yang luar biasa antara hamba Afrika dan kucing Siam. Standard baka telah diluluskan pada tahun 2001.

Standard Breed: Tubuh panjang, langsing, namun berotot dengan dada lebar dan pinggul yang kuat. Leher dan kaki panjang yang fleksibel dengan pad hitam pekat atau coklat gelap. Kepala kecil, seperti telinga, melebar ke arah pangkal, hidungnya sedikit cembung. Ciri keturunan yang menarik adalah lapisan halus dan pendek dengan bintik-bintik yang mengingatkan pada kulit macan tutul.

Keperibadian: Walaupun seorang nenek moyang berbahaya, Savannah mempunyai watak yang tenang dan benar-benar seimbang. Sangat melekat pada pemiliknya, menyokong semua ahli keluarga. Tetapi dia tidak menyukai orang asing (dia hanya mengabaikan mereka) dan tidak bergaul dengan binatang peliharaan (pengecualian adalah penampilan serentak di rumah dengan haiwan lain). Savannah suka memburu, melompat, berenang, jadi disarankan untuk mendapatkan kucing bagi mereka yang tinggal di rumah persendirian. Keupayaan untuk melonjak tinggi dan jauh, rasa ingin tahu bawaan dan tenaga yang tidak dapat ditindas menjadikan haiwan itu sangat suka bermain dan aktif.

Ciri-ciri penjagaan: Kucing Savannah suka berenang, bermain di air, jadi mereka disarankan untuk berjalan di udara segar (pilihan ideal adalah tinggal di rumah negara). Mereka tidak perlu menyisir dan mandi: cukup untuk menyisir rambut haiwan kesayangan semasa tempoh molting dan mengatur prosedur air beberapa kali dalam setahun.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen