9 negara pengeluar teh terpenting di planet ini

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Untuk menggemari teh, anda tidak perlu mendalami sejarah industri teh. Tetapi tidak berlebihan jika mempunyai idea mengenai ciri-ciri varietas teh dan spesifik penanamannya. Terdapat banyak negara di dunia yang ekonominya sebagian besar ditujukan untuk industri teh, tetapi hanya sebilangan kecil dari mereka yang memiliki pengaruh terhadap pasar global. Selanjutnya – mengenai raksasa sebenar di dunia teh (artikel itu mengandungi angka rata-rata yang menunjukkan tahap pengeluaran teh pada 2018/2019).

Syarikat gergasi dunia teh: 9 pengeluar teratas di dunia

Pencalonan sebuah tempat Negara Kuantiti produk yang dihasilkan (kadar tahunan)
9 pengeluar teh terpenting di planet ini 9 Jepun 80,000 tan
8 Argentina 90,000 tan
7 Indonesia 150,000 tan
6 Vietnam 260,000 tan
5 Turki 295,000 tan
5 Sri Lanka 349,700 tan
3 Kenya 470,000 tan
2 India 1,250,000 tan
1 China 2,400,000 tan

Jepun

Penilaian: 4.2

Jepun

Jumlah produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 80,000 tan

Tiga dari empat pulau terbesar di Jepun diciptakan untuk menanam teh berkualiti – ciri iklim di rantau ini memungkinkan untuk menghasilkan tanaman yang sangat baik untuk membuat teh yang enak. Perlu diperhatikan bahawa Jepun termasuk dalam penarafan raksasa teh dunia, walaupun atau walaupun satu fakta: penduduk negara Matahari Terbit sangat menyukai minuman yang harum dan sihat sehingga hanya 2% dari produk yang dihasilkan dieksport.

Sudah tentu, ketika mereka bercakap tentang teh Jepun, maksudnya adalah hijau semata-mata: kira-kira 99.9% daripada semua teh yang ditanam di negara ini bergantung pada pelbagai jenis teh hijau. Bantia adalah antara kegemaran tetap; Sencha, Hodzichya, dan lain-lain juga popular.

Fakta menarik. Teh hijau yang paling lazat dan berkualiti tinggi di dunia hanya dihasilkan oleh 2 negeri – Jepun dan China. Segala yang lain (khususnya, membicarakan pesaing langsung mereka – India dan Sri Lanka) jauh lebih rendah daripada kualiti.

Ciri rasa: sencha – teh asas dengan rasa yang kaya (tanpa astringency) dan aroma segar; gekuro – rasanya boleh berubah-ubah (semuanya bergantung pada tempat pertumbuhan); matcha – kaya, rasa cerah, dll.

Argentina

Penilaian: 4.3

Argentina

Kuantiti produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 90,000 tan

Mate adalah kaldu herba tradisional dengan aroma asli dan rasa yang tidak dapat dilupakan – kad pelawat Argentina. By the way, minuman ini sangat popular di kalangan penduduk negara itu sendiri. Tetapi Argentina menjadi terkenal di seluruh dunia bukan hanya kerana tikar.

Bahkan sekitar 100 tahun yang lalu, tidak ada yang diketahui mengenai teh Amerika Selatan dan penghasilannya hampir sifar. Baru pada tahun 1920 benih dibawa ke negara ini, sesuai untuk menanam teh yang sesuai untuk keperluan pengguna minuman teh dunia, China dan Rusia.

Industri teh di Argentina berkembang dengan kadar yang sangat perlahan. Pemerintah negara ini memainkan peranan penting dalam hal ini: pengenaan larangan import teh dan penurunan harga produk yang ketara pada tahun 50-an menyebabkan fakta bahawa teh Argentina dilupakan untuk waktu yang lama. Namun, pada hakikatnya, keadaan yang sesuai untuk menanam tanaman berharga tidak membiarkan negara itu lenyap: pelbagai ciri iklim dan tanah yang sangat baik menyumbang kepada kemasukan Argentina ke arena dunia.

Bahagian utama produk, ditanam di negara Amerika Selatan subtropika, diwakili oleh varietas teh hitam, yang diperoleh sebagai kacukan yang hampir standard dari India dan Assam.

Ciri rasa: hitam – rasa tidak menyenangkan, aroma yang menyenangkan dan aroma ringan; jodoh – herba, mengingatkan teh hijau.

Indonesia

Penilaian: 4.4

Indonesia

Kuantiti produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 150,000 tan

Berkat iklim lembap subtropis, tanah gunung berapi yang unik dan banyaknya sinar matahari yang hangat, teh hitam yang ditanam di wilayah Indonesia mempunyai ciri rasa yang luar biasa. Merekalah yang mengizinkan negara dari orang luar yang tidak diketahui dalam dunia teh (yang sampai tahun 1929) menjadi salah satu pemimpin: pada suatu masa masyarakat dunia dengan penuh semangat menerima hibrida Assam yang ditanam di tanah Indonesia.

Fakta menarik. Kilang teh tertua dan terbesar, yang berpusat di salah satu pulau utama negara (Sumatera), adalah pengeluar teh paling terkenal di Indonesia. Sehingga negara itu mengisytiharkan kemerdekaan pada tahun 1945, kilang itu dimiliki oleh Belanda. Setelah dinasionalisasi dan hingga hari ini ia berada di bawah kawalan negara.

Ciri citarasa: bertubuh penuh, bertubuh penuh, sesuai untuk sarapan. Ia sesuai dengan susu.

Vietnam

Penilaian: 4.5

Vietnam

Jumlah produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 260,000 tan

Kelahiran industri teh di Vietnam bermula pada tahun 1880: ketika itulah ladang teh pertama (milik Perancis) dibina di Phu Tho. Perkembangan industri ini cukup pesat, dan sudah setengah abad kemudian, teh Vietnam, bersama dengan Ceylon dan Cina, menggembirakan penduduk Eropah dan kawasan Afrika yang jauh dengan rasa yang asli.

Malangnya, perang yang dilancarkan oleh Amerika Syarikat telah membuat penyesuaian terhadap pengeluaran tanaman untuk minuman teh. Tidak sampai tahun 1980 industri mulai pulih secara beransur-ansur. Hari ini industri teh di Vietnam diwakili oleh kedua-dua syarikat besar yang menempati kedudukan penting di pasaran dunia kerana kualiti rujukan produk yang dibekalkan, dan pengusaha individu sederhana. Yang terakhir, dengan cara, melakukan produksi produk dalam jumlah kecil, penuaian dilakukan secara eksklusif dengan tangan.

Kira-kira 2/3 tanaman yang ditanam di Vietnam adalah varieti hitam. Hampir 1/3 lagi teh hijau berkualiti tinggi. Dan hanya kira-kira 5% daripada keseluruhan produk teh yang dihasilkan terdiri daripada varieti khas yang sangat mahal. Antaranya ialah kudin – minuman untuk penikmat minuman khas. Mempunyai rasa pahit, dianggap sangat berguna (mempunyai kesan antipiretik, anti-radang, diuretik).

Ciri rasa: teh Vietnam hitam mempunyai rasa asam yang kaya (omong-omong, teh Vietnam yang diseduh terlalu kuat boleh menyebabkan sakit kepala). Teh hijau mempunyai aroma manis yang lembut. Teh artichoke mempunyai rasa manis, mengingatkan pada kompot beri.

Turki

Penilaian: 4.6

Turki

Jumlah produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 295,000 tan

Sukar untuk dipercayai, tetapi wilayah kecil memberikan petunjuk kuantitatif pengeluaran Turki – ia terletak berhampiran bandar Rize di timur laut negara ini. Di sinilah kondisinya sedekat mungkin dengan ideal untuk menanam varietas teh hitam yang sangat baik: iklim yang lembap, ringan dan dekat dengan laut. Walaupun Turki menghasilkan teh hitam secara eksklusif (sering disebut sebagai Turki), ini cukup untuk bersaing untuk mendapatkan kepemimpinan dengan syarikat teh raksasa dunia.

Oleh itu, orang Turki adalah penikmat teh mereka sendiri, yang mereka gemarkan dengan cara yang sangat tidak remeh: menurut tradisi, ia diletakkan dalam samovar khas, di mana ia diseduh dengan sangat pekat, dan kemudian dicairkan dengan air sebelum disajikan.

Fakta menarik. Semasa memesan teh di Turki, selalu penting untuk menjelaskan kekuatan yang anda sukai dalam minuman. Pilihan yang ideal bagi banyak orang adalah minuman berwarna gelap, rona kemerahan sering disebut 'darah hare'. Tetapi jumlah gula dan keperluannya tidak pernah ditentukan: teh selalu disajikan dengan 2 keping gula di atas piring.

Pasar teh Turki mempunyai keunikannya sendiri, dan itu bukan terletak pada perolehan pengeluarannya yang kuat (yang tidak dapat dinafikan). Kapasiti industri nasional juga disokong oleh tarif import 'sederhana' untuk produk asing. Ia tidak kurang dari 145%.

Ciri rasa: rasa kaya, cukup kuat dengan aroma asli.

Sri Lanka

Penilaian: 4.7

Sri Lanka

Jumlah produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 349,700 tan

Tidak menghairankan bahawa negara tropika panas yang dipenuhi dengan rempah-rempah dan kemenyan oriental termasuk dalam peringkat pemimpin pengeluaran teh. Selama bertahun-tahun, Sri Lanka telah menjadi anggota tetap dari tiga syarikat gergasi dunia dalam industri teh. Keadaan berubah secara mendadak setelah 2017, ketika negara itu mengalami kemarau yang teruk, diikuti dengan banjir. Tanah yang tercemar dan proses hakisan yang semakin meningkat memperburuk masalah.

Selepas itu, bahagian negara dalam eksport dunia turun dari 21 menjadi 6%, dan Kenya harus melepaskan tempat ke-3 yang sudah biasa. Adakah keadaan akan berubah menjadi lebih baik? Siapa tahu. Kita hanya boleh berharap begitu. Sri Lanka mempunyai setiap peluang untuk meningkatkan pertumbuhan hasil produk, kualitinya, dan lain-lain. Masalahnya adalah bahawa tidak ada sumber daya manusia dan tanah yang mencukupi untuk ini. Di samping itu, generasi muda tidak begitu berminat dengan kraftangan di ladang teh (teh Ceylon yang terkenal dituai dengan tangan).

Fakta menarik. Sebelum kedatangan Inggeris, teh tidak ditanam di Sri Lanka. Semuanya berubah setelah British membawa semak teh pertama ke pulau itu.

Ciri rasa: bergantung pada pelbagai jenis teh Ceylon, di antaranya terdapat banyak. Antara yang utama – Pekoe – teh lemah dengan rasa halus; Orange Pekoe – rasa dan aroma ringan; BP1 Broken Pekoe 1 – teh yang kuat dengan rasa yang ketara; BOP1 Broken Orange Pekoe 1 – mempunyai aroma hoppy khas; Cth FBOPF Sp Flowery Broken Orange Pekoe Fannings Extra Special – rasa ringan dengan karamel, dll.

Kenya

Penilaian: 4.8

Kenya - kebanggaan teh Afrika

Jumlah produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 470,000 tan

Kenya adalah satu-satunya negara Afrika yang telah menjadi pemain penting dalam pasaran teh global – baru-baru ini, pengeluar minuman berperisa ketiga terbesar di planet ini. Jika dibandingkan dengan sebagian besar negara yang berada dalam peringkat, negara Afrika tidak dapat memiliki kebun teh yang besar. Industri ini diwakili oleh banyak ladang sederhana kurang dari 1 ekar.

Ciri lain ialah iklim Kenya. Semua orang tahu betul apa itu panas Afrika khatulistiwa. Tetapi penyelesaian yang ideal dijumpai – untuk menanam teh, mereka memilih kawasan pergunungan tinggi yang terletak berhampiran Tasik Victoria yang terkenal. Di sinilah alam menyenangkan dengan hujan bermusim yang menyenangkan.

Perlu diperhatikan kemahiran penanam teh Kenya – tidak begitu mudah untuk mengekalkan kedudukan utama dalam perlumbaan dunia yang panik. Rahsia kejayaan orang Kenya ialah mereka memutuskan untuk mengambil jalan yang tidak standard dan bergantung pada perkembangan inovatif dan kaedah baru menanam teh. Atas sebab inilah Kenya baru-baru ini menjadi pemimpin dalam penciptaan budaya teh baru, misalnya, dengan dedaunan lebat atau tidak bersahaja terhadap keadaan yang semakin meningkat (contoh yang jelas dari yang terakhir adalah teh artesian daun tunggal).

Ciri rasa: kaya, rasa tart. Sesuai digabungkan dengan susu dan madu, ia menjadi pedas dengan penambahan rempah (untuk penikmat khas). Sedikit mengingatkan Assam India.

India

Penilaian: 4.9

India

Jumlah produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 1 250,000 tan

Negara ini telah lama menjadi pengeluar teh kedua terbesar yang tidak dipertikaikan. Lebih daripada 3.5 juta orang terlibat dalam industri ini, yang kebanyakannya adalah wanita. India menghasilkan teh hitam dan hijau. Benar, bahagian yang terakhir adalah, sebagai peraturan, tidak lebih dari 1/10 dari jumlah keseluruhan produk yang ditanam.

Industri teh di India bermula bertahun-tahun yang lalu dengan gerakan komersial yang berani oleh Syarikat Hindia Timur Inggeris, yang mula menukar kawasan tanah jajahan eksklusif untuk pengeluaran teh. Hari ini India adalah salah satu pemain terbesar di pasar teh dunia. Walaupun ini mungkin tidak begitu ketara, kerana sekitar 80% produk yang ditanam digunakan untuk keperluan domestik: Orang India dianggap pencinta teh yang baik.

Salah satu jenis minuman teh India yang paling dikenali ialah teh dari wilayah utara, yang merupakan campuran pedas yang digabungkan dengan susu. Jenis lain dari teh India – Assam dan 'teh sampanye' yang terkenal – Darjeeling tidak kurang popular.

Ciri rasa: Darjeeling – pala, rasa tart dan aroma bunga ringan; assam – kuat, dengan rasa malty yang kuat; nilgiri – rasa ringan, buah ringan dan aroma sitrus.

China

Penilaian: 5.0

China

Jumlah produk yang dihasilkan (kadar tahunan): 2.400.000 tan

China adalah raksasa sebenar di dunia teh. Setiap tahun negara ini menghasilkan berjuta-juta ton aromatik, minuman berkualiti tinggi dengan rasa terbaik. Kira-kira 1/3 dari semua teh yang dihasilkan di dunia dihasilkan di China. Dalam masa terdekat, kepemimpinan negara timur tanpa syarat tidak akan dapat dicabar.

Sejak tahun 2007, lonjakan tajam telah dilakukan terhadap peningkatan produksi: jumlah tanaman teh yang ditanam meningkat dua kali lipat (!). Kita tidak dapat melihat keanehan pengeluaran: garis utama terus berkembang, terdapat trend yang jelas untuk peningkatan pengeluaran varietas elit – naga China dalam tindakan.

Menurut legenda tradisional Cina, teh diusahakan di negara ini 5.000 tahun yang lalu oleh maharaja dan ahli herba, Shannong. Dan hari ini teh di China dianggap tidak hanya sebagai minuman panas yang harum, tetapi juga sebagai penyembuhan penyembuhan, serta peserta utama dalam banyak ritual kebangsaan.

Ciri-ciri rasa: perlu bercakap secara berasingan mengenai teh Cina yang paling terkenal dan paling dihargai (hanya beberapa dari banyak). Yang pertama – Pu-Er – adalah raja teh hitam. Berbeza dengan rasa 'bersahaja' yang istimewa, mempunyai khasiat perubatan – ia dianggap minuman kecantikan dan kebijaksanaan. Long Jing adalah teh hijau yang terkenal. Hanya bahagian atas dengan 2 daun yang digunakan untuk pembuatannya. Koleksi dilakukan sepenuhnya dengan tangan.

Tidak seperti kebanyakan teh Cina yang lain, dilengkapi dengan bunga wangi, Long Jing dihasilkan dalam bentuknya yang tulen. Berbeza dengan rasa yang kaya dan aroma halus. Bilochun dibuat dari daun segar kecil yang dikumpulkan secara eksklusif dengan tangan. Mengumpulkan teh adalah seni yang nyata, lebih-lebih lagi, sangat menyusahkan: anda harus mengumpulkannya secara harfiah satu daun dari setiap tunas.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen