9 minyak enjin terbaik untuk KIA RIO

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Keperluan untuk menggunakan minyak enjin di semua kereta adalah sama – untuk memastikan pelinciran berterusan pada bahagian gosok, menghilangkan haba tepat pada masanya dan mencegah penggunaan geseran. Walau bagaimanapun, mesin yang berbeza mempunyai spesifikasi kerja yang berbeza, yang tercermin dalam keperluan untuk menggunakan minyak kelas dan toleransi yang ditentukan dengan ketat. Dalam artikel ini, para editor, bersama dengan pakar dalaman, berusaha mengetahui minyak mana yang ada di pasaran yang terbaik untuk Kia Rio, sebuah kereta kecil Korea.

Keperluan Kilang Minyak Enjin untuk Kia Rio

Keperluan pertama dan terpenting untuk penyelenggaraan mesin adalah pertukaran minyak tepat pada masanya setelah jarak tempuh tertentu. Untuk Kia Rio, selang waktu yang disyorkan adalah 10 ribu kilometer, namun, para profesional mengesyorkan membuat perubahan ketika 80-90% sumber daya dicapai (iaitu setiap 8-9 ribu kilometer).

Antara lain, perlu difahami bahawa ketika memilih minyak, perlu memberi tumpuan bukan hanya pada nama, tetapi juga pada kelas kualiti. Pada peringkat pembebasan sekarang Kia Pengilang Rio menetapkan penggunaan minyak dalam sistem pelinciran dengan kualiti tidak lebih rendah daripada API SN dan ILSAC GF-5 – ini adalah toleransi optimum yang menjamin operasi enjin jangka panjang dan stabil sepanjang hayat perkhidmatan.

Ciri-ciri selebihnya yang dinyatakan dalam manual kereta adalah seperti berikut:

  1. minyak enjin jenama yang disyorkan – SHELL Helix;
  2. isi padu – dari 3.30 hingga 3.49 liter;
  3. suhu operasi optimum untuk gred kelikatan yang disyorkan – dari -30 hingga +50 ° C (nilai yang diberikan khas untuk minyak dari 5W20 hingga 20W50);
  4. tahap mengikut klasifikasi Perkhidmatan API (sistem klasifikasi minyak enjin Amerika) – dari 4 ke atas.

Penilaian minyak enjin terbaik untuk Kia Rio

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga seliter
Minyak sintetik terbaik untuk Kia Rio 1 SHELL Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 RUB 520
2 JUMLAH Quartz 9000 Future EcoB 5W-20 591 r
3 Castrol Magnatec Professional E 5W-20 523 r
4 LIQUI MOLY Synthoil High Tech 5W-30 RUB 1,040
5 Motul Khusus 948B 5W20 1 086 gosok.
6 MOBIL 1 ESP 5W-30 812 RUB
Minyak separa sintetik terbaik untuk Kia Rio 1 SHELL Helix HX7 5W-30 320 RUB
2 LIQUI MOLY Molygen Generasi Baru 5W-20 RUB 931
3 Motul 6100 SAVE-lite 5W20 RUB 711

Minyak sintetik terbaik untuk Kia Rio

SHELL Helix Ultra Professional AM-L 5W-30

Penilaian: 4.9

SHELL Helix Ultra Professional AM-L 5W-30

Seperti yang ditentukan oleh cadangan, produk SHELL lain menjadi peneraju minyak sintetik. Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 adalah komposisi yang dikembangkan dengan menggunakan teknologi khas penyulingan gas asli, tanpa kandungan unsur pengotor dan sifat negatif produk minyak. Keseluruhan bungkusan bahan tambahan aktif berfungsi sebagai penambahan pada pangkalan asas, di antaranya peranan penting dimainkan oleh komponen pencuci. Penekanan pada mereka adalah ciri utama oli, tugasnya adalah menjaga kebersihan bahagian dalam mesin dengan sempurna.

Menurut ciri teknikal SHELL Helix Ultra Professional AM-L 5W-30, ia berfungsi dengan sempurna pada suhu rendah (membeku pada -45 ° C), kerana ia memberikan permulaan mesin yang mudah walaupun dalam keadaan beku yang teruk. Ia mempunyai petunjuk kelikatan optimum (69.02 mm2 / s pada 40 ° C) dan dengan itu meningkatkan kecekapan enjin, walaupun tidak banyak (peningkatan daya tidak lebih tinggi dari 1.7-2.1%). Sepenuhnya mematuhi standard API SN / SF, dan sesuai untuk digunakan di Kia Rio.

Kelebihan

  • menyumbang kepada peningkatan kuasa motor Kia Rio (1.7-2.1%);
  • tahan hingga -45 ° С;
  • mempunyai fungsi mencuci yang ketara;
  • menyediakan mekanisme yang boleh dipercayai untuk melincirkan bahagian dengan pembentukan filem minyak yang kuat.

keburukan

  • tidak ditemui.

JUMLAH Quartz 9000 Future EcoB 5W-20

Penilaian: 4.8

JUMLAH Quartz 9000 Future EcoB 5W-20

Pesaing kedua untuk kepemimpinan dalam penilaian adalah sintetik viskositi rendah dengan dominasi mekanisme untuk mengurangkan bahaya gas ekzos dan fungsi membersihkan mesin. Oleh kerana pemurnian komposisi yang terbaik dan paling lengkap dari sulfur dan fosforus, minyak mempunyai kesan yang optimum pada pemangkin, sehingga dapat mengurangkan kadar pengeluarannya dan pelepasan sebatian berbahaya ke atmosfera.

Antara lain, struktur TOTAL Quartz 9000 Future EcoB 5W-20 membolehkan anda mengurangkan penggunaan bahan bakar dengan purata 3.35% (penunjuk ujian ACEA M111FE), yang memberikan kesan ekonomi yang baik apabila digunakan dalam jangka masa yang panjang. Menurut pengguna, walaupun kelikatannya rendah, oli memberikan permulaan mesin yang lebih mudah pada musim sejuk, tetapi tanda-tanda pemejalan mulai kelihatan pada suhu -30 ° C. Dalam hal ini, keberkesanan penerapannya dipersoalkan, tetapi tidak semua wilayah di Rusia terdedah kepada frosts yang teruk. Dari segi ciri positifnya, ia adalah alternatif yang baik untuk rangkaian minyak SHELL, dengan petunjuk jangka hayat kerja dan nilai pasaran yang setanding.

Kelebihan

  • tumpuan yang jelas terhadap kelestarian;
  • pengurangan penggunaan bahan bakar lebih dari 3% (berbanding minyak rujukan);
  • fungsi pencucian dan penyebaran yang jelas (perlindungan menyeluruh terhadap pembentukan deposit pepejal);
  • hayat perkhidmatan setanding dengan minyak SHELL.

keburukan

  • kadang-kadang terdapat palsu di pasaran sekunder.

Castrol Magnatec Professional E 5W-20

Penilaian: 4.7

Castrol Magnatec Professional E 5W-20

Kami telah memberikan peringkat ketiga peringkat kepada minyak barisan Castrol Magnatec, yang dibuat menggunakan teknologi Molekul ligen CM Intel, yang mempengaruhi komposisi sintetik pada tahap molekul. Pada akhirnya, Professional E 5W-20 mempunyai kesan kompleks pada motor, yang dinyatakan bukan hanya pada sifat pelinciran, pembersihan dan penyejukan, tetapi juga dalam menghasilkan filem yang diubah suai padat yang tahan terhadap kesan termokimia pada permukaan bahagian logam. Filem ini melindungi mesin pada saat yang paling rentan dalam operasi – semasa dimulakan, semasa pelincir berada di dalam kuali minyak.

Walaupun kelikatannya berkurang, Castrol Magnatec Professional E 5W-20 berfungsi dengan baik dalam keadaan sejuk, membeku sepenuhnya hanya pada suhu -45 ° C. Petunjuk yang sangat baik untuk membantu menghidupkan enjin dalam cuaca sejuk. Menurut pengguna, komposisi ini tahan dengan 10,000 larian, memberikan, dengan operasi kenderaan yang sederhana, peluang untuk memandu 1-2 ribu kilometer lagi tanpa kehilangan harta benda yang berguna. Ini adalah minyak yang sangat baik yang telah berjaya diuji pada kereta Amerika dan Korea (termasuk Kia Rio).

Kelebihan

  • kestabilan tinggi komposisi dengan perubahan suhu;
  • teknologi asas Castrol Magnatec Intel igent Molecules;
  • membolehkan anda memandu lebih dari selang reka bentuk pada satu pengisian (tanpa kehilangan sifat tindakan pembersihan dan pelindung).

keburukan

  • harga seliter tinggi.

LIQUI MOLY Synthoil High Tech 5W-30

Penilaian: 4.6

LIQUI MOLY Synthoil High Tech 5W-30

Kedudukan peringkat keempat adalah produk berkualiti tinggi tradisional syarikat Liqui Moly. Dalam keadaan lain, ia dapat menuntut tempat yang lebih tinggi, tetapi jika dibandingkan dengan pesaing, manifesinya agak … standard. Semua ciri prestasi seimbang, dan pengeluar tidak berhasrat untuk memberi penekanan eksplisit pada sesuatu. Walau bagaimanapun, masih mungkin untuk menyebutkan beberapa perkara: sebagai contoh, bekalan sumber kerja yang sangat besar (kira-kira 12-13 ribu kilometer). Berkat pakej tambahan, minyak akan bertambah perlahan, praktikalnya tidak teroksidasi dan tidak dibazirkan oleh bahan buangan, yang merupakan subjek yang agak menyakitkan bagi enjin Rio baru Kia.

Parameter kelikatan yang cukup baik di Synthoil High Tech 5W-30 diselingi dengan ketahanan terhadap perubahan suhu, baik dalam cuaca sejuk dan panas, menghidupkan enjinnya cukup mudah. Sintetik terasa hebat dalam kesejukan, hanya beku pada suhu -45 ° C. Secara amnya, tidak ada lagi yang dapat dikatakan di sini: pengguna sangat berpuas hati dengan proses operasi, khususnya, dengan sumber pekerjaan yang besar. Dan untuk parameter harga … mari kita simpulkan ini: dari segi kualiti, ia cukup mencukupi.

Kelebihan

  • selang penggantian yang diperpanjang (12-13 ribu kilometer);
  • komposisi yang sangat seimbang yang berkesan menyelesaikan keseluruhan tugas minyak enjin;
  • parameter kelikatan optimum (11.6 mm2 / s pada 100 ° C).

keburukan

  • harga tinggi, setanding dengan kualiti produk.

Motul Khusus 948B 5W20

Penilaian: 4.5

Motul Khusus 948B 5W20

Pengembangan sintetik ini dilakukan dengan mempertimbangkan keunikan mesin syarikat Ford, atas perintah siapa, sebenarnya, seluruh proses pembangunan dimulakan. Namun, hasil akhirnya ternyata sangat serba boleh: Motul Specific 948B 5W20 berjaya digunakan dalam mesin Jaguar, dan di Land line Rover, dan di sejumlah mobil kecil anggaran, yang menjadi milik kita model utama Kia Rio.

Tidak seperti pesaing berdasarkan penilaian, sintetik ini dibenarkan dicampurkan dengan minyak jenis lain, hingga minyak mineral (namun, kami masih tidak mengesyorkan melakukannya). Komposisi ini dibezakan dengan tahap pemurnian yang tinggi dari kekotoran (kandungan abu sulfat tidak melebihi 0.78% daripada jumlah jisim minyak), nombor asas hampir neutral (pH 8), serta ketahanan yang baik untuk bekerja dalam cuaca sejuk. Apabila dipanaskan hingga 150 ° C, kelikatan HTHS minyak, menurut ujian ASTM D4741, adalah 2.6 mPa. Keadaannya sangat sempadan, dan jika suhu berubah ke atas, ada kemungkinan besar pelanggaran integriti filem minyak. Bagaimanapun, Motul Specific 948B 5W20 berfungsi dengan baik apabila digunakan secara normal, dan merupakan pilihan yang popular di kalangan Kia pemilik Rio dan kenderaan serupa.

Kelebihan

  • kualiti kerja yang tinggi;
  • proses pengembangan minyak dibenarkan oleh syarikat Ford (pesanan khas);
  • pembersihan komposisi yang halus dari unsur-unsur pengotor;
  • parameter pelinciran dan pembersihan enjin yang optimum.

keburukan

  • harga seliter tinggi.

MOBIL 1 ESP 5W-30

Penilaian: 4.5

MOBIL 1 ESP 5W-30

Minyak sejagat sintetik sesuai untuk digunakan dalam enjin diesel dan petrol. Ini melaksanakan dan merangkumi banyak fungsi untuk memastikan keadaan kerja yang dapat diterima, yang secara negatif (dan ini adalah kata-kata pengguna) mempengaruhi ukuran sumber.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin bersenang-senang, dan 8 ribu kilometer adalah angka yang dapat diterima untuk anda, maka MOBIL 1 ESP 5W-30 akan baik-baik saja. Mengasah untuk keadaan operasi yang sukar (dengan pemangkin, pengecas turbo dan penapis partikulat) mempunyai kesan positif pada penunjuk kuasa (kenaikan kuasa 1.9%), dan juga menyumbang kepada ekonomi bahan bakar kecil (2.43%) dengan mengurangkan kerugian geseran pada nod. Seperti Motul Specific, minyak ini mempunyai tahap pemurnian yang tinggi: bahagian abu sulfat dalam jisimnya tidak melebihi 0.8%, yang melindungi mesin dari sisa enapan. Satu lagi titik kuat MOBIL 1 ESP 5W-30 adalah titik tuang. Kehilangan kelancaran diperhatikan pada -48 ° C, dan penunjuk ini sangat baik di Siberia. Produk ini telah mendapat sejumlah tinjauan hangat dari pemilik kereta kecil, dengan sedikit keluhan mengenai harganya yang tinggi.

Kelebihan

  • formula yang dipertingkatkan yang dikembangkan untuk operasi di enjin diesel dan petrol;
  • membeku pada suhu -48 ° C;
  • tahap pemurnian yang tinggi dari kekotoran (bahagian abu sulfat adalah 0.8% daripada jisim minyak);
  • peningkatan kuasa dan kecekapan dengan mengurangkan kerugian geseran.

keburukan

  • sumber kerja kurang daripada pesaing;
  • faktor kos tinggi kerana serba boleh.

Minyak separa sintetik terbaik untuk Kia Rio

SHELL Helix HX7 5W-30

Penilaian: 4.9

SHELL Helix HX7 5W-30

Menurut semua peraturan cadangan dari pengeluar, semi-sintetik SHELL Helix HX7 5W-30 termasuk dalam langkah pertama penarafan minyak untuk Kia Rio, yang berpotensi bekerja dianggarkan 6 ribu kilometer. Ia sangat sesuai untuk bekerja di mesin terpakai model lama, kerana ia mengandungi pangkalan mineral, dan tidak akan berlebihan pada kereta baru, motor yang belum disentuh oleh mekanisme keausan yang merosakkan.

Julat suhu operasi teori produk 'universal' ini terhad kepada -48 dan 244 ° C, yang merupakan titik pembekuan lengkap dan kilat dalam wadah terbuka. Sebagai tambahan kepada persetujuan dari pembuat kereta Korea, SHELL Helix HX7 5W-30 disyorkan untuk digunakan pada kereta jenama Volkswagen dan Mercedes – Benz, dan juga memenuhi syarat empat spesifikasi (termasuk yang kami minati) API SN). Ini adalah minyak yang sangat baik yang sesuai untuk semua pencinta kebolehpercayaan, ekonomi dan tidak berlebihan dengan gaya pemanduan yang agresif.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • adalah salah satu minyak yang disyorkan oleh pengeluar Kia;
  • berfungsi dengan baik pada enjin lama dan lama yang sudah usang;
  • menyumbang kepada ekonomi bahan bakar kerana geseran berkurang.

keburukan

  • kehilangan sedikit kestabilan ketika memandu di luar jalan raya.

LIQUI MOLY Molygen Generasi Baru 5W-20

Penilaian: 4.8

LIQUI MOLY Molygen Generasi Baru 5W-20

LIQUI MOLY Molygen Generasi Baru 5W-20 semi-sintetik, berdasarkan teknologi sintesis HC, berhenti selangkah lagi dari kepemimpinan (kerana kekurangan cadangan pengeluar). Di samping itu, pengembangan Mlygen khas telah ditambahkan ke rangkaian bahan tambahan, yang bertujuan untuk meningkatkan kaedah membersihkan mesin dari sebatian sedimen padat, kakisan dan bahan pencemar lain.

Walaupun pH minyak berada pada tahap neutral (pH 7.2), kompleks aditif mengandungi komponen yang meneutralkan tindakan asid. Fungsi pelincir Generasi Baru Molygen 5W-20 menyumbang kepada penurunan pekali geseran antara bahagian yang ketara, peningkatan ekonomi bahan bakar dan peningkatan daya (malangnya, tidak ada data khusus dari penyelidikan mengenai titik-titik ini). Perkara terakhir adalah kehadiran 15 persetujuan dan kelulusan dari pengeluar kereta: Amerika (Chrysler, General Motors, Ford), Jepun (Toyota, Honda, Suzuki, Subaru) dan Korea (Hyundai, Kia).

Kelebihan

  • petunjuk kos yang boleh diterima;
  • komposisi berkualiti tinggi berdasarkan sintesis HC;
  • paket tambahan mengandungi komponen Molygen, yang meningkatkan proses pembersihan mesin;
  • sehingga 6 ribu kilometer;
  • 15 kelulusan dan kelulusan dari pengeluar Amerika dan Asia.

keburukan

  • tidak ditemui.

Motul 6100 SAVE-lite 5W20

Penilaian: 4.7

Motul 6100 SAVE-lite 5W20

Kebetulan Motul 6100 SAVE-lite 5W20 menjadi wakil ketiga minyak separa sintetik yang sesuai digunakan dalam enjin kereta Kia Rio. Pengembangan kompaun ini disetujui oleh sejumlah pengeluar Amerika, yang, sebenarnya, memberikan persetujuan untuk menggunakannya di dalam kereta mereka (ini adalah Chrysler, General Motors dan Ford).

Awalan 'SIMPAN' atas nama minyak dikatakan diasah untuk memelihara jangka hayat mesin dengan membersihkan tepat pada masanya dari simpanan pepejal dan meneutralkan proses agresif dan proses menghakis. Titik curah rendah Motul 6100 SAVE-lite 5W20 tidak memungkinkan untuk menggunakan komposisi dalam keadaan beku yang teruk, tetapi sampai tahap tertentu, ia tetap memberikan permulaan yang lebih mudah bagi mesin (hingga sekitar -20 ° C). Sudah tentu, ia tidak dapat dibandingkan dengan lawan, baik dari segi petunjuk tidak langsung jumlah kelulusan dan penerimaan, atau dari segi ciri teknikal. Walau bagaimanapun, pemilik Rio menyukai minyak ini. Dan penilaian (pendapat) yang popular sering kali lebih bermakna daripada petunjuk perbandingan yang terkenal.

Kelebihan

  • komposisi yang memberikan pendekatan bersepadu untuk melindungi motor untuk mengekalkan kehidupan kerjanya;
  • populariti tinggi di kalangan pemilik Kia Rio;
  • pengoksidaan dan ketahanan aus yang baik;
  • sumber kerja dianggarkan sejauh 6 ribu kilometer.

keburukan

  • julat suhu kerja yang sempit;
  • harga yang cukup tinggi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen