9 laut terbesar

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Laut adalah badan air masin yang terhubung ke salah satu daripada 5 lautan yang ada di planet ini. Sebilangannya terletak di dalam benua, yang lain adalah sebahagian dari lautan. Terdapat kira-kira 90 badan air laut di dunia, dengan kemasinan, kedalaman dan ukuran yang berbeza. Hari ini kita akan bercakap mengenai laut terbesar di planet ini.

Air raksasa planet kita: 9 laut terbesar

Pencalonan sebuah tempat Laut Kawasan Kedalaman maksimum
9 laut terbesar 1 Sargassovo 6,000,000 (7,000,000) km2 6 995 m.
2 Orang Filipina 5,695,000 km2 10 994 ± 40 m.
3 Orang Arab 3,862,000 km2 5 803 m.
4 Laut Weddell 2,800,000 km2 6820 m.
5 Caribbean 2,753,000 km2 7687 m.
6 Mediterranean 2,500,000 km2 5121 m.
7 Tasmanovo 2.300.000 km2 6000 m.
8 Beringovo 2,000,000 km2 4151 m.
9 Okhotsk 1,583,000 km2 3916 m.

Laut Sargasso

Penilaian: 5.0

Laut Sargasso

  1. Luas: 6,000,000 (7,000,000) km2
  2. Kedalaman maksimum: 6995 m

Laut Sargasso adalah keajaiban alam semula jadi – laut di lautan. Satu-satunya laut di dunia yang tidak mempunyai pantai. Itulah yang menjadi inspirasi untuk penciptaan 'Pulau kapal hilang' yang terkenal. Malangnya, ini bukan khayalan: sebilangan besar kapal layar mati di perairan Sargasso kerana ketenangan berterusan yang memerintah di lintang ini.

Fakta menarik. Air Laut Sargasso sangat kaya dengan alga, bekalannya, menurut beberapa anggaran, melebihi 11 juta tan. Sehingga baru-baru ini, para oseanografi percaya bahawa mereka dibawa oleh pusaran air dari Cuba, Antillen, dari pantai Teluk Mexico, dll. Tetapi ternyata alga lahir di Laut Sargasso. Para pelayar mula memanggil mereka 'Sargassos'.

Oleh kerana Laut Sargasso dikelilingi oleh semua sisi oleh lautan, arusnya membawa sejumlah besar sampah ke perairan laut. Seluruh pulau sampah telah terbentuk, yang dianggap sebagai masalah persekitaran yang serius.

Untuk beberapa alasan yang tidak diketahui, belut dari Eropah dan Amerika datang ke Laut Sargasso setiap tahun untuk bertelur, dan keturunannya yang menetas mengambang kembali ke tanah air. Secara amnya, laluan ini memakan masa sekitar 3 tahun hidup dari ikan muda.

Laut Filipina

Penilaian: 4.9

Laut Filipina

  1. Keluasan: 5,695,000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 10,994 ± 40 m

Laut tidak menarik bagi penduduk Eropah dan negara-negara bekas USSR, yang tidak menghairankan, kerana secara geografi ia terlalu jauh dan Laut Merah dan Laut Tengah sering disukai. Dan sia-sia, kerana mereka yang cukup bernasib baik untuk berehat di pantai Laut Filipina selamanya jatuh cinta dengan keindahan alaminya – hampir tidak ada tandingannya di seluruh Lautan Dunia.

Air jernih, laguna karang yang mewah, kehijauan yang merusak dan ribut tropika yang kuat – semua ini adalah Laut Filipina. Di antara semua lautan planet ini, adalah kawasan yang dianggap terbesar di kawasan ini, jika kita berbicara tentang laut dengan pantai. Sekiranya kita mengecualikan faktor ini, Sargassovo pasti akan menjadi yang paling hebat.

Perlu diperhatikan bahawa perairan Filipina mempunyai salinitas yang hampir sama di seluruh kawasan – di bahagian yang berlainan, turun naik salinitas tidak melebihi 1%. Letusan bawah laut tidak jarang berlaku di wilayah tempatan. Pada masa yang sama, bom gunung berapi yang luar biasa terbang ke permukaan, kadang-kadang bahkan pulau-pulau abu yang nyata dihanyutkan. Benar, mereka kabur dengan cepat.

Walaupun pemandangan lautnya mengagumkan, Laut Filipina tidak begitu ramah: dari Mei hingga Oktober (semasa musim hujan), beberapa taufan paling kuat di dunia mengamuk di sini. Sebagai tambahan, Pacific Ring of Fire melewati perairan laut – zon aktiviti seismik tertinggi.

Fakta menarik. Di sinilah letak titik terdalam planet ini – Parit Mariana, atau juga disebut sebagai Challenger Abyss. Menurut data terbaru, kedalaman tempat ini adalah 10994 m.

Laut Arab

Penilaian: 4.8

Laut Arab

  1. Luas: 3,862,000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 5,803 m

Laut Arab mendapat namanya kerana sejak abad ke-9 hingga akhir Abad Pertengahan ia merupakan salah satu destinasi perkapalan penting bagi pelaut Arab. Tetapi dunia tidak selalu dikenali sebagai Arab: ia juga disebut Parsi, Indo-Arab, Hijau.

Perairan Arab dicirikan oleh suhu tinggi secara konsisten: di sini sepanjang tahun adalah panas. Suhu air berubah-ubah antara 22-29 ° C dengan tanda tambah (bulan terpanas adalah Mei). Walaupun kehangatan sepanjang tahun, anda hanya dapat berenang di laut antara bulan Oktober dan Mei (pada bulan-bulan selebihnya, ombak tinggi berbahaya di atas air).

Laut Arab sangat menderita dari jaraknya dengan dua pelabuhan utama, Mumbai (India) dan Karachi (Pakistan). Syarikat yang memurnikan minyak dan mengangkutnya dari negara-negara Teluk memberikan sumbangan negatif mereka. Walaupun begitu (untungnya, mungkin) Laut Arab dianggap sebagai salah satu laut terbersih di dunia.

Fakta menarik bagi mereka yang suka bersantai di Maldives – mereka dicuci bukan oleh Lautan Hindi, tetapi oleh Laut Arab.

Laut Weddell

Penilaian: 4.8

Laut Weddell

  1. Luas: 2,800,000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 6820 m

Salah satu laut yang paling tidak dijelajahi – keadaan iklim yang keras dan praktikal tidak meninggalkan ais menyulitkan kajian perairannya. Terletak di Antartika Barat. Hampir sepanjang tahun ditutup dengan lapisan ais, dan rata-rata suhu air bulanan berhampiran pantai kadang-kadang mencapai -30 0С.

Laut Weddell dianggap paling bersih di planet ini: air di sini begitu telus sehingga memungkinkan anda melihat objek pada kedalaman 80 m. Kajian kimia air menunjukkan bahawa ia berada dalam komposisi dekat dengan air suling. Dalam hal ini, Laut Weddell dapat bersaing dengan Danau Baikal.

Kedalamannya cukup dalam (kedalaman rata-rata adalah 3 km) dan, sebagai tambahan, yang paling dingin di dunia: suhu air turun menjadi minus, yang menyebabkan pembentukan lapisan ais tebal (kadang-kadang mencapai 2 m). Dalam tempoh seperti itu, tinggal di Laut Weddell menjadi sangat berbahaya, kerana sering kali merupakan manifestasi fenomena yang menarik dan menakutkan pada masa yang sama – 'pembekuan kilat' – pembekuan gelombang seketika. Sekiranya kapal jatuh ke dalam perangkap, ia tidak dapat keluar dari kapal itu sendiri.

Fakta menarik. Pelaut menyampaikan legenda lama dari mulut ke mulut: selama satu abad, para penyelidik secara berkala membincangkan apa yang mereka lihat di perairan laut, putri duyung, dan lelaki.

Anda dapat melihat laut yang sejuk hanya sebagai sebahagian dari kumpulan penyelidikan, yang tidak kerap dihantar ke perairan ini.

Caribbean

Penilaian: 4.7

Caribbean

  1. Luas: 2,753,000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 7,687 m

Orang Caribbean selalu menyukai roman lanun: di sinilah bilangan filibuster dan lanun terbesar tinggal di zaman kuno. Walaupun kehidupan seorang lanun tentunya sukar untuk disebut romantis. Walaupun begitu, hingga hari ini, di dasar Laut Caribbean, harta karun yang tak terhitung tersembunyi di bawah lapisan pasir, yang sampai di sana bersama dengan kapal-kapal yang tenggelam (menurut anggaran kasar, jumlahnya mencapai beberapa puluh ribu).

Dan, walaupun banyak penyelam memburu harta karun, tidak begitu mudah untuk mencari sesuatu yang berharga di sini: ketebalan sedimen dasar laut di beberapa tempat mencapai satu kilometer. Selain itu, Laut Caribbean adalah salah satu yang paling 'tidak ramah' di dunia: ribut ganas sering berlaku di sini, dengan kelajuan angin kadang-kadang mencapai 120 km / j.

Terdapat banyak pulau di perairan Caribbean, 98% daripadanya tidak berpenghuni. Tetapi lebih daripada 100 juta orang tinggal di pinggir laut.

Fakta menarik. Pemanasan global memberi kesan negatif ke perairan lautan dan tidak terkecuali Caribbean. Banyak terumbu karangnya terancam: lebih daripada 95% dipengaruhi oleh perubahan iklim.

Mediterranean

Penilaian: 4.6

Mediterranean

  1. Keluasan: 2,500,000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 5121 m

Buaian tamadun moden adalah nama Laut Mediterranean. Keseluruhan peradaban dilahirkan dan mati di tepiannya, dan mungkin jumlah pertempuran tentera laut terbesar di seluruh dunia berlaku di perairan. Ia adalah Laut Mediterranean yang mencuci sejumlah besar negara di planet ini – sebanyak 22. Di samping itu, satu-satunya yang dapat mengejutkan pelaut berpengalaman bahkan: kerana spesifik iklim tempatan, fatamorgana tidak jarang terjadi di sini.

Para saintis mengaitkan kemunculan laut dengan bencana kuno yang terjadi lebih dari 5 juta tahun yang lalu: akibat gempa bumi kuat di daratan, bahagiannya di Gibraltar tenggelam dan dibanjiri oleh perairan lautan yang mengalir ke pelanggaran yang dihasilkan.

Meskipun pemandangannya memukau, Laut Mediterania hampir tidak bisa disebut ramah: kadang-kadang ketinggian gelombang di perairannya dapat mencapai 8 meter. Mereka menghantar lebih dari seratus kapal ke dasar. Jumlah tepat mereka belum dikira – tetapi jenazah dijumpai secara berterusan.

Fakta menarik. Orang Rom kuno dengan sederhana menyebut Mediterania sebagai 'milik mereka'.

Laut Mediterranean mengagumkan dengan kekayaan dunia bawah laut. Terdapat lebih daripada 550 spesies ikan sahaja. Malangnya, keadaan di mana kehidupan bawah laut berkembang bukanlah yang terbaik. Lagipun, laut kelihatan bersih hanya ketika anda berada di pantai Yunani atau Sepanyol. Sebenarnya, perairan Mediterania adalah yang paling kotor di dunia.

Satu perkara menarik berlaku setelah Terusan Suez digali: Laut Merah 'bergabung' dengan Laut Tengah. Akibatnya, terdapat pertukaran flora dan fauna yang tidak signifikan – sekitar 2% penduduk yang terakhir tiba di sana dari Krasnoye.

Tasmanovo

Penilaian: 4.5

Tasmanovo

  1. Luas: 2.300.000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 6000 m

Laut paling selatan di Lembangan Pasifik. Mencuci Selandia Baru, pantai Australia, dan tanah Kaledonia Baru. Untuk Laut Tasman, air pasang sering terjadi, dan tidak kecil: di beberapa tempat mereka mencapai 5 m. Dunia bawah laut perairan ini sangat beragam, kerana lokasi geografi laut: ia terletak di tiga zon iklim sekaligus. Ini juga mempengaruhi suhu air: perbezaan suhu di bahagian seberang laut mencapai 15-18 darjah.

Bahagian utara laut tidak begitu mengagumkan dengan pelbagai flora dan fauna. Tetapi air di sana yang hangat, banyaknya plankton menarik perwakilan daerah tropis – ikan paus sperma, ikan terbang, perahu layar, ikan paus, dll. Pelancong ditawarkan banyak perjalanan kapal dan lawatan menarik yang membolehkan mereka memerhatikan ikan hiu dan ikan paus di persekitaran semula jadi mereka.

Iklim di mana kawasan perairan berada agak teruk: suhu di sini sentiasa rendah. Di permukaan laut, di beberapa tempat terdapat bahagian gunung es, dan permukaan bawahnya ditutup dengan padat dengan ganggang. Terdapat juga banyak pulau di sini, beberapa di antaranya terletak pada jarak yang jauh dari Australia dan New Zealand. Antaranya adalah salah satu pulau gunung berapi paling kuno di planet ini – Lord Howe.

Beringovo

Penilaian: 4.4

Beringovo

  1. Luas: 2,000,000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 4151 m

Laut Bering yang jauh, sejuk dan tidak ramah tetap tidak dapat diterokai untuk masa yang lama. Tetapi itu tidak dapat menghentikan penjelajah sebenar. Percubaan serius pertama untuk mengkaji perairan laut dilakukan pada abad ke-18, tetapi hingga hari ini, jauh dari semua rahsia kedalamannya diketahui. Laut Bering dibasuh oleh wilayah hanya dua negara – AS dan Rusia.

Fakta menarik. Pada tahun 2018, sebuah meteorit besar meletup di perairan Laut Bering dan memasuki atmosfer planet.

Bahagian utara laut ditutup dengan ais hingga 9 bulan setahun. Walaupun pada musim panas (Ogos), gunung es terdapat di atas air, dan suhu udara di atas permukaan air jarang meningkat di atas 8-10 darjah Celsius. Dan walaupun Laut Bering sejuk, ini tidak berarti ia tidak bernyawa, walaupun di sini terdapat lebih sedikit penduduk perairan daripada di laut yang hangat.

Penangkapan ikan secara komersial dilakukan di sini dan terdapat banyak laluan pengangkutan untuk kapal, bukan hanya kapal Rusia. Walaupun begitu, penghantaran di laut berbahaya, sehingga tidak dilakukan sepanjang tahun. Semuanya kerana iklim yang keras.

Laut Bering terkenal dengan ribut berbahaya dan berpanjangan, kadang-kadang bertahan lebih lama dari seminggu. Ini disebabkan oleh perlanggaran berterusan perairan hangat Pasifik dan Lautan Artik yang sejuk.

Okhotsk

Penilaian: 4.3

Okhotsk

  1. Luas: 1,583,000 km2
  2. Kedalaman maksimum: 3916 m

Seperti Laut Bering, Laut Okhotsk juga tidak dapat dibezakan dengan keramahannya. Cuaca di sini sangat keras, utara, dan hampir sepanjang tahun air ditutup dengan lapisan es, jadi tidak ada laluan untuk kapal selama periode ini. Walaupun begitu, banyak laluan navigasi ekonomi penting melalui kawasan-kawasan ini.

Fakta menarik. Air Laut Bering dan ais di mana ia ditutup kadang-kadang bercahaya, tetapi sangat sedikit yang melihat fenomena seperti itu. Pakar percaya bahawa ini mungkin disebabkan oleh plankton bercahaya yang tinggal di air.

Bahagian pesisir Laut Okhotsk dianggap sedikit masin, yang berkaitan dengan sebilangan besar sungai yang mengalir ke dalamnya, termasuk yang besar.

Pada musim dingin 2010-2011, operasi penyelamatan skala besar dilakukan di perairan laut, di mana sekitar 200 juta rubel dihabiskan dan beberapa pemecah ais terlibat. Dalam perangkap ais terdapat 15 kapal dan 700 orang yang berada di dalam kapal. Semuanya berjalan lancar, dan 11 dari 15 kapal melepaskan diri dari penangkapan ais sendiri, memecahkan ais.

Hanya 2 negara – Rusia dan Jepun – yang mempunyai akses ke perairan Laut Okhotsk. Tetapi hanya yang pertama yang terlibat dalam memancing dan mengekstrak mineral dari dasar laut. Walaupun Laut Okhotsk hanya menduduki tempat ke-10 dalam penarafan kami, dimensinya masih menyerlah: panjang keseluruhan garis pantai lebih dari 10,500 km. Ini lebih dari panjang Rusia dari barat ke timur.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen