9 kumbang terbesar di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kumbang adalah salah satu serangga yang paling biasa di dunia. Mungkin, dalam satu atau lain cara, setiap orang bertemu dengan mereka. Seseorang setiap musim panas berusaha mengatasi pencerobohan kumbang kentang Colorado yang bergaris; seseorang pada masa kanak-kanak menangkap binatang buas dan mengikatnya dengan benang di kaki (dan masih malu dengan ini, mengingat dengan rasa canggung); seseorang dirawat untuk semua yang berturut-turut, makan kumbang gelap; dan seseorang cuba membuktikan kepada syarikat insurans bahawa kerosakan pada kaca depan kereta dari pertemuan malam dengan kumbang badak adalah kejadian yang diinsuranskan yang memerlukan pampasan wang.

Walaupun begitu, kebanyakan kumbang yang terdapat di jalan, di luar bandar atau di hutan agak kecil. Bahkan badak yang tidak dapat dilupakan, mencapai panjang kotak korek api, nampaknya cukup rapuh jika dibandingkan dengan ahli keluarga terbesar. Sebilangan spesimen begitu besar sehingga tidak sesuai di telapak lelaki dewasa.

Dan mengenai mereka – kumbang terbesar di dunia – dan akan dibincangkan dalam bahan ini. Lebih-lebih lagi, beberapa spesies cukup umum di wilayah Rusia, walaupun jarang.

Kumbang terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama Panjang
Kumbang terbesar di dunia 9 Kumbang rusa (Lucanus cervus ) 95 mm.
8 Duplyak Atlas (Atlas Chalcosoma ) 110 MM.
7 Relic Lumberjack (Callipogon relictus ) 110 MM.
6 Kumbang Goliath (Goliathus regius ) 116 MM.
5 Kumbang gajah (Megasoma elephas) 120 MM.
4 Wira kumbang Longhorn Xixuthrus 150 MM.
3 Kumbang Hercules (Dynasts hercules) 171 MM.
2 Kayu Gigi Besar Brazil (Macrodontia cervicornis) 178 MM.
1 Pemotong kayu Titan (Titanus giganteus ) 220 MM.

Tempat ke-9: Kumbang rusa (Lucanus cervus), hingga 95 mm

Penilaian: 4.2

Lucanus cervus

Kumbang rusa adalah kumbang terbesar yang terdapat di Eropah. Sebilangan individu dapat membesar hingga 95 mm – ini dengan mempertimbangkan tanduk di kepala, yang dengan sendirinya dapat mencapai hingga setengah ukuran serangga.

Di Rusia, paling mudah untuk mencarinya di selatan dan di lorong tengah. Kumbang rusa lebih suka menetap di hutan ek dan rimbun, kerana ia hidup di kayu busuk, dan pokok konifer terlalu sukar untuknya. Walaupun kawasan penyebarannya luas, serangga itu terdapat di kawasan tempatan, di jajahan kecil, dan oleh itu disenaraikan dalam Buku Merah di hampir semua negara pasca-Soviet. Penebangan hutan dan pengumpulan kumbang oleh pengumpul juga mempengaruhi penurunan populasi.

Kumbang rusa mendapat namanya dari ciri 'tanduk' di kepalanya. Mandibula lelaki tumbuh dengan saiz yang luar biasa dan menjadi seperti tanduk. Mereka digunakan untuk pergaduhan – selama masa kawin, lelaki dibezakan oleh wilayah dan perangai agresif, oleh itu, setiap saat dan kemudian mereka berlaku pertempuran untuk wanita. 'Wanita', pada gilirannya, tidak mempunyai 'tanduk' dan berukuran lebih kecil, jadi sukar untuk mengenali wakil spesies kumbang rusa di dalamnya.

Kumbang rusa jantan juga cenderung terbang. Lebih-lebih lagi, mereka dapat menghabiskan banyak masa di udara dan melakukan perjalanan sejauh 3 kilometer. Namun, kerana jisimnya yang besar dan dimensi yang besar, kumbang rusa memerlukan permukaan menegak untuk lepas landas – dari yang mendatar, ia sukar dan tidak selalu berjaya untuk 'turun'.

Kumbang rusa berwarna coklat, ciri serangga hutan, dengan kilauan berkilat. Walau bagaimanapun, beberapa subspesies hampir hitam.

Tempat ke-8: Duplyak Atlas (Atlas Chalcosoma ), hingga 110 mm

Penilaian: 4.3

Chalcosoma atlas

Duplyak Atlas adalah salah satu kumbang terbesar di Asia. Beberapa spesimen serangga ini dapat tumbuh hingga 110 mm panjangnya, dengan mempertimbangkan 'tanduk' dan 'proboscis'. Atlas Chalcosoma berlaku di Malaysia dan kawasan Asia Tenggara yang lain.

Ia mendapat nama Latin Chalcosoma atlas kerana ukurannya yang mengagumkan. Dipercayai bahawa nama itu diciptakan untuk menghormati Atlas, titan perkasa, watak dalam mitologi Yunani. Tetapi nama Rusia “berongga” serangga diperoleh kerana keinginan untuk tinggal di lubang dan “kecacatan” pokok lain.

Seperti kumbang lain, pokok Atlas adalah dimorfik secara seksual. Jantan jauh lebih besar daripada betina dan mempunyai dua 'tanduk' panjang di kepalanya. Tujuan pertumbuhan ini tidak sepenuhnya jelas, kerana atlas Chalcosoma semasa musim kawin tidak mengatur penyembelihan dengan anggota spesies lain. Kedua-dua lelaki dan wanita berwarna hitam, tetapi 'jantan' ditutupi dengan kitin berkilat dengan kilauan logam khas, dan 'betina' adalah matte.

Walaupun serangga dewasa damai, larva sarang Atlas agresif dan sangat berbahaya. Mereka menggigit, semasa pertahanan dan serangan. Beberapa ahli entomologi juga melaporkan bahawa larva Chalcosoma atlas mampu membunuh satu sama lain jika mereka tidak mempunyai cukup ruang atau makanan untuk hidup dengan selesa.

Tempat ke-7: Penebang kayu peninggalan (Callipogon relictus), hingga 110 mm

Penilaian: 4.4

Callipogon relictus

Penebang kayu peninggalan, juga disebut barbel relik Ussuriysk kerana habitatnya, adalah kumbang terbesar yang biasa dijumpai di Rusia. Panjangnya boleh tumbuh hingga 110 mm. Pada prinsipnya, hampir semua kumbang barbel berukuran besar – dan perwakilan keluarga ini masih boleh didapati dalam penilaian kami.

Penebang kayu peninggalan adalah salah satu kumbang tertua di planet ini. Spesies ini telah bertahan sejak disebut 'tempoh Tersier', yang berakhir sekitar 2 juta tahun yang lalu. Pada masa itu, serangga, pada dasarnya, dicirikan oleh beberapa gigantisme. Dan kumbang keluarga barbel memeliharanya hingga hari ini.

Pemotong kayu peninggalan itu dijumpai di Primorye selatan Rusia (terutama sekali di wilayah Amur), baik Korea maupun wilayah timur laut China. Disenaraikan dalam Buku Merah, dilindungi oleh negeri. Ia mendiami hutan bercampur dan gugur, di mana ia berfungsi sebagai perosak – larva (yang jangka hayatnya hingga 6 tahun) tidak hanya mengeluarkan batang dan subkorteks, tetapi juga menjangkiti pokok dengan spora jamur.

Kumbang dewasa dimorfik secara seksual. Mandibula lelaki besar, besar dan terlalu besar, serupa dengan 'tanduk', sedangkan betina tidak berbeza. Kumbang berwarna hitam-coklat dengan elytra coklat lut. Misai panjang, dalam keadaan tenang hingga ke sepertiga terakhir badan.

Secara semula jadi, lebih mudah bertemu wanita berbanding lelaki. 'Wanita' lebih aktif, dalam tempoh dari bulan Julai hingga September mereka berada dalam keadaan musim panas. Oleh itu, mereka sering dijumpai di luar hutan. Lelaki lebih pasif dan jarang naik ke udara.

Tempat ke-6: Kumbang Goliath (Goliathus regius), hingga 116 mm

Penilaian: 4.5

Goliathus regius

Kumbang goliath Goliathus regius adalah wakil terbesar dari subfamily gangsa, yang merangkumi gangsa emas, di Selatan Rusia yang disebut 'kumbang Mei', dan di tempat lain – 'kumbang Mei'. Dan kedua-dua spesies ini sangat serupa. Adakah itu kumbang goliath boleh tumbuh hingga panjang 116 milimeter.

Kumbang goliath tinggal di negara Afrika khatulistiwa. Serangga berwarna dengan cara yang berbeza, dengan warna hitam dan putih, dengan corak yang berubah-ubah pada elytra. Lelaki lebih cerah, kerana pada pelindung dada mereka mempunyai lebih banyak bintik dengan batas yang jelas di antara mereka. Selain itu, 'lelaki' mempunyai pertumbuhan seperti tanduk berbentuk Y di kepala mereka.

Goliathus regius jarang berlaku, terutamanya disebabkan oleh fakta bahawa ia jarang turun ke tanah. Sebilangan besar masa kumbang menghabiskan di mahkota pokok, di mana mereka memakan jus buah-buahan yang terlalu banyak dan produk tanaman lain. Tetapi hanya serangga dewasa yang menjalani 'diet vegan' – larva yang tinggal di tanah memerlukan makanan protein untuk pertumbuhan dan perkembangan. Oleh itu, ketika ditawan, mereka memberi makan makanan untuk kucing dan anjing dengan baik.

Apabila larva tumbuh hingga 130 mm dan mencapai berat 100 gram, ia akan menjadi matang. Di negeri ini, dia menghabiskan beberapa bulan, sementara musim kemarau berlangsung di Afrika. Dan setelah awal hujan, seekor kumbang goliath dewasa menetas dari pupa. Dalam kurungan, serangga hidup selama kira-kira satu tahun, dan di alam liar, kemungkinan hanya beberapa bulan.

Tempat ke-5: Kumbang gajah (Megasoma elephas), hingga 120 mm

Penilaian: 4.6

Kumbang gajah (Megasoma elephas)

Seorang lagi wakil keluarga berongga, salah satu kumbang terbesar di dunia. Megasoma elephas boleh tumbuh hingga 120 milimeter – namun, hanya jantan dengan proboscis yang mencapai dimensi seperti itu, dan betina beberapa kali lebih pendek.

Kumbang gajah tinggal di Amerika Selatan, bertemu di hutan hujan. Di samping itu, dia ditemui di Mexico dan beberapa negara Amerika Tengah. Warna serangga berbeza bergantung pada kawasan tempat tinggal – ada juga spesimen hitam, dan coklat coklat, dan bahkan yang berwarna keemasan. Walau bagaimanapun, bentuk kepala adalah sama untuk semua subspesies.

Kumbang gajah mendapat namanya bukan hanya kerana ukurannya, tetapi juga kerana 'batang' – tanduk panjang di depan kepalanya. Sebagai peraturan, ia agak runcing dan membungkuk ke arah hujung. Di sepanjang tepi kepala serangga terdapat 'gading' – dua proses seperti tanduk.

Walaupun ukurannya mengagumkan, kumbang gajah cukup ringan – bahkan spesimen yang direkodkan paling besar beratnya tidak lebih dari 35 gram. Serangga itu pada waktu malam, lebih senang berehat di lubang, di bawah kulit yang mengelupas atau di tumpukan daun pada siang hari.

Pada tahun 2009, University of California, Berkeley, dalam sebuah kajian yang ditaja oleh Pentagon, menguji kemungkinan menggunakan kumbang gajah untuk tujuan ketenteraan dan perisikan. Elektrod khas diperkenalkan ke kepala serangga, yang memungkinkan untuk mengawal penerbangan haiwan, mengendalikan pergerakannya.

Tempat ke-4: Wira Barbel Xixuthrus, hingga 150 mm

Penilaian: 4.7

Wira kumbang Longhorn Xixuthrus

Wira kumbang longhorn Xixuthrus (yang tidak mempunyai nama Rusia kerana populasi kecil dan enedmik) adalah salah satu kumbang terbesar di dunia. Jantan spesies ini tumbuh hingga 150 milimeter panjangnya.

Wira Xixuthrus hanya dijumpai di pulau Fiji. Populasinya sangat kecil sehingga sebilangan penyelidik menyatakan bahawa spesies barbel ini telah punah sejak dulu. Walaupun begitu, penduduk tempatan sekarang dan kemudian bertemu dengan kumbang, itulah sebabnya status wira Xixuthrus masih cukup kontroversial.

Seperti yang biasa berlaku pada kumbang, jantan dari heroin Xixuthrus jauh lebih besar daripada betina. Dan secara lahiriah mereka berbeza. Tubuh kumbang berwarna coklat gelap, elytra pada lelaki adalah krim berpasir, pada betina – coklat. Dengan membenarkan nama subfamily, pahlawan Xixuthrus mempunyai kumis besar yang, dalam keadaan tenang, merangkumi sepertiga terakhir badan – dan dalam beberapa kes bahkan melebihi panjang badan.

Salah satu sebab jarangnya kumbang adalah pemusnahan. Orang asli di dataran tinggi Fiji menangkap larva barbel dan makan. Penduduk tempatan tidak berminat dengan kumbang dewasa – kitin tebal dan sukar, dan serangga menggigit ketika mencuba menangkapnya. Sebagai tambahan, kumbang yang ketakutan dapat mengeluarkan suara mendesis dengan volume tinggi yang menakutkan, menekan elytra ke bawah dan mendorong udara keluar dari bawahnya.

Tempat ke-3: Kumbang Hercules (Dynasts hercules), hingga 171 mm

Penilaian: 4.8

Kumbang Hercules (Dynasts hercules)

Kumbang Hercules adalah wakil terbesar dari kumbang lamellar, yang juga merangkumi, misalnya, kumbang goliath. Panjang badan maksimum yang didokumentasikan dengan tanduk adalah 171 mm pada jantan, tetapi biasanya kumbang tumbuh beberapa sentimeter lebih pendek.

Kumbang Hercules tidak hanya mempunyai panjang yang mengagumkan, tetapi juga lebar sayap yang besar – hingga 22 sentimeter. Serangga itu berwarna terang dan ketara. Kepala dengan tanduk berwarna hitam dan berkilat. Elytra berwarna coklat muda dengan titik-titik gelap, agak mengingatkan kacang almond yang tidak dikupas. Walau bagaimanapun, warnanya boleh berbeza dari habitat – dari kuning hingga hitam zaitun. Wanita kurang bervariasi, tetapi juga ketara – kepala dan payudara berwarna hitam matte, elytra berwarna coklat muda dengan urat gelap.

Kumbang Hercules banyak dijumpai di Amerika Selatan, juga di sejumlah negara Amerika Tengah dan kepulauan Caribbean. Lebih suka hutan hujan lembap. Larva hidup di bawah tanah, berkembang biak semasa musim kering dan berubah menjadi kumbang dewasa dengan bermulanya musim hujan.

Larva kumbang hercules dalam dua tahun hidupnya mampu tumbuh panjang hingga 180 mm dan mencapai berat 100 gram. Selepas itu, dia menjadi murid. Serangga dewasa hidup sehingga enam bulan.

Tempat ke-2: Penebang kayu bergigi besar Brazil (Macrodontia cervicornis), sehingga 178 mm

Penilaian: 4.9

Kayu Gigi Besar Brazil (Macrodontia cervicornis)

Penebang kayu bergigi besar Brazil adalah salah satu wakil terbesar keluarga barbel, yang telah 'dinyalakan' dalam penilaian kami lebih dari sekali. Benar, ia berbeza dengan 'saudara-mara' oleh mandibilanya yang besar, berkat yang mendapat namanya. Kumbang ini mampu tumbuh hingga panjang 178 mm – spesimen terbesar yang ditangkap mempunyai dimensi seperti itu.

Penebang kayu bergigi besar Brazil, seperti namanya, terdapat di Amerika Selatan. Lebih suka menetap di hutan tropika lembap. Ia dibezakan dengan warna yang terang dan tidak biasa – kepala coklat kemerahan, dada dengan perisai berduri, dan elytra kuning dengan corak 'geografi' hitam. Beberapa subspesies sedikit lebih ringan, yang menjadikannya kelihatan lebih cerah.

Pemotong kayu bergigi besar Brazil menghabiskan sebahagian besar hidupnya dalam bentuk larva. Fasa ini boleh bertahan hingga sepuluh tahun. Kemudian, dalam tempoh iklim tertentu dan bertambah berat badan, larva pupates – dan secara harfiah dalam beberapa minggu imago dilahirkan. Kumbang dewasa hanya tinggal beberapa bulan, dan tugasnya adalah untuk membiak. Kedua-dua betina dan lelaki mati sejurus selepas bertelur.

Tempat pertama: Titan lumberjack (Titanus giganteus), hingga 220 mm

Penilaian: 5.0

Titanus giganteus

Penebang kayu titan adalah kumbang terbesar di dunia, anggota keluarga barbel terbesar, dan hanya salah satu serangga terbesar di planet ini. Panjang maksimum yang direkodkan, menurut pelbagai sumber, adalah 210-220 milimeter, tetapi kebanyakan spesimen yang ditemui adalah beberapa sentimeter lebih pendek.

Seperti banyak kumbang terbesar di dunia, penebang kayu titan tinggal di hutan Amazon, bertemu di Brazil, Peru, Ekuador dan negara-negara Amerika Selatan yang lain. Ia menetap di pokok, tetapi pada waktu malam. Pada siang hari, ia lebih suka tidur di tempat perlindungan, bersembunyi di lubang, tunggul busuk dan di bawah lantai hutan.

Ia tidak berwarna terang. Kepala dan dada berwarna coklat gelap, hampir berwarna coklat, elytra sedikit lebih ringan. Terdapat perbezaan minimum antara lelaki dan wanita – yang pertama hanya sedikit lebih kecil daripada yang kedua. Misai lebih pendek daripada anggota keluarga yang lain, dan mencapai separuh panjang badan.

Menariknya, tukang kayu titan dewasa tidak makan. Mereka hidup hanya dengan mengorbankan simpanan lemak yang terkumpul dalam fasa larva. Oleh kerana itu, tempoh keberadaan mereka sangat singkat dan tidak lebih dari 3-5 minggu. Mungkin penebang kayu titan menghabiskan sebahagian besar hidupnya dalam bentuk larva – namun, penyelidik belum dapat menjumpainya.

Pada tahun 1959, majalah National Geographic menerbitkan gambar berukuran besar kumbang ini – dan ia memenuhi keseluruhan halaman. Walau bagaimanapun, sebilangan penyelidik percaya bahawa penerbit membingungkan serangga – gambar itu bukan pemotong kayu titanium, tetapi pemotong kayu bergigi besar Brazil.

Walaupun jarang berlaku, bangkai kayu titan dijual secara aktif di kedai dalam talian. Sebagai peraturan, pengumpul entomologi mengumpulkan kumbang yang sudah mati, mengeringkannya dan menjualnya. Kos salinan mencecah $ 600-800.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen