9 komputer riba terbaik di bawah 70,000 rubel

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Terdapat banyak dan pelbagai elektronik hari ini, untuk setiap selera dan dompet. Dan dengan semua kekayaan pilihan komputer riba, satu peraturan mudah sering berlaku: semakin mahal semakin baik. Dan peraturan ini benar-benar berfungsi di mana nuansa teknikal yang halus tidak mendasar, dan di mana penting bahawa model itu benar-benar tidak murah dalam semua aspek. Pakar berdasarkan kedudukan ini, membuat penilaian semasa. 70,000 rubel – ini, terus terang, jauh dari had harga komputer riba yang bagus, tetapi ia adalah peranti yang cukup baik, dan bahkan permainan yang boleh dibeli dengan wang ini.

Kedudukan komputer riba terbaik hingga 70,000 rubel

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Komputer riba Top terbaik di bawah 70,000 rubel. 1 ASUS ROG GL503GE RUB 62,275
2 HP Envy 17-ae102ur RUB 66,990
3 ASUS Zenbook 3 Deluxe UX490UAR RUB 97 180
Komputer riba terbaik di bawah 50,000 rubel 1 Lenovo IdeaPad 320 15 Intel RUB 17,990
2 HP 250 G6 RUB 15 409
3 Buku Panduan Prestigio 141S 12 900
Komputer riba anggaran terbaik di bawah 10,000 rubel. 1 DELL 500 RUB 13,483
2 Digma EVE 300 11 190 RUB
3 Acer ASPIRE 5536G-653G25MI

Komputer riba teratas di bawah 70,000 rubel

Dalam penamaan peringkat pertama, kami akan mempertimbangkan penyelesaian teknologi yang mewakili maksimum yang dapat dikeluarkan daripada harga maksimum yang ditentukan. Pakar kami cuba memilih pilihan yang paling seimbang, di mana semua modul berada pada tahap yang sesuai.

ASUS ROG GL503GE

Penilaian: 4.9

ASUS ROG GL503GE

Dan penarafan kami dibuka dengan semua model ASUS ROG GL503GE yang terang. Tidak diragukan lagi ia memiliki komponen yang membuatnya tidak ada tandingannya, tetapi ia juga tidak berlaku tanpa perincian yang mungkin akan mengganggu beberapa orang, dan kita pasti akan menunjukkannya.

Jadi, dimensi lelaki kacak ini ialah 384x262x24 mm, berat bersih adalah 2.6 kg. Dimensi yang mengagumkan ini disebabkan konsep itu sendiri. Ini adalah komputer riba permainan dengan akustik, alat bantu dan pengisian yang sesuai.

Laptop ini, tentu saja, adalah permainan, dan ini adalah bagaimana pengeluar memposisikan dirinya. Tetapi! Di bahagian skrin di sini, ramai yang mungkin kecewa. Masalahnya ialah resolusi matriks maksimum ialah 1920×1080, dan saiz skrinnya 15.6 inci. Di sini anda dapat dengan tepat mengatasi kewajaran pendekatan jurutera ASUS. Lagipun, untuk bermain dalam resolusi yang lebih tinggi, dalam permainan moden, dan bahkan dengan fps lebih dari 30 – di sini semua peralatan yang lain mestilah dari kelas yang sama sekali berbeza, dan pada mulanya anda harus bermula dari jumlah sekurang-kurangnya 100 ribu rubel. Malangnya, kritikan terhadap layar tidak berakhir di sana – pakar kami menunjukkan teknologi – TN tanpa ampun. Ya, akan ada lebih sedikit potensi sorotan, ya, akan ada warna hitam yang lebih dalam, tetapi sudut pandang teknologi TN dan IPS masih tidak dapat dibandingkan. Demi keadilan, kami hanya memperhatikan bahawa untuk permainan, sudut pandangan tidak begitu penting. Oleh itu, jika kita menganggap mesin ini sebagai komputer riba permainan, maka hanya perkara yang baik yang dapat dikatakan mengenainya.

Dan kami akan memuji komputer riba ini di bahagian skrin. Tidak seperti banyak, bahkan model yang sangat mahal, layar di sini mampu menyokong kadar penyegaran sehingga 120Hz dengan masa respons rakaman hanya 3ms.

Sistem ini didasarkan pada pemproses Core i5 dengan 4 teras Coffee Lake-H dengan frekuensi masing-masing hingga 2,3 GHz. Cache pemproses tahap pertama adalah 1MB, yang kedua ialah 8MB. Chipset – Intel HM370.

Pengubahsuaian khusus ini menggunakan 12GB 2666MHz DDR4 RAM (boleh ditingkatkan kepada 32GB). Kad video itu, tentu saja, diskrit, NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti dengan kelantangan 4GB.

Dengan pembawa maklumat, semuanya disusun dengan cara yang paling fleksibel. Terdapat pengubahsuaian dengan hanya SSD keadaan pepejal yang terpasang, ada pilihan dengan hanya HDD mekanikal atau dengan kombinasi keadaan pepejal dan pemacu mekanikal untuk prestasi sistem yang optimum, terutama dalam permainan. Pemacu optik tidak disediakan. Memori masih boleh dikembangkan dengan mengorbankan slot (menyokong kad SD, SDHC, SDXC).

Dalam salah satu pengubahsuaian, Rumah sistem berlesen Windows 10 Rumah telah dipasang sebelumnya.

Komputer riba ini mengandungi alat berikut untuk berkomunikasi dengan rangkaian dan periferal. Pertama, ini adalah antara muka berwayar: output rangkaian gigabit RJ-45 standard, USB 2.0, USB 3.1 Type Ax3, USB 3.1 Type-C, USB 3.1 Type-C, HDMI, Mini DisplayPort, input / output mikrofon / fon kepala gabungan. Wi-Fi tanpa wayar hadir dalam bentuk modul radio dengan sokongan untuk standard 802.11ac, komunikasi Bluetooth generasi baru – 5.0.

Operasi autonomi seluruh sistem dijamin oleh bateri lithium-ion 4 sel dengan jumlah kapasiti 64 Wh.

Kelebihan

  • kekuatan keseluruhan dan 'kecukupan' untuk permainan yang selesa;
  • keseimbangan komponen sistem yang baik;
  • papan kekunci lampu latar;
  • reka bentuk permainan.

keburukan

  • kontra skrin (resolusi rendah dan sudut pandangan).

HP Envy 17-ae102ur

Penilaian: 4.8

HP Envy 17-ae102ur

Komputer riba kedua dalam ranking adalah HP Envy 17 yang cemerlang dengan harga modifikasi yang mencukupi – ae102ur. Hewlett-Packard hampir selalu terkenal dengan komputer riba berkualiti tinggi, dan di sini kita melihat penyelesaian yang secara harfiah berada di ambang had harga kita sendiri.

Dimensi keseluruhan peranti ini bahkan lebih besar daripada model model yang dinyatakan di atas: 416x283x23.3 mm, dan beratnya akan lebih ketara dalam setiap segi – 3,04 kg. Semua ini tidak mustahil disebabkan oleh adanya pemacu optik di komputer riba. Walaupun cakera optik menjadi sejarah semakin banyak, namun, terdapat sebilangan besar pengguna yang masih memerlukannya. Komputer riba ini direka untuk pengguna seperti itu. Dengan 'luaran', berikut adalah pesanan lengkap – komputer riba berkilau dengan warna perak semula jadi dari sarung logam.

Keadaan dengan skrin jauh lebih berbeza di sini daripada model sebelumnya. Di satu pihak, kita melihat resolusi maksimum yang sama – 1920×1080 piksel. Tetapi sebaliknya – pepenjuru skrin yang lebih luas – 17.3. Dan semua kelebihan ini dinobatkan oleh teknologi matriks – di sinilah IPS dengan kelebihan ciri dalam sudut pandang hingga 178 darjah di kedua arah. Maksudnya, masalah tontonan bersama filem di syarikat besar dalam kes ini diselesaikan sepenuhnya.

'Hati' elektronik komputer riba adalah pemproses Core i5 8250U (cache tahap pertama adalah 1MB, tahap kedua adalah 6MB) pada 4 teras Kaby Lake-R dengan frekuensi masing-masing hingga 1.6 GHz. Sekurang-kurangnya 8GB RAM dipasang, memori DDR4 sendiri boleh beroperasi pada 1600 MHz dan pada frekuensi 2400 MHz yang lebih tinggi. Ini mesti diambil kira semasa memilih modifikasi tertentu.

Keadaan dengan subsistem video adalah seperti berikut. Terdapat kad video bersepadu 'minimum' standard, tetapi yang kedua kelihatan lebih menarik – kad video NVIDIA GeForce MX150 diskrit dengan RAM 2048 MB. Sistem operasi yang dipasang sebelumnya adalah Windows 10 Rumah.

HDD mekanikal 1GB digunakan sebagai sistem penyimpanan data, tetapi jenis media lebih cepat – 7200 rpm. Di samping itu, komputer riba boleh diubah suai dengan menggantikan pemacu optik standard dengan yang lain sesuka hati – keadaan pepejal atau mekanikal. Anda boleh menggunakan memori luaran kerana slot dengan sokongan untuk SD, SDHC, SDXC.

Komunikasi berwayar diatur melalui kad rangkaian gigabit, USB 3.1 Type Ax3, USB 3.1 Type-C, USB 3.1 Type-C, HDMI, input / output mikrofon ke headset atau pembesar suara luaran. Tanpa Wayar: 802.11ac, 802.11b dan Bluetooth 4.2 radio Wi-Fi.

Bekalan kuasa autonomi disediakan oleh bateri lithium-ion 3-sel dengan kapasiti 55.8 Wh dan purata masa operasi bebas yang dianggarkan sekitar 10.75 jam. Slot USB 3.1 Gen 1 khas menyokong HP Sleep and Charge.

Untuk menawan semua keindahan ini, papan kekunci dengan lampu latar berwarna-warni yang menakjubkan.

Kelebihan

  • pemacu keras mekanikal yang baik;
  • mengecas semula melalui USB;
  • kehadiran pemacu optik;
  • sarung logam;
  • lampu latar papan kekunci yang indah;
  • reka bentuk.

keburukan

  • tiada pemacu keadaan pepejal stok.

ASUS Zenbook 3 Deluxe UX490UAR

Penilaian: 4.7

ASUS Zenbook 3 Deluxe UX490UAR

Pencalonan peringkat ini diselesaikan oleh komputer riba lain dari ASUS. Kali ini ia mewakili siri Zenbook yang 'lapang' dan pada masa yang sama. Ini jauh dari mesin yang sangat besar, dan ia kelihatan seperti komputer riba, dan bukan pelancar roket mudah alih.

Dimensi peranti akan menggemari peminat minimalis – 329x210x13 mm, dan beratnya ialah 1.1 kg. Sarung logam dibuat berdasarkan ciri kesederhanaan dan kecanggihan dari keseluruhan siri ini.

Resolusi skrin maksimum di sini adalah FullHD yang sama seperti pada dua model lain – 1920×1080 piksel. Ukuran skrin itu sendiri ialah 14 inci secara menyerong, lapisannya berkilat, dan teknologinya IPS dengan sudut pandangan maksimum yang khas.

Sistem berdasarkan pemproses seri Core i5 8250U pada 4 teras Kaby Lake-R dengan frekuensi operasi hingga 1.6GHz (cache tahap pertama – 1MB, kedua – 6MB) dibina. Jumlah nominal RAM adalah jenis LPDDR3 8GB pada frekuensi 2133 MHz. Subsistem video dalam kes ini, tanpa sebarang rungutan, adalah UHD Graphics 620 Intel bersepadu yang mudah. ​​Sistem operasi yang dipasang sebelumnya adalah sama – Windows 10 Pro.

Perbezaan penting antara komputer riba ini dan kedua sebelumnya ialah ia hanya menggunakan pemacu keadaan pepejal SSD sebagai medium storan utama dengan kelantangan 25GB.

Antara muka berwayar untuk rangkaian, pengecasan dan periferal: USB 3.0 Type-C, satu port USB 3.0 Type-C dengan sokongan Thunderbolt 3×2, headset masuk / keluar. Antaramuka tanpa wayar – Penjanaan Wi-Fi 802.11ac, 802.11b, Bluetooth versi 4.1.

Bateri lithium-polymer dengan kapasiti 3700 mAh dianggarkan oleh pengeluar itu sendiri yang mampu memberikan hayat bateri sehingga 12 jam.

Hiasan yang bagus, dan selalunya ciri yang berguna bagi mereka yang bekerja dalam kegelapan, adalah lampu latar papan kekunci yang menakjubkan.

Sebagai tambahan, kami perhatikan bahawa model ini mengandungi pengimbas cap jari, dan resolusi kamera utama adalah 1.3 megapiksel.

Kelebihan

  • Matriks IPS;
  • autonomi;
  • kamera yang agak kuat;
  • sarung logam;
  • fungsi tambahan yang berguna;
  • reka bentuk yang indah.

keburukan

  • tiada antara muka rangkaian berwayar;
  • sebilangan kecil cakera keras standard.

Komputer riba terbaik di bawah 50,000 rubel

Pencalonan kedua untuk penarafan komputer riba terbaik hingga 70,000 rubel jelas merupakan persilangan antara kedua-dua kategori tetangga. Ini bukan model teratas, ataupun model belanjawan. Tenaga kerja biasa, masing-masing dengan perinciannya yang luar biasa.

Lenovo IdeaPad 320 15 Intel

Penilaian: 4.8

Lenovo IdeaPad 320 15 Intel

Pencalonan dibuka oleh wakil terang dari garis IdeaPad dari Lenovo dengan pemproses Intel di atas kapal. Ini adalah mesin mudah alih yang kuat yang menawarkan bukan hanya prestasi yang kompetitif tetapi juga reka bentuk yang indah. Terdapat beberapa pengubahsuaian siri ini, tetapi kami akan mempertimbangkan salah satu yang paling 'disumbat'.

Jadi, dimensi model ini ialah 378x260x22.9 mm, beratnya agak kecil – 2.2 kg. Ia dihasilkan dalam skema warna tunggal sarung – hitam. Reka bentuknya menyenangkan kerana minimalis, yang merupakan ciri kebanyakan elektronik moden.

Resolusi skrin maksimum untuk komputer riba ialah 1920×1080 piksel. Ukuran skrin itu sendiri adalah 15.6 inci. Penutup skrin adalah matte. Teknologi matriks – TN. Ini adalah kelemahan yang jelas yang harus diturunkan sekiranya kita mahukan kereta yang berkuasa dengan harga yang berpatutan.

Inti pengubahsuaian komputer riba ini adalah pemproses Intel Core i7 8550U pada 4 teras Kaby Lake-R (cache tahap kedua – 1MB, ketiga-8MB) dengan frekuensi hingga 1800 MHz. Jumlah nominal RAM di sini ialah 6GB jenis DDR4 pada frekuensi 2133 MHz. Pengubahsuaian membolehkan pilihan yang berbeza untuk satu set kad video yang lengkap, termasuk standard minimum yang disatukan ke dalam pemproses dan diskrit, NVIDIA GeForce MX150 sepenuhnya autonomi dengan memori video berasingan 4GB. Sistem operasi yang dipasang sebelumnya – seperti yang diharapkan, Windows 10 Laman Utama.

Pilihan kompromi digunakan sebagai peranti penyimpanan data standard – HDD mekanikal 1TB dengan antara muka Serial ATA dan kemungkinan pelbagai penggantian menyokong pemacu keadaan pepejal untuk sistem operasi. Pemacu optik tidak disediakan.

Dari kaedah komunikasi berwayar, kehadiran output rangkaian RJ-45 standard menyenangkan, maka terdapat juga dua antarmuka USB 3.0 klasik, dua output USB 3.0 Type-C, HDMI, dan input / output headset gabungan. Komunikasi tanpa wayar diwakili oleh modul radio Wi-Fi dengan sokongan untuk generasi 802.11ac, 802.11b, dan Bluetooth 4.1. Terdapat juga sokongan untuk kad memori luaran SD, SDHC, SDXC sebagai slot berasingan.

Purata jangka hayat bateri adalah sehingga 5 jam.

Sebagai fungsi tambahan, terdapat pengimbas cap jari, tetapi jika elemen ini penting, keberadaannya mesti diperiksa di tempat penjualan.

Kelebihan

  • pemproses yang kuat;
  • pendekatan fleksibel untuk organisasi subsistem video;
  • autonomi yang layak;
  • kekompakan seboleh mungkin.

keburukan

  • Matriks TN.

HP 250 G6

Penilaian: 4.7

HP 250 G6

Sekarang, dalam penilaian komputer riba terbaik hingga 70,000 rubel mengikut versi, kami menyajikan satu lagi model terang dari Hewlett-Packard, tetapi di sini penekanannya adalah pada sisi dimensi dan berat minimum. Peranti ini dengan jujur ​​sesuai dengan definisi 'ultrabook' dalam semua aspek.

Resolusi skrin maksimum pada versi teratas model ini adalah 1920×1080, iaitu FullHD yang sama seperti pada model di atas. Terdapat lebih banyak pengubahsuaian anggaran dengan resolusi 1366×768. Diagonal skrin berukuran 15.6 inci. Salutannya adalah matte. Dimensi peranti itu sendiri adalah 380×253.8×23.8mm, beratnya hanya 1.86 kg. Reka bentuknya klasik – minimalis.

Pengilang membenarkan beberapa pilihan untuk melengkapkan model dengan pemproses – ini boleh menjadi Intel Core i7 generasi ke-7 (pilihan paling mahal, yang tidak mungkin seimbang dengan elektronik lain, memandangkan had harga) atau Intel 7th Core Core i5 atau lebih rendah hingga Celeron.

Sebagai kad video, pengeluar di sini menghampiri dari sudut kegunaan maksimum – AMD Radeon 520 bersepadu sederhana. Demi prestasi maksimum dan pada masa yang sama gabungan dengan dimensi dan berat minimum komputer riba, diputuskan untuk mendasarkan sistem pada SSD keadaan pepejal utama. Jumlah dagangan boleh berubah-ubah di tempat penjualan atau di antara penjual. Terdapat juga sokongan biasa untuk kad SD luaran. Walaupun saiznya padat, jurutera pembangunan memasukkan pemacu DVD optik ke dalam model ini. Sudah tentu, ia boleh diganti dengan sesuatu yang lebih berguna.

Komunikasi berwayar diwakili oleh kad rangkaian gigabit bersepadu dengan antara muka RJ-45 standard. Anda juga boleh menyambung ke peranti dan periferal melalui dua antara muka USB 2.0 klasik, output VGA (D-Sub), output video HDMI, dan port kombo untuk menyambungkan alat dengar. Komunikasi tanpa wayar diwakili oleh modul radio Wi-Fi kelas 802.11ac dan Bluetooth generasi 4.1.

Dari segi jangka hayat bateri, pilihan juga boleh diterima di sini. Oleh itu, komputer riba boleh dilengkapi dengan bateri lithium-ion 3 sel standard dengan jumlah kapasiti 31 Wh; atau versi lanjutan dengan satu modul tambahan dengan kekuatan total 41 Wh.

Kelebihan

  • kebolehubahan peralatan;
  • nipis dan ringan;
  • anda boleh memilih bateri yang lebih berkuasa;
  • Reka bentuk yang cantik.

keburukan

  • kegunaan jelas pemacu optik, yang boleh diganti dengan sesuatu yang lebih berguna atau dikurangkan dalam ukuran / berat.

Buku Panduan Prestigio 141S

Penilaian: 4.2

Buku Panduan Prestigio 141S

Ketiga dalam pencalonan ini untuk penarafan komputer riba terbaik hingga 70,000 rubel mengikut versi, kami menyajikan pilihan anggaran paling banyak dalam koleksi ini, yang dapat 'ditingkatkan' di tempat-tempat yang mungkin, dengan kenaikan harga model yang sesuai.

Ini adalah komputer riba yang nipis dan ringan dengan berat tidak lebih daripada 1.4 kg dan dimensi dalam jarak 330x220x13mm. Terdapat dalam tiga warna utama – coklat, perak dan biru.

Resolusi skrin maksimum model asas ialah 1920×1080 piksel. Diagonal skrin berukuran 14.1 inci. Tetapi teknologi matriks adalah IPS, iaitu sudut bingkai akan maksimum.

Dengan pemproses, pendekatan minimalis dapat dilihat – Celeron 2-teras pada teras Apollo Lake dan frekuensi hingga 1100 MHz (L2 cache – 2MB). Dengan grafik, pencipta model juga tidak membuat kejutan – Intel HD Grafik 500. Walau bagaimanapun, terdapat yang berlesen pra-pemasangan Windows 10. Jumlah memori berubah-ubah, tetapi memori DDR3 akan digunakan.

SSD keadaan pepejal dipasang sebagai subsistem penyimpanan data, tetapi mempunyai saiz yang sangat sederhana – hanya 32GB. Jadi, perkara ini mungkin patut dipertimbangkan ketika membeli. Antaramuka kereta api – M.2. Kad memori kilat microSD luaran disokong sebagai standard.

Dari segi komunikasi, penekanan di sini adalah tanpa wayar: terdapat modul radio Wi-Fi standard 802.11b dan Bluetooth generasi 4.0. Tidak ada kad rangkaian berwayar standard dengan output RJ-45. Pada masa yang sama, terdapat dua antara muka USB 3.0 Jenis A, di mana anda boleh menyambungkan hampir semua periferal. Terdapat juga output mikro HDMI, yang pastinya merupakan berita baik. Baiklah, dan, tentu saja, input / output gabungan untuk alat dengar audio.

Kami memberikan kuasa kepada peranti dengan kapasiti yang tidak dijangka, seperti sistem sederhana seperti, bateri lithium-ion 5000 mAh.

Badan dalam kes ini adalah logam, tetapi sifatnya lebih estetik, kerana tidak memberikan ketahanan kejutan tambahan. Kamera web adalah yang paling biasa dengan resolusi 0.3MP.

Kelebihan

  • sarung logam;
  • penampilan yang menarik;
  • bateri berkapasiti;
  • saiz padat;
  • berat ringan;
  • harga berpatutan dalam konfigurasi asas.

keburukan

  • jumlah pemacu keadaan pepejal standard yang sangat kecil;
  • tiada kad rangkaian berwayar.

Komputer riba anggaran terbaik hingga 10 ribu rubel.

Akhirnya, kedudukan komputer riba terbaik hingga 70,000 rubel mengikut versi dilengkapkan dengan pemilihan tiga peranti paling berpatutan yang tersedia di pasaran semasa, dan yang paling tidak mampu menggunakan sesuatu.

DELL 500

Penilaian: 4.4

DELL 500

Mari kita mulakan dengan model dari pengeluar yang belum diketengahkan dalam ulasan kita hari ini – DELL. Model ini, tentu saja, bukan kapal induk, dan sudah habis dijual seperti kue panas, jadi mungkin memerlukan waktu lama untuk mencarinya dengan harga biasa. Tetapi mungkin. Mari lihat apa yang akan kita hadapi.

Walaupun semua kemampuan komputer riba ini, berat dan dimensi kecil jelas bukan titik kuatnya. Dimensi peranti ialah 357x256x37mm, berat – 2.7 kg. Dalam banyak aspek, alasan untuk ini adalah komponen yang agak kuno, tetapi kompromi harga memaksa, di sini anda tidak boleh ke mana-mana.

Resolusi maksimum skrin komputer riba ialah 1280×800 piksel, ukuran skrinnya cukup besar – 15.4 inci diagonal. Dengan sudut pandangan, pemaju tidak mengejutkan dengan cara apa pun, dan mereka tidak berhasrat – semuanya berada pada tahap matrik anggaran biasa.

Jurutera DELL meletakkan pemproses Celeron M 550/560 pada satu teras di pusat kawalan elektronik dengan pilihan frekuensi dari 2000 hingga 2130 MHz. Dengan ini, mudah untuk meneka bahawa komputer riba hanya boleh digunakan untuk tugas asas – menaip, berbual di Internet, menggunakan aplikasi lain dalam mod hemat. Apa-apa sahaja komputer riba kelas berat tidak akan 'menarik'. Perkara yang sama berlaku untuk pemprosesan video – GMA X3100 terpadu Intel dipasang di sini, dan tidak ada alternatif tertentu yang ditawarkan.

Pembangun model ini dengan subsistem pengumpulan data bertindak agak pelik. Jadi, di sini kita melihat mekanikal, dan pada masa yang sama 'lambat' biasanya HDD notebook dengan kapasiti 120GB. Dengan latar belakang ini, pemaju untuk beberapa alasan menganggap perlu memasukkan pemacu optik ke dalam komputer riba. Sekali lagi, jika karya seseorang berkaitan dengan penggunaan cakera optik yang kerap – tidak ada pertanyaan, modelnya betul. Tetapi dalam kebanyakan kes lain, masuk akal untuk mengganti pemacu optik dengan sesuatu yang lebih berguna. Atau, pada akhirnya, jangan repot-repot, kerana harga model jelas tidak akan menggunakannya untuk projek intensif sumber daya. Sistem operasi boleh diprapasang secara pilihan: untuk memilih dari – Linux / Windows Vista Rumah Asas / Windows XP Rumah.

Jumlah RAM yang sangat sederhana juga dipasang di sini – 1 atau 2 GB – selalunya ini dapat ditunjukkan di tempat penjualan. Dan pada masa yang sama, memori adalah generasi yang agak kuno – DDR2, dicatat pada 667 MHz.

Anda sedikit dapat mengembangkan keupayaan kad video dengan menggunakan slot pengembangan ExpressCard / 54. Di samping itu, ia menyokong memori flash luaran dalam format yang biasa. Untuk komunikasi tanpa wayar, anda boleh menggunakan modul radio Wi-Fi standard dengan sokongan untuk standard 802.11g. Bluetooth juga ada. Bahkan ada kad rangkaian bersepadu dengan output RJ-45 standard. Walau bagaimanapun, kelajuannya terhad kepada 100Mbps. Untuk beberapa sebab, modem faks biasa dibina di dalamnya, yang sekali lagi menunjukkan pengkhususan model ini yang jelas sempit. Dari antara muka yang berguna, terdapat tiga port USB 2.0, satu output video VGA (D-Sub). Untuk sebab tertentu ada juga antara muka FireWire. Baterinya adalah lithium-ion.

Kelebihan

  • pepenjuru skrin yang agak besar;
  • harga berpatutan;
  • kehadiran alat 'kuno' yang boleh digunakan dalam sebilangan profesion.

keburukan

  • elektronik yang lemah secara amnya.

Digma EVE 300

Penilaian: 4.2

Digma EVE 300

Nombor kedua dalam pencalonan penarafan komputer riba anggaran terbaik hingga 70,000 rubel mengikut versi, pakar kami mengenal pasti model tanda dagangan Digma. Ini adalah jenama elektronik yang relatif baru dari Hong Kong, yang telah berkembang dengan baik di pasaran. Dengan latar belakang model sebelumnya yang sangat spesifik dengan beberapa komponen kuno kuno, Digma EVE 300 kelihatan sangat meriah dan ceria. Mari kita perhatikan lebih dekat pemadanan komputer riba.

Resolusi skrin maksimum di sini ialah FullHD – 1920×1080. Pada masa yang sama, dimensi skrin itu sendiri cukup padat – 13.3 dalam pepenjuru, yang bermaksud bahawa kepadatan piksel secara semula jadi meningkat. Teknologi matriks, yang luar biasa, adalah IPS dengan ciri sudut pandangan maksimum yang mungkin. Walau bagaimanapun, salutan itu berkilat, dan tidak boleh dikatakan bahawa pemaju sangat mementingkan lapisan anti-reflektif. Dimensi keseluruhan komputer riba ialah 315х212х16mm, berat – 1.28 kg.

Atom x5 4 teras (teras Cherry Trail) pada frekuensi hingga 1440 MHz digunakan sebagai pemproses pusat. Kad video dijangka terbina dalam dan tidak bersahaja – Intel Grafik HD 400. Tetapi dengan piawaian moden, model seperti yang dilucutkan ini mempunyai RAM yang cukup banyak – hanya 2GB. Tetapi ini masih dapat dialami lebih kurang tanpa rasa sakit, tetapi keadaannya lebih buruk lagi dengan sistem pengumpulan data. Hanya ada satu cakera keras dengan kapasiti hanya 32GB. Saya gembira bahawa sekurang-kurangnya SSD keadaan pepejal. Sistem operasi Windows 10 Laman Utama telah dipasang sebelumnya. Terdapat slot untuk kad memori kilat luaran.

Mengenai sambungan, katakan segera bahawa dimensi sederhana seperti itu tidak memberi peluang kepada pembangun (dan sebahagian besarnya, bahkan keperluan pada dasarnya) untuk kad rangkaian berwayar. Oleh itu, anda boleh menyambung ke rangkaian di sini melalui Wi-Fi standard 802.11n, dan ke peranti secara langsung melalui 'tanpa wayar' – melalui Bluetooth versi 4.0. Sebagai tambahan kepada segalanya, terdapat dua port USB 2.0 dan 3.0 yang lebih klasik, ditambah pula dengan output HDMI, dan, tentu saja, input / output standard untuk alat dengar.

Untuk makanan ringan, kami meninggalkan sesuatu yang mengejutkan si kecil ini – bateri lithium-ion yang kuat dengan kapasiti 8000 mAh. Untuk peranti dengan keperluan tenaga sederhana, ini lebih daripada cukup.

Kelebihan

  • saiz padat;
  • berat ringan;
  • Resolusi skrin FullHD;
  • Matriks IPS;
  • bateri berkuasa.

keburukan

  • pemacu keras kecil.

Acer ASPIRE 5536G-653G25MI

Penilaian: 4.0

Acer ASPIRE 5536G-653G25MI

Dan melengkapkan bahagian anggaran penarafan komputer riba terbaik hingga 70,000 rubel. sesuai dengan versi model, nama dagang yang sangat tidak disengaja dikaitkan dengan pengguna 'rata-rata' dengan elektronik murah berkualiti tinggi. Ini adalah Acer ASPIRE, model 5536G-653G25MI.

Resolusi skrin model ini adalah yang paling kecil dari skrin PC mudah alih skrin lebar yang boleh diterima di dunia moden – 1366×768 piksel. Teknologi matriks tidak begitu mengejutkan di sini – TFT biasa dengan lampu latar LED. Untuk beberapa sebab, kemasan berkilat, walaupun matte lebih sesuai, terutama kerana layarnya tidak sensitif terhadap sentuhan. Dimensi keseluruhan peranti – 383x250x37mm, berat – 2.8 kg. Badan diperbuat daripada plastik dalam reka bentuk hitam dan klasik.

Jurutera pembangunan menetapkan Athlon X2 2-teras dengan frekuensi teras hingga 2100 MHz ke pemproses pusat. Memori boleh dipasang hingga 8GB, jenis – DDR2. Terdapat dua slot untuk jalur memori. Pembangun mendekati organisasi subsistem video dengan cara yang lebih asli. Ia menggunakan kad ATI Mobility Radeon HD 4570 diskrit, tetapi dengan jumlah memori yang agak sederhana – hanya 512MB. Dalam beberapa kes, ini adalah kompromi yang wajar antara kad video bersepadu yang sangat lemah dan model diskrit yang berat, dengan kos 90% komputer riba itu sendiri (pelombong mengurus). Bahkan ada sistem operasi yang telah dipasang di sini, walaupun hari ini ia sudah cukup lama – Windows 7 Home Basic.

Subsistem penyimpanan data di sini adalah yang paling biasa – HDD mekanikal dengan isipadu 250 GB, dengan kelajuan spindle perlahan 5400 rpm, dan bahkan terdapat pemacu DVD-RW optik. Yang terakhir, peminat sering menukar sesuatu yang lebih berguna, contohnya, cakera keras yang lebih besar, tetapi tidak ada yang memaksa anda melakukan ini. Terdapat banyak profesi di mana DVD masih boleh digunakan dalam pelbagai cara.

Kembangkan komputer riba anda dengan slot ExpressCard / 54. Semua format memori kilat luaran yang popular juga disokong.

Komunikasi di sini diatur secara komprehensif: ada kad rangkaian gigabit dengan output RJ-45, modul radio Wi-Fi standard 802.11g. Kekurangan modul Bluetooth mengecewakan. Selain itu, terdapat empat antarmuka USB 2.0, output VGA (D-Sub), output HDMI, dan input / output standard ke alat dengar audio.

Kapasiti bateri lithium-ion 6 sel model ini adalah 4400 mAh, yang sepadan, menurut pengeluar, dengan rata-rata tiga jam operasi.

Kelebihan

  • harga berpatutan;
  • terdapat pemacu DVD-RW;
  • ada slot pengembangan;
  • kad grafik yang agak lemah tetapi diskrit.

keburukan

  • tidak Bluetooth.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen