9 katak terbesar di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Katak adalah salah satu haiwan yang paling dikenali oleh mata manusia. Mereka biasa bukan sahaja di sini – amfibi ini tinggal di semua benua, kecuali Antartika. Oleh itu, untuk mengejutkan, amfibia ini mestilah tidak biasa – misalnya, mempunyai warna yang tidak standard dan terang, hidup di bawah tanah, atau hanya kelihatan lebih besar daripada yang dijangkakan. Ia mengenai katak seperti itu – dan terutama yang terbesar – akan dibincangkan di sini.

Gambaran keseluruhan katak terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat Nama produk Panjang
Penarafan katak terbesar di dunia 1 Katak Goliath 32 sm.
2 Katak lembu 25 CM.
3 Slingshot boleh ditukar 20 CM.
4 Katak harimau 17 CM.
5 Katak Marsh 17 CM.
6 Litoria berkaki panjang 14 CM.
7 Katak rumput 10 CM.
8 Katak ungu 9 CM.
9 Bawang putih 8 CM.

Tempat pertama: Katak Goliath (hingga 32 cm)

Penilaian: 5.0

Katak Goliath

Katak moden terbesar boleh didapati di Afrika, Kamerun dan Guinea Khatulistiwa. Panjang badannya mencapai 32 cm walaupun tanpa mengambil kira kaki belakang. Biasanya hanya betina yang tumbuh dengan ukuran ini, lelaki sedikit lebih kecil. Beratnya hampir seperti kucing domestik – kira-kira 3 kg. Ahli biologi memberi spesies itu nama yang sesuai – katak goliath (Conraua goliath): di antara katak yang biasa kita gunakan, ini akan kelihatan seperti Goliath raksasa di kalangan manusia.

Kulit goliath berwarna kehijauan-coklat dari belakang dan keputihan-kuning dari perut. Amfibi ini tinggal di sepanjang sungai di kedalaman hutan tropika. Goliath, tidak seperti spesies lain dari genus Conraua, tidak dapat hidup di badan air yang rawa dan berlumpur – ia hanya memerlukan air yang bersih dan kaya oksigen di dekat air terjun yang membentuk sungai tropika yang cepat.

Ukurannya memungkinkan goliath untuk makan bukan hanya pada makanan katak biasa – serangga, labah-labah, cacing – tetapi juga pada mangsa yang lebih besar, seperti krustasea dan katak yang lebih kecil. Dia, seperti spesies lain, menelan mangsa yang ditangkap secara keseluruhan, menggunakan lidah untuk menangkap.

Jumlah C. goliath kini menurun dengan cepat. Sebab utamanya adalah pemusnahan hutan, yang hanya meninggalkan sebahagian kecil wilayah Afrika, di mana spesies ini masih dapat dihuni. Di samping itu, pengumpul menangkap katak gergasi, restoran membayarnya – daging katak manis. Sebelumnya, mereka dibawa ke kebun binatang di Amerika Syarikat, di mana pertandingan lompat diadakan – seekor goliath boleh melompat hingga 3 meter. Bahan beracun yang digunakan untuk memburu ikan juga berbahaya. Pihak berkuasa Kamerun berusaha untuk mencegah kepupusan spesies itu, tetapi sejauh ini langkah-langkah yang diambil tidak begitu berkesan.

Tempat ke-2: bullfrog (hingga 25 cm)

Penilaian: 4.9

Katak lembu

Katak kedua terbesar tinggal di Amerika Utara, di bahagian tengah dan tenggara daratan – di Quebec, Ontario, Delta Mississippi. Walaupun panjangnya lebih pendek daripada goliath, spesies ini tidak terlalu rendah beratnya, juga mencapai 3 kg. Bullfrog mendapat namanya bukan hanya karena ukurannya, tetapi juga karena tanda panggilan yang menyerupai mooing. Ia juga disebut katak lembu, dalam bahasa Latin – Lithobates catesbeianus. Warna kulit spesies ini berwarna coklat zaitun dari belakang, bahagian bawah badan berwarna kuning.

Lembu lembu hidup di tebing sungai, tasik dan kolam, badan air yang rawa. Ia memakan haiwan yang agak besar – ia dapat menelan kelawar, tikus kecil, ikan, juga memakan goreng, berudu (bahkan jenisnya sendiri), moluska, serangga. Bunyi mooing yang diketahui spesies ini hanya dibuat oleh lelaki, menarik betina dengan bantuan kantung tekak.

Tidak seperti goliath, bullfrog tidak terancam. Kawasan semula jadi di daratan Amerika Utara cukup luas. Sebagai tambahan, spesies ini telah diperkenalkan ke hampir seluruh wilayah Amerika Syarikat dan Kanada, di beberapa negara Amerika Selatan, Eropah dan China. Sebab pengenalan adalah nilai kuliner katak, yang kakinya dianggap sebagai makanan istimewa. Di beberapa tempat ia dibawa, ia membiak secara tidak terkawal, menggantikan spesies tempatan.

Tempat ke-3: Katapel yang boleh diubah (hingga 20 cm)

Penilaian: 4.8

Ceratophrys aurita

Ketiga dalam senarai adalah Ceratophrys aurita, katapel Brazil (atau tidak menentu). Katak ini tinggal hanya di Brazil dan, selain dari ukurannya, ia juga menonjol dengan pertumbuhan khas di atas mata, menyerupai tanduk. Dia mempunyai badan sepertiga yang besar, kepala dengan rahang gigi yang kuat dan bentuk badan yang pelik. Kulit berwarna hijau atau coklat, ditutup dengan bintik-bintik dan corak.

Batu katapel itu hidup di hutan lembap. Pada siang hari, ia bersembunyi dari sinar matahari dan panas di tempat sampah, di mana ia tidak dapat dilihat kerana warna penyamaran, dan hanya pergi berburu pada waktu malam. Ia memakan serangga dan cacing, juga dapat menangkap burung, kadal atau tikus. Cara menarik di mana katak menelan dirinya sendiri untuk menelan makanan: untuk ini, bola mata turun dan menekan mangsa, mendorongnya ke kerongkongan, sementara tanduk menutupi bukaan mata. Kemudian, apabila makanan itu ditelan, mata kembali ke tempatnya.

Walaupun jaraknya agak sempit, spesies itu tidak hilang – bagi orang Brazil, katapel sama seperti kita – katak atau katak biasa. Pencinta haiwan eksotik menyimpan amfibia ini di rumah. Dalam kurungan, katapel tidak boleh makan – pemiliknya harus memaksa makanan masuk ke kerongkong mereka – dan bersikap tenang, jarang membuat diri mereka merasa. Mereka sama sekali tidak seperti itu di alam liar – ada lelaki, memanggil wanita, menjerit dengan kuat sehingga suara mereka dapat didengar dari jarak beberapa kilometer.

Tempat ke-4: Katak harimau (hingga 17 cm)

Penilaian: 4.7

Katak harimau

Katak harimau India (Hoplobatrachus tigerinus) tinggal di negara-negara Asia – India, Bangladesh, China, ia juga dapat dijumpai di tempat lain di mana orang membawanya, misalnya, di pulau Madagascar. Kelihatan cukup biasa, selain dari ukuran – kepala bersaiz sederhana, badan besar. Terdapat lipatan tajam di bahagian belakang yang membezakan spesies dari anggota genus Hoplobatrachus yang lain. Bahagian belakang berwarna zaitun atau kelabu, perut dicat putih.

Katak harimau tinggal berhampiran badan air dan tanah lembap, bersembunyi dari sinar matahari di tanah atau semak belukar. Mereka memburu pada waktu malam, menelan segala yang ada di jalan mereka – cacing, tikus, tikus, anak ayam, dan katak lain.

Warna badan, biasanya agak biasa, berubah pada lelaki semasa musim kawin. Ini berlaku ketika hujan monsun mulai turun. Tubuh bertukar menjadi kuning dan kantung tekak bertukar menjadi biru. Kerana terdapat banyak katak, rawa Asia dicat sepenuhnya dengan warna yang berbeza ini. Tertarik dengan kemegahan dan ketukan yang kuat, betina tiba di tempat tumpuan lelaki, dan pasangan terbentuk.

Tempat ke-5: Katak tasik (hingga 17 cm)

Penilaian: 4.6

Katak Marsh

Katak paya (Pelophylax ridibundus) tinggal di Eropah, Afrika Utara, Asia. Ia dibawa ke Kamchatka, di mana ia menetap di dekat mata air terma. Melebihi semua katak Eropah dan Rusia yang lain. Warna tubuhnya berwarna hijau atau coklat di atas, dengan jalur cahaya yang mengalir di sepanjang tulang belakang, dan putih kekuningan di bawah.

Ia hidup terutamanya di takungan terbendung – tasik, kolam, parit, yang namanya mendapat. Namun, kadang-kadang katak tasik dapat dilihat berhampiran sungai dan sungai. Dia bersembunyi dari pemangsa di bawah air, ketika tidak ada bahaya, dia keluar untuk memburu dirinya sendiri. Ia aktif pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi lebih kerap pada waktu tengah hari, ketika panas. Makan serangga dan moluska, berudu (malah sendiri) dan goreng. Ia dapat “menembak” lidahnya, meraih capung, rama-rama, lalat, dan juga melompat, menelan serangga dengan cepat. Pada musim sejuk, ia berada di bawah air dan hibernate.

Di Eropah dan Rusia, ia adalah spesies yang berleluasa. Seperti katak rumput, katak tasik digunakan untuk percubaan perubatan – ini sering dilakukan di USSR. Di samping itu, Kesatuan Soviet mengeksportnya ke Eropah, di mana kaki katak dihargai. Untuk melakukan ini, mereka bahkan ingin membiakkan katak di ladang khas, yang, bagaimanapun, tidak dimahkotai dengan kejayaan.

Tempat ke-6: Litoria berkaki panjang (sehingga 14 cm)

Penilaian: 4.5

Litoria berkaki panjang

Katak ini tinggal di Hemisfera Selatan – di Australia, New Guinea, di pulau Timor. Warna di bahagian belakang berwarna hijau terang dan lebih terang di bahagian sisi perut. Warna ini menjadikan litoria tidak kelihatan di antara dedaunan – ia tinggal di mahkota pokok, hanya sesekali turun ke tanah. Jalur putih khas memanjang dari bibir, yang menjadi merah jambu pada lelaki semasa tempoh mengawan.

Anda boleh menemui lititoria di tempat yang lembap – hutan, kawasan pinggir pantai, di tanah yang dibajak. Ia dijumpai di dataran dan di pergunungan rendah, hingga 1200 meter di atas permukaan laut. Ini memakan serangga berkayu dan darat, aktif pada waktu malam, ketika tidak ada panas dan terik matahari. Membiakkan pada musim bunga, betina turun dari pokok ke takungan dan bertelur di sana. Litoria mempunyai suara yang agak keras, di samping itu, dia dapat mengeong, menyatakan ketakutan.

Spesies ini mempunyai rentang yang cukup besar, tidak terancam kepupusan. Litoria dipelihara sebagai haiwan kesayangan – di Australia, bagaimanapun, ini memerlukan izin khas.

Tempat ke-7: Katak rumput (hingga 10 cm)

Penilaian: 4.4

Katak rumput

Ini adalah katak yang paling biasa di bahagian Eropah di Rusia. Ia juga tinggal di seluruh Eropah, berakar di Kepulauan Faroe dan di Ireland, tempat orang membawanya. Panjangnya hingga 10-11 cm, berat sedikit lebih dari 20 g. Warna badan berwarna coklat muda, terdapat bintik-bintik, jalur gelap di pelipis. Ia menampilkan kulit halus dengan lebam kecil.

Katak rumput boleh dijumpai di hutan, di kawasan padang rumput. Ia aktif pada waktu petang dan malam, pada siang hari ia bersembunyi di bawah daun yang gugur dan pada tunggul lama. Makan siput, cacing, serangga, menangkap mangsa dengan lidah yang melekit. Berudu memakan alga dan tumbuhan akuatik lain.

Katak rumput membiak pada musim bunga, segera setelah bangun dari hibernasi, bertelur di badan air. Menjelang musim luruh, berudu menetas berubah menjadi katak muda, yang mencapai kematangan seksual pada usia 2-3 tahun. Musim sejuk berlaku di darat, individu bersembunyi di sampah daun, tunggul dan liang. Di semua peringkat kehidupan, katak rumput mempunyai musuh – anak baru dan itik memakan telur, berudu ditangkap oleh sariawan, murai, kumbang berenang, orang dewasa dimakan oleh burung buas, ular dan burung camar. Di Eropah, orang juga makan katak: kakinya dianggap makanan istimewa.

Tempat ke-8: Katak ungu (hingga 9 cm)

Penilaian: 4.3

Katak ungu

Spesies ini, yang disebut Nasikabatrachus sahyadrensis dalam bahasa Latin, sangat jarang berlaku – ia hanya hidup di pergunungan India di Ghats Barat, di kawasan seluas 14 km2. Katak ini tidak biasa kerana ia hidup di bawah tanah, keluar hanya untuk pembiakan. Kerana hidup di bawah tanah, ia mempunyai bentuk badan yang pelik – ia lebih menyerupai tahi lalat dengan kulit telanjang daripada katak. Warna badan juga tidak standard – ungu atau ungu dengan warna kelabu-abu-abu.

Sejak sekian lama, saintis tidak menyedari bahawa katak itu boleh dijumpai di bawah tanah. Oleh itu, pandangan itu ditemui baru-baru ini – pada tahun 2003, walaupun penduduk tempatan memerhatikan wakil sebelumnya. Telah diketahui bahawa katak ungu boleh mencapai kedalaman 1-3 meter. Anai-anai, yang dia dapati di tanah, menjulurkan lidahnya ke dalam lubang mereka, berfungsi sebagai makanan untuknya. Katak tidak dapat menelan mangsa yang lebih besar kerana mulutnya yang kecil.

Ketika monsun mulai mencurah, lelaki dan wanita sebentar – selama kira-kira dua minggu – keluar ke permukaan bumi. Di sana kawin berlaku, setelah itu betina bertelur di takungan. Berudu tumbuh di dalam air, dan, ketika mereka matang, keluar ke tanah dan masuk ke dalam tanah.

Kini katak ungu terancam kepupusan kerana penebangan hutan hutan gunung di mana ia tinggal. Dengan pemusnahan pokok, anai-anai juga hilang – satu-satunya makanan untuk Nasikabatrachus sahyadrensis. Spesies ini disenaraikan dalam Buku Merah antarabangsa.

Tempat ke-9: Bawang putih (hingga 8 cm)

Penilaian: 4.2

Bawang putih

Ini bukan lagi katak yang sangat besar – dengan panjang badan hingga 8 cm beratnya 6-20 g. Ia mempunyai badan bujur yang halus dan anggota badan yang pendek. Ia dicat dengan tidak berhati-hati, kelabu dengan warna coklat dan kuning dan bintik-bintik gelap yang besar. Ia dinamakan demikian kerana lendir yang berbau pada kulit, yang beracun dan oleh itu tidak membenarkan pemangsa memakan bawang putih. Lebih baik jangan menyentuhnya dengan tangan kosong – kerengsaan kulit mungkin berlaku.

Bawang putih terdapat di hutan, dataran banjir sungai, di tanah yang dibajak, di kebun sayur. Hidup di darat, pada siang hari menguburkan tanah di kedalaman setengah meter, pergi berburu pada waktu malam. Ia menghampiri badan air hanya pada musim bunga, semasa pembiakan. Makan serangga dan labah-labah, berudu memakan detritus dan tumbuhan akuatik. Bawang putih musim sejuk di dalam tanah, kadang-kadang di telaga dan lubang.

Musuh alami bawang putih adalah ular dan ular lain, burung buas, rubah, untuk berudu – ikan. Selain itu, berudu sering mati kerana badan air kering. Dengan spesies ini, kepupusan tidak terancam, ia sering dijumpai dan berada di wilayah yang luas – di Rusia, negara-negara Eropah, di Timur Tengah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen