9 jig terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Jig terbaik untuk memancing

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Jig terbaik untuk hinggap 1 ECOPRO DELUX (amphipod) 249 r
2 Nautilus 'Ribbed Devil' RUB 85
3 ECOPRO Deluxe 'Pisang' RUB 500
4 Semut 'Tulskaya' 190 RUB
5 Salmo 'Nymph' RUB 80
6 Swarovski 'Pisang' 195 RUB
7 Lumicom 'Drop' dengan oren mata RUB 59
8 Lucky John 'Garlic' (Kambing) 115 RUB
Jig terbaik untuk bream 1 Lumicom 'Shot' Bream d8 hitam lakuer 265 RUB

Jig terbaik untuk hinggap

ECOPRO DELUX (amphipod)

Penilaian: 4.9

ECOPRO DELUX (amphipod)

Mungkin salah satu jig yang paling menarik di seluruh segmen memancing, yang membolehkan anda menangkap hinggap dan roach dengan kejayaan yang tinggi. Sudah lama berada di pasaran (lebih dari 20 tahun), tetapi sama sekali tidak kehilangan popularitinya. Sebabnya mudah: dengan serangkaian kemas kini warna, menjadi lebih mudah untuk memancing di takungan dengan tahap cahaya yang berbeza. Pada mulanya, badan amphipod adalah titisan riben monokromatik, 'dicat' dengan penyaduran dalam pelbagai warna standard (dari logam hingga emas). Secara beransur-ansur EcoPro mulai memperkenalkan model pewarna dua nada, ekor (atau stigma) yang dicat terutama dalam warna-warna terang, dalam kombinasi dengan yang standard.

Konfigurasi warna ini membolehkan amfibi Deluxe menarik pemangsa sepenuhnya ketika menavigasi secara menegak. Bersama dengan permainan yang menarik, hanya ikan yang diberi makan dengan baik yang dapat menolak jig seperti itu. Di antara kelebihan lain umpan ini, seseorang dapat memilih kos rendah, banyak ukuran standard (tiga dalam satu siri), serta ketahanan lapisan yang tinggi terhadap pelbagai jenis pakaian.

Kelebihan

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • daya tarikan tinggi hinggap dan roach;
  • tiga ukuran standard dalam satu siri (dari 3 hingga 5 milimeter);
  • warna dua nada terang tersedia;
  • popular dengan pemancing yang berpengalaman.

keburukan

  • tidak ditemui.

Nautilus 'Ribbed Devil'

Penilaian: 4.8

Nautilus 'Ribbed Devil'

Tafsiran versi musim sejuk klasik dari jig tanpa lampiran dari syarikat Nautilus, yang telah disukai oleh ribuan pemancing berpengalaman di negara kita. Ia dibekalkan ke pasar dalam empat ukuran: diameter dari 2,6 hingga 3,0 milimeter. Salinan garis besar badan kebanyakan larva dan pupae dengan tepat, itulah sebabnya ia menunjukkan hasil penangkapan ikan yang sangat baik (terutama di takungan dengan pencahayaan yang baik). Seperti kebanyakan pesaingnya, 'Ribbed Devil' dilapisi elektrik, jadi sekurang-kurangnya ada empat warna dalam setiap variasi: nikel hitam, tembaga, perak dan emas. Untuk mengekalkan lapisan umpan galvanik untuk masa yang lama, pengeluar menutupnya dengan berhati-hati dengan varnis kalis air khas.

Tee solder pada jig ini adalah produk syarikat Gamakatsu, yang dibezakan oleh ketahanan tinggi terhadap kakisan dan ketajaman. Lekapan 'Iblis' ke garis dibuat melalui lubang di badan tungsten, yang menjamin ketahanan yang selamat dan tetap sepanjang perjalanan memancing.

Kelebihan

  • ketahanan tinggi lapisan untuk memakai dan kakisan;
  • pergerakan menegak yang stabil;
  • empat ukuran khas jig dalam satu siri;
  • penghampiran maksimum bentuk ke badan larva dan pupae standard;
  • kelengkapan berkualiti tinggi (tees).

keburukan

  • tidak ditemui.

ECOPRO Deluxe 'Pisang'

Penilaian: 4.7

ECOPRO Deluxe 'Pisang'

Jig pertama di peringkat, yang diikat bukan melalui lubang melalui, tetapi melalui lubang di bahagian atas badan. Namun, ini tidak mempengaruhi kualiti permainan dan indikator tangkapan – 'Pisang' berperilaku di dalam air dengan cara yang sama sekali asli. EcoPro dapat mengimbangi badan dengan optimum dan memastikannya sejajar dengan cangkuk, yang memberi kesan positif bukan hanya pada sifat dan kebolehpercayaan cangkuk, tetapi juga pada permainan gewang yang sempurna semasa menyelam menegak.

Dengan diameter 5.0 milimeter, EcoPro Deluxe 'Banana' mempunyai berat 1.8 gram yang mengagumkan. Ini dicapai melalui penggunaan bahan tungsten berat sebagai bahan, yang sangat tidak sensitif terhadap pelbagai jenis pemakaian. Walau bagaimanapun, untuk memastikan perlindungan yang boleh dipercayai, lapisan penyaduran elektrik juga digunakan di sini, yang mana variasinya terhad kepada empat warna standard. Menurut pengguna, 'Pisang' berkinerja sangat baik ketika memburu hinggap, terutama dalam variasi warna yang paling terang. Seperti yang ditunjukkan waktu, ia tidak mempunyai kelemahan yang jelas – harga dan kualitinya memuaskan bahkan nelayan yang paling pemilih.

Kelebihan

  • harga rendah;
  • daya tarikan tinggi hinggap;
  • kemungkinan umpan yang mendalam;
  • kehadiran tepi sisi, memberikan jig tidak dapat diramalkan semasa pergerakan menegak;
  • pengimbangan kilang yang sangat baik dari jig.

keburukan

  • tidak ditemui.

Semut 'Tulskaya'

Penilaian: 4.6

Semut 'Tulskaya'

Jig tungsten ikonik yang dibuat oleh tukang Tula, yang masuk ke peringkat kerana prestasi memancing yang sangat baik di takungan. Ia mempunyai ketumpatan tinggi (sekitar 18 g / cm3), yang membolehkan anda memperdalam dengan yakin, tanpa mengira saiznya. Dan ada tiga daripadanya. Versi terkecil dari 'Semut' berukuran 2.5 milimeter dan beratnya sekitar 0.39-0.40 gram. Versi pertengahan seberat 0.65 gram dengan ukuran 3.0 milimeter, dan yang terbesar mempunyai ukuran 3.5 mm panjang dan 1.17 gram berat bersih.

Mempunyai 'Semut' dan sebilangan ciri reka bentuk. Oleh itu, pemasangan tali pancing dilakukan melalui lubang khas di badan, yang, untuk mengelakkan cepat memakai tali pancing, dilengkapi dengan spacer cambric. Benar, kerana mustahil pengancing yang ketat, garis di lubang membuat gerakan mikro, yang membawa kepada pemakaian kambrik tempatan dan memerlukan keperluan penggantian berkala. Selebihnya konstruknya hanya bermanfaat: flat di sisi memberikan jig permainan yang menarik, dan penyolder cangkuk tipis (yang dihasilkan oleh syarikat Jepun Hayabusa) mengikatnya dengan kuat pada badan tungsten.

Kelebihan

  • daya tarikan roach yang sangat baik;
  • tiga saiz standard dalam satu siri;
  • penyelesaian reka bentuk yang sangat baik;
  • populariti tinggi dengan nelayan domestik;
  • permainan yang menarik tanpa sedikit pun gangguan.

keburukan

  • keperluan untuk secara berkala mengganti cambric di lubang untuk pancing.

Salmo 'Nymph'

Penilaian: 4.5

Salmo 'Nymph'

Jig yang paling hebat di segmen memancing dengan nama puitis 'Nymph' juga mendapat tempat dalam peringkat. Menurut semua peraturan perdagangan moden, syarikat Salmo bergantung pada dua pilihan reka bentuk yang berbeza pada asasnya untuk umpan ini … dan tidak pernah menyesalinya. Bersama dengan 'babi' tungsten standard, dicat dengan kaedah galvanik, dalam pelbagai siri 'Nymph' terdapat juga model pendarfluor yang direka untuk memancing dalam keadaan cahaya rendah. Setiap model yang dijelaskan mempunyai dua ukuran. Dalam kes pertama, panjang badan adalah 8.5 milimeter, dan beratnya tidak melebihi 0.42 gram. Pada yang kedua – 7.2 milimeter, tetapi kerana peningkatan parameter ketebalan (4.0 milimeter), berat pilihan ini berada dalam 0.79 gram.

Bergantung pada kapasiti penyimpanan komposisi pendarfluor, Salmo 'Nymph' dapat bersinar di bawah air dari 45 hingga 120 minit, sangat menjengkelkan ikan di sekitarnya. Sebagai kesan memikat tambahan pada badan jig terdapat sebuah flat, yang memberikan getaran khas pada pergerakannya. Menurut pengguna, ini adalah umpan terbaik untuk menangkap perch dan pembiakan pada waktu malam, dengan yang kita tidak dapat tidak setuju.

Kelebihan

  • kehadiran model jig standard dan pendarfluor dalam siri ini;
  • permainan asal dengan 'dos' tambahan turun naik yang tidak dapat diramalkan;
  • dua pengubahsuaian saiz;
  • kot asas berkualiti tinggi.

keburukan

  • berat badan rendah, menyebabkan keupayaan penembusan yang rendah.

Swarovski 'Pisang'

Penilaian: 4.4

Swarovski 'Pisang'

Perkembangan syarikat Finnex dari Latvia (dikenali di Rusia dengan jenama Swarovski), yang merupakan tiruan ampustod krustasea yang sangat masuk akal. Walaupun begitu, nama 'Pisang' menempel pada jig, kerana itu paling tepat sesuai dengan perihalan semua wajah satu bentuk. Berkat penggunaan tungsten sebagai bahan utama, pengeluar berjaya menganugerahkan umpan ini dengan berat yang ketara (1.4 gram) dengan diameter 4 milimeter. Ciri ini membolehkan bukan sahaja meningkatkan tahap pendalaman, tetapi juga memberi permainan lebih banyak perubahan.

Seperti yang diperhatikan oleh pengguna, jika anda ingin mengubah pergerakan 'Pisang' semasa mengepos, anda hanya perlu mengubah kaedah memperbaiki jig di talian. Ciri utama model berbanding pesaingnya terletak pada keaslian skema warna. Dalam kerangka siri ini, praktikalnya tidak ada hal-hal remeh: badan semua jig dilukis seperti wobblers yang sebenarnya, dan ada juga yang memiliki unsur daya tarikan tambahan dalam bentuk tiruan mata atau manik-manik merah. Menurut pemancing yang berpengalaman, Swarovski 'Banana' adalah salah satu umpan yang paling menarik di segmennya, sesuai untuk memancing bertengger, memancing roach, dan bahkan untuk memburu podleschik.

Kelebihan

  • reka bentuk warna jig miniatur tahap tinggi;
  • keupayaan untuk mengubah lampiran umpan ke garis, mengubah permainannya;
  • kehadiran unsur daya tarikan tambahan (mata, manik dan manik, pasang surut monolitik);
  • boleh dijadikan umpan musim sejuk tanpa hidung.

keburukan

  • tidak ditemui.

Lumicom 'Drop' dengan oren mata

Penilaian: 4.4

Lumicom 'Drop' dengan oren mata

Perkembangan eksperimental pengeluar domestik, yang dapat ditangkap menyebabkan populariti yang luar biasa ketika membuang dalam takungan pencahayaan terhad. Terdapat beberapa sebab untuk ini: pertama, pada masa penemuan, jig ini dianggap salah satu yang paling murah, tetapi diasah kerana memberikan hasil yang maksimum. Kedua, situasi penangkapan sangat dipermudah oleh tetesan pasang surut oren atau merah terang, yang menampakkan dirinya sebagai petunjuk untuk serangan pemangsa.

Secara umum, variasi Lumicom ini agak standard. Diameternya di bahagian terluas adalah 7 milimeter, dan beratnya lebih dari 4.5 gram. Berkat petunjuk seperti itu, 'Kaplya' dengan mendalam mendalami cakrawala hingga 2-3 meter, memikat hinggap, roach dan bream (terutama pada waktu senja). Dari segi nilai, jig ini mengalami sedikit kenaikan harga, tetapi tetap menjadi salah satu yang termurah di segmennya.

Kelebihan

  • harga menarik;
  • kadar penembusan yang baik;
  • lima jenis warna dan pengubahsuaian satu dimensi;
  • kesan memikat visual yang kuat.

keburukan

  • tidak ditemui.

Lucky John 'Garlic' (Kambing)

Penilaian: 4.3

Lucky John 'Garlic' (Kambing)

Jig, yang selalu masuk ke peringkat terbaik sebagai umpan yang paling provokatif. Tubuh tungstennya berbentuk seperti cengkih bawang putih, yang menimbulkan nama resmi Rusia. Dengan diameter dari 3 hingga 5 milimeter, berat model antara 0,5 hingga 1,85 gram, yang menjadikannya salah satu yang paling berat di kelas mereka. Oleh itu, cangkuk I / O juga dipilih dalam ukuran: nombor klasifikasi 12-14 digunakan.

Ciri utama Lucky John's 'Garlic' adalah kehadiran manik berwarna merah atau kuning di cangkuk cangkuk, yang menghilangkan keperluan untuk cacing darah. Seperti dalam rangkaian model kompetitif, jig diletakkan di garis melalui lubang di badan tungsten. Mirip dengan Tula 'Semut', gewang ini dirancang dengan cambric getah lembut, yang menghilangkan keausan pancing yang cepat semasa geseran. Benar, dia sendiri, tidak seperti lawannya, sangat jarang terjejas. Menurut para nelayan, 'Bawang Putih' adalah salah satu jig tanpa hidung yang paling keren, mampu menunjukkan hasil tangkapan yang sangat baik sepanjang musim musim sejuk.

Kelebihan

  • bentuk melengkung memberikan getaran mendatar umpan;
  • manik yang berfungsi sebagai umpan visual dan akustik;
  • ketahanan tinggi lapisan (penyaduran pelbagai warna + varnis);
  • harga yang boleh diterima.

keburukan

  • pendalaman sangat dibatasi oleh berat jig (pendedahan lebih besar daripada lawan).

Jig terbaik untuk bream

Lumicom 'Shot' Bream d8 hitam lakuer

Penilaian: 4.

Lumicom 'Shot' Bream d8 hitam lakuer

Jig bream dari pengeluar Rusia Lumicom adalah reka bentuk yang sangat sederhana yang hanya dapat difikirkan untuk umpan jenis ini. Pelet karbida biasa dengan diameter 8 milimeter, beratnya ialah 4.7 gram. Terima kasih kepada petunjuk seperti itu, ia sangat mudah dan cepat menyelam, dari mana ia berkesan mendorong bream, bagaimanapun, hanya pada waktu siang.

Sebagai unsur daya tarikan, jig ini menggunakan cambric merah dengan manik-manik ditekan ke atasnya, yang melakukan fungsi cacing buatan ketika cacing darah turun. Dari segi jarak pandang, 'Drobinka' Lumicom bukanlah model yang paling rujukan. Dicat dengan pernis hitam, seringkali tidak disedari, untungnya, diselamatkan oleh 'ekor' dan umpan merah yang hampir tidak kelihatan. Walau bagaimanapun, para profesional mengatakan bahawa ia bahkan bermain di tangan – pangkalan hitam dijamin tidak akan menakutkan ikan yang berhati-hati. Pemasangan jig ke garis berlaku berkat lubang tembus, yang juga dilengkapi dengan cambric berwarna lembut untuk mengurangkan keausan garis. Dari segi harga, 'Drobinka' diposisikan cukup mahal, tetapi membayar untuk kos setelah perjalanan memancing pertama.

Kelebihan

  • umpan pengairan untuk bream (pemangsa lain sering ditangkap);
  • cambric untuk mengurangkan haus garis di titik-titik lampiran jig;
  • kehadiran unsur daya tarikan kecil;
  • kualiti kerja yang tinggi;
  • dimensi yang baik, yang membolehkan umpan cepat sampai ke kedalaman;

keburukan

  • kos yang agak tinggi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen