9 ikan paling berbahaya di planet ini

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Manusia adalah makhluk yang mematikan bagi kebanyakan ikan yang hidup di planet ini, kerana memancing telah lama menjadi kraf yang popular. Tetapi ada ikan di antara ikan yang harus ditakuti sendiri oleh manusia. Makhluk semacam itu menimbulkan bahaya, yang kadang kala menjadi kes kematian yang menyedihkan. Berikut adalah penilaian ikan paling berbahaya di dunia.

Kedudukan ikan paling berbahaya di planet ini

Pencalonan sebuah tempat Nama penilaian
Kedudukan ikan paling berbahaya di planet ini 1 Belut elektrik 5.0
2 Hiu lembu (hiu tumpul) 4.9
3 Piranha 4.8
4 Vandellia (kandiru) 4.7
5 Ikan harimau 4.6
6 Ikan keli zaitun 4.5
7 Batu ikan 4.4
8 Naga laut ('kala jengking', ikan ular) 4.3
9 Payara ('serigala air') 4.2

Belut elektrik

Penilaian: 5.0

Belut elektrik

Habitat – sungai di timur laut Amerika Selatan. Asas diet adalah invertebrata, ikan dan mamalia kecil. Pada pandangan pertama, belut kelihatan tidak berbahaya, kerana tidak menggigit. Tetapi dia tidak memerlukan ini: belut elektrik menghasilkan arus keluar yang kuat, mencapai 650 V (rata-rata 350 V). Ini cukup untuk seseorang kehilangan kesedaran atau bahkan mati. Jejari kejutan elektrik mencapai 3 m.

Pemangsa air tawar ini menggunakan senjata mematikannya untuk mengejutkan mangsa, tetapi ia dapat menyerang manusia, mamalia besar dan juga buaya, kerana ia memiliki sifat agresif. Dengan kejutan elektrik, kelumpuhan sementara badan berlaku, gangguan dalam kerja pernafasan dan otot jantung. Semua ini boleh mengakibatkan lemas.

Belut elektrik mencapai panjang 3 m, mempunyai badan serpentin yang sedikit rata, dan beratnya berkisar antara 20 hingga 40 kg. Ciri luaran yang terkenal ialah ketiadaan sisik pada badan, yang meliputi lapisan lendir. Ikan itu lebih suka air yang keruh dan berawan, tetapi muncul ke permukaan setiap beberapa minit untuk menghirup udara.

Majlis. Belut elektrik selalu menyerang secara tiba-tiba, dan sama sekali tidak takut dengan mangsa besar: ikan dengan yakin menyerang lawan yang ukurannya 10 kali lebih besar daripada yang dimilikinya. Oleh itu, sekiranya terjadi pertemuan dengan belut yang tidak dijangka, lebih baik berlayar secepat mungkin, dan jika mungkin, berenang ke darat.

Hiu lembu (hiu tumpul)

Penilaian: 4.9

Hiu lembu (hiu tumpul)

Walaupun kebanyakan orang ketakutan oleh hiu putih yang hebat, hiu hidung tumpul harus disalahkan atas kebanyakan serangan hiu yang dilaporkan terhadap manusia. Jantan ikan ini dianggap sebagai haiwan yang paling agresif di planet ini. Ciri yang serupa dikaitkan dengan pengeluaran hormon lelaki yang berlebihan, yang menyebabkan kemarahan tiba-tiba dan kuat. Ketika diserang oleh seekor hiu lembu, kemungkinan keselamatan hampir mendekati sifar.

Ikan tidak dibezakan oleh kesukaan mereka dalam makanan yang mereka tangkap: hiu lembu, sebagai peraturan, menyerap segala sesuatu yang menghalangnya (moluska, krustasea, ikan apa pun, bahkan bangkai) dan sering menyerang haiwan laut besar. Antaranya ialah ikan lumba-lumba dan jerung putih.

Hiu tumpul mempunyai konstitusi yang kuat dan ukurannya mengagumkan: panjangnya mencapai 4 m.Dan ini berlaku untuk betina. Jantan, biasanya, tidak begitu besar dan jarang tumbuh lebih panjang dari 2.5 m. Berat ikan mencapai seekor lembu – kira-kira 300 kg. Tubuh besar berakhir di kepala besar dengan moncong tumpul dan rahang yang kuat, dihiasi dengan gigi segitiga tajam, pisau cukur, melengkung ke dalam dan mampu menggerogoti cangkang kura-kura.

Fakta menarik: Hiu tumpul adalah satu-satunya jenisnya yang terasa hebat di air tawar, yang menjadikannya lebih berbahaya. Ciri ikan yang tidak biasa adalah kerana kandungan garamnya yang rendah dalam darahnya (sekitar 50%).

Piranha

Penilaian: 4.8

Piranha

Penduduk laut yang paling berbahaya di perairan segar Amerika Selatan dan salah satu yang paling berbahaya di dunia. Rahang yang kuat, gigi segitiga yang tajam dan pisau cukur dan kebiasaan 'memburu' dalam satu kumpulan – semua ini mengatakan piranha jauh dari yang paling ramah. Terdapat kira-kira 60 spesies piranha dan semuanya, tanpa kecuali, tinggal di sungai-sungai Amerika Selatan.

Piranha jarang melebihi panjang 0.5 m dan beratnya tidak lebih dari beberapa kilogram, tetapi anda tidak boleh tertipu dengan ukuran sederhana ikan ini. Berkumpul dalam kawanan 100 saudara atau lebih, penyu kecil ini secara praktis dapat memusnahkan seekor binatang dengan berat sekitar 50 kg dalam beberapa minit: hanya tulang yang akan tinggal. Perlu diperhatikan bahawa piranha menunjukkan keagresifan hanya ketika mereka berada di kawanan (satu demi satu, makanan ringan ini sangat pemalu).

Piranha adalah pemangsa yang sangat rakus dan, sebagai peraturan, lebih suka melihat krustasea, dan juga ikan lain, dalam dietnya. Ikan toothy berwarna perak yang haus darah ini senang memburu ikan yang mematikan dan mampu membunuh ikan paus. Jangan memperlekehkan piranha dan lelaki. Dia merobek makanan, sehingga gigitan ikan ini dianggap paling menyakitkan di dunia dan menyebabkan pendarahan teruk.

Fakta menarik: untuk mengembara kawanan di seberang sungai, gembala tempatan biasanya mengorbankan salah satu haiwan. Sementara kawanan bergigi memakannya, kawanan itu segera menyerbu ke tebing seberang.

Vandellia (kandiru)

Penilaian: 4.7

Vandellia (kandiru)

Seorang kanak-kanak sederhana, nampaknya, hanya secara tidak sengaja dapat masuk ke dalam peringkat ikan paling berbahaya di planet ini, tetapi ini pasti pantas. Seekor ikan nondescript dengan badan sepanjang 2.5 hingga 15 cm dan selebar kira-kira 3 mm tinggal di lembangan Amazon dan lebih baik tidak menemuinya 'tatap muka'. Ini semua mengenai keanehan diet ikan lut ini: ia lebih suka darah dan air kencing. Inilah sebabnya mengapa Vandellia kadang-kadang disebut sebagai 'ikan vampire'.

Menghadapi seseorang, dia bisa mendapatkan makanan yang didambakan hanya melalui lubang: ia masuk ke dalam melalui organ urogenital dan dubur. Dan sekali di dalam badan, ia mula memakan daging. Pengendalian jangka panjang Vandellia dalam tubuh manusia penuh dengan keradangan tisu yang teruk, pendarahan dalaman, dan juga kematian. Adalah mungkin untuk membuang 'hama' hanya dengan pembedahan.

Ikan harimau

Penilaian: 4.6

Ikan harimau

Ini adalah penghuni akuatik yang paling berbahaya di benua Afrika. Pemangsa yang tidak gemilang tidak dibezakan oleh kebajikan dan mungkin menyerang seseorang. Kehadiran giginya yang berukuran 32 gigi 5 sentimeter tajam, serupa dengan jerung, akan memberikan hasil yang menyedihkan kepada pertemuan ini.

Ikan dibezakan oleh pendengaran terbaik dan penglihatan yang sangat baik, yang memungkinkannya untuk melihat mangsa yang berpotensi dari jarak beberapa kilometer. Selain itu, ikan harimau dapat berenang walaupun melawan arus yang sangat kuat. Penduduk sungai yang lemah, tidak tahan dengan kekuatan air, secara automatik jatuh ke mulut pemangsa.

Di antara jenis ikan harimau yang ada, seseorang dapat membezakan ikan biasa (berat hingga 15 kg dan hidup di sungai Zambezi dan Lualaba) dan ikan goliath yang terkenal. Spesies yang terakhir mencapai panjang 2 m dan berat sekitar 50 kg. Ini adalah pemangsa yang sangat cepat dan kuat, mampu mencapai kecepatan hingga 100 km / jam untuk mengejar mangsa (dengan mempertimbangkan fakta bahawa pengejaran ini berada di bawah air, kekuatan ikan dapat dinilai sebagai lembu jantan).

Ikan keli zaitun

Penilaian: 4.5

Ikan keli zaitun

Ia dianggap sebagai penghuni akuatik yang paling berbahaya di Amerika Utara. Panjangnya, makhluk yang tidak ramah ini mencapai 1.5 m, beratnya 120 kg. Pemangsa air tawar lebih suka memakan ikan lain, seperti mamalia, unggas air. Jangan memandang rendah ikan ini kerana penampilannya yang tidak berbahaya dan namanya yang comel: ia juga boleh menyerang manusia.

Ikan keli zaitun dianggap sebagai ikan komersial dan sangat digemari kerana rasa dagingnya yang sangat baik. Tetapi kadang-kadang nelayan itu sendiri ternyata menjadi 'hidangan' yang lazat untuk ikan keli. Setiap tahun, belasan nelayan yang berani menangkap ikan keli zaitun mati di sungai Amerika Utara. Lebih-lebih lagi, kematian dari giginya sangat mengerikan: pemangsa air tawar ini, menyerang mangsanya, merobeknya dengan kuat.

Batu ikan

Penilaian: 4.4

Batu ikan

Juga dikenali sebagai 'ketuat', ikan batu kadang-kadang hampir tidak dapat dibezakan dari batu karang yang suka didiami. Oleh itu, serangan mengejutnya tidak disangka oleh mangsa. Makhluk laut beracun yang mematikan ini dianggap sebagai ikan tropika paling berbahaya di lautan India dan Pasifik, tinggal di perairan cetek. Ia juga boleh didapati di Laut Merah (di pantai Australia, Filipina, Indonesia).

Ketuat boleh disebut tidak berbahaya secara luar, jika bukan kerana duri yang mengerikan di sirip punggung: menusuk, ia menyuntikkan racun. Malangnya, tidak ada penawar untuknya. Oleh itu, jika bahan yang dirembeskan oleh ikan batu masuk ke dalam darah seseorang, mereka akan menghadapi siksaan yang mengerikan selama beberapa jam, setelah itu berlaku kematian.

Namun, dalam beberapa tahun terakhir, ada beberapa preseden ketika, dengan pemberian bantuan tepat waktu, seseorang diselamatkan. Tetapi pada masa yang sama, atrofi saraf tempatan berlaku pada titik kontak dengan tulang belakang: ini menyebabkan 'kegagalan' bahagian tisu otot.

Naga laut ('kala jengking', ikan ular)

Penilaian: 4.3

Naga Laut

Pemangsa kecil yang tidak mencolok dengan watak yang tidak dapat diramalkan – seekor naga laut atau seekor ular hidup di perairan Laut Tengah dan Laut Hitam. Ia boleh didapati di Turki, Georgia, Yunani, Bulgaria dan Rusia. Tubuh kecil yang sedikit rata dari sisi, jarang mencapai panjang 40 cm, kelihatan seperti seekor gobi Laut Hitam, tetapi ikan ini jauh dari tidak berbahaya.

Pada insang dan sirip punggung, tulang belakang beracun terletak, yang, ketika memasuki daging manusia, menyebabkan edema tisu yang teruk, kejang, jika anggota badan – lumpuh (tidak selalu), dan bahkan kegagalan jantung.

Naga laut lebih suka hidup pada kedalaman sekitar 15-20 meter, tetapi ia berlipat ganda dan mendapat makanannya terutama di perairan cetek, yang benar-benar menguburkan dirinya di dalam tanah. Oleh itu, dari semasa ke semasa terdapat kes yang tidak menyenangkan seseorang bertemu dengan ikan berduri, yang secara tidak sengaja dia jalani.

Dan, walaupun 'kalajengking' tidak agresif terhadap orang, ini tidak menjadikannya kurang berbahaya. Penting untuk mengetahui bagaimana bersikap ketika ditusuk duri syaitan laut, kerana akibatnya boleh membawa maut. Pertama sekali, anda perlu menyedut racun dari luka (jangka masa manipulasi adalah sekitar 10 minit). Jangan takut bahawa racun akan memasuki aliran darah melalui mulut: air liur dapat meneutralkannya. Kemudian anda perlu merawat luka (contohnya, hidrogen peroksida atau klorheksidin). Sekiranya ini tidak dilakukan, bisul dalam mungkin kekal pada kulit yang tidak akan sembuh selama berbulan-bulan.

Majlis. Untuk mengelakkan bertemu dengan naga laut, Anda tidak boleh secara intensif meraba-raba kaki anda di dasar laut, cuba menangkap ikan, yang tidak dikenali pada pandangan pertama, dengan tangan anda, dan tidak berlama-lama di dasar celah bawah air.

Payara ('serigala air')

Penilaian: 4.2

Payara ('serigala air')

Juga dikenali sebagai hidrolik yang jahat, payara adalah satu-satunya ikan yang menyaingi piranha 'pelahap' bergigi besar yang lebih terkenal dan juga lebih suka tinggal di kawanan. Panjangnya, makhluk yang tidak menyenangkan ini mencapai 1 m dan beratnya sekitar 15 kg. Payara tidak dianggap agresif, oleh itu jarang menyerang seseorang, tetapi berpotensi sangat berbahaya.

Ciri khas ikan adalah dua taring tajam 10-15 cm yang terletak di rahang bawah. 'Senjata' semacam itu dapat dianggap luar biasa tidak hanya untuk ikan air tawar, tetapi juga untuk hidupan laut. Taring Payara begitu panjang sehingga terdapat dua lubang khas di rahang atas sehingga ikan dapat menutup rahangnya ketika menggigit mangsa, yang kemudiannya menelan keseluruhan. Makanan kegemaran ikan adalah ikan kecil yang lain, termasuk piranha. Dia berulang kali terperangkap dalam makan minum saudara-mara.

Fakta menarik: sekiranya berlaku ketakutan yang teruk, Payard biasanya akan menyebabkan kecederaan fatal pada dirinya sendiri.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen