9 buku terbaik oleh Terry Pratchett

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Terence John Pratchett dikenali oleh pembaca di seluruh dunia sebagai Terry Pratchett. Ini adalah orang Inggeris terkenal, yang menjadi terkenal dengan buku-bukunya, yang tidak kehilangan populariti hingga hari ini. Karya pengarang dibezakan dengan gaya sindiran mereka, yang menjadi kemuncak karyanya. Pada mulanya, Terry ingin menulis novel sebagai parodi fantasi, tetapi lama-kelamaan ia menjadi genre sastera yang terpisah.

Pakar kami telah memilih karya yang paling popular, membentangkannya dalam ranking 9 buku terbaik oleh Terry Pratchett.

Penilaian buku terbaik oleh Terry Pratchett

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Terry Pratchett 1 'Ke lengan! Ke tangan! ' 4.9
2 'Penyihir di Luar Negara' 4.8
3 'Penjaga! Penjaga! ' 4.8
4 'Grim Reaper' 4.7
5 'Kaki yang diperbuat daripada tanah liat' 4.7
6 'Penjaga Malam' 4.7
7 'Tanda-tanda yang baik' 4.6
8 'Tuan-tuan dan puan-puan' 4.5
9 'Jaga jenama!' 4.5

'Ke lengan! Ke tangan! '

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.9

KE SENJATA!  KE SENJATA! .Jpg

Buku kedua dari sub-kitaran Sentinel, kitaran Discworld mendahului. Pahlawan yang hidup dalam masa sukar terpaksa meminta pertolongan dari kumpulan etnik minoriti yang tidak boleh dipercayai seperti troll, gnomes dan wanita. Tetapi apa yang anda lakukan apabila anda perlu mempertahankan Ankh-Morpork?

Pada awal plot, pelindung Vetinari secara harfiah memaksakan rekrut pada Komandan Vimes, yang sedang bersiap untuk pernikahan dengan Sibylla. Hari-hari terakhir perkhidmatan berubah bergolak – pembunuhan dilakukan di Ankh-Morpork dalam keadaan misteri. Yang menjadi masalah ialah hakikat bahawa mangsa ditangani dengan senjata api pertama di Discworld.

Karya itu menceritakan tentang cinta, persahabatan, kerja. Penulis dengan humor mengangkat topik penting, misalnya, tentang kekuatan senjata, yang menjadikan seseorang menjadi hamba, menguasai pemikirannya. Perwatakan watak-watak itu dikerjakan dengan cemerlang, tidak ada kepalsuan dan kepalsuan di dalamnya. Ini berlaku bukan hanya untuk Vetinari, Vimes, Carrot yang sudah biasa, tetapi juga yang baru – Angwa, Dubbins, Detritus. Tema dewasa seperti keganasan dan seks dijalin dengan baik dalam 'kekanak-kanakan' cerita, dan idea-idea yang mengelirukan plotnya adalah asli.

'Ke lengan! Ke tangan! ' akan menyenangkan pembaca yang luas. Malah mereka yang tidak menganggap diri mereka peminat fantasi dan fantasi hampir.

'Penyihir di Luar Negara'

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.8

MENONTON ABROAD.jpg

Tempat seterusnya dalam penilaian pergi ke buku ketiga subkitar Witches, kitaran Discworld. Pembaca akan mengadakan pertemuan lain dengan watak-watak yang sudah disayangi: ibu baptis dongeng Magrat Chesnogk, pengasuh Yagg, ibu Vetrovosk. Triniti ini, bersama dengan kucing Gribo, sedang bersiap untuk mengunjungi Orlais, di mana plot utamanya terbentang. Di sana tinggal anak baptis Magrat, Cinderella, yang dijemput putera untuk berkahwin.

Discworld mempunyai kerajaan dongengnya sendiri. Sesiapa yang masuk ke dalamnya akan menjadi pahlawan satu, atau mungkin beberapa plot cerita dongeng terkenal sekaligus. Polis kerajaan dengan hati-hati akan memastikan bahawa peranan yang dimaksudkan dimainkan dengan tepat. Dari halaman buku, Pratchett mengatakan bahawa dongeng telah hidup di sini sejak zaman kuno, mengulangi diri mereka dari semasa ke semasa. Dan mereka menjadi lebih kuat sehingga lebih banyak daripada yang lain mendapat pengulangan. Watak utama akan menghadapi pertembungan yang sukar dengan sihir jahat yang tak terkalahkan. Adakah mereka akan mengatasi?

Pembaca harus mengetahui sama ada seseorang membantu kisah dongeng menjadi kenyataan. Novel ini mengaitkan legenda dari pelbagai bangsa, ritual voodoo, plot dongeng karya Pierrot. Semua ini menarik, mentransfer mental ke dunia yang hebat. Terdapat humor dan falsafah dengan pertimbangan mengenai topik penting. Buku ini senang dibaca, jadi bukan sahaja orang dewasa tetapi juga remaja akan menyukainya.

'Penjaga! Penjaga! '

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.8

Penjaga!  Penjaga!

Kedudukan ketiga diduduki oleh buku pertama subkitar 'City Guard', kitaran 'Discworld'. Ini adalah kesinambungannya yang terkemuka 'To Arms! Ke senjata! '. Kisah novel 'Sentinels! Penjaga! ' serupa dengan karya 'Harry Potter' dan 'The Hobbit', tetapi perbezaannya adalah humor asli yang sama dan satira halus Pratchett. Dia dengan mahir menggambarkan orang, gnome, naga dan makhluk hebat lain, mengejek kekurangan masyarakat.

Peristiwa berlaku di Ankh-Morpork, di mana konspirasi terhadap penguasa akan segera berlangsung. Pengawal Malam mengambil tugas menghentikan penjahat. Di tangan mereka, pemulihan ketenteraman bandar, kembalinya ketenangan dan kedamaian kepada penduduk tempatan. Saya ingin mengatakan: 'Ah! Valiant Guard! ', Tetapi setakat ini ini hanyalah kumpulan yang tidak mampu. Melihat kejahatan itu, mereka lebih suka berpaling, berpura-pura tidak menyedari apa-apa. Apa yang akan berlaku seterusnya? Adakah watak utama tetap pengecut, takut akan bayangan mereka sendiri?

Buku ini menggabungkan kepahlawanan, pertempuran, kelemahan manusia dan perjuangan dengan mereka. Penulis membuat pembaca tersenyum, ketawa, menangis dan risau. Dia dengan cermat mengejek klise, mendedahkan realiti dunia moden. Tetapi tetap, novel ini, seperti kisah dongeng, mempunyai akhir yang bahagia. Disarankan bukan hanya untuk orang dewasa, tetapi juga untuk kanak-kanak. Pembaca muda akan sangat menyukai penerangan terperinci mengenai naga. Binatang yang bijaksana dan menawan seperti di Guardian! Penjaga! ', Anda tidak akan menemui tempat lain.

'Grim Reaper'

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.7

Grim Reaper.jpg

Baris keempat diberikan kepada buku kedua subkitar 'Kematian', kitaran 'Discworld'. Bagaimana keadaan dunia jika Kematian mati? Ya, ya, tidak kira bagaimana tautologi itu kedengaran. Bayangkan: di sinilah dia, lelaki yang telah tiba waktunya, berbohong kepada dirinya sendiri, tetapi Reaper masih belum ada. Apa yang harus dilakukan oleh jiwa yang meninggalkan badan? Kembali kepada si mati, tentu saja. Kekacauan, katakan? Masih boleh!

The Soul Collector, alias Death, tiba-tiba kehilangan kepercayaan diri. Kekuatan yang lebih kuat mempertikaikan ketidakberpihakan dan kemampuannya untuk melakukan pekerjaan sebagaimana mestinya. Kematian dilucutkan dari kekekalan, memberikan masa keberadaannya sendiri. Ankh-Morpork terjun ke pusaran air di mana Kematian menghadapi pilihan: untuk menerima atau memerangi ketidakadilan. Sebagai permulaan, dia memutuskan untuk pergi ke dunia orang, untuk menghabiskan masa yang diperuntukkan. Tetapi apa yang akan dia lakukan dan apa yang akan menyebabkannya? Acara yang terlibat adalah serigala, medium, pejuang mati, vampir, penyihir, imam dan banyak lagi. Mereka semua berusaha untuk mengetahui apa yang berlaku.

Pratchett, seperti biasa, berpegang pada gayanya sendiri, bercerita dengan humor yang berkilauan, yang kadang-kadang lucu hingga menangis, dan berfalsafah. Buku ini adalah mengenai kehidupan dengan kekuatannya yang merangkumi dan tidak terkawal. Hasil kerja membuat anda berfikir tentang nilai kehidupan ini. Pengakhirannya gembira dan sedih pada masa yang sama. Selepas itu, anda kekal lama dalam keadaan seolah-olah anda menyentuh jiwa keabadian. Novel ini dapat dinasihatkan kepada semua peminat Discworld dan peminat kisah mendalam yang ditulis dalam bahasa yang mudah dan sederhana.

'Kaki yang diperbuat daripada tanah liat'

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.7

KAKI CLAY.jpg

Tempat kelima dalam penarafan dihuni oleh buku ketiga dari subcycle Guardian, Discworld cycle. Watak mitos, golem adalah makhluk dari benda mati. Mereka bekerja tanpa henti, tetapi mereka tidak pernah mengeluh, kerana mereka tidak dapat. Hanya perbuatan jahat yang membolehkan anda mengekspresikan emosi anda. Bahkan orang yang tidak bersuara hanya dapat menunjukkan rasa tidak puas hati atau kegembiraan mereka dengan tindakan. Pengawal Malam yang sudah biasa harus menyiasat, mencari racun dan mayat.

Pengembangan plot dimulai dengan hasrat seorang wanita bangsawan yang ingin memperoleh pelindung keluarga, pembunuhan dua lelaki tua yang tidak berbahaya dan percubaan terhadap kehidupan seorang pengasuh yang cerdas, yang, dalam beberapa langkah, mengetahui pembunuh dan kaedah keracunan. Benar, dia tidak mendedahkan maklumat kepada Vimes, agar tidak mendiskreditkan pekerja yang sangat berharga. Semasa pengawal mencari pelakunya, kehidupan mereka tidak berhenti. Koperal Zadranets, seorang kerdil yang baru-baru ini bergabung dengan barisan, membuat pernyataan bahawa dia sebenarnya SHE. Ini menjadikan semuanya terbalik, kerana hingga kini gnom tidak memakai kasut dan gaun, tidak memakai alat solek, tidak melukis kuku mereka, sehingga mereka tidak dapat dibezakan dari lelaki. Shnobs mengetahui bahawa dia tergolong dalam keluarga bangsawan dan merupakan satu-satunya pewaris langsung setelah raja terakhir. Detektif menjadi keliru apabila bunuh diri robot tanah liat yang aneh – golem itu – mula berlaku.

Penulis, dengan ironinya yang biasa, mengetengahkan kisah itu, mengolok-olok ketakutan manusia tentang kekuatan mesin yang suatu hari dapat menangkap dan memperbudak manusia. Dia melakukan ini dengan sangat halus, memberi peluang kepada pembaca untuk membuat kesimpulan yang betul sendiri. Apa kata-kata Pratchett bahawa jika anda benar-benar takut dengan mekanisme, maka anda perlu memulakan dengan pegangan pintu. Kami mengesyorkan membaca kepada semua peminat subkitar dan kitaran.

'Penjaga Malam'

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.7

PENJAGA MALAM.jpeg

Yang berikutnya dalam peringkat adalah buku keenam subkitar 'Guardian', kitaran 'Discworld'. Novel fantasi ini dimulakan dengan hari peringatan bagi para korban Revolusi Gemilang, yang dirayakan oleh penduduk bandar Anko-Morpork setiap tahun pada 25 Mei. Komandan Vimes ingin menjadi peserta dalam penangkapan pembunuh maniak Kartser, yang telah lama diburu oleh polis. Bukan suatu kebetulan bahawa tempat di mana penjahat itu seharusnya ditangkap adalah perpustakaan mistik Universiti Tidak Terlihat, di mana ribut tiba-tiba meletus, yang membawa musuh-musuh bersumpah kembali tiga puluh tahun. Para pahlawan harus bertahan di sebuah kota yang sedang bersiap untuk revolusi, menangkap penjahat dan berusaha untuk tidak mengganggu perjalanan peristiwa bersejarah dengan campur tangan mereka, dan juga mencari cara untuk pulang ke rumah.

Buku ini berbeza dari sisa kitaran dengan adanya satu jalan cerita dan satu watak yang biasa, tetapi kegemaran semua orang, berdasarkan banyak ulasan dan ulasan. Novel ini mengandungi sarkasme yang sama, humor halus dan permainan yang hebat pada kata-kata. Tetapi ini tidak menghilangkan pemikiran bagaimana kerja keras dan dewasa adalah 'Night Guard'. Pratchett mengolok-olokkan Revolusi Perancis di sini, tetapi ini bukan tujuan utamanya. Kehormatan, kewajipan, percintaan, naif – ini adalah keutamaan. Pembaca berjaya melihat watak utama subkitar yang sangat muda, belajar tentang kehidupan mereka, dan lebih memahami wataknya. Itulah sebabnya buku ini dapat disyorkan dengan selamat kepada peminat.

'Tanda-tanda yang baik'

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.6

TANDA-TANDA BAIK.jpg

Baris ketujuh menuju novel yang dikarang bersama Neil Gaiman yang sama terkenalnya. Di halaman pembaca, pertembungan terakhir kekuatan Good and Evil menanti. Masanya telah tiba. Inilah pengakhirannya. Anak Putera Kegelapan, Dajjal, dihantar ke bumi. Demi Akhir Dunia, malaikat dan syaitan, agen setia seperti itu, melakukan konfrontasi dan berjuang untuk jiwa. Akhirnya, di hadapan mereka prospek yang cemerlang: bagi para malaikat – syurga abadi dengan muzik kecapi, dan syaitan – pembuangan bara abadi ke kawah orang berdosa. Dan ini selepas memandu kereta dude dengan telefon bimbit? Tidak betul! Walaupun tidak ada yang dapat dilakukan, anda harus menerima … Atau masih ada jalan keluar lain?

Baik satu atau yang lain mahu melepaskan manfaat masyarakat. Oleh itu, Aziraphale dan Crowley memulakan perjuangan untuk jiwa budak itu, di mana tidak ada kekuatan yang harus menjadi pemenang. Tugasnya tidak mudah – untuk menolak Apocalypse. Plot berputar sejak saat seorang perawat wanita, juga seorang Satanis, meletakkan Dajjal dilahirkan pada wanita yang salah. Watak baru muncul di hadapan pembaca, dan peristiwa yang tidak biasa diganti antara satu sama lain. Dan kesimpulannya, semuanya bersatu pada satu ketika, di mana akan diputuskan apakah Akhir Dunia akan datang.

Konteks keagamaan, secara mengejutkan, adalah sesuai dengan rasa agnostik dan ateis yang paling tidak masuk akal. Satira dan humor yang halus pasti akan menggembirakan pencinta seni Pratchett dan Neil Gaiman. Wataknya terang, tidak dihiasi, dan ini menawan. Senang mengetahui bahawa malaikat itu tidak begitu cela, dan iblis bukanlah perwujudan kejahatan yang pekat. Buku ini sangat atmosfera, dengan banyak perincian. Sesuai untuk pelbagai pembaca.

'Tuan-tuan dan puan-puan'

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.5

LADIES DAN GENTLEMEN.jpg

Pada kedudukan kelapan adalah buku keempat subkitar Witches, Discworld cycle. Cerita ini akan tertumpu pada kesedaran yang bertentangan, yang hanya mengingat perkara-perkara baik. Baiklah, mari kita naga. Binatang besar, penuh martabat dan kecantikan, bukan begitu? Tetapi bagaimana dengan kerakusan, mudah terbakar, kegigihan mereka? Atau, sebagai contoh, bunian menari di bawah cahaya bulan, makhluk-makhluk lucu dan lucu. Oh ya, mereka suka permainan! Tetapi sayangnya, selalu menyenangkan mereka, bukan untuk anda.

Di halaman pembaca, semua heroin yang sama bertemu – Magrat, Yagg, Vetrovosk. Sekarang mereka sedang bertempur dengan bunian, yang merupakan 'wanita', 'tuan-tuan' dari tajuk karya. Penulis tidak hanya menumpukan pada peristiwa hari ini yang berlaku dalam kehidupan watak-watak, dia juga melangkah ke samping, memperkenalkan pembaca kepada keluarga pengasuh. Anda akan belajar mengenai anak sulung, Jason Yagg, yang menjalankan penempaan, mengenai yang lebih muda, Sean Yagg, pengawal keselamatan sambilan, tukang kebun, pembersih, secara amnya, tukang. Dalam plot utama, terdapat beberapa garisan selari, berpusing ke final, di mana pertarungan luar biasa ditunjukkan, di mana kemenangan tidak dapat diramalkan.

Buku ini patut dibaca untuk semua orang, bahkan mereka yang jauh dari fantasi dan bukan peminat subcycle. Novel itu positif dan memberikan suasana hati yang baik, dan beberapa, walaupun secara sembunyi-sembunyi, membuat mereka mempertimbangkan semula sikap mereka terhadap bunian yang kelihatan comel.

'Jaga jenama!'

Pengarang Buku: Terence John Pratchett

Penilaian: 4.5

KEKALKAN JENAMA! .Jpg

Peringkat ditutup dengan buku pertama dari subcycle Moiste von Lipwige, Discworld cycle. Novel ini akan menceritakan kisah tentang keputusan yang sukar, kerana dalam kehidupan setiap orang ada saat-saat pilihan yang begitu baik. Protagonis adalah penipu, pakar sejati dalam penciptaan pemalsuan dan pemalsuan, penguasaan seni yang menyesatkan bahkan penikmat. Oleh itu, dia, seorang profesional di bidangnya, mesti memilih: digantung atau menjadi ketua Perkhidmatan Pos Ankh-Morpork? Keputusannya tidak mudah, tetapi tugasnya selesai dan tidak ada yang berpatah balik. Sekarang anda harus memastikan bahawa surat dihantar tepat pada waktunya dan ke tempat tujuannya, walaupun cuaca buruk, keadaan di luar jalan raya, anjing, pesaing, dan pembunuhan.

Bandar ini menemui pembaca dengan peristiwa menarik. Kawan lama juga ada di sini, walaupun lewat. Komander Vimes masih berusaha untuk kebaikan rakyat tempatan. Carrot dan rakannya berhati-hati dalam menjaga ketenteraman. Dan Mokrits, yang menjadi postmaster ketika dia bersetuju dengan perjanjian setelah mencuri wang, berpendapat bahawa dia akan menjalani kehidupan yang membosankan dan membosankan. Dan ia berlaku, jika bukan mengenai Ankh-Morpork.

Pejabat pos, yang telah ditutup bertahun-tahun yang lalu, menyimpan surat yang tidak dihantar. Semaphores muncul, semacam menara klik, yang dalam waktu sesingkat mungkin menyampaikan semaphogram kepada Orlais. Dengan kemudahan mereka, mereka hampir mengeluarkan surat tradisional dari pasar perkhidmatan. Mengambil kes itu, Mokrits mendapati bahawa pendahulunya baru-baru ini mati dalam keadaan yang pelik. Di cakrawala muncul sosok Gwat Gilding, pengarah syarikat semaphore, sebaik karya mantan penipu menjadi lebih baik. Tetapi penipu licik Mokritsa tidak takut akan bahaya. Dia terus menghidupkan semula kerja pejabat pos, dan pada masa yang sama menyiasat penipuan Hvat.

Plot buku itu tidak bersahaja, tidak ada banyak belokan yang tidak dijangka, tetapi ini tidak menangkis karya, tetapi, sebaliknya, menarik. Membaca novel, anda berehat, anda menjadi positif. Sesuai untuk semua orang bersorak dan bersantai.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen