9 buku terbaik oleh Ray Bradbury

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Semua orang tahu Ray Bradbury, bahkan mereka yang belum membaca karya pengarangnya. Nama lelaki ini telah lama melampaui genre fantasi. Hari ini dia adalah legenda terkenal dalam sastera asing. Suatu ketika, karena penglihatan yang buruk, Ray tidak dapat masuk ke dalam ketenteraan, sukar untuk bertahan dalam Perang Dingin yang sedang berlangsung, tetapi tetap saja dia dapat mengatasi kesulitan dan membangun karier cemerlang yang berlangsung lebih dari tujuh puluh tahun. Sebilangan besar cerita, drama, dan juga novel keluar dari pena penulis, beberapa di antaranya termasuk dalam senarai buku yang mesti dibaca.

Bradbury melihat bagaimana masyarakat moden semakin ketagih dengan berbagai alat dan teknologi, jadi dia sangat takut bahawa pada suatu ketika ini akan membawa kepada akibat yang buruk. Penulis menumpukan diskopinya untuk topik ini dan menentang format elektronik penerbitan karya-karyanya.

Pakar kami telah menyediakan penilaian yang merangkumi 9 buku karya Ray Bradbury, yang mesti dibaca oleh setiap orang.

Penilaian buku terbaik oleh Ray Bradbury

Pencalonan sebuah tempat tajuk karya penilaian
Penilaian buku terbaik oleh Ray Bradbury 1 '451 darjah Fahrenheit' 5.0
2 'Dandelion Wain' 4.9
3 'The Martian Chronicles' 4.8
4 'Pagi musim panas, malam musim panas' 4.7
5 'Suara Guruh' 4.6
6 'Lelaki dalam Gambar' 4.5
7 'Sepanjang musim panas dalam satu hari' 4.4
8 'Masalah Akan Datang' 4.3
9 'Kematian adalah perniagaan yang sunyi' 4.2

'451 darjah Fahrenheit'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 5.0

'451 DEGREES FAHRENHEIT'

Novel futuristik adalah yang utama, salah satu penulis yang paling terkenal. Karya tersebut termasuk dalam kurikulum sekolah menengah. Buku ini ditulis hanya dalam sembilan hari, pada awal tahun lima puluhan, tetapi relevan dari masa ke masa tidak hilang, tetapi bertambah. Ray berkomitmen untuk perpustakaan dan buku berasaskan kertas. Saya takut orang akan berhenti membaca sastera sama sekali. Bradbury menggariskan ketakutan dan visi masa depannya di halaman karya.

Pembaca disajikan dengan dunia yang penuh dengan hiburan tanpa pemikiran, di mana mata semua orang tertumpu pada TV. Orang tidak berkomunikasi antara satu sama lain, tidak merenung dan tidak memerlukan sastera. Kini pasukan bomba diperlukan bukan untuk memadamkan api, tetapi untuk membakar buku-buku yang telah menjadi anakronistik. Dalam temu bual dengan The Associated Press pada awal tahun 2000-an, penulis akan mengatakan bahawa novel ini berdasarkan fakta sebenar dan kebencian yang dia miliki terhadap mereka yang membakar buku. Nama itu mempunyai arti khas, kerana 451 darjah Fahrenheit adalah suhu di mana kertas dibakar.

Dystopia menceritakan tentang pemerintah yang melarang rakyat untuk tidak hanya membaca, tetapi juga menyimpan karya-karya, dan ini seharusnya dilakukan untuk kebaikan. Watak utama, Guy Montag, pernah bertemu dengan seorang wanita muda yang menemui semula dunia dan membuatnya melihat perkara-perkara biasa dari sudut yang berbeza. Bekerja untuk sebuah negara totaliter sebagai pemadam kebakaran membawa Montag ke salah satu rumah di mana buku-buku dijumpai, tetapi bukannya membakar segalanya, pahlawan mengambil bahagian dari rumah, kerana dia mengalami dorongan dan minat yang tidak dapat dijelaskan. Guy menyembunyikan literatur di sebalik panggangan pengudaraan. Ketika di salah satu pergeseran, dia melihat seorang wanita membakar dirinya sendiri, dia memutuskan untuk berhenti dari pekerjaannya, tetapi pertama kali dia hanya mengambil satu cuti sakit, yang ingin menghabiskan waktu untuk memahami apa yang sedang terjadi dan mempelajari buku-buku yang tersimpan di rumah itu. Untuk pertolongan, pahlawan itu menoleh kepada lelaki tua Faber yang secara tidak sengaja bertemu di taman. Selepas perbincangan, mereka membuat perjanjian untuk menyimpan buku-buku tersebut. Jadi Guy pergi ke kem perlawanan. Setelah terlibat dalam permainan berbahaya ini, dia menjadi pemberontak, dan sekarang rumahnya, setelah laporan jiran, mesti dibakar. Bagaimana wira akan keluar dari situasi ini? Adakah dia akan menyerah di bawah tekanan pihak berkuasa atau akan terus berjuang?

'Dandelion Wain'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.9

'WINE DARI DANCELS'

Baris kedua menuju kisah autobiografi sebahagian, yang berlaku pada akhir dua puluhan, di tempat fiksyen yang disebut Green Town. Laman web ini mempunyai prototaip – kampung halaman pengarang, Waukegan, Illinois. Pembaca akan dapat hidup satu musim panas dengan seorang budak lelaki berusia dua belas tahun, Douglas, dan rakannya yang berusia sepuluh tahun. Dari halaman, semua orang mengetahui peristiwa apa yang boleh berlaku dalam tiga bulan solar.

Kisahnya dimulakan dengan penerangan mengenai rutin wilayah Amerika. Dari kegembiraan sederhana, satu-satunya perkara yang boleh dilakukan adalah membuat anggur dari kelopak dandelion. Proses ini menjadi aksi utama cerita. Anggur menjadi bukan hanya kapal cecair, tetapi juga botol kiasan untuk menyimpan kegembiraan musim panas. Walaupun ketiadaan tema fantasi yang tidak asing lagi bagi banyak pembaca buku Bradbury, keajaiban situasi kehidupan biasa yang berputar di sekitar budak lelaki dan rakannya itu menarik. Mustahil untuk mengalami kembali perasaan dan emosi seperti itu pada usia yang berbeza, jadi lelaki-lelaki itu berharap bahawa sekarang emosi positif, bersama dengan anggur dandelion, tersembunyi dalam sembilan puluh botol.

Kisah ini terdiri daripada beberapa cerita mini kecil yang dihubungkan oleh watak. Banyak ulasan dan ulasan mengatakan bahawa pembaca kagum dengan seberapa tepat penulis menyampaikan suasana musim panas. Contohnya, pemandangan dengan menggantung ayunan, di mana seluruh keluarga berkumpul pada waktu sebelum matahari terbenam, menyaksikan matahari terbenam dan mendengarkan jangkrik dengan jangkrik. Tidak perlu berusaha membaca karya dengan bersungguh-sungguh, kerana, mencuba halaman demi halaman seperti sip demi sip, setiap orang akan mengingati masa kecil mereka sendiri, dipenuhi dengan sihir yang tidak dapat dijelaskan. Sesuai untuk pembaca yang luas.

'The Martian Chronicles'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.8

'KRONIK MARSIA'

Kedudukan ketiga diberikan kepada novel, yang membuat debutnya pada tahun kelima puluh. Buku inilah yang membawa kemasyhuran Bradbury di seluruh dunia. Kisahnya adalah mengenai orang-orang yang secara militan menjajah bangsa Martian utopia. Karya ini terdiri daripada rantai cerita yang saling berkaitan, dan masing-masing memperolok-olok masalah sosial yang relevan pada masa itu dan masih berlaku hingga hari ini – terlalu banyak perebutan kuasa atas planet ini, kapitalisme, perkauman, dll.

Dari halaman pertama jelas bahawa kita tidak bercakap mengenai Marikh, tetapi tentang Bumi, yang sedang dimusnahkan oleh manusia sendiri. Aksi ini bermula pada akhir tahun sembilan puluhan, ketika roket besar sedang dibangun, mampu menempuh perjalanan enam puluh juta tahun cahaya untuk mencapai planet merah. Pada musim sejuk, mereka menganjurkan ekspedisi yang terdiri daripada orang-orang berani yang mempertaruhkan orang pertama yang melakukan perjalanan berbahaya. Secara selari, penulis mengenali pembaca dengan seorang penduduk Mars – Puan K. Dia telah bermimpi pelik mengenai makhluk asing selama beberapa malam. Berkongsi ketakutannya dengan suaminya, wanita itu menyebut nama orang asing, Nathaniel York, yang termasuk di antara penjajah. Mr K mentertawakan kebiasaan pada babak kedua, kerana orang dengan kulit pucat dan mata biru muda tidak dapat hidup, dan tidak ada kehidupan di Bumi kerana ketidakkonsistenan atmosfera. Sementara itu, di Bumi, peperangan tidak berhenti dan menghancurkan semakin banyak bandar. Amerika sedang dibom sesekali, dan Australia hampir terkena air dari letupan berterusan. Orang lari ke Mars untuk keselamatan, tetapi menemui kehancuran. Ekspedisi selepas ekspedisi dikalahkan dalam keadaan yang pelik. Pembaca harus mengetahui sama ada orang akan dapat menjajah planet merah dan apa kesukaran yang akan mereka hadapi.

Buku ini ditulis dalam bahasa yang menarik dan mudah diakses dan oleh itu senang dibaca. Ini akan menarik bagi semua pencinta perjalanan angkasa, dan juga orang yang ingin melihat dunia moden melalui metafora Ray Bradbury.

'Pagi musim panas, malam musim panas'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.7

'PAGI SUMMER, MALAM PAGI'

Di tempat keempat dalam penilaian adalah karya yang luar biasa, yang mana seorang pengkritik mengatakan bahawa dia mabuk seperti 'Dandelion Wine', menyegarkan seperti epal dan aprikot, seperti air, yang anda telan dengan dahaga, bangun di tengah malam, dari senduk timah yang sejuk. Pembaca harus terjun ke suasana unik Greentown, di mana musim panas tidak berakhir. Buku ini adalah kumpulan cerita, dua puluh tujuh daripadanya secara keseluruhan, membawa makna mendalam dan suasana hari yang hangat.

Setiap cerita dipenuhi dengan kesederhanaan dan ringan, namun, ada kekurangannya, jika tidak, ia tidak akan begitu menarik. Cerita disatukan dengan gaya penulisan pengarang. Terjun ke dalam buku, seseorang mengetahui nasib pahlawan, terjalin dengan kehijauan alam, cinta dan kematian. Ulasan menunjukkan bahawa yang paling penting adalah cerita 'A Scream from Under the Ground', 'All Summer in One Night', 'Fireflies', 'Anything Can Happen', 'Miss Bidwell', 'Seven-Arms', 'Autumn Day', 'In Jun, pada waktu malam yang gelap ',' Ada dan kembali ',' Berjalan musim panas 'dan' Pada akhir musim panas '. Semua kisah koleksi yang disatukan kelihatan seperti keseluruhan, walaupun bercerita mengenai orang dan peristiwa yang berbeza. Dalam satu – kiasan indah dan cinta seorang gadis muda; dalam kisah lain – kisah cinta yang tulus, yang mana perbezaan usia bukanlah penghalang, tetapi sebaliknya; dalam yang lain – sikap tidak peduli emosi; seterusnya – ketajaman sensasi dan pengalaman. Di mana-mana ada hujung, takdir, segmen kehidupan yang berbeza. Sebilangan pahlawan berputar dalam tarian panik, sementara yang lain secara senyap dan tenang mendengar gema masa lalu.

Terdapat perasaan dan emosi yang tulen yang akan dialami pembaca, sama ada rasa simpati dan solidariti, atau ketakutan dan kegembiraan. Watak terkenal dari Dandelion Wine akan terdapat di halaman koleksi. Buku ini sangat sesuai untuk mereka yang menggemari novel ini. Kami menasihati anda untuk membaca dalam cuaca sejuk yang mendung untuk bersorak dan merasakan angin musim panas yang penuh dengan aroma herba dan bunga.

'Suara Guruh'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.6

'SUARA PEMIKIRAN'

Yang kelima adalah kisah yang menceritakan tentang pemburu bersemangat yang bosan dengan safari biasa, jadi dia kembali ke masa lalu dengan keinginan untuk memburu dinosaur. Peraturannya ketat, hanya satu haiwan yang dibenarkan dibunuh. Inti sejarah adalah teori yang disebut kesan rama-rama, yang mengatakan bahawa walaupun perubahan kecil pada masa lalu dapat membawa akibat yang buruk bagi masa depan. Pada masa penulisan cerita, istilah ini tidak ada, jadi karya ini sebelumnya dikaitkan dengan teori kekacauan. Pada awal dua ribu, adaptasi filem dengan nama yang sama berlaku.

Pemburu amatur Eckels diberitahu oleh ketua Travis mengenai peraturan – anda tidak boleh meninggalkan jalan anti graviti khas, kerana walaupun menginjak rumput, anda boleh memulakan rangkaian perubahan yang tidak dapat diperbaiki di masa depan; mereka dibenarkan membunuh tyrannosaur itu, yang akan segera mati kerana alasan semula jadi; pada akhirnya, adalah perlu untuk menghilangkan jejak penginapan anda pada masa lalu, termasuk mengambil peluru. Pada mulanya semuanya berjalan mengikut rancangan sehingga dinosaur bertemu. Eckels tidak menyangka akan melihat binatang besar itu. Sangat ketakutan, watak utama meninggalkan jalan dan berjalan di mana sahaja mereka melihat. Sementara anggota kumpulan yang lain melawan dinosaurus, dia naik ke mesin waktu. Kembali dari perjalanan, para pemburu menemui perubahan global. Bukan presiden, bahasa, bahkan orang dan atmosfer Bumi. Eckels menyedari bahawa salah satu but mempunyai kupu-kupu yang hancur, yang secara tidak sengaja dia hancurkan ketika dia meninggalkan jejak. Menyedari semua kengerian itu, Eckels memutuskan untuk kembali dan memperbaiki semuanya, tetapi Travis mengambil pistolnya.

'Dan guruh yang dilanda' adalah karya keras, tidak dapat dilupakan, seperti arus waktu, yang menunjukkan bahawa beberapa tindakan dan kesalahan tidak dapat dilakukan, kerana selepas itu mustahil untuk kembali untuk menghidupkan kembali momen itu lagi. Cerita ini memberi pengajaran dan membuat anda berfikir tentang kehausan manusia untuk hiburan yang kosong, dan kadang-kadang bodoh dan berbahaya.

'Lelaki dalam Gambar'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.5

'LELAKI DALAM GAMBAR'

Kedudukan keenam diterima oleh koleksi lapan belas cerita mengenai topik sains popular yang ditulis pada awal tahun lima puluhan. Penulis cuba melihat intipati manusia untuk memahami dan menerangkan sebab-sebab tindakan tertentu. Perebutan antara psikologi dan teknologi hanya berkembang, dan pada masa yang sama pembaca berkenalan dengan kehidupan penangkap tatu, dengan kata lain, seseorang yang bergambar. Bradbury mengambil watak ini dari koleksi sebelumnya yang disebut Dark Carnival.

Pengkritik sebulat suara menyatakan bahawa 'Man in Pictures' adalah kumpulan kejayaan masa kreatif penulis. Topik yang dibahas di halaman kemudian akan menjadi asas falsafah Ray yang hebat. Kisah-kisah itu disatukan oleh satu jalan cerita mengenai seorang lelaki yang dihiasi, gambar-gambar di mana badannya hidup pada waktu malam, menampakkan kepada pembaca sekarang ramalan masa depan yang luar biasa, sekarang mengerikan dan menakutkan. Semua cerita adalah lakaran dari badan yang gelandangan. Sebelum mata anda akan muncul: Veld yang menakutkan; sebuah bandar yang menghuni orang; boneka yang menggembirakan yang bermimpi mengambil tempat asal; akan ada kedatangan Yesus ke Marikh; hujan kekal Venus akan turun; penulis akan berpindah ke planet merah bersama dengan pahlawan karya mereka. Banyak perkara yang hebat, indah dan pada masa yang sama akan berlaku.

Koleksinya dipenuhi dengan keajaiban ruang dan keburukan manusia. Dalam ulasan tersebut, pembaca terutamanya mencatat enam cerita: 'Waktu lain', 'Veld', 'Lesson hour', 'Concrete mixer', 'Cat and mouse', 'Cosmonaut'. Buku ini akan menarik minat mereka yang tidak berminat dengan fiksyen sains atau cukup tenang mengenai genre ini.

'Sepanjang musim panas dalam satu hari'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.4

'SEMUA JUMLAH DALAM SATU HARI'

Baris ketujuh menuju kisah kekejaman kanak-kanak. Ceritanya adalah mengenai situasi yang berlaku bukan hanya di kalangan kanak-kanak, kerana perasaan iri hitam dan keinginan untuk membuat kejahatan lain ada pada orang dari semua peringkat usia.

Plot sederhana berkisar pada seorang gadis yang telah menjadi orang buangan di kelas. Sekolah yang digambarkan terletak di Venus, di mana terdapat hujan yang tidak berkesudahan dan langit ditutupi dengan awan biru gelap dan lebat yang tergantung di atas yang lewat. Matahari muncul di sini sekali setiap tujuh tahun dan kemudian selama beberapa jam. Dari semua pelajar, hanya Margot yang melihat matahari. Gadis itu mengalami kehidupan buruk di planet hujan, terutama dengan kenangan kehangatan yang terpancar dari cakera kuning besar; mengenai awan tanpa salji berwarna putih yang melayang di langit biru pucat; mengenai sinar pemanasan lembut yang menyentuh kulit; tentang bermain tag di udara segar, bukan di koridor bawah tanah yang lembap. Dengki dan kebencian menetap di hati anak-anak yang tersinggung bukan mereka yang melihat bintang yang dihargai di cakrawala. Perasaan seperti itu didorong ke tindakan kejam terhadap Margot. Ini boleh menimbulkan kecaman pada pembaca, tetapi Bradbury menunjukkan bahawa tidak semuanya begitu sederhana dan, mungkin, dalam keadaan lain, pelajar tidak melakukan ini. Tetapi kebenaran tetap tidak tergoyahkan – keadaan telah berlaku. Pertobatan hanya akan berlaku apabila jalan-jalan basah yang gelap diterangi oleh Matahari pertama dalam kehidupan kanak-kanak, tetapi tidak ada yang dapat diperbaiki.

Walaupun ceritanya pendek, setelah sekian lama tidak mungkin melepaskan pengalaman. Ulasan dan ulasan mengatakan bahawa setiap baris di sini dipenuhi dengan makna, di mana anda boleh berfikir berjam-jam. Sesuai untuk pembaca yang luas.

'Masalah Akan Datang'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.3

'Masalah Akan Datang'

Yang kelapan adalah kisah perumpamaan kecil yang lain. Tidak seperti yang sebelumnya, ia akan memusatkan perhatian pada peristiwa yang mengerikan dan menakutkan. Carousel yang menyeramkan akan berputar ketika pelawat pertama memasuki Mirror Maze. Karnival perayaan akan berubah menjadi tragedi, dan kota kecil, tempatnya, akan berada dalam genggaman kekuatan jahat. Hanya penduduk yang mempunyai hati dan jiwa yang suci akan dapat menyelamatkan diri dan menolong orang lain melindungi diri mereka daripada menjadi zombie yang mengerikan.

Pembaca akan bertemu di halaman seorang lelaki bergambar dan seorang penyihir tua dengan kelopak mata dijahit, serta banyak orang aneh lain yang tinggal di taman hiburan bergerak. Terpal biasa – sayap hitam burung kuno; ada bau binatang yang haus darah liar di dalam sangkar, korsel berputar ke arah yang berlawanan, dan labirin cermin memikat dan tidak melepaskannya. Janji tiket percuma dan keseronokan membuat bandar pening ketika menantikan acara yang akan datang. Sekiranya tidak ada dua anak lelaki, rakan, di mana-mana sahaja dan selalu mengikuti satu sama lain, semuanya akan berakhir dengan teruk. Rakan-rakan seperjuangan, satu dengan rambut putih seperti ke bawah, dan yang lain dengan hitam seperti thistle, mendedahkan rahsia mengerikan karnival dan kejahatan yang dibawanya bersamanya. Penulis secara beransur-ansur meningkatkan ketakutan dari halaman pertama, mempersiapkan pembaca untuk sesuatu yang akan berlaku.

Kisah ini adalah mengenai perang kebaikan yang kekal dalam menghadapi cahaya melawan kejahatan dalam menghadapi kegelapan. Bradbury mengisi cerita dengan simbolisme, misalnya, anak lelaki Willie Halloway dan Jim Nightshall – cahaya dan bayangan, yang bermaksud pilihan yang sukar dalam kehidupan setiap orang. Watak negatif utama, Mr Dark, adalah tumpuan masalah dan musibah, yang hanya dapat dikalahkan dengan pengetahuan, kebaikan, rahmat dan senyuman, kerana: 'jangan cuba membiarkan kesedihan menahan air mata anda, itu akan menjahit senyum dari mereka.' Disarankan untuk dibaca oleh semua orang, terutamanya remaja.

'Kematian adalah perniagaan yang sunyi'

Pengarang Buku: Ray Bradbury

Penilaian: 4.2

'KEMATIAN ADALAH KES LUNAK'

Menutup penilaian novel detektif, yang berlaku di California pada akhir empat puluhan, di sebuah bandar bernama Venice. Serangkaian pembunuhan kejam, yang saling terkait antara satu sama lain. Mereka menarik perhatian penulis muda yang bercita-cita tinggi (prototaip Bradbury). Bersama detektif Elmo Crumley, penulis berusaha untuk mengetahui keadaan kejadian tersebut. Buku ini berdasarkan pembunuhan kehidupan sebenar yang dilakukan di Los Angeles dari empat puluh dua hingga lima puluh tahun. Bradbury kemudian tinggal di sana dan mengikuti sejarah dengan minat yang tidak tersembunyi.

Peristiwa mula terungkap dari malam hujan, ketika penulis menaiki tram dan mendengar teriakan: “Kematian adalah perkara muda!” Selepas itu, di saluran itu, dia menemui mayat lelaki. Setibanya di tempat kejadian polis, dia cuba membuktikan bahawa kematian itu tidak disengajakan. Tetapi penyiasat ragu-ragu pada awalnya dan hanya ketika mayat muncul satu demi satu, dia berjanji untuk menyiasat siri ini. Watak utama, sebagai orang yang kreatif, adalah sedikit dari dunia ini, persepsi terhadap persekitarannya sama sekali berbeza, berlaku pada tahap yang lain. Crumley juga seorang detektif yang tidak biasa, jadi kedua-duanya berjaya bekerjasama sejak minit pertama. Watak-watak mempunyai kemiripan yang kuat, mereka saling memerlukan untuk menyelesaikan masalah ini. Benar, ini tidak termasuk pertikaian dan perselisihan. Dialog para pahlawan dipenuhi dengan lelucon yang berkilauan dan ucapan yang tajam, sehingga sangat menarik untuk dibaca.

Buku ini penuh dengan humor halus, dan walaupun berlatarbelakangkan tragedi apa yang sedang berlaku, ada sesuatu yang boleh diketawakan atau ditertawakan. Seperti yang dikatakan oleh banyak pembaca, penulis menulis karya noir. Sorotan teks adalah suasana dan perbandingan yang menarik. Cerita detektif, walaupun ia terungkap perlahan, mempertajam intrik dengan setiap giliran, tetap memperhatikan. Kami mengesyorkan kepada semua peminat genre detektif.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen