9 beruang terbesar

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Beruang dianggap salah satu mamalia terbesar di planet ini. Ngomong-ngomong, mereka tidak kekurangan kecerdasan (jenis pemikiran mereka sangat mirip dengan pemikiran manusia). Banyak jenis bebola kaki kelopak menempati jarak yang banyak dan terdapat di kebanyakan benua. Yang mana satu dari mereka yang boleh disebut monster berukuran? Berikut adalah wakil penurunan harga terbesar di dunia.

Beruang terbesar di planet kita: 7 wakil teratas dunia haiwan yang paling hebat

Pencalonan sebuah tempat Nama produk BERAT Pertumbuhan
7 beruang teratas di planet ini 7 Beruang coklat Syria 250 kg. 150 CM.
6 Kermod ('beruang hantu') 300 KG. 180 CM.
5 Baribal 350 KG. 200 CM.
4 Grizzly 450 KG. 220 CM.
3 Beruang coklat (Siberia) 500 KG. 260 CM.
2 Kodiak 800 KG. 280 CM.
1 Beruang kutub 1,000 KG. 300 CM.
Bonus: beruang terbesar dalam sejarah umat manusia 2 Beruang kutub gergasi 1 200 KG. 400 CM.
1 Beruang berwajah pendek raksasa 1 400 KG. 450 sm.

Beruang coklat Syria

Penilaian: 4.4

Beruang coklat Syria

  1. Berat: 250 kg
  2. Tinggi: 1.5 m

Spesies beruang coklat yang terpisah yang tinggal secara eksklusif di dataran tinggi Timur Tengah (Syria, Turki, Iran, Lebanon, Iraq). Ia dianggap beruang coklat terkecil dan paling ringan. Ia adalah haiwan yang sangat indah dengan rambut panjang dan tebal, berwarna kopi dan susu. Malangnya, beruang itu tergolong dalam spesies yang terancam punah: menurut saintis, tidak lebih dari 150 individu jenis ini tinggal di planet kita sekarang. Catatan terakhir yang boleh dipercayai mengenai beruang coklat Syria adalah pada tahun 1995.

Fakta menarik. Wakil Syria yang paling terkenal dari kaki kelab dianggap beruang bernama Voytek. 'Tentara Beruang' itu dijumpai di wilayah Iran dan diambil sebagai sara hidup oleh tentera Poland. Menurut legenda, semasa pertempuran di Itali, dia membantu para artileri untuk memunggah peluru dan membawa peluru. Setelah demobilisasi, dia dihantar ke Zoo Edinburgh, tempat dia tinggal hingga akhir zamannya, menjadi kegemaran orang ramai. Berat 250 kg, tinggi Wojtek ialah 1.8 m.

Kermod ('beruang hantu')

Penilaian: 4.5

Kermod ('beruang hantu')

  1. Berat: 300KG
  2. Tinggi: 1.8 m

Sub-spesies beruang hitam Amerika ini, yang tinggal di hutan British Columbia, tidak diketahui oleh masyarakat umum, tetapi kami tidak boleh gagal memasukkannya ke dalam penilaian kami. Kira-kira 10% populasi spesies ini mempunyai rambut putih. Tetapi ini bukan albino, seperti yang dipercayai oleh beberapa orang: mereka mempunyai hidung gelap dan ini menunjukkan bahawa Kermodes tidak mempunyai kelainan genetik. Beruang hitam kutub (tidak peduli seberapa paradoksnya kedengarannya) adalah spesies langka yang dihormati oleh orang India tempatan, yang mereka sebut sebagai 'beruang hantu'.

Perlu diperhatikan bahawa spesimen putih dilahirkan dalam beruang hitam – ini mungkin berkat alel resesif gen yang bertanggungjawab untuk warna putih. Kebarangkalian kelahiran beruang kutub pada beruang hitam hitam Amerika adalah 1: 4. Di daratan British Columbia, putih terdapat pada satu daripada 100 haiwan.

Fakta menarik. Pada akhir abad ke-18, para peniaga bulu Eropah melancarkan kempen luas untuk membeli kulit beruang hitam, dan pemburu tempatan dengan bersemangat mula membekalkan barang tersebut. Tetapi walaupun begitu, kermode putih dilarang: pantang larang memburu 'hantu' telah dibawa turun temurun. Langkah perlindungan kuno ini terbukti sangat berkesan. Mungkin terima kasih kepadanya, suku tempatan berjaya menyimpan rahsia keberadaan binatang itu sejak sekian lama.

Baribal

Penilaian: 4.6

Baribal

  1. Berat: hingga 350 kg
  2. Tinggi: 1.4-2 m

Wakil penurunan harga ini dianggap ketiga terbesar di antara jenisnya di Amerika Utara. Geografi taburan spesies adalah dari wilayah Alaska ke Kanada. Orang dewasa, panjangnya 2 meter, mempunyai mantel tebal berwarna hitam dan moncong yang sedikit runcing. Diet baribal terutama sayuran, beruang juga menyukai serangga, dan dalam masa pemeliharaan salmon, ia beralih ke diet ikan. Tetapi ia juga boleh menyerang ternakan. Kerana kekurangan lemak dan protein dalam makanan, baribal sering melihat tempat pembuangan sampah untuk mencari sisa makanan.

Perbezaan utama antara baribal dan beruang coklat adalah dari segi ukuran (lebih kecil) dan bulu – berwarna hitam dan ramping. Salah satu spesies langka baribal, bersama dengan kermode, adalah 'beruang glasial' berwarna biru atau yang disebut yang tinggal di tenggara Alaska.

Fakta menarik. Baribal adalah beruang yang tidak berhibernasi.

Walaupun dimensi dan cakarnya yang agak menakutkan, baribal adalah binatang yang tidak berbahaya (jauh lebih baik daripada saudara coklatnya). Walaupun cedera, dia lebih suka terbang daripada serangan. Walaupun beruang kelihatan agak kekok, tangkas, kuat dan sangat tahan lasak: baribal berjalan pantas, berenang dan memanjat pokok dengan sempurna. By the way, cakar menyeramkannya dirancang khusus untuk memanjat pokok.

Grizzly

Penilaian: 4.7

Grizzly

  1. Berat: 400-450 kg
  2. Tinggi: 2-2.2 m

Jenis beruang coklat ini terkenal di seluruh dunia, terutamanya kerana sifatnya yang jauh dari bahaya: kes serangan terhadap orang tidak jarang berlaku, tetapi kita terutama membincangkan tentang pelancong yang ingin tahu. Perwakilan subspesies ini sering dijumpai di pantai perairan kecil – sungai, tasik, bahkan sungai. Dan semua kerana grizzly adalah pencinta ikan yang besar, yang menjadi asas dietnya.

Bersyarat, grizzlies boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan: tepi laut dan hutan. Yang pertama dibezakan oleh perlembagaan dan daya tahan yang lebih kuat (berat purata melebihi 450 kg), asas dietnya adalah ikan salmon. Yang terakhir ini mempunyai penampilan yang lebih elegan (berat maksimum dicatatkan ialah 408 kg), mereka memakan makanan tumbuhan dan bangkai. Beruang tepi pantai mengelakkan orang, beruang hutan membiarkan mereka cukup dekat.

Fakta menarik. Grizzlies dianggap haiwan berbahaya dan agresif. Pendapat yang salah ini dibentuk sejak dulu dan, sayangnya, telah tersebar luas di kalangan penduduk dan bahkan struktur kuasa. Selama bertahun-tahun, haiwan itu dibantai oleh orang-orang untuk melindungi diri mereka dan ternakan. Hari ini, beruang grizzly berada di bawah perlindungan persekutuan dan tinggal di taman negara AS.

Beruang coklat (Siberia)

Penilaian: 4.8

Beruang coklat (Siberia)

  1. Berat: 400-500 kg (salinan individu – lebih daripada 700 kg)
  2. Tinggi: hingga 2.6 m

Wakil dunia beruang yang hebat ini tinggal di kawasan perairan Rusia dari Karelia ke Chukotka, dan juga terdapat di China. Raksasa ini dibezakan oleh ukurannya yang sangat besar dan kekuatannya yang luar biasa: berkat kekuatan fizikalnya yang luar biasa dan cakar yang mengagumkan (hingga 10 cm), ia dengan mudah mengeluarkan tunggul dari tanah, air mata menyalak dari pokok, kadang-kadang bahkan dapat memburu kawasan musim sejuk, merobek pintu.

Beruang Siberia adalah hati yang panjang – kebanyakan wakil spesies ini hidup hingga 30 tahun. Sejauh ini, ini difasilitasi oleh ciri semula jadi habitat haiwan: musim sejuk yang pendek, bukan yang paling teruk dan banyak makanan yang dapat diterima oleh seekor beruang. Bercakap tentang yang terakhir, beruang coklat lebih suka makan beri taiga, daging, ikan, sering merosakkan sarang lebah, yang berjaya dijumpai berkat aroma terbaik dari jarak hingga 8 km. Semasa tempoh kelaparan, binatang itu sering dijumpai di kawasan penempatan, di mana ia mengembara mencari makanan yang dibuang oleh orang.

Fakta menarik. Beruang coklat dianggap haiwan yang cukup cerdas dan sangat berhati-hati. Mereka sering mengambil umpan dari perangkap memburu, meneutralkannya dengan tongkat dan batu.

Kodiak

Penilaian: 4.9

Kodiak

  1. Berat: hingga 800 kg
  2. Tinggi: hingga 2.8 m

Kodiak adalah subspesies beruang coklat terbesar. Ia dianggap terancam. Ia tinggal secara eksklusif di zon pesisir Alaska, di kepulauan Kodiak. Seperti beruang coklat lain, Kodiak mempunyai ciri khas untuk spesies, fizikal yang kuat, berbeza dalam tingkah laku biasa. Remaja dilahirkan semasa hibernasi. Anak-anak itu bersama ibu mereka sehingga berusia 3 tahun, sehingga dia berhenti memberi makan, dan perubahan hormonnya segera bermula. Mereka juga membawa kepada perubahan watak: beruang mula menggigit anak-anak dan menggeram mereka, mengusir mereka.

Fakta menarik. Ciri Kodiak yang tidak biasa adalah ketakutannya terhadap manusia. Walaupun ukurannya luar biasa, binatang besar ini takut orang menggigil, dan setelah bertemu dengan mereka, ia bahkan boleh menjadi tertekan. Oleh kerana itu, haiwan itu tidak mendapat berat badan yang cukup untuk hibernasi musim sejuk yang berjaya dan hanya tidak mengalaminya. Atas sebab ini, wakil beruang itu berada di bawah perlindungan persekutuan (dengan cara itu, pemburu juga memainkan peranan penting, dengan mengurangkan populasi Kodiaks).

Beruang kutub

Penilaian: 5.0

Beruang kutub

  1. Berat: hingga 1000 kg
  2. Tinggi: hingga 3 m

Karnivor beruang terbesar di dunia. Beruang kutub adalah penduduk garis lintang Artik Rusia; ia juga dijumpai di Kanada dan Norway. Berbeza dengan sikap ingin tahu, daya tahan, sifat yang baik. Beruang putih (omong-omong, mereka adalah pemakan daging) dianggap sebagai pemburu yang sangat baik: mereka dengan mudah mendapatkan makanan mereka bukan hanya untuk penduduk laut, tetapi juga untuk haiwan darat (misalnya, rubah kutub). Beruang kutub tidak menunjukkan pencerobohan terhadap manusia. Sekiranya ini berlaku, selalunya orang yang harus dipersalahkan. Haiwan itu menunjukkan rasa ingin tahu secara eksklusif, disebabkan olehnya, haiwan itu dapat mendekat.

Bilangan perwakilan kulit putih beruang yang tinggal di Rusia berkurang dengan kadar yang cepat: hari ini populasi mereka tidak melebihi 8000 individu. Sebab untuk bahagian atas adalah pemburuan aktif. Walaupun secara resmi dilarang berburu beruang kutub, ini tidak menghentikan pemburu haram, dan agak sukar untuk mengatur keadaan di kawasan utara negara yang luas dan jarang dihuni.

Bonus: beruang terbesar dalam sejarah umat manusia

Beruang kutub gergasi

Penilaian: 4.9

Beruang kutub gergasi

  1. Berat: hingga 1200 kg
  2. Tinggi: hingga 4 m

Subspesies beruang kutub yang sudah pupus. Menurut penyelidikan oleh saintis, ia menempati kedudukan pertengahan antara putih dan coklat moden. Dia memburu secara eksklusif untuk mamalia besar. Kerana pengurangan makanan yang dapat diterima oleh pemangsa, makanan tersebut akan pupus pada akhir tempoh glasiasi. Satu-satunya spesimen ulna dari beruang kutub raksasa dijumpai dalam penggalian arkeologi di kawasan yang sekarang menjadi Britain.

Beruang berwajah pendek raksasa

Penilaian: 5.0

Beruang berwajah pendek raksasa

  1. Berat: hingga 1 400 kg
  2. Tinggi: hingga 4.5 m

Beberapa tahun yang lalu, ia adalah beruang putih raksasa yang dianggap beruang paling dahsyat dalam sejarah planet kita. Tetapi semuanya berubah setelah ahli paleontologi dari East Tennessee menarik perhatian pada tulang beruang, secara harfiah mengumpulkan debu di salah satu muzium Argentina.

Selain moncong pendek, raksasa itu mempunyai banyak ciri anatomi yang tidak biasa yang membezakannya dari rakan modennya. Sebagai contoh, taringnya dicirikan oleh struktur pelbagai arah (seperti harimau). Dalam kombinasi dengan otot rahang yang sangat berkembang, gigitan beruang pendek boleh dengan selamat dipanggil kuat. Omong-omong, bahagian kranial menjadikan haiwan ini lebih mirip dengan wakil kucing daripada spesies beruang besar. Anggota badan yang tinggi seperti beruang menunjukkan bahawa binatang itu lebih pantas daripada beruang moden.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen