9 belalang terbesar di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Belalang adalah salah satu serangga yang paling biasa bagi penduduk wilayah selatan Rusia dan negara-negara pasca-Soviet. Hidup di stepa, mereka memenuhi ruang terbuka ini dengan kicauan mereka yang dikenali. Dari ladang, mereka berpindah ke kebun sayur-sayuran, di mana setiap saat mereka mengambil dari tomat semasa menuai.

Secara umum, serangga dari genus belalang telah wujud bersama manusia sejak awal peradaban. Belalang adalah hama berbahaya, yang serangannya dapat menyebabkan kelaparan dan wabak penyakit, yang bahkan disebut dalam Alkitab. Jangkrik tidak begitu menakutkan, walaupun sangat sukar untuk tertidur ketika mereka tergelak dari tempat di bawah katil (atau almari? Atau mungkin di bawah kertas dinding? Tetapi di mana dia?!) Oleh itu, nampaknya belalang tidak dapat mengejutkan dengan apa-apa.

Tetapi tidak, mereka boleh. Ukuran. Sebilangan spesies serangga ini tumbuh dengan saiz yang luar biasa. Dan mengenai mereka – mengenai belalang terbesar di dunia – dan akan dibincangkan dalam bahan ini.

Kedudukan belalang terbesar di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama Panjang
Kedudukan belalang terbesar di dunia 9 Belalang Hijau (Tettigonia viridissima) 43 sm.
8 Lemak steppe (Bradyporus multituberculatus ) 60 CM.
7 Fat Pallas (Deracantha sabar) 60 CM.
6 Iblis Berduri (Panacanthus cuspidatus) 60 CM.
5 Belalang Mormon (Anabrus simplex) 80 CM.
4 Itik stepa (Saga pedo) 80 CM.
3 Gurun Belalang (Schistocerca gregaria) 100 CM.
2 Ueta Gergasi (Deinacrida heteracantha ) 100 CM.
1 Belalang berkaki besar (Arachnacris corporalis ) 130 CM.

Tempat ke-9: Belalang hijau (Tettigonia viridissima), hingga 43 mm

Penilaian: 4.2

Belalang Hijau (Tettigonia viridissima)

Perlu dimulakan dengan belalang hijau yang tidak asing lagi, yang juga biasa disebut. Serangga ini dijumpai hampir di seluruh wilayah Rusia, kecuali mungkin Siberia dan wilayah circumpolar. Spesimen spesies terbesar boleh tumbuh hingga panjang 28-43 mm.

Walaupun namanya, belalang biasa tidak semestinya berwarna hijau secara eksklusif. Bergantung pada habitat, terdapat juga subspesies kuning atau coklat-coklat. Jadi, di selatan Rusia (Wilayah Rostov, Wilayah Krasnodar) serangga kuning kotor dengan sayap merah, biru atau telus hidup.

Anehnya, belalang biasa adalah pemangsa. Mereka memakan serangga kecil, sering menangkap rama-rama dan kadang-kadang menggunakan kanibalisme. Sekiranya bekalan makanan tidak mencukupi, belalang dapat beralih ke makanan tanaman – dan kemudian berubah menjadi perosak. Untuk menyimpan tenaga yang cukup, mereka mula menyerap jisim hijau dalam jumlah besar, memakan daun pokok, spikelet bijirin dan bahkan tunas atau bunga.

Untuk habitat biasa, belalang memerlukan tahap kelembapan yang cukup tinggi. Oleh itu, mereka lebih senang dijumpai di kebun sayur yang disiram dengan kerap daripada di tengah ladang. Selain itu, mereka menghuni pinggir hutan, rawa berumput dan di zon pesisir sungai dan sungai.

Tempat ke-8: Lemak stepa (Bradyporus multituberculatus), hingga 60 mm

Penilaian: 4.3

Bradyporus multituberculatus

Pada dasarnya, lemak stepa tidak serupa dengan belalang – secara lahiriah dia lebih dekat dengan jirannya dalam skuad Orthoptera, beruang. Tetapi ahli entomologi mengaitkan spesies Bradyporus multituberculatus kepada keluarga belalang berkepala bola. Oleh itu, serangga ini, betina yang panjangnya mencapai 60 mm, cukup layak dimasukkan dalam penilaian kita.

Steppe Tolstun adalah endemik di wilayah Laut Hitam Rusia. Sebelumnya, ia dapat dijumpai sampai ke wilayah Voronezh, tetapi sekarang julatnya telah menurun dengan ketara kerana perubahan keadaan habitat. Oleh itu, anda kini dapat mengagumi lemak stepa hanya di pantai Laut Hitam dan Laut Azov, dan anda harus pergi ke beberapa anak tiri dara dengan tumbuh-tumbuhan forbs dan bijirin. Terdapat beberapa tempat yang tersisa – dan oleh itu belalang termasuk dalam Buku Merah Rusia.

Tidak seperti pendahulunya, lemak stepa adalah belalang herbivor. Diet didominasi oleh jisim hijau bijirin, kadang-kadang sage, dandelion, pisang dan tumbuhan lain dijumpai. Juga, para saintis menyatakan bahawa kadang-kadang lelaki gemuk stepa menggerogoti perut serangga mati, termasuk spesiesnya sendiri.

Belalang besar dan besar. Ia dicat hitam berkilat dengan kaki yang lebih ringan. Sayap tidak ada, elytra lut sinar tumbuh dari 'leher'. Wanita lebih berwarna cerah dan mempunyai ovipositor panjang di hujung perut.

Tempat ke-7: Tolstun Pallas (Deracantha sabar), hingga 60 mm

Penilaian: 4.4

Deracantha sabar

Fat Pallasa, juga disebut 'drone berlebihan', adalah belalang stepa besar yang tidak dapat melompat atau terbang. Jadi dia hanya perlu merangkak di tanah. Serangga tumbuh hingga 60 mm (pada wanita, termasuk ovipositor).

Fat Pallas adalah spesies peninggalan yang telah bertahan tanpa evolusi sejak zaman prasejarah. Mendiami stepa yang tidak tersentuh di Transbaikalia, Mongolia dan China Utara. Buku ini tersenarai dalam banyak Buku Data Merah, kerana tidak dapat menyesuaikan diri dengan hidup bersama dengan manusia. Kegiatan orang – merumput dan membajak anak tiri dara – melanggar syarat kewujudan lemak Pallas, yang menjadikan spesies ini sangat sensitif terhadap sebarang perubahan iklim. Selain itu, di Mongolia dan China, belalang ini sebelumnya dimakan – digoreng.

Belalang mempunyai penampilan yang tidak biasa – badan yang berat dan lebat, kaki pendek, sayap yang hilang sepenuhnya (walaupun elytra, seperti lemak stepa, praktikalnya tidak dipelihara di Pallasov). Berwarna coklat muda dengan bintik hitam dan merah. Omnivora, tetapi bukan pemburu – memakan tanaman, sisa-sisa serangga besar. Kanibalisme juga diperhatikan dalam kurungan.

Tempat ke-6: Spiny Devil (Panacanthus cuspidatus), hingga 60 mm

Penilaian: 4.5

Iblis Berduri (Panacanthus cuspidatus)

Belalang syaitan berduri (Panacanthus cuspidatus) adalah serangga yang agak jarang dan kurang dipelajari. Spesies ini ditemui baru-baru ini, terdapat di hutan tropika. Serangga boleh tumbuh hingga 60 mm panjangnya.

Namanya 'syaitan berduri' disebabkan oleh kenyataan bahawa seluruh tubuhnya ditutup dengan duri segi tiga yang tajam. Belalang menggunakannya untuk perlindungan, kerana ia mampu mengusir burung yang agak besar. Sekiranya ada bahaya, 'syaitan berduri' naik di kaki belakangnya dan mula mengayunkan pasangan depan, bertatahkan dengan duri tajam. Kepala yang kelihatan menakutkan juga menambah kepala dengan mandibula kuning-oren-hitam dan mata merah-merah. Selebihnya badan serangga berwarna hijau terang – kecuali bahagian perut, berwarna kuning.

'Iblis berduri' adalah serangga nokturnal. Amnivora, bagaimanapun, kebanyakan makanan terdiri dari produk tumbuhan: buah, biji, jisim hijau. Menariknya, organ pendengaran di Panacanthus cuspidatus terletak bukan di kaki belakang, seperti belalang lain, tetapi di bahagian depan.

Sayap 'syaitan berduri', seperti sayap orang gemuk, tidak sempurna. Mereka hanya digunakan untuk coretan. Belalang tidak boleh terbang.

Tempat ke-5: Belalang Mormon (Anabrus simplex), hingga 80 mm

Penilaian: 4.6

Belalang Mormon (Anabrus simplex)

Walaupun terdapat beberapa persamaan dengan orang gemuk, belalang Mormon (atau, seperti yang disebut di Amerika Syarikat, 'kriket Mormon') milik keluarga belalang sejati. Sama seperti hijau biasa. Hanya belalang besar ini tidak mempunyai sayap, hanya proses dasar yang tersisa, dan badan yang berat dan besar mampu tumbuh hingga 80 mm.

Belalang Mormon tinggal hampir di seluruh Amerika Utara, memilih tanah ragut yang dikuasai oleh kayu cacing dan semak. Warna serangga berbeza-beza bergantung pada lokasi dan keadaan. Terdapat juga serangga hitam, dan coklat, dan merah, dan ungu, dan bahkan hijau.

Ciri menarik belalang Mormon adalah mengerumuni. Serangga itu tidak dapat terbang, tetapi dalam beberapa kes untuk beberapa sebab ia berkumpul di 'kawanan' besar. Mereka berkeliaran, berjalan kaki sejauh 2 kilometer sehari, makan jisim hijau dalam perjalanan. Terdapat beberapa kes ketika kawanan belalang Mormon menyebabkan penutupan lalu lintas – sehingga kawanan serangga melintasi jalan, kereta tidak dapat memandu di sepanjangnya.

Sebab mengapa belalang Mormon berkumpul secara berkala di kawanan dan berkeliling Amerika belum jelas. Sebilangan penyelidik mengaitkannya dengan cuaca, yang lain kekurangan nutrien (protein dan garam), dan yang lain dengan perilaku kanibalistik serangga itu sendiri.

Tempat ke-4: Lubang stepa (Saga pedo), hingga 80 mm

Penilaian: 4.7

Itik stepa (Saga pedo)

Steppe dybka adalah belalang terbesar di Rusia. Panjangnya boleh tumbuh hingga 80 mm. Ia dijumpai di seluruh bahagian selatan Eropah, serta di Ukraine, Kazakhstan dan Georgia. Walau bagaimanapun, ia tidak meluas, kerana habitat dimusnahkan, dan oleh itu ia termasuk dalam Buku Data Merah di hampir semua negara.

Seperti orang gemuk, tangkai padang rumput lebih suka padang rumput yang belum dibuka. Kegiatan pertanian manusia, termasuk merumput dan menanam tanaman, menyebabkan pemusnahan habitat semula jadi serangga.

Stepy dybka mempunyai penampilan yang sangat dikenali. Hampir keseluruhan badan belalang dicat dengan warna hijau gelap matte, yang membantunya menyatu dengan rumput. Sayapnya sama sekali tidak ada, bahkan elytra dasar tidak ada. Kaki depan kuat, dengan ujung runcing, seperti belalang sembahyang.

Pembiakan parthenogenetik adalah salah satu ciri menarik dari itik stepa. Belalang ini tidak mempunyai lelaki, hanya betina. Ini adalah cara bertelur tanpa persenyawaan, dari mana belalang serupa genetik menetas. Sebenarnya, itik stepa mengklon dirinya sendiri semasa pembiakan. Kerana jenis pembiakan ini, serangga itu tidak mempunyai 'tempoh kawin' – betina bertelur sepanjang hidupnya, dan bahkan dalam spesimen yang mati, beberapa unit terdapat di 'rahim'.

Bebek stepa adalah belalang pemangsa yang menggunakan jenis memburu perangkap. Serangga itu bersembunyi di rumput, dan kemudian bergegas ke invertebrata yang lebih kecil yang kebetulan berada berdekatan. Diet termasuk belalang yang lebih kecil, kenyang, kumbang, kutu busuk dan mantra berdoa.

Tempat ke-3: Belalang gurun (Schistocerca gregaria), hingga 100 mm

Penilaian: 4.8

Gurun Belalang (Schistocerca gregaria)

Desert Locust, juga disebut belalang Afrika, adalah ahli keluarga terbesar. Panjangnya boleh tumbuh hingga 100 mm. Dan dialah yang menjadi perosak paling berbahaya bagi manusia – kawanan belalang gurun mampu melahap seluruh ladang, kebun sayur dan kebun anggur, meninggalkan orang tanpa makanan untuk tahun berikutnya. Dan kemudian kawanan lain akan tiba.

Desert Locust berbahaya bukan hanya kerana kekenyangannya (ia memakan jisim hijau setiap hari kerana beratnya sendiri). Dia juga mampu terbang puluhan kilometer, dan kecepatan pergerakannya sangat tinggi. Serangga ini juga membiak dengan cepat. Selama tahun ini, 5-7 generasi belalang baru mempunyai masa untuk muncul.

Belalang gurun tinggal terutamanya di Afrika utara – zon tropika dan subtropika benua. Tetapi ia boleh merebak ke Hindustan dan Arab. Dengan sumber makanan yang mencukupi, ia menjalani gaya hidup yang tidak menetap, tetapi sekiranya kelaparan, ia dapat berkumpul di kawanan dan kawanan serta terbang puluhan dan ratusan kilometer untuk mencari jumlah jisim hijau yang mencukupi. Ia memakan tumbuh-tumbuhan, memakan daun dan buah dari pokok dan pokok renek.

Serangga berwarna kuning terang, dengan perut lebih ringan. Sayapnya telus, dengan bintik-bintik hitam kecil. Semasa terbang, ia mengeluarkan kicauan khas, yang dalam kawanan bersatu menjadi dengungan yang dapat dikenali, menyebar kilometer dari kawanan dan berfungsi sebagai simbol pendekatan belalang.

Tempat ke-2: Giant ueta (Deinacrida heteracantha), hingga 100 mm

Penilaian: 4.9

Deinacrida heteracantha

Ueta gergasi adalah anggota terbesar genus dan pada masa yang sama salah satu serangga paling berat di dunia. Betina spesies ini tumbuh hingga panjang 100 mm dan berat hingga 71 gram. Sudah tentu, dengan dimensi seperti itu, serangga tidak dapat terbang dan melompat, tetapi bergerak dengan merangkak.

Giant Ueta adalah endemik di New Zealand. Ini sangat jarang berlaku, satu-satunya penduduk yang didaftarkan di Taman Negara Little Barrier. Berwarna coklat muda dengan jalur hitam. Ciri khas belalang adalah empat duri panjang di kaki belakangnya. Ketika serangga ketakutan, ia mengangkat sepasang kaki ini dan dengan demikian mengambil sikap mengancam.

Harus diingat bahawa berat 71 gram bukan hanya maksimum yang didaftarkan. Jisim ini diperhatikan hanya pada betina yang siap bertelur. Tanpa 'anak masa depan', serangga seberat 19-25 gram sahaja.

Walaupun saiz dan jisimnya besar, ueta gergasi terutama belalang herbivor. Diet terdiri daripada biji, buah, buah dan bunga. Sangat jarang bagi serangga untuk 'makan' makanan protein, memakan invertebrata kecil. Ueta memasuki ekosistem tempatan dengan menyebarkan benih beberapa tanaman setelah memakan buahnya.

Tempat pertama: Belalang berkaki panjang raksasa (Arachnacris corporalis), hingga 130 mm

Penilaian: 5.0

(Arachnacris corporalis

Belalang berkaki panjang raksasa adalah belalang terbesar yang pernah ada. Dengan ukuran hingga 130 milimeter, ia agak setanding dengan anak kucing kecil atau telapak tangan orang dewasa. Dijumpai secara eksklusif di Malaysia.

Serangga hampir hijau sepenuhnya. Hanya kaki yang lebih kuning, dan terdapat bintik-bintik hitam yang koyak di tepi sayap. Berkat penampilan ini, belalang menjadi hampir tidak kelihatan di hutan hujan – ia mudah dikelirukan dengan daun pokok yang sedikit manja. Oleh itu, tidak menarik bagi pemangsa atau 'jiran' herbivor.

Seperti belalang lain, leggy raksasa adalah serangga omnivora. Sebilangan besar diet terdiri daripada makanan tumbuhan – daun, buah dan bunga. Tetapi kadang-kadang dia mula memburu invertebrata yang lebih kecil, dan juga tidak menghina bangkai. Namun, serangga itu memerlukan makanan protein.

Walaupun tergolong dalam genus Belalang Sejati dan kaki yang agak panjang, Arachnacris corporalis telah kehilangan kemampuan untuk melompat. Dan dia jarang terbang dan enggan, lebih suka merangkak. Ia terutamanya pada waktu malam.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen